Gå til innhold

Kjøp av Gamer PC til ca 25.000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Som nizzen viser til tester, så knuser visst I7 amd sine cpu'er greit. Så derfor falt iallfall mitt valg på I7 foreløpig.

 

Ut i fra hva jeg har sett av benchmarks så yter 4x SSD disker i raid vanvittig mye bedre enn 1 større. Og prisen for 4 små er lik som 1 som er like stor som de 4.

Spørsmålet er om jeg klarer meg med en mindre og heller går for litt bedre skjermkort som du sier. Hva som gir best gaming experience med tanke på load time vs grafikk vet jeg ikke.

 

Hvorfor må jeg ha lydkort? Vil lyden i headsettet mitt høres bedre ut ? Vil pc'en drive spillene raskere pga lydkortet fikser lyden i stedet for cpu ?

 

Det er mulig 4xSSD disker i raid vil gi langt bedre ytelse, men uansett så er dette snakk om ytelse som å lese og skrive til disken. Du har rett at i benchmarks så yter dette ekstremt bra, men forskjellen i bruken av diskene i benchmarks kontra faktisk bruk er stor.

I et spill vil du oppleve liten eller ingen ytelsesforskjell med 4xSSD (ut over 1 x SSD). Dermed blir 4xSSD totalt overflødig når det er snakk om en gaming PC, i tillegg til at du mister TRIM funksjonen i raid0 som vil bety at ytelsen på diskene vil falle over tid (måneder).

 

2x5970 eller 2x5870 vil i alle tilfeller gi langt større fordeler når det er snakk om gaming.

 

Intel X25-M 160GB gen2 er en utrolig bra disk som vil ha mer enn nok krutt for gaming.

 

Du kan heller sette lagringsdiskene i raid0 (f.eks. 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB) som kanskje er der du vil flytte,skrive og lagre mest filer (både små og store).

 

Hva med å kjøpe skikkelig vannkjøling til en fin pris? Du kan også suplere med vannblokker til GPU og chipsett uten å skifte pumpe.

 

http://www.hardware.no/artikler/mist_ll_2x140_deluxe/76159

 

Ellers ville jeg vurdert i7 960 CPU og kanskje dette kabinettet som er så og si lagd for vannkjølingssettet jeg linket til ovenfor:

 

http://www.hardware.no/artikler/lian_li_pc-p50bscand/76221

 

Hei, takk for svar. Jeg visste ikke at trim funksjonen forsvant ved raid0.

 

Den vannkjølingen så skikkelig bra ut. Er det vanskelig å montere dette på et 5970 ? Du må vel av med stock viften osv da?

Lenke til kommentar

Hvis du så på handlevognen min er den noe av det beste du kan få til gaming. Forstår ikke hvorfor du skal kjøpe masse harddisker osv. når det viktigste er GPU, ergo burde hvertfal et 5970 få plass i budsjettet. Når det gjelder CPU har ikke dette mye å si for gaming. Tror nok noen av dere har misforstått linken til Nizzen som viser at det ikke er NOE forskjell på CPU'ene @1920x1080 som er den oppløsningen de fleste spiller på. Hvis du spiller på lave oppløsninger trenger du uansett ikke noen hyper PC.

 

Jeg søkte opp handlevognen du postet i et annet innlegg. Det ser ut som en lurere plassering av investeringen. Da får jeg faktisk penger til en 27" skjerm som støtter 2560 x 1400 i tillegg. Tipper det blir en mye bedre gaming opplevelse av det.

Takk for tips

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...