Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det mest ubrukelige du har lært på skolen?


Anbefalte innlegg

..og jeg synes virkelig RLE burde ha vært et valgfritt fag, bare tenk om man ikke har noe interesse, eller nytte, av det i det hele tatt, som meg, kan ikke fordra det, Jesus meg her, Moses meg der osv. :nei:

 

Hvorfor skulle RLE vært et valgfritt fag sammenlignet med andre fag i skolen?

 

Vel, dette er bare min mening om dette, men jeg har ingen tro på noen religion i det hele tatt, og det kan jo hende at det er motsatt for deg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit å vite litt om relgioner og forskjellige livsyn. Det som derimot er ille med KRL, RLE, eller hva det nå enn heter, er at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen og med stor vekt på kristendom. Folk som blir tvunget til bønner og lignende er ikke bra. Men litt fakta kunnskap om alle relgionene og livsynene tror jeg bare er bra.

 

Det mest ubuklige jeg har lært etter å ha fullført 2. klasse på VGS må være;

Musikk: Ikke har jeg bruk for å lære meg å spille et instrument og det kommer ikke til å gjelpe meg noe videre i livet. Kunne like gjerne hatt et fag som var en hobby.

Nynorsk: Taler for seg selv, totalt ubrukelig. Min far som er ansatt i staten, sier selv at det å svare på nynorsk hvis han får en brev på nynorsk er noe som er totalt uaktuelt på jobben hans. Og alle andre der tenker akkurat det samme. Dette er jo også en av de største grunene vi skal kunne nynorsk ifølge lærerne.

Analyse i norsk: Jeg vil heller bruke tiden på å lære å skrive bedre norsk enn å vite hva Welhaven tenkte når han skrev dikt.

Lenke til kommentar

Greit å vite litt om relgioner og forskjellige livsyn. Det som derimot er ille med KRL, RLE, eller hva det nå enn heter, er at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen og med stor vekt på kristendom. Folk som blir tvunget til bønner og lignende er ikke bra. Men litt fakta kunnskap om alle relgionene og livsynene tror jeg bare er bra.

 

For det første, så heter det i dag RLE (Religion, Livssyn og Etikk).

 

Og før jeg skriver noe mer, så vil jeg gjerne vite hva du mener med "at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen"....

Lenke til kommentar

På slutten av barneskolen fikk jeg ofte blandet inn en god dose KRL med tyngde på kristendom, inn i mange av de andre fagene, p.g.a av en svært så troende lærer (fast kirkegjenger og forkynner).

 

Gud hadde visst gitt oss ditt og datt, og alt eksisterte visst bare p.g.a. av Herren, og det ble stadig henvist til-, og lest bibelsitater, til og med i matte!

Tror nesten jeg hadde anmeldt han.

Det var et litt eldre kvinnemenneske, uten særlig evne til logisk tenking.

 

Og det skal sies at jeg en gang presterte å tuppe en steinhard fotball (dette var om vinteren) rett i dåsa hennes, så det får være hevn nok.

Har vi hatt samme lærer? :p

Eller er det flere av disse forferdelige kvinnemenneskene der ute?

Lenke til kommentar

Likhetstanken som rådet skolesystemet når jeg gikk på skole. Kinobesøket der vi så kristin lavransdatter (kun overgått av 2 timer i kirken under konfirmasjonen). Kristendom, kontorarbeide og nynorsk.

 

Motsatt må jeg si at både maskinskriving (takk gud for touchmetoden) og heimkunskap har gitt meg kunskaper jeg aldri trodde jeg skulle få bruk for, men som viste seg å være fantastisk nyttig å kunne.

Lenke til kommentar

Greit å vite litt om relgioner og forskjellige livsyn. Det som derimot er ille med KRL, RLE, eller hva det nå enn heter, er at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen og med stor vekt på kristendom. Folk som blir tvunget til bønner og lignende er ikke bra. Men litt fakta kunnskap om alle relgionene og livsynene tror jeg bare er bra.

 

For det første, så heter det i dag RLE (Religion, Livssyn og Etikk).

 

Og før jeg skriver noe mer, så vil jeg gjerne vite hva du mener med "at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen"....

 

Når jeg hører om folk som blir tvunget til å be til forskjellige guder man ikke har noe tilknyttning til så er det noe som jeg mener er feil. Lærere burde klare å lære om relgioner uten at elevene skal bli en del av den.

 

Og som en annen sier tysk er også noe som har vært helt borkastet for meg. Men kan jo hende at jeg får bruk for det en dag, selv om jeg tviler.

Lenke til kommentar

Greit å vite litt om relgioner og forskjellige livsyn. Det som derimot er ille med KRL, RLE, eller hva det nå enn heter, er at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen og med stor vekt på kristendom. Folk som blir tvunget til bønner og lignende er ikke bra. Men litt fakta kunnskap om alle relgionene og livsynene tror jeg bare er bra.

 

For det første, så heter det i dag RLE (Religion, Livssyn og Etikk).

 

Og før jeg skriver noe mer, så vil jeg gjerne vite hva du mener med "at lærerne fokuserer veldig mye på at elevene skal være med selv i relgionen"....

 

Når jeg hører om folk som blir tvunget til å be til forskjellige guder man ikke har noe tilknyttning til så er det noe som jeg mener er feil. Lærere burde klare å lære om relgioner uten at elevene skal bli en del av den.

 

Og som en annen sier tysk er også noe som har vært helt borkastet for meg. Men kan jo hende at jeg får bruk for det en dag, selv om jeg tviler.

 

Da er det vel strengt tatt ikke faget som er problemet, men den aktuelle læreren som er problemet. Ingen hemmelighet at det eksisterer mange lærere rundt om som burde funnet seg noe annet.

Lenke til kommentar

Er vel akkrat det jeg skriver. Har du misforstått hva jeg har skrevet?

 

Nei, egentlig ikke, men ser at svaret mitt vart rettet litt feil, men vi er enige der. Mye av problemet for slike fag ligger hos læreren som du også skriver.

 

Men når det er sagt, en person skrev her inne at RLE burde vært valgfritt, så vil jeg vise til paragraf 2-3a i opplæringsloven som gir rett til fritak fra undervisning i deler av fag. Så de som har store problemer med enkelte emner i RLE faget kan faktisk kreve fritak fra den delen av undervisningen.

 

Videre så står det ganske godt forklart i paragraf 2-4 i samme lov hvordan lærere skal forholde seg til formidling i RLE faget. De som mener at læreren trår over denne streken, har plikt til å gjøre noe med det. De som mener at det å lære om andre religioner er bortkastet tid, viser for meg at de allerede har et snevert syn på ganske mye.

 

Når en i tillegg hører elever som skal konfirmeres i kirken samtidig sutrer og klager på at de må lære om Gud og Jesus og alt det tullet der, ja hva skal en da si?

Lenke til kommentar

Utover å lesing, skriving, å kunne lese et kart og helt grunnleggende matte og Engelsk...har jeg ikke hatt bruk for noe som helst fra skoletiden...

 

Det eneste jeg virkelig har hatt bruk for er hvordan jeg tilegner meg diverse kunnskap ettervert som jeg får bruk for den. Men i vår dager finner man likevel alt på youtube...så heller ikke dette er særlig relevant for meg... :tease:

Lenke til kommentar
Hvorfor konfirmerte du deg, da?

 

Jeg kan komme på mange grunner som ikke-kristne har for å feire kristne tradisjoner og høytider.

Det blir som med jul. Man vil ha tusenvis av kroner i komfpenger, stor fest, masse slekt på besøk osv...

I tillegg krever foreldre, onkler, tanter og besteforeldre at du skal konfirmeres fordi de er religiøse, selv om konfirmanten selv ikke er religiøs.

 

I tillegg skal jo alle de jevnaldrende konfirmeres, så de fleste føler neppe at de har noe valg.

 

 

Tidligere var komfen et overgangsrituale tillagt stor betydning. Nå gjør de fleste det fordi alle andre gjør det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...