Gå til innhold

Luftfritt område?


Anbefalte innlegg

Jeg leste at en var interessert i å bevare sin bil i et luftfritt rom. i den forbindelse lurte jeg på om dette var mulig? ja, jeg vet at om du setter et stearinlys inni et glass vil det slukke, flammen bruker opp oksygenet. hva er der igjen etter brukt opp oksygen (o), som må til for for å skape liv, kort fortalt. lufta har vel en kjemisk sammensetning av molekyler(?) eks vann h2o, hydrogen & oksygen.

 

går det ann å fjerne oksygenet fra vannet? hva blir det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

luft fritt er et merkelig begrep....

 

det kan jo bety vakuum eller ut ifra det som du sier at det ikke skulle være noe oksygen der han hadde bilen.

 

jeg regner med formålet er å slippe oksydering (rust)

 

å oppbevare bilen i vakuum blir utrolig dumt da alt som inneholder luft vil sprenges og det er satan så dyrt.

 

å oppbevare bilden i et oksygenfritt miljø er også mulig men det er komplisert og dyrt.

 

om du fjerner oksygenet fra h2o så har vi vel bare hydrogen igjen?

 

om det er andre faktorer som kan påvirke bilen vet jeg ikke men dette høres ut som noe man bare gjør med en sjelden museumsgjenstand. det har nok blitt for dyrt og innviklet å gjøre med bilen man bruker til jobb hver dag

Lenke til kommentar

Dersom du stapper vann inn i et vakuumkammer vil det koke (i prosessen der du trekker ut luft). Problemet er når vann som ligger inne i noe annet begynner å koke, det vil ødelegge hele bilen, for ikke å snakke om at noe olje og smøremidler gjerne også vil fordampe. Så å oppbevare bilen i vakuum er idiotisk.

 

Å fjerne oksygen derimot er kanskje mer tenkelig, men du trenger ikke fjerne alt. Bare ved å redusere oksygeninnholdet ned til halvparten vil levetiden bedres betraktelig. Dog det er nok mye billigere å passe på at bilen er ren, godt polert/bonet og satt inn med et beskyttende lag fett osv. Hørte et rykte om en som vasket veteranbiler regelmessig med diesel, ikke akkurat miljøvennlig men gjør sikkert underverker for rustbeskyttelsen.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare enkelt fjerne oksygenatomer fra vannmolekylet og sitte igjen med hydrogengass. Det er ikke lett å få tak i ren hydrogengass på en enkel måte og man har dermed ganske store utfordringer med å lage brenselceller.

 

Luftfritt for meg er når det er helt tomt for gass = vakuum. Hvorfor du skal ha bilen i en lufttomt rom er en annen sak. Finnes flere måte å holde rusten unna på. Holde veldig lavt nivå når det gjelder luftfuktighet vha. en pumpe eller f.eks bruke en offeranode for å beskytte karosseriet.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Om vi fjerner oksygenet fra vann, har vi da gass? og såvidt meg bekjent er ikke oksygen våt væske. å fjærne oksygen ved å koke er vel lite sannsynlig?

 

å ang vakuum, for meg er det også luftfritt, men da tenker jeg mer på f.eks en plastpose som du suger luften utav, og posen former seg etter objektet, det blir luftfritt.

 

Jeg har litt mer tro på å redusere O mengden, men dette forsinker bare prosessen, hindrer den ikke.

 

det er også endel mer deler på en bil enn karosseriet. gummi, kuler elektrisk osv. Jeg ser ikke at det da er skadelig å fjærne alle væsker, siden rommet er luftett, og korrosjon ikke er mulig, men blir de forskjellige delene synlig eldre, eller mister funksjonen om luft ikke finnes? tenker mye på pakninger, kontakter osv

 

Det er jo også en kjennsgjerning at jo lengrened under vannoverflaten du kommer, mindre oksygen er det i vannet, og objektet blir bedre bevart,

 

Edelgasser, hva tenker du de kan gjøre for å forsinke\hindre prosessen?

Lenke til kommentar

Når du suger luft ut av "posen" vil jo det interne trykket falle, hvordan skal du da hindre at noe som dette skjer internt i bilen:

 

 

Selvfølgelig trenger du ikke komplett vakuum, så du trenger kanskje ikke gå til et så lavt trykk, men da vil du ha akkurat samme problem som ved å fjerne noe av oksygenet fra lufta, du bare forsinker prosessen.

 

Skal du fjerne oksygen fra vann må du enten tilsette andre kjemikalier eller bruke elektrolyse. Meg bekjent vil det ellers bare dannes vanndamp.

 

En løsning kan være å sette bilen i et lufttett rom bortsett fra ventiler i taket. Så fyller du rommet med en gass som er tyngre enn luft, eks CO. Fyll opp til det er så mye CO at den dekker hele bilen. Siden CO er tyngre enn luft vil den fortrenge all lufta på bunnen (der bilen står).

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Lufta består vel stort sett av oksygen og nitrogen. Og fjerner du oksygenet er det vel ganske åpenbart hva du står igjenn med. Nå man brenner noe inni rommet derimot tillfører man karbon (brennstoff) og det blir produsert CO2 og CO fra karboenet og oksygenet.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange folk som åpenbart tror at luft er det samme som oksygen. Det er jo bare ca 21% av lufta som er oksygen mens det meste av det resterende er nitrogen.

 

En enkel måte å fjærne oksygen (og dermed osyderingspotensialet) er vel å lage et tett romm med en luke i toppen også kjøpe inn masser av CO2 brannslukkingsaparat og fylle opp rommet med CO2. Dette vil fortrenge "lufta" opp gjennom luken også er det bare å lukke igjenn og forsegle luken etter at allt "luften" er fortrengt bort.

Lenke til kommentar

En enkel måte å fjærne oksygen (og dermed osyderingspotensialet) er vel å lage et tett romm med en luke i toppen også kjøpe inn masser av CO2 brannslukkingsaparat og fylle opp rommet med CO2. Dette vil fortrenge "lufta" opp gjennom luken også er det bare å lukke igjenn og forsegle luken etter at allt "luften" er fortrengt bort.

Vil ikke CO2 gi like mye korrosjon på en bil som luft?

Lenke til kommentar

å oppbevare bilen i vakuum blir utrolig dumt da alt som inneholder luft vil sprenges og det er satan så dyrt.

Det som ev. vil sprenges er bare luftfylte, tette rom som ikke er sterke nok til å motstå 1 bar fra innsida. Forskjellen på atmosfæretrykk og vakuum er nemlig 1 bar. I dekkene på en personbil er det 2 - 2,5 bar. Når bilen parkeres i vakuum, blir merbelastninga på dekkene den samme som om du pumper inn 3 bar i stedenfor 2 bar. Du ville få litt dårligere veigrep, men dekkene ville ikke være i nærheten av å eksplodere.

Lenke til kommentar

Luftfritt betyr nok å erstatte lufta (78% nitrogen, 21% oksygen og 1% andre gasser) med en gass som stenger ute oksygenet i lufta.

 

Nitrogen og CO2 er nok begge egnet for oppbevaring av biler og andre gjenstander som kan korrodere. CO2 danner riktignok en sur forbindelse når det løses opp i vann, men er ellers en ganske stabil gass.

 

Edelgasser kan nok brukes, men helium, den letteste edelgassen, har såpass små molekyler at den lekker ut gjennom plast, uansett hvor tykk plasten er. Bensintanker i plast testes faktisk ved å fylle de med helium og deretter registere hvor fort gassen lekker ut, er lekkasjen under en grenseverdi regnes tanken som tett.

 

Det finnes sikkert også andre greie gasser som kan brukes.

Lenke til kommentar

Vann er til mestedeler oksygen, så å si at det blir mindre oksygen jo dypere du kommer er nok ikke sant, mindre oksygen i gassform kanskje.

 

Ang edelgasser burde vel f.eks xenon funke greit? det er jo ganske store atomer..

 

Tror det stort sett er nitrogen man bruker til slikt. Billig og lett å få tak i, inert.

 

EDIT:

Faktisk er det ganske vanlig å "flushe" med nitrogen når man vil holde vann ute fra noe (f.eks. en del som holder 10-20 kuldegrader, og helst ikke skal dekkes av is). Da har man en boks med ikke alt for mange hull, og slipper inn nitrogen fort nok til at det blir et lite overtrykk inne i kassen.

 

Et eksempel på en slik boks, som ble brukt i et eksperiment på CERN:

http://folk.uio.no/kyrrens/mirror/img_testbeam09/022-dscf0397.jpg.html

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Ang edelgasser burde vel f.eks xenon funke greit? det er jo ganske store atomer..

Tror nokk at det kan bli rimelig dyrt å kjøpe inn nokk xenon til å fylle et helt romm som bilen står i kontra å fylle det med CO2 eller nitrogen.

 

Fordelen med CO2 er vel at det er en del tyngre enn oksygenet og at det dermed vil trenge bort dette ganske effektivt når CO2en pumpes inn i rommet.

Lenke til kommentar

Man kan alltids spalte vann-molekyler med en atom-reaktor, slik dem gjør på ubåter for å produsere oksygen.

 

Ubåtene lager elektrisk strøm med atomreaktoren, som de så bruker til å gjøre elektrolyse (som du kan gjøre på kjøkkenbenken med et batteri, to ledningsstumper, og to metallskjeer)

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å kjøpe en tank med nitrogen og har overtrykk i garasjen. Nitrogen er relativt billig, og når du skal bruke bilen er det bare å åpne garasjedøren og sleppe luft inn så kan du bruke den. Jeg antar grunnen til at man vil ha en oksygenfri garasje er rust. Da er det vel lettere å fjerne fuktigheten fra lufta siden vann er det som bidrar mest til den prosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...