Gå til innhold

Melk og frukten blir dyrere!


Anbefalte innlegg

Tja, krig kan jo bryte ut, vi har jo ikke stor kontroll over andre lands befolkning. Sett at vi plutselig ikke fikk melka eller brødet vårt.

 

Jeg vet ikke om du har gått sulten før?

 

Til Rampage

 

Krig KAN jo bryte ut ja, og da har man svært mange andre stater man potensielt kan handle med, å operere med ineffektiv produksjon som på kort og lang sikt bare fører til tap for innbyggerene i nasjonen på basis av "menhvisomatte" er irrasjonellt. Selv med svekket matproduksjon her til lands vil man fortsatt ha et grunnlag sålenge folk faktisk ønsker å kjøpe norske varer. Med tanke på både fiskeindustri med mer og et særdeles stort utvalg av stater å importere fra, så vil det ikke akkurat være noe sultenød hvis det skulle bryte ut konflikt i stater vi importerer fra.

 

Jeg har faktisk gått sulten, hvis du dog snakker om å være sulten, men ikke ha mulighet til å anskaffe seg mat, så er svaret nei. Det betyr ikke at jeg produserer mat selv i frykt for at det en dag bryter ut krig som vil hindre tilgangen min.

Det du kaller "menhvisomatte" kaller jeg planlegging. Man gambler ikke med velutprøvde ordninger som har bestått tidens tann. Norge har vokst fram først og fremst som en fiske og landbruksnasjon, dette er hvorfra vi har vår kultur og den burde vi kompromissløst gå inn for å bevare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kaller "menhvisomatte" kaller jeg planlegging. Man gambler ikke med velutprøvde ordninger som har bestått tidens tann. Norge har vokst fram først og fremst som en fiske og landbruksnasjon, dette er hvorfra vi har vår kultur og den burde vi kompromissløst gå inn for å bevare.

 

Riktig, du kaller det planlegging, og er sentralt i en økonomi uten noen form for vekst eller utvikling. Jeg er veldig glad vi har gamblet med velutprøvde ordninger, hvis ikke hadde vi alle sammen fortsatt stått med hakke i åkeren og skuet ondt på naboen som bruker traktor. Det er ikke all kultur som er hensiktsmessig å forvare, særlig ikke hvis man snakker om bakvendt og inneffektiv kultur. Det er selvfølgelig ønskelig at gårder består, og at naturlandskapet blir tatt hånd om og hvis folk virkelig går inn for det så kan de drifte gård akkurat som de vil, selv om det ikke ligger penger i det. Det er litt trist at man går vekk fra dette her, men hvis man virkelig ønsker fremgang og økt velstand, er det veien å gå.

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Det du kaller "menhvisomatte" kaller jeg planlegging. Man gambler ikke med velutprøvde ordninger som har bestått tidens tann. Norge har vokst fram først og fremst som en fiske og landbruksnasjon, dette er hvorfra vi har vår kultur og den burde vi kompromissløst gå inn for å bevare.

 

Riktig, du kaller det planlegging, og er sentralt i en økonomi uten noen form for vekst eller utvikling. Jeg er veldig glad vi har gamblet med velutprøvde ordninger, hvis ikke hadde vi alle sammen fortsatt stått med hakke i åkeren og skuet ondt på naboen som bruker traktor. Det er ikke all kultur som er hensiktsmessig å forvare, særlig ikke hvis man snakker om bakvendt og inneffektiv kultur. Det er selvfølgelig ønskelig at gårder består, og at naturlandskapet blir tatt hånd om og hvis folk virkelig går inn for det så kan de drifte gård akkurat som de vil, selv om det ikke ligger penger i det. Det er litt trist at man går vekk fra dette her, men hvis man virkelig ønsker fremgang og økt velstand, er det veien å gå.

Tap av kultur medfører aldri økt velstand. Det burde og i min mening aller helst skal ligge penger i gårdsbruk siden det er veldig viktig med brød om vi skal få gjort noe arbeid, uten mat og drikke duger helten ikke. Vi må bare geare vår egen økonomi mot det og så rekke fingeren til det inernasjonale avskummet som svekker vår livskvalitet.

Lenke til kommentar

Det har i absolutt samtlige tilfeller ført til velstand når kulturen er inneffektiv. At man har gått bort fra føydalisme, bort fra agregarsamfunn har medført en eksplosiv velstand. Å påstå noe annet er virkelighetsfjernt.

 

Du skjønner at det du promoterer er hardcore sosialisme? Du mener at det skal ligge penger i gårdsbruk uansett om markedet ikke tilsier at det er lønnsomt. Uten mat og drikke duger helten ikke, det er derfor det er veldig greit å kunne både produsere og importere både mat og drikke.

 

Å låse ned vår egen økonomi er ikke å øke livskvaliteten, tvert imot er det særdeles kontraproduktivt. Livskvalitet er forøvrig et veldig subjektivt begrep, velstand er langt bedre, og en åpen økonomi der effektivitet medfører større kvanta av varer til lavere produksjonskostnader bidrar til økt velstand.

 

edit: øke, ikke svekke.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Om maten blir dyrere så er det sjelden at bonden får noe igjen for det.

man må også huske på at ikke alle har like god råd til å kjøpe maten .

 

Selv om det er meningen at de som ikke er god nok økonomi skal få støttet så er det ikke alle som trenger denne støtten som får den. Det nok en av grunne til at det også finnes personer i Norge som ikke får endene til å møtes.

 

Hvorfor er det slik at landbruk ikke er økonomisk selvbærende ?

 

Er det virkelig inflasjonen som gjør det slik ?

(her mistanker jeg at LO er en på driver om en så ufrivillig )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"markedet" i dette tilfellet er kunstig skapt rentebærende gjeldssystem.

 

For å si det på en annen måte, Norge har mere å tilby det internasjonale samfunnet enn det internasjonale samfunnet har å tilby Norge.

 

Angående sosialisme så er ikke det annet enn et billig ord, du kan simpelthen ikke ha et samfunn som ikke er sosialistisk i den virkelige betydingen av rotordet sosial. Mennesket er en sosial skapning og selvsagt må samfunnet være orientert mot det faktum. Vi kan jo alle forsøke å være individer og se hvor langt vi kommer.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10006424 :thumbdown:

 

Hva mener dere? Det blir jo ikke såpass dyr, 1-2kr mer, men allikevel. Ting og tang blir dyrere for hverdag som går, og melk og frukt er sunt! Det burde bli billigere, slik at folk spiser/drikker det enda mer enn til vanlig.

 

Ohh, gud! Jeg tror jeg må be pappa og mamma å handle melk fra sverige neste gang de drar ditt.

 

Ja i Sverige for man 1.5 liter melk til 12 svenske ca....mens her må man ut med rundt 15 for 1 liter. :no: 1.5 liter lett melk til Tine ca. 20 korneer, 8 kroner mer enn i sverige WTF???

 

Ikke rart man stadig spiser mer og mer USUNT for alt som er sundt koster jo kjorta + flesk og mere til.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Kall det hva du vil, det er fortsatt definert av effektivitet og produksjonsnivå. Problemet her til lands er at man ikke har areal eller klima til å produsere effektivt, som betyr lavere kvanta, som betyr at bønder må selge dyrere for å tjene "like mye som andre".

 

Norge har mye å tilby det internasjonale samfunnet, men det internasjonale samfunnet har særdeles mye mer å tilby Norge.

 

Et billig ord? Det er et begrep, det er to helt forskjellige ting å være "et sosialt menneske" og sosialisme som økonomisk politikk. Det har faktisk særdeles lite med hverandre å gjøre i denne debatten.

 

Vi er forøvrig alle individer og det har tatt oss veldig langt. Det å være et individ betyr da ikke at man ikke er sosial. Når man forkaster individet for grupper, så bryter man menneskerettigheter og det er langt lettere å gjøre overgrep mot nettopp individene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Vil nevne at Norge er ett av Europas land som aldri har hatt føydalisme. I Systemet i Norge var det ingen som eide alt slik som i resten av europa. Ingen med førsterett til den nygifte.

 

Føydalisme i Norge

 

Norge var et land i ytterkanten av Europa og ble aldri preget av føydalisme i samme grad, eller samme utstrekning, som i det sentrale Europa. En av grunnene for dette var at bøndene i hovedtrekk var rettslig frie og at rundt 40 prosent av norsk dyrkbar mark var eid av bøndene selv ved utgangen av middelalderen. Det føydale systemet med hvem som eide jordområdene fikk aldri slått igjennom i Norge - wikipedia

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Forresten Rampage, at vi ikke har areal til dyrkbar jord i Norge må du lengere ut på landet med.

 

Vi har ikke areal OG klima til å bedrive noe effektiv masseproduksjon av samtlige matvarer befolkningen ønsker. Som jeg allerede har sagt, selv om man kutter ned matproduksjon her til lands vil vi fortsatt ha et grunnlag, men ikke mulighet til å drive effektivt i stor skala.

 

pgriffin69x: Vi har ikke hatt noe føydalisme i Norge, men det var et eksempel på en positiv kulturendring og den endringen i Europa har bidratt til å legge hele grunnlaget for hele ideen om en norsk stat og dens grunnsteiner.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten Rampage, at vi ikke har areal til dyrkbar jord i Norge må du lengere ut på landet med.

 

Vi har ikke areal OG klima til å bedrive noe effektiv masseproduksjon av samtlige matvarer befolkningen ønsker. Som jeg allerede har sagt, selv om man kutter ned matproduksjon her til lands vil vi fortsatt ha et grunnlag, men ikke mulighet til å drive effektivt i stor skala.

 

pgriffin69x: Vi har ikke hatt noe føydalisme i Norge, men det var et eksempel på en positiv kulturendring og den endringen i Europa har bidratt til å legge hele grunnlaget for hele ideen om en norsk stat og dens grunnsteiner.

 

nå er det da enkelt produkter det er overproduksjon på.

Som betyr at det er for mange av den sorten.

 

Nå er det også slik at ikke alt av de vi ønsker å kjøpe Må produseres i Norge.

Lenke til kommentar

Forresten Rampage, at vi ikke har areal til dyrkbar jord i Norge må du lengere ut på landet med.

 

Vi har ikke areal OG klima til å bedrive noe effektiv masseproduksjon av samtlige matvarer befolkningen ønsker. Som jeg allerede har sagt, selv om man kutter ned matproduksjon her til lands vil vi fortsatt ha et grunnlag, men ikke mulighet til å drive effektivt i stor skala.

 

pgriffin69x: Vi har ikke hatt noe føydalisme i Norge, men det var et eksempel på en positiv kulturendring og den endringen i Europa har bidratt til å legge hele grunnlaget for hele ideen om en norsk stat og dens grunnsteiner.

 

nå er det da enkelt produkter det er overproduksjon på.

Som betyr at det er for mange av den sorten.

 

Nå er det også slik at ikke alt av de vi ønsker å kjøpe Må produseres i Norge.

 

Da svarer du på feil ting, for den jeg svarte det på argumenterer for at Norge skal være selvforsynt, produsere alt hjemme og ikke bry seg om hva det internasjonale samfunnet kan tilby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...