Gå til innhold

Kjøp av Gamer PC til ca 25.000


Anbefalte innlegg

Skal snart anskaffe meg ny gamer PC og trenger litt hjelp. Jeg tenkte å bygge denne selv. Jeg har bygget flere pc'er før.

 

Jeg tenkte å skrive hva jeg er ute etter og hva jeg har vurdert.

 

Jeg bryr meg ikke om støynivå. Jeg ønsker pc'en optimalist for max gaming performance. Jeg ønsker et oppsett som er bra for overklokking. Eventuelt også tips om hvordan å overklokke

dette utstyret best. Selvfølgelig må også da kabinettet/kjøling være optimalt for dette.

Det bør være muligheter for oppgraderinger.

 

Jeg ønsker max gaming utbytte for pengene.

Jeg sliter litt med å vite hvordan fordelingen på komponentene bør være.

 

Om noen kunne gitt meg det optimale tipset for hva jeg bør kjøpe for ca 25.000 så hadde jeg vært veldig takknemlig :D

 

Pr idag har jeg, og skal bruke

 

Skjerm: Benq 24" lcd. 1920x1080. Vurderer på et senere tidspunkt å oppgradere skjermen til noe som 27" dell ultasharp for bedre oppløsning.

Mus: Mionix Naos 5000

Windows 7 64-bit

Jeg har også tastatur og headset.

 

 

Jeg har vurdert:

 

Kabinett:

Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

 

Hovedkort:

ASUS Rampage II Extreme, X58

 

Strømforsyning:

Corsair HX 1000W PSU

 

CPU:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

 

RAM:

12 GB totalt

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

 

Harddisker:

lagring:

Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB,

 

OS/spill

4x Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB

I raid 0

 

Skjermkort:

2 stk

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

 

DVD brenner:

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S

 

CPU kjøler:

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

 

Ram kjøler:

Kingston HyperX Cooling Fan

 

Dette blir ca 26500,- på komplett.no. Muligens jeg får det noe billigere andre steder.

 

Er det noe jeg kan/bør gjøre for å optimalisere dette?

 

Hovedkortet er passe dyrt, er det andre alternativer som er bedre?

Er strømforsyningen god nok til dette oppsettet?

Kan denne cpu'en overclockes nok, eller bør jeg gå for en bedre cpu og heller kutte på noe av det andre?

Bør jeg kjøpe raskere/bedre ram og heller nøye meg med 6GB ? I så tilfelle hvorfor?

Vil 4x SSD i Raid0 være så rått som det høres ut på performance eller investere pengene i noe annet og nøye meg med 2 ?

Bør jeg gå for de skjermkortene eller vil 1stk XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5 være bedre?

Er kjølingen ok ? eller trenger jeg mer kjøling ?

Trenger jeg lydkort eller holder det integrerte?

 

Jeg håper noen tar seg tid til å hjelpe meg. Om jeg ender opp med et helt annerledes system enn det jeg så for meg så gjør ikke det noen ting heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger da vel ikke 4x SSD-er selv om du skal ha de i raid. Kjøp heller en med litt større kapasitet. Så kan du kjøpe 2x 5870 eller 5970. 12 GB ram er ganske waste, de fleste klarer seg med 4. Du burde klare deg med 6-8.

 

Bruke så mye penger på en Gamer-PC, så JA, du må kjøpe lydkort.

 

Edit: Hvorfor ikke gå for AMD sin seks-kjerners-CPU? Den har ganske gode temp, og klokker utrulig bra. HK til AMD er mye billigere enn til Intel også.

Endret av mESA
Lenke til kommentar

Må nesten i såfall gå for Intel i7 980X. Det er vel den kraftigste? Uten å si for sikkert.

 

 

 

 

Den er best og dyrest. Sånn er det med den saken :)

 

 

 

 

 

Bra at jeg bare spiller Battlefield bc2 nå, fordi den støtter 6 kjerner  :thumbup: Hadde jeg ikkje spillt det spillet nå, så hadde jeg bare brukt cpu til benching. 

 

 

 

 

Hvorfor har ikkje døgnet minst 32 timer, fordi da hadde jeg hatt tid til å spille litt mere :p Ikkje for mye tid som småbarnsfar  :thumbup:

 

 

Lenke til kommentar

Du kan vel bare omstille DITT døgn til å vare 32 timer da? Er ikke noe problem.

 

Men siden doink skal "kun" bruke 25k på oppsett, så har han ikke råd til 980X.

Og siden den skal brukes til gaming, så ambefaler jeg i5 eller AMD 965 evt nye phenom x6 til AMD. Sier ikke at i7 ikke er bra til gaming, men hvis det er det maskinen primært skal brukes til, da passer det vel bedre med en annen cpu.

Lenke til kommentar

Ojsann, det var da fryktelig mye ram. Hva skal du bruke all den memoryen til?

 

Som sagt i innlegget. Det er jeg usikker på. Jo mer ram jo raskere tenker jeg. DA bør jeg tydeligvis gå ned til 6GB og heller skaffe en raskere ram ?

Lenke til kommentar

Ojsann, det var da fryktelig mye ram. Hva skal du bruke all den memoryen til?

 

Som sagt i innlegget. Det er jeg usikker på. Jo mer ram jo raskere tenker jeg. DA bør jeg tydeligvis gå ned til 6GB og heller skaffe en raskere ram ?

Definitivt

Sludder og vas at man bør velge raskere ram i stedenfor mere ram.

 

 

 

 

1600mhz ram VS 2000mhz ram har VELDIG lite å si i spill og programmer. Det er som oftest bare målbart med benchmarkprogrammer og det er snakk om ca 1% ytelsesforskjell ved samme timings.

 

 

 

 

med 12 gb kan man f.eks ha en ramdisk på 6gb, noe som er kjekt til programmer og andre ting. Mye ram er alltid bra.

 

 

 

 

 

 

x6 er konge til Battlefield Bc2 :new_woot:

 

http://www.guru3d.co...1090t-review/18

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Trenger da vel ikke 4x SSD-er selv om du skal ha de i raid. Kjøp heller en med litt større kapasitet. Så kan du kjøpe 2x 5870 eller 5970. 12 GB ram er ganske waste, de fleste klarer seg med 4. Du burde klare deg med 6-8.

 

Bruke så mye penger på en Gamer-PC, så JA, du må kjøpe lydkort.

 

Edit: Hvorfor ikke gå for AMD sin seks-kjerners-CPU? Den har ganske gode temp, og klokker utrulig bra. HK til AMD er mye billigere enn til Intel også.

 

Som nizzen viser til tester, så knuser visst I7 amd sine cpu'er greit. Så derfor falt iallfall mitt valg på I7 foreløpig.

 

Ut i fra hva jeg har sett av benchmarks så yter 4x SSD disker i raid vanvittig mye bedre enn 1 større. Og prisen for 4 små er lik som 1 som er like stor som de 4.

Spørsmålet er om jeg klarer meg med en mindre og heller går for litt bedre skjermkort som du sier. Hva som gir best gaming experience med tanke på load time vs grafikk vet jeg ikke.

 

Hvorfor må jeg ha lydkort? Vil lyden i headsettet mitt høres bedre ut ? Vil pc'en drive spillene raskere pga lydkortet fikser lyden i stedet for cpu ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En fin ting med flere sett ram er at man slipper å være uten maskin når det ene settet ryker.

Minus er at han ikke vil merke en dritt når det ryker :tease:

 

Å ha en zillion minne-brikker og SSD-disker er det desverre veldig lite og hente på i gaming. Hadde vurdert om virkelig skulle bruke så mye penger på en pc, når realiten er at du taper ca. 10k på pcen i året og at du hadde greid deg med en til halve prisen. Eventuelt at du pytter penger i den dell-skjermen med en gang.

Lenke til kommentar

 

Som nizzen viser til tester, så knuser visst I7 amd sine cpu'er greit. Så derfor falt iallfall mitt valg på I7 foreløpig.

 

Ut i fra hva jeg har sett av benchmarks så yter 4x SSD disker i raid vanvittig mye bedre enn 1 større. Og prisen for 4 små er lik som 1 som er like stor som de 4.

Spørsmålet er om jeg klarer meg med en mindre og heller går for litt bedre skjermkort som du sier. Hva som gir best gaming experience med tanke på load time vs grafikk vet jeg ikke.

 

Hvorfor må jeg ha lydkort? Vil lyden i headsettet mitt høres bedre ut ? Vil pc'en drive spillene raskere pga lydkortet fikser lyden i stedet for cpu ?

 

Det er mulig 4xSSD disker i raid vil gi langt bedre ytelse, men uansett så er dette snakk om ytelse som å lese og skrive til disken. Du har rett at i benchmarks så yter dette ekstremt bra, men forskjellen i bruken av diskene i benchmarks kontra faktisk bruk er stor.

I et spill vil du oppleve liten eller ingen ytelsesforskjell med 4xSSD (ut over 1 x SSD). Dermed blir 4xSSD totalt overflødig når det er snakk om en gaming PC, i tillegg til at du mister TRIM funksjonen i raid0 som vil bety at ytelsen på diskene vil falle over tid (måneder).

 

2x5970 eller 2x5870 vil i alle tilfeller gi langt større fordeler når det er snakk om gaming.

 

Intel X25-M 160GB gen2 er en utrolig bra disk som vil ha mer enn nok krutt for gaming.

 

Du kan heller sette lagringsdiskene i raid0 (f.eks. 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB) som kanskje er der du vil flytte,skrive og lagre mest filer (både små og store).

 

Hva med å kjøpe skikkelig vannkjøling til en fin pris? Du kan også suplere med vannblokker til GPU og chipsett uten å skifte pumpe.

 

http://www.hardware.no/artikler/mist_ll_2x140_deluxe/76159

 

Ellers ville jeg vurdert i7 960 CPU og kanskje dette kabinettet som er så og si lagd for vannkjølingssettet jeg linket til ovenfor:

 

http://www.hardware.no/artikler/lian_li_pc-p50bscand/76221

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Hvis du så på handlevognen min er den noe av det beste du kan få til gaming. Forstår ikke hvorfor du skal kjøpe masse harddisker osv. når det viktigste er GPU, ergo burde hvertfal et 5970 få plass i budsjettet. Når det gjelder CPU har ikke dette mye å si for gaming. Tror nok noen av dere har misforstått linken til Nizzen som viser at det ikke er NOE forskjell på CPU'ene @1920x1080 som er den oppløsningen de fleste spiller på. Hvis du spiller på lave oppløsninger trenger du uansett ikke noen hyper PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...