Gå til innhold

tomsi42 og Anew skal knuse mer glass - vi ønsker innspill


Anbefalte innlegg

Muligens er det mest interessant å vite om det finnes grenser for frivillig behandling av frontlinsa/glasset, hvor mye og type rengjøring det tåler før synbar skade inntrer på bildene. Man er stadig innom noen som spør hvordan rengjøre, hvor mye det tåler av den og den arten "rengjøring".

Det er nok dette som vi kommer til å konsentrere oss om.

 

Men det er jo folk som sier at filteret har beskyttet objektivet ved fall skader, Så det er jo interessant å se om det er mulig å finne frem en test som kan replikere det.

 

Ingen fallskader er identiske, derfor blir det kun en tynn antydning om et eller annet. Mulig at et filter kan berge frontglasset ved A-F, men neppe ved G-Å. Dermed er man like langt av den grunn at man kan ikke avskrive det 100%. Poenget er da opplagt fordi man vet aldri hvilken type skade man kan få (selv tipper jeg at noe som kan skje vel så ofte som rene fallskader er at noe dunker/skraper inn på frontglasset når man f.eks jogger rundt i skauen med saken dinglene i himmelretningene.

 

(selv bruker jeg ikke filter, av old vane, men ikke fordi jeg ikke tror at ved slik og slik kunne det berget frontglasset)

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger nesten tester som kan beskrive bruk. Hva med å klatre opp på et berg som en ivrig fuglefotograf uten reima rundt nakken, og så miste utstyret ned en bergskrent på en 20-30 meter (fall i fall) for å se om det er noe håp at utstyret er OK. Det kan jo spare enhver for en farlig klatretur i felt.

Lenke til kommentar

Går utifra at dere gjerne vil teste i kontrollerende omgivelser.

 

Hva med og lage en gigg som lar "moder jord" komme til objektivene/filteret med en mekanisme som kan låses i forskjellige fallhastigheter,samt hvordan innvirkning dette også har for kamera/innfestningen.

 

Kunne også vært interessant og se hva trykkluft gjør for noe skade på sensor/objektiver.

 

En ekstrem klimaforandring for og sjekke innvendig kondensproblemer i objektiver og påvirking av stekeovn i etterkant og om bærepose virkelig fungerer,hvordan blir bildekvaliteten med kondens innvendig i objektiver.

 

Hva med og ta litt salt/saltvann på frontlinsa la den tørke og i etterkant tørke med en tørrfille.

Lenke til kommentar

En sak vi i det minste skal sjekke ut, er hvorvidt UV-filter har noen større hensikt når ikke objektivhuset blir mekanisk ødelagt før glasset (som var tilfellet for 18-55). sn0dig har sendt oss en Osawa 80-205/4.5 til det formålet - det er et godt, gammelt stykke glass med metallhus.

 

Jeg sitter her med 18-55'en fra forrige runde, som merkelig nok ikke bærer noe preg av den totale drukningen det ble utsatt for i fjor. Det er faktisk ikke synlige spor av skade på elektronikken inne i objektivet heller (har bare løsnet skruene og løftet opp så mye jeg klarer uten å knekke noe).

 

Frontglasset er helt glatt - kjenner ikke en eneste ripe - men man kan tydelig se hvor det landet på den spisse stenen. Det er et litt tåkeaktig merke, som jeg antar er i selve coatingen, ikke glasset.

 

Det er også et tydeligere, sirkulært merke på innsiden av frontglasset. Jeg kan ikke huske å ha sett den etter "testen", så jeg mistenker at den kan ha sammenheng med dukkerten. Objektivet ble jo ikke på noen måte skylt etterpå.

 

Jeg mistenker at det fortsatt er mulig å ta bilde med dette objektivet ved ca. 35mm - da blir det løse bakelementet tvunget på plass - så vi kan jo gjøre en test...

 

Nautica: massevis-av-kondens-inne-i-objektivet-testen gjorde jeg i november 2008. Sigma 30/1.4 og Nikon 18-70 hadde begge store vanndråper på innsiden av glasset, forårsaket av ekstremt fuktig vær kombinert med svært lav utetemperatur. Begge ble helt fine etter et par timer i stekeovnen på 50 grader... det var den turen hvor det tøyt vann ut av knappene på D300en når jeg trykket på dem... :D

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har faktisk selv en slik plastkladd av en 35-80 (til venstre), samt et F50. Fungerte fint sist jeg testet det, og hadde sikkert gjort nytten som utgangspunkt for slarkete kitobjektiver.

I følge Rørslett har dette objektivet en særdeles trist konstruksjon, bl.a. med teip inni objektivet.

Bor i Oslo, så kan sikkert ordnes med overlevering (basen er vel fortsatt i Bærum?), på tide at det gjør litt nytte for seg.

Lenke til kommentar

Om dere kjenner noen som spiller airsoft, lån den kraftigste softgunen de har og skyt mot frontelementet.

veldig kjekt å vite om kula spretter av eller lager sprekker for mitt tilfelle.

Kjenner ingen av sorten desverre. Men jeg kan se nytteverdien av en slik test. Er det en variant av paintball?

Lenke til kommentar

Kjenner ingen av sorten desverre. Men jeg kan se nytteverdien av en slik test. Er det en variant av paintball?

Mye av det samme konseptet, men airsoft skyter små harde plastkuler (~6mm diameter). Tviler sterkt på at en airsoftkule klarer å gjøre noe nevneverdig med frontelementet, men de klarer å lage små bulker i ølbokser, og kan kanskje sprekke et filter.
Lenke til kommentar

Kjenner ingen av sorten desverre. Men jeg kan se nytteverdien av en slik test. Er det en variant av paintball?

Mye av det samme konseptet, men airsoft skyter små harde plastkuler (~6mm diameter). Tviler sterkt på at en airsoftkule klarer å gjøre noe nevneverdig med frontelementet, men de klarer å lage små bulker i ølbokser, og kan kanskje sprekke et filter.

 

Jeg har en CO2 pistol som skyter 4.5mm metall kuler 110m/s. Hadde testen vært på dagtid, kunne jeg ha stilt opp som skytter.

 

Edit: Hva med link til de første testene? Så kan eventuelt nye her på forumet få se hva vi snakker om :)

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...