Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er feil dekkdimensjon å anse som en mangel?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en bruktbil fra forhandler for 2 år siden.

 

Har hele tiden hatt problemer med at når bilen er tungt lastet "skraper" hjula oppi skjermbuen når jeg treffer dumper.

 

Hatt den inne til verksted flere ganger, ikke funnet noe feil eller slitasje på støtdempere og fjører. Sist nå fant verkstedet ut at det er feil dekkdimensjon som forårsaker dette. På bilen min sitter det r16/205/55 dekk. Mens i vognkortet står det r15/195/60. Verkstedet mener at dekkene er akkurat for brede og at det er "kanten" på skjermbuen som skraper inntil hjulet i dumper.

 

Bilen er i tillegg vinglete og "sporete" å kjøre, verkstedet mener også dette er forårsaket av feil dekkdim. Har tidligere hatt den på 4-hjuls test og det ble ikke avdekket noe feil.

 

Er feil dekkdimensjon å anse som en mangel? Kan jeg reklamere mot forhandleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekkdimensjonen er iallefall innenfor 5%- reglen. Hva mener du med tungt lastet? Er du innenfor lastekapasiteten til bilen?

 

2 eksempler:

- Har opplevd dette når 2 godt voksne personer på ca 100 kg hver sitter i baksetet.

- Har også opplevd dette når jeg har f.eks hatt 10 brett cola fra sverige i baggasjen.

 

Da skraper det på hver eneste lille hump.

 

Men hvis jeg ikke har noe last bak så skraper det bare på f.eks fartsdumper i 30-sine (som passeres i ca 20 km/t). Eller litt større dumper.

 

Feil dekkdimmensjon, lasteindex eller feil innpress på felger er iallefall en mangel på EU-kontroll.

 

Bilen ble EU godkjent hos en større merkeforhandler (Bertel O Steen) med disse felgene for under 1 år siden. Ingen mangler.

 

Sjekk at inpress på felgene stemmer overens med vognkortet. Max tillatt avvik er 15 mm (sum for begge sider).

 

Litt usikker på hva inpress er. Kan du forklare dette? Så skal jeg sjekke.

Lenke til kommentar

 

Bilen ble EU godkjent hos en større merkeforhandler (Bertel O Steen) med disse felgene for under 1 år siden. Ingen mangler.

 

 

Da vil jeg si at bilen din ikke har en mangel som du kan kreve erstatning for. Neste gang du kjøper nye sommerdekk, velg 195 istedet for 205, så er problemet ditt sannsyligvis løst.

 

Eller hvis du har en bil det ikke er så nøye med, ta godt tak øverst i hjulbuen å dra den ett par millimeter utover, så er problemet ditt sannsynligvis løst.

 

Evt. ta en "japaner" å still litt på camber :p (jeg tar ikke ansar for feilslitte dekk med denne metoden) :p

Endret av xibriz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn cirka stor klaring har du uten last og eventuelt med last? Når bilen står stille. Avstand fra toppen av dekket og opp til hjulbuen.

 

Skjermbuen skraper helt på siden av dekket ifølge verkstedet. Der er det bare 2-3 cm klaring. Det var litt derfor jeg trodde det var støtdempere eller fjører var slitt. Men jeg har "studert" ander peugeot 306 stv 2001 modeller - de har alle like liten klaring der så jeg tror det er normalt. Det er større klaring på framdekket.

 

 

Bilen ble EU godkjent hos en større merkeforhandler (Bertel O Steen) med disse felgene for under 1 år siden. Ingen mangler.

 

 

Da vil jeg si at bilen din ikke har en mangel som du kan kreve erstatning for. Neste gang du kjøper nye sommerdekk, velg 195 istedet for 205, så er problemet ditt sannsyligvis løst.

 

Eller hvis du har en bil det ikke er så nøye med, ta godt tak øverst i hjulbuen å dra den ett par millimeter utover, så er problemet ditt sannsynligvis løst.

 

Ja var det jeg trodde egentlig. Jeg har i mellomtiden også vært i kontakt med Bertel O Steen forhandleren min rundt dette. De mener det ligger i gråsonen og at det sannsynligvis blir litt for tynt å hevde reklamasjon på.

Lenke til kommentar

Så det skrapes ikke oppå dekket men litt ut på siden? Da er altså den ene centimeteren enten avgjørende ellers har du feil innpress. Har du originale felger så er det rett innpress. Skulle ikke tro at 1 cm er forskjellen på å skrape eller ikke, men men...

 

Og ja bilen blir mer sporete med bredere dekk. Jeg fra 205 til 195 og bilen min ble mye mer stabil. Riktig nok sang de gamle dekkene på siste vers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ikke tro at 1 cm er forskjellen på å skrape eller ikke, men men...

 

Det blir faktisk bare en halv (den andre halve blir jo på innsida), og om det faktisk er avgjørende, så er det horribelt dårlig klaring med originale dekk. Peugeot har åpenbart ikke tenkt på muligheten for at noen skulle behøve f.eks. hurtigkjettinger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ikke tro at 1 cm er forskjellen på å skrape eller ikke, men men...

 

Det blir faktisk bare en halv (den andre halve blir jo på innsida), og om det faktisk er avgjørende, så er det horribelt dårlig klaring med originale dekk. Peugeot har åpenbart ikke tenkt på muligheten for at noen skulle behøve f.eks. hurtigkjettinger..

 

Det er nødt til å være feil innpress som er årsaken. Tror ikke den halve centimeteren er avgjørende. Jeg ser jo at skjermbuen er "over" kanten på dekket. Så hvis jeg får det en halv centimeter lenger inn vil det ikke ha en "dritt" å si ;)

Lenke til kommentar

Skulle ikke tro at 1 cm er forskjellen på å skrape eller ikke, men men...

 

Det blir faktisk bare en halv (den andre halve blir jo på innsida), og om det faktisk er avgjørende, så er det horribelt dårlig klaring med originale dekk. Peugeot har åpenbart ikke tenkt på muligheten for at noen skulle behøve f.eks. hurtigkjettinger..

 

Hva i alle dager skal man med hurtigkjettinger på bakhjulene? Det er en Peugeot vi snakker om her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har ikke originale felger på?

 

Det er originale peugeot felger - men de er ikke ment å brukes på den modellen av bilen jeg har. Kjøpte den av en shabby bruktbilforhandler, så sikkert noe de bare har funnet på "høggern".

 

Når jeg skulle kjøre avgårde etter å ha kjøpt bilen oppdaget jeg at kontakten til hengerfestet bare hang og slang og dunka inni karosseriet. Bilselgeren bare: "oida..!!" så løp han på bakrommet og henta noen strips og stripsa den fast og bare: "there!!! I fixed it!"

Lenke til kommentar

En billig og quick fix er jo å kjøre slike gummiknotter på biltema man skal putte mellom fjørene på bilen.

 

 

Da ville jeg heller dratt litt i hjulbuen istedet for å modifisere kjøreegenskapene til bilen.

 

Hvis det er så lite som jeg mistenker, at innerkanten på hjulbuen kommer borti på ytterkanten av dekket, så er det bare millimeter det er snakk om.

 

Jeg hadde det slik på den ene hjulbuen på en bil jeg hadde, men jeg kjørte da bevisst med feil innpress og bredere dekk enn orginalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En billig og quick fix er jo å kjøre slike gummiknotter på biltema man skal putte mellom fjørene på bilen.

 

 

Da ville jeg heller dratt litt i hjulbuen istedet for å modifisere kjøreegenskapene til bilen.

 

Hvis det er så lite som jeg mistenker, at innerkanten på hjulbuen kommer borti på ytterkanten av dekket, så er det bare millimeter det er snakk om.

 

Jeg hadde det slik på den ene hjulbuen på en bil jeg hadde, men jeg kjørte da bevisst med feil innpress og bredere dekk enn orginalt.

 

Skjermbuen går litt "inn" rett over dekket. Hva om jeg bøyer den opp. Vil dette ha noe å si? Kan vel hende lakken skaler av, men jeg kan bare "flekke over" etterpå.

 

Har laget ett "bilde" for å illustrere hva jeg mener.

post-185779-1273482743,9346_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...