Gå til innhold

Melk og frukten blir dyrere!


Anbefalte innlegg

Simen1, nok en gang overrasker du meg med særdeles god innsikt i forskjellige temaer. De 2 innleggene du nettopp skrev (nr.18 og nr.20) kan jeg si meg helt enig med deg i.

 

Bøndene vil ikke forsvinne om vi innfører Simen1's strategi. Det vil alltid være noen bønder som vil finne lønnsomhet i fiske, storviltsjakt med flere aktiviteter.

 

En må heller ikke glemme at bønder har en ypperlig anledning til å starte små lokale bedrifter i og med at de bor på stor tomt.

 

Innfrastruktur som god vei til distrikter vil være en drømmegave for bønder, da de kan starte flere nye bedrifter der ute i periferien. Dessuten vil transportbransjen også nyte godt av en slik utvikling. På sikt vil bøndene også få rimeligere transport, fordi jo flere turer i en gitt retning til distriktet, jo bedre blir sjansen for at en solid transportrute etableres dit.

 

Herved erklærer jeg Simen1's konsept som fullt gjennomførbart etter min mening. Det er i det minste ett av de gode alternativene en kan skissere for landbruket.

 

Matforsyning vil vi ha. Da fra utlandet og i mindre porsjoner fra innlandet. Produkter som melk vil nok til en viss grad bestå, da det er mer praktisk å produsere lokalt. Men, en vil også få flere utenlandske melkeprodukter på markedet.

 

Disse utenlandske melkeproduktene vil være billigere å kjøpe inn, men de vil ha hengende ved seg en dyr frakt. Dette vil gi billigere melk når en betaler i kassen på Rema, Rimi, Kiwi, Coop ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir nesten som når jeg forleden fikk henda mine på en wallmart pose hvor det stod, buy cheaper, live happier eller noe i den dur. Dvs, kjøp masseprodusert utelandsk dritt som konkurannseutsetter markedet og på det viset dreper arbeidsplasser og så skal man på et mirakuløst vis få bedre livskvalitet.

 

Det er bare ikke slik det fungerer, en mere sunn monetær politikk her på hjemmebane er det som trengs.

Lenke til kommentar

Du er under oppfattelsen av at det er bedre at 10 nordmenn produserer 10 enheter av en vare på samme tid som 2 utlendinger produserer 10 enheter av samme vare? Du har kanskje ikke vurdert at "masseprodusert billig dritt" betyr at man kan anskaffe seg mer av ting man ønsker og dermed fører til økt velstand (bedre tilgang på alle slags varer), hvis det medfører tapte jobber, så betyr det bare at man kan og bør finne seg nye jobber der bidraget faktisk er fornuftig.

 

Masseprodusert mat = billigere mat.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å forvente at bønder skal bli kun frisører.

 

En bonde kan være en dyktig mekaniker, som er vant til å reparere egne maskiner og utstyr. En bonde kan være en fin hjelpepleier om nødvendig, da han/hun er vant til å stelle fint med dyra sine. En bonde kan bli en utmerket gartner, da han/hun er vant med å dyrke jord.

 

En bonde kan være en utmerket.. Slik kunne jeg ha fortasatt til listen ble meget lang.

 

Jeg her helt enig med Rampage som påpeker effektivitet som argument.

 

Masseprodusert mat kan ha høy kvalitet. Dessuten kommer maten fra forskjellige land, og slik vil det bli høyt fokus på god pris og høy kvalitet. For hvis en av disse ikke stemmer, så stopper importøren å ta inn fra de aktuelle produsentene.

Lenke til kommentar

Du er under oppfattelsen av at det er bedre at 10 nordmenn produserer 10 enheter av en vare på samme tid som 2 utlendinger produserer 10 enheter av samme vare? Du har kanskje ikke vurdert at "masseprodusert billig dritt" betyr at man kan anskaffe seg mer av ting man ønsker og dermed fører til økt velstand (bedre tilgang på alle slags varer), hvis det medfører tapte jobber, så betyr det bare at man kan og bør finne seg nye jobber der bidraget faktisk er fornuftig.

 

Masseprodusert mat = billigere mat.

Vel, ingen penger er også ingen jobber. Er det virkelig å trakte etter at landet skal bli mindre selvstendig? at man i fremtiden skal være avhengig av andre nasjoners nåde for vår kontinuitet?

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å forvente at bønder skal bli kun frisører.

 

En bonde kan være en dyktig mekaniker, som er vant til å reparere egne maskiner og utstyr. En bonde kan være en fin hjelpepleier om nødvendig, da han/hun er vant til å stelle fint med dyra sine. En bonde kan bli en utmerket gartner, da han/hun er vant med å dyrke jord.

 

En bonde kan være en utmerket.. Slik kunne jeg ha fortasatt til listen ble meget lang.

 

Jeg her helt enig med Rampage som påpeker effektivitet som argument.

 

Masseprodusert mat kan ha høy kvalitet. Dessuten kommer maten fra forskjellige land, og slik vil det bli høyt fokus på god pris og høy kvalitet. For hvis en av disse ikke stemmer, så stopper importøren å ta inn fra de aktuelle produsentene.

Dette er bedre kjent som kommunisme, det er et velutprøvd system og det feiler hver gang.

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme dyrevelferden oppe i prishysteriet.

 

En av grunnene til at norske bønder lager dyre varer er jo at de blir pålagt å ha bedre forhold for dyrene enn det de utenlandske konkurrentene kan slippe unna med. At det fins steder der maten kan produseres billigere enn her hjemme det er sant, men man må også se litt på hvorfor - og sammenligne produktene objektivt.

 

Hva er viktigst? Etisk forsvarlig dyrehold, eller billige matvarer? (Her er det mulig å få både i pose og sekk om man stiller krav til utenlandske leverandører, men i dag blir det ikke gjort.)

 

Restriksjoner på hvordan maten produseres har mye å si for hvor dyrt produktet blir. Skal man fjerne subsidiene og tollmurene må man også senke restriksjonene for bøndene her i landet ned på nivå med det vi krever av importert mat.

 

Ser man på hvor stor del av husholdningsbudsjettet som består av mat så er ikke de "dyre" matvarene våre så ille allikevel. Det er mye galt med landbrukspolitikken her i landet, og skal man forandre på den så må man se ting fra flere sider. Det er lett å dra fram subsidiene, men de harde kravene som stilles til bøndene når det gjelder dyrevelferd blir fort glemt.

 

Landbruket her i landet blir indirekte fjernet sakte men sikkert. Man ser det over alt at gårdene i bygdenorge forsvinner en etter en. Om dette er positiv eller negativ utvikling er diskutabelt. Det forandrer landskapet, og enkelte steder tar den økonomiske grunnmuren i bygdene. Men det er jo ikke første gang at landskapet endrer seg på grunn av menneskelig påbygging, og det vil jo ikke bli siste gang heller. Om vi ikke øker kravene til utenlandske bønder når det gjelder dyrevelferd og etikk så vil denne utviklingen gå på bekostning av dyrevelferden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ingen penger er også ingen jobber. Er det virkelig å trakte etter at landet skal bli mindre selvstendig? at man i fremtiden skal være avhengig av andre nasjoners nåde for vår kontinuitet?

 

Ingen penger er også ingen jobber? Hva mener du med det? Landet blir ikke mindre selvstendig fordi man produserer mindre mat, det blir mindre selvforsynt, men i en situasjon hvor man har et svært bredt utvalg av stater man kan importere mat fra er vi på ingen måte avhengig av "andre nasjoners nåde".

 

 

Dette er bedre kjent som kommunisme, det er et velutprøvd system og det feiler hver gang.

 

Hvem argumenterer for noe nærmere kommunisme her?

 

Han som ikke vil konkurranseutsette, ha en stat som sørger for at man er selvforsynt med x antall varer og gjør alt for å tilrettelegge for det.

 

Han som vil konkurranseutsette og mener bøndene har et bredt nok spekter av evner som gjør en omjustering fra bondevirksomhet mulig i et marked.

Lenke til kommentar

Vel, ingen penger er også ingen jobber. Er det virkelig å trakte etter at landet skal bli mindre selvstendig? at man i fremtiden skal være avhengig av andre nasjoners nåde for vår kontinuitet?

 

Ingen penger er også ingen jobber? Hva mener du med det? Landet blir ikke mindre selvstendig fordi man produserer mindre mat, det blir mindre selvforsynt, men i en situasjon hvor man har et svært bredt utvalg av stater man kan importere mat fra er vi på ingen måte avhengig av "andre nasjoners nåde".

 

 

Dette er bedre kjent som kommunisme, det er et velutprøvd system og det feiler hver gang.

 

Hvem argumenterer for noe nærmere kommunisme her?

 

Han som ikke vil konkurranseutsette, ha en stat som sørger for at man er selvforsynt med x antall varer og gjør alt for å tilrettelegge for det.

 

Han som vil konkurranseutsette og mener bøndene har et bredt nok spekter av evner som gjør en omjustering fra bondevirksomhet mulig i et marked.

 

Ja, ingen penger = ingen jobber. Hvem skal betale for at arbeideren skal produsere hvis man ikke har penger?

 

Blir ikke landet mindre selvstendig om matproduksjonen går ned? Jøss, det strider jo mot all naturlig logikk, men la gå. Jeg vil høre dine tanker om hvordan en nedsatt evne til å produsere egen mat ikke gjør oss mindre selvstendig og hvorfor det er en god ting.

 

Disse "jævla" bøndene er et hinder for EU.

Lenke til kommentar

Ja, ingen penger = ingen jobber. Hvem skal betale for at arbeideren skal produsere hvis man ikke har penger?

 

Blir ikke landet mindre selvstendig om matproduksjonen går ned? Jøss, det strider jo mot all naturlig logikk, men la gå. Jeg vil høre dine tanker om hvordan en nedsatt evne til å produsere egen mat ikke gjør oss mindre selvstendig og hvorfor det er en god ting.

 

Disse "jævla" bøndene er et hinder for EU.

 

Hva er det du snakker om nå? Hvor kom "ingen penger" fra? Mener du å si at hvis andelen bønder i dette landet senkes betraktelig vil det ikke eksistere penger i omløp lengere?

 

Nei, landet blir ikke på noen måte mindre selvstendig. Selvstendig er selvfølgelig i denne forstand snakk om suverenitet. Ens suverenitet og da selvstendighet blir ikke svekket av at man importerer mer mat. Den tankegangen der var sentral for Sovjet, da egenforsyning var grunnlaget for for hele staten. Du så jo hvordan det gikk for produksjon og velstand.

 

Det er en god ting fordi det betyr at varene blir billigere, produsert der effektiviteten kan maksimeres (takket være ting som teknologiske fordeler, klima og arbeidertilgang) og det frigjør arbeidere til andre deler av markedet, som påpekt så har bønder et bredt spekter av evner og vil selvfølgelig langt ifra stå med blanke ark når de skal finne seg noe annet å gjøre, hvis de ikke ønsker eller klarer å drive slik at de klarer seg.

 

Det gjør oss ikke mindre selvstendig fordi at man importerer mer mat går på ingen måte utover statens evne til å styre seg selv og sine egne affærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å forvente at bønder skal bli kun frisører.

 

En bonde kan være en dyktig mekaniker, som er vant til å reparere egne maskiner og utstyr. En bonde kan være en fin hjelpepleier om nødvendig, da han/hun er vant til å stelle fint med dyra sine. En bonde kan bli en utmerket gartner, da han/hun er vant med å dyrke jord.

 

En bonde kan være en utmerket.. Slik kunne jeg ha fortasatt til listen ble meget lang.

 

Jeg her helt enig med Rampage som påpeker effektivitet som argument.

 

Masseprodusert mat kan ha høy kvalitet. Dessuten kommer maten fra forskjellige land, og slik vil det bli høyt fokus på god pris og høy kvalitet. For hvis en av disse ikke stemmer, så stopper importøren å ta inn fra de aktuelle produsentene.

Dette er bedre kjent som kommunisme, det er et velutprøvd system og det feiler hver gang.

Eller snarere .., KAPITALISME

 

Kommunismen er kjent for å være ineffektiv, og kjent for å sende alle slags typer yrkesutøvere og lærde ut på store gårdsbruk for å arbeide. Dette kalles Jordbrukskollektivet.

 

Altså, der hvor ingen føler noen tilknytning til kornet som vokser, eller potetene som gror. Kommunisme avler latskap og ineffektivitet. Så jeg skjønner ikke hvordan du har tenkt med ditt svar om at det jeg sier beskriver kommunisme.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, krig kan jo bryte ut, vi har jo ikke stor kontroll over andre lands befolkning. Sett at vi plutselig ikke fikk melka eller brødet vårt.

 

Jeg vet ikke om du har gått sulten før?

 

Til Rampage

 

Krig KAN jo bryte ut ja, og da har man svært mange andre stater man potensielt kan handle med, å operere med ineffektiv produksjon som på kort og lang sikt bare fører til tap for innbyggerene i nasjonen på basis av "menhvisomatte" er irrasjonellt. Selv med svekket matproduksjon her til lands vil man fortsatt ha et grunnlag sålenge folk faktisk ønsker å kjøpe norske varer. Med tanke på både fiskeindustri med mer og et særdeles stort utvalg av stater å importere fra, så vil det ikke akkurat være noe sultenød hvis det skulle bryte ut konflikt i stater vi importerer fra.

 

Jeg har faktisk gått sulten, hvis du dog snakker om å være sulten, men ikke ha mulighet til å anskaffe seg mat, så er svaret nei. Det betyr ikke at jeg produserer mat selv i frykt for at det en dag bryter ut krig som vil hindre tilgangen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes bakterie som kan omdanne olje til noe spiselig, under gode produksjonsforhold. Jeg synes det er feil å tenke slik du gjør pk2010.

 

Vi har reservelagre av matvarer, og om en vil så kan en bygge dette opp til ett skikkelig system. Vi kan stappe inn matvarer fra innland og utland inn i ett sånt lager.

 

Lageret kan forvaltes på en forsvarlig måte, med tanke på at vi kan hjelpe u-land med disse varene, og slik sett få en rotasjon i utskiftningen av varer lenge før de går ut på dato.

 

Vi er glade i å gi u-hjelp her i landet, sant?

Lenke til kommentar

Det finnes bakterie som kan omdanne olje til noe spiselig, under gode produksjonsforhold. Jeg synes det er feil å tenke slik du gjør pk2010.

 

Vi har reservelagre av matvarer, og om en vil så kan en bygge dette opp til ett skikkelig system. Vi kan stappe inn matvarer fra innland og utland inn i ett sånt lager.

 

Lageret kan forvaltes på en forsvarlig måte, med tanke på at vi kan hjelpe u-land med disse varene, og slik sett få en rotasjon i utskiftningen av varer lenge før de går ut på dato.

 

Vi er glade i å gi u-hjelp her i landet, sant?

Ja, det er sant at det finnes mikrober som spiser olje på samme måte som at menneskeheten er plaget av parasitter.

 

Jeg har hørt at når unger er skikkelig sultne så skriker de på en slik måte som kan drive foreldre til å gjøre litt av hvert, jeg håper det ikke må komme til det punktet før man ser hva man potensielt sett er i ferd med å gjøre i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...