Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er feil dekkdimensjon å anse som en mangel?


Anbefalte innlegg

Det er veldig vanlig i enkelte miljøer at man bøyer opp denne kanten eller kutter den vekk dersom den er i veien.

 

Jeg ville tatt en jernsag å saget noen hakk i den slik at den blir lettere å bøye, deretter tar du en treklosse eller lignende mot utsiden av hjulbuen for å ikke skade den, så tar du en stor vannpumpetang å pressen kanten inn. Vet ikke hvor kyndig du er, men dette er ingen stor operasjon.

 

Pass på å etterbehandle kanten med hammerite, tectyl eller lignende for å unngå rustdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kjøpte en bruktbil fra forhandler for 2 år siden.

 

Har hele tiden hatt problemer med at når bilen er tungt lastet "skraper" hjula oppi skjermbuen når jeg treffer dumper.

 

Hatt den inne til verksted flere ganger, ikke funnet noe feil eller slitasje på støtdempere og fjører. Sist nå fant verkstedet ut at det er feil dekkdimensjon som forårsaker dette. På bilen min sitter det r16/205/55 dekk. Mens i vognkortet står det r15/195/60. Verkstedet mener at dekkene er akkurat for brede og at det er "kanten" på skjermbuen som skraper inntil hjulet i dumper.

 

Bilen er i tillegg vinglete og "sporete" å kjøre, verkstedet mener også dette er forårsaket av feil dekkdim. Har tidligere hatt den på 4-hjuls test og det ble ikke avdekket noe feil.

 

Er feil dekkdimensjon å anse som en mangel? Kan jeg reklamere mot forhandleren?

Bilen blir mer vinglete av å ha bredere dekk med lavere gummihøyde. Bilen blir da stivere. Det har jeg merka med 225/50/r16 dekk, kontra 195/65/r15 som er orginalt.

 

Uansett; så lenge omkretsen ikke er større enn 5% enn det som står i vognkortet så ska det ikke være noe mangel.

Du kan skjekke på denne DEKK-KALKULATOREN om hvor stort avviket er ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...