Gå til innhold

Elprice.no / Acer tar ikke ansvar for skader på maskin.


Anbefalte innlegg

Så, du påstår med andre ord at to voksne mennesker (og ikke hormonelle tenåringer som har lyst på ny pc) påfører pcen en skade og er villige til å ta risikoen på å bli anmeldt for svindel?

 

Som jeg nevnte på forrige side, så har jeg også jobbet med support og fått inn masse "uforklarlige" feil på pc`r, de tar den risken, selv om de faktisk ikke trenger å betale for ny pc engang, uvahengig av hva feilen er og hvordan den oppstod, du kan selv tenke deg hvordan det er på kundeservice`n der kunden faktisk tjener masse på det.

 

At du påstår at slike skader ikke kan oppstå under transport er TØV fra din side og viser egentlig hvor lite du forstår her, en sprekk i lcd skjermen som er relativ liten kan utvide seg selv pga vibrasjoner under transport , det samme kan for eksempel vifter, harddisker , minne gjøre sånn at feil oppstår.

 

Posten kan også ha påført pakken en tung belastning under transport, å få en annen vare liggende i press oppå seg behøver ikke nødvendigvis å skade innpakningen, men er den tung nok vil den utvilsomt kunne påvirke innholdet i pakken under.

 

Har uansett sendt Elprice en mail med innholdet i denne posten så kan de jo komme og forklare sitt syn på saken.

 

 

At en evt. dårlig skjerm kan bli ødelagt under viberasjon under transport vet jeg lite om, men tung belastning under transport synes på pakken.

Om laptoppen er sendt i original forpakning er det 2-3cm med luft og isopor mellom laptoppen og pappen. tung belastning skal dermed enten være så ille at forpakningen blir ødelagt ellers tar ikke innholdet skade. Isoporen er designet slik at den tar vekta om man plasserer noe tungt oppå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil sammenligne punktert skjerm med punktert/knust rute, kjøper du en rute knuser den ikke helt av seg selv etter 2 dager.

 

 

Vil bare si at vinduer faktisk kan knuse av seg selv. Vi hadde et takvindu på loftet av en anerkjent produsent, nytt installert i 2006. Dette er på et rom som ikke brukes, lagerom. Vinduet er der for å bli brukt som nødutgang. Det innerste glasset i dette vinduet knuste plutselig ved et høyt smell en natt i 4 tiden, da hele huset lå og sov. Vi våknet av smellet. det ble send en ingeniør fra Danmark for å undersøke hva som hadde skjedd, da dette var et lite kjent problem med vinduet. Han kom fram til at dette var en produksjonsfeil, og han mente at en temperaturforandring kunne være skyld i dette.

 

 

Back to topic:

Temperaturforandringer i en LCD skjerm kan føre til at ting utvider seg, eller trekker seg sammen, noe som igjen kan skape sprekker, punkteringer. Dette kan jo ha skjedd i dette tilfellet spesielt siden det er kort tid etter at skjermen ble tatt i bruk. Greit at skjermen kanskje er testet på fabrikk, men da gjerne bare en kort funksjonstest.

Endret av ZoLaMont
Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd i det jeg har åpnet lokket på laptopen min at lcd skjermen sprekker! kanskje noe slik som har skjedd i dette tilfellet også? jeg tok tak i lokket på pcen og løftet den opp som jeg alltid har gjort og plutselig hørte man at noe sprakk og voila der gikk lcd skjermen. Dette var en Hp pc og den hadde takk og lov en slik vindu på utsiden av selve skjermen. og dette gjorde at det ble påvist at pcen ikke hadde vært utsatt for en ulykke som jeg var skyld i, da dette vinduet utenfor lcd skjermen var helt skadefri. Og Hp måtte ta dette på reklamasjon selv om de aldri hadde opplevd noe liknende før..

Lenke til kommentar

Jeg vil sammenligne punktert skjerm med punktert/knust rute, kjøper du en rute knuser den ikke helt av seg selv etter 2 dager.

 

 

Vil bare si at vinduer faktisk kan knuse av seg selv. Vi hadde et takvindu på loftet av en anerkjent produsent, nytt installert i 2006. Dette er på et rom som ikke brukes, lagerom. Vinduet er der for å bli brukt som nødutgang. Det innerste glasset i dette vinduet knuste plutselig ved et høyt smell en natt i 4 tiden, da hele huset lå og sov. Vi våknet av smellet. det ble send en ingeniør fra Danmark for å undersøke hva som hadde skjedd, da dette var et lite kjent problem med vinduet. Han kom fram til at dette var en produksjonsfeil, og han mente at en temperaturforandring kunne være skyld i dette.

 

 

Back to topic:

Temperaturforandringer i en LCD skjerm kan føre til at ting utvider seg, eller trekker seg sammen, noe som igjen kan skape sprekker, punkteringer. Dette kan jo ha skjedd i dette tilfellet spesielt siden det er kort tid etter at skjermen ble tatt i bruk. Greit at skjermen kanskje er testet på fabrikk, men da gjerne bare en kort funksjonstest.

 

Som tidligere nevnt: En LCD-skjerm er laget av mye mykere stoffer enn en bil- eller vindusrute. En LCD-skjerm _kan_ ikke sprekke av seg selv, det er alltid et resultat av en eller annen form for ytre påvirkning.

 

Ellers må jeg si meg enig med de andre som sier de har jobbet innenfor området, dette virker helt og holdent som en fysisk skade på produktet. Hvorvidt det er forårsaket av kunde eller Posten gidder jeg ikke diskutere, da det ikke er noe noen av oss kan vite uten noe mer informasjon.

Er forøvrig korrekt som aklla sier at det er stor nok klaring mellom pc og eske til at det skal synes på esken dersom den har blitt utsatt for stor nok påkjenning til at det er noen som helst mulighet for at maskinen skal ha blitt påvirket av det. Forutsatt at det var denne maskinen ble innsendt i, da.

 

Utrolig hvor mange historier med sprekt skjerm osv. der pc-en bare har stått stille for seg selv på et bord. Generell bemerkning, ikke noe spesifikt mot TS.

 

Forøvrig vil også jeg nevne at å kverulere mot Elprice sin "punktert skjerm" og verkstedets "sprukket skjerm" ikke har noen hensikt. Elprice sitt poeng var å understreke selvforskyldt skade, noe de gjorde. Endelig diagnose blir stilt av et sertifisert verksted (noe Elprice ikke er) med godkjente teknikere.

Lenke til kommentar

Må bare si at det er utrolig hva en defekt vare kan gjøre med selvtilliten til enkelte mennesker.

 

Kjøpsøyeblikk: "Ja, hallo, skulle hatt en sånn der bærbar PC vet du, helst den beste og billigste .."

 

Reklamasjonsøyeblikk: "Står du her og sier til meg at jeg har ødelagt den selv? Det går jo ikke an! Den bare ble sånn! Og jeg har snakket med naboen og HAN har peiling på data og han sier .. "

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Syns det er rimelig døvt at folk her inne som ALDRI har jobbet med kundeservice, RMA og reklamasjonssaker kan påstå både det ene og det andre. Det er for det første ikke Elprice som stiller den endelige vurderingen av skaden (som nevnt tidligere). De påpeker kun at skaden er selvforskyldt.

 

For det andre: Dere tror seriøst at knust LCD-skjerm, ødelagt DC-plugg og ødelagt batterifeste kan skje under transport UTEN at det vises på innpakningen?

 

Sier ikke at TS lyver her, men det er ytterst få som innrømmer egen feil når de skal reklamere på ting uansett hva det koster. Syns hverken denne historien er HELT UTROLIG eller "tidenes verste kundeservice".

Lenke til kommentar

Nå har jeg da både påpekt en del ganger at jeg ikke påstår at TS eller Elprice ikke har gjort det ene eller det andre, men at det faktisk finnes muligheter her for at skadene ikke nødvendigvis trenger å ha vært TS sin skyld.

 

Stoler virkelig forumbrukerene såpass mye på innpakkningen til pakkene at di med hånden på hjertet kan løfte opp en nyinnkjøpt Laptop (I forpakkningen) på ca 1M høyde og slippe den i bakken i troen på at den overlever dette uten noen problemer?

Jeg er ganske så sikker på at gjør vi denne testen mange nok ganger så dukker det nok opp en eller to bærbare som ikke lenger fungerer, om ikke flere da. Merk, jeg snakker om å la pakken lande på den "flate siden" noe som vil sannsynligvis gjøre at det vises minimalt på innpakningen, treffer den et hjørne eller noe annet er det godt mulig at varen kan "overleve" eller at det ser ut som minimale skader på innpakkningen.

 

Uansett så har jeg ikke mer å tilføye her annet enn at det kan være lurt å ikke ta forhastede konklusjoner før alle detaljene er på bordet.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte kverrulering. Kunden oppfatter ikke skjermen som "knust" ved avsending og oppgir forøvrig ingen slik skadebeskrivelse i post. At punktering og Knust er to vesentlig forskjellige hvor kunden forestiller seg et relativ lite hull og ved knust ser man for seg en hel skjerm som er ødelagt.

Når det ikke foreligger noen gode bildebevis fra noen av sidene så fremstår det hele som langt mer diffust og det blir viktig at ordleggingen er riktig , noe jeg føler ikke er tilfelle.

Ser man på e-post konferansen ser du jo tydelig at kunden reagerer først når det blir påpekt at skjermen var knust og at batterifestet var ødelagt.

Igjen, skjermen er knust. Det har ingen hensikt å diskutere at Elprice kaller dette for punktert. Nå har kunde blitt forklart at det Elprice av mangel på bedre erfaring har kalt punktert faktisk kalles knust. Enkelt og greit.

 

Elprice er uansett forpliktet til å sjekke at varen var forsvarlig sendt, at innpakkningen er hel og ikke har fått transportskader ( I bunn og grunn det samme som kunde bør gjøre når man mottar pakken) og om nødvendig dokumentere tingens tilstand ved mottak for eventuelle tvister.

De er forpliktet til å undersøke varen, det er vi ikke uenige om, men de er ikke forpliktet til å foreta en grundig sjekk. Begge de to øvrige skadene kan lett overses noe de også ble av kunde forøvrig. Vil påpeke at DC-pluggen ikke trenger å være knekt for at den skal være skadet, og batteriet må kanskje tas ut for oppdage det knekte festet. Verkstedet derimot foretar en grundig undersøkelse av produktet. Disse to skadene vil da ikke spille negativt inn på selger ved en eventuell tvist. Hadde derimot noe så åpenbart som en fullstendig knust LCD-skjerm ikke blitt oppdaget av selger ved innsendelse, så ville nok saken stilt seg anderledes.

 

 

 

 

Har varen i utganspunktet en konstruksjonsdefekt i panelet så kan jo teoretisk vibrasjoner eller ekstra belastning under transport føre til en forverring av skaden.

Her konstruerer du en urimelig form for tvil. Poenget her er at skadene på produktet ikke er sammenfallende med skade under transport. Knust skjerm, ødelagt batterifeste og knekt DC-plugg betyr i 98 % av tilfellene at maskinen har gått i gulvet. Skjermen kan knuses under transport, men å ødelegge en DC-plugg på denne måten er etter min mening nærmest umulig. Så om vi ser på skadene, sannsynligheten for at dette skjer under transport uten merker på emballasjen, maskinen virket fint i over to dager, med sprekk(er) i skjerm og ødelagt DC-plugg (hvordan fikk den strøm i to dager?) - så blir det litt drøyt å påstå at dette er noe selger skal bære ansvaret for.

 

Dersom maskinen ikke hadde vært tatt i bruk, emballasjen var skadet eller den bar preg av at den hadde vært åpnet så ville jeg sagt at det stilte seg noe anderledes. Dessverre så er det ikke slik vi har fått det beskrevet av TS.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd i det jeg har åpnet lokket på laptopen min at lcd skjermen sprekker! kanskje noe slik som har skjedd i dette tilfellet også? jeg tok tak i lokket på pcen og løftet den opp som jeg alltid har gjort og plutselig hørte man at noe sprakk og voila der gikk lcd skjermen. Dette var en Hp pc og den hadde takk og lov en slik vindu på utsiden av selve skjermen. og dette gjorde at det ble påvist at pcen ikke hadde vært utsatt for en ulykke som jeg var skyld i, da dette vinduet utenfor lcd skjermen var helt skadefri. Og Hp måtte ta dette på reklamasjon selv om de aldri hadde opplevd noe liknende før..

Som nevnt tidligere så er poenget at det ikke bare er skjermen som er knust, men også knekt batterifeste og DC-plugg. Det blir da fullstendig uinteressant å diskutere om skjermen kan sprekke av seg selv. Her er det snakk om en ytre påvirkning for at disse skadene skal oppstå.

Lenke til kommentar

Stoler virkelig forumbrukerene såpass mye på innpakkningen til pakkene at di med hånden på hjertet kan løfte opp en nyinnkjøpt Laptop (I forpakkningen) på ca 1M høyde og slippe den i bakken i troen på at den overlever dette uten noen problemer?

Jeg er ganske så sikker på at gjør vi denne testen mange nok ganger så dukker det nok opp en eller to bærbare som ikke lenger fungerer, om ikke flere da.

Produktets skader er etter min mening ikke sammenfallende med en transportskade. Spesielt ikke dersom emballasjen ikke bær preg av ytre påvirkning.

Lenke til kommentar

Det som er viktig her er at verkstedet gir en god beskrivelse av feilene, helst dokumentert med bilder. TS kan da ta med seg dette til Forbrukerrådet.

 

For Elprice sin del, vil samme dokumentasjon (regner da med at verkstedet også skriver hvordan slike skader kan oppstå) kunne brukes for å argumentere mot kunden.

 

Dersom Elprice ikke følger opp saken skikkelig vil kunden vinne frem i en eventuell fremtidig FTU-sak, siden produktet er under 6 måneder gammelt og "bevisbyrden" ligger fullt og helt på selger i dette tilfellet.

 

Kveruleringer rundt "punktert" vs. "knust" etc har absolutt ikke noe med saken å gjøre. En butikk trenger ikke skrive mer enn "ødelagt" som feilbeskrivelse når produktet sendes til verksted. Enkelte ganger gir de ikke en gang såpass god feilbeskrivelse ;)

Lenke til kommentar

Posten kan gjerne slippe ned pakker fra 2 meters høyde, uten at de står ansvarlige for evt skade. Hva som skjer med en lcd skjerm etter et slikt fall, vet jeg ikke.

 

jeg kjøpte et Antec 900 kabinett, som ble fraktet av posten. Da jeg hentet det ut, la jeg merke til et bittelite hull på siden av emballasjen. Dro hjem for å pakke det ut, og til min store overraskelse var kabinettet totalvrak. Plexiglasset i sidedøra var knust, og metallet i døra hadde store bulker. Jeg antar at dette gjerne oppstår etter knallhard håndtering.

 

Det skal sies at posten erstattet kabinettet uten problem.

Lenke til kommentar

Ikke en HELT utrolig historie og heller ikke tidenes verste kundeservice..

 

Dette er helt vanlig praksis at du blir varslet før innsending om at fysisk skade på et produkt ikke dekkes av garanti og vil medføre en kostnad. Slike feil har jeg aldri hørt om at har oppstått av seg selv, hadde maskinen vært defekt ved ankomst og ikke etter 2 dager, kunne jeg forstått det slik som enkelte ansatte i posten behandler pakker.

Lenke til kommentar

Har problemer med å tro at såpass mange nettbutikker finner på feilbeskrivelser som dette underforumet bærer preg av.

Har samtidig problemer med å tro at alle forumbrukerene som lager tråder lik denne her behandler absolutt alt elektronisk utstyr med silkehansker.

Lenke til kommentar

Anbefaler at trådstarter endrer emne for tråden. Dette har absolutt ikke noe å gjøre med dårlige service fra Elprice, og er med på å sverte dem som selger - noe jeg ikke kan se det finnes grunnlag for å gjøre (i alle fall hittil). Skriv heller noe som f.eks. "Acer/Elprice tar ikke ansvar for skade på ny laptop".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...