Gå til innhold

Bør borgerlønn innføres i Norge?


  

69 stemmer

  1. 1. Bør vi innføre borgerlønn i Norge?

    • Ja
      18
    • Nei
      37
    • Usikker
      14


Anbefalte innlegg

Bør vi innføre borgerlønn i Norge? Enorme mengder med penger sløses bort på NAV og administrering av NAV - bør vi bli kvitt hele pengesluket ved å innføre en borgerlønn tilsvarende dagens minstepensjon?

 

Vil det føre til at færre arbeider? Kan en øke mengden goder en får ved å arbeide så det ikke vil være lukrativt å ikke jobbe selv for slabbedasker? Vil vi spare penger på å slippe å administrere uføre slik? Vil vi ende opp med å få hele Somalia inn her om vi gjør dette?

Endret av -Void-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller, alle burde få 1 million av staten i 18-års gave. Dette skal så være alt du kan påregne å få av goder/støtte i ditt livsløp (dog, sykdom/helse holdes utenom) og da er det opp til deg å disponere disse pengene klokt. Surrer du de bort, får du sette deg utenfor ICA butikken å tigge.

Lenke til kommentar

Eller, alle burde få 1 million av staten i 18-års gave. Dette skal så være alt du kan påregne å få av goder/støtte i ditt livsløp (dog, sykdom/helse holdes utenom) og da er det opp til deg å disponere disse pengene klokt. Surrer du de bort, får du sette deg utenfor ICA butikken å tigge.

 

Hørt om inflasjon?

Lenke til kommentar

Hørt om inflasjon?

Ikke ødelegg morroa nå :D Vil du ikke ta imot 1 million uansett liksom?

 

Men vi skal selvsagt justere beløpet årlig mht. konsumpris-indexen

 

 

 

er over 18 så for sent får meg :p dessuten så vil jeg ikke at papiret mine penger er trykket på skal bli mer verd en pengene.......

Lenke til kommentar

er over 18 så for sent får meg :p

Men du blir kanskje pappa en gang, og da er det en "byrde" mindre å bære den dagen poden f.eks. maser om sertifikat & bil, osv. :)

 

Men seriøst, så var det vel et dansk politisk parti (hvis jeg husker rett) som en gang foreslo dette med et "kontant-beløp" til alle. Egentlig er tanken god, for det er jo når man er ung man har dårligst råd, og mest tingen man trenger å bruke penger på.

 

Forslaget trenger nok litt småfix, men jeg liker ideén :)

Lenke til kommentar

er over 18 så for sent får meg :p

Men du blir kanskje pappa en gang, og da er det en "byrde" mindre å bære den dagen poden f.eks. maser om sertifikat & bil, osv. :)

 

Men seriøst, så var det vel et dansk politisk parti (hvis jeg husker rett) som en gang foreslo dette med et "kontant-beløp" til alle. Egentlig er tanken god, for det er jo når man er ung man har dårligst råd, og mest tingen man trenger å bruke penger på.

 

Forslaget trenger nok litt småfix, men jeg liker ideén :)

 

vel i din første post så sa du at dette skulle dekke sykehus osv, for resten av livet...... det er jævla dyrt og bli innlagt på sykehus, og i overbeskyttende Norge så kommer det aldri til og skje, pga ungdom som brenner det på russetid, bil, båt, vannscooter, fyll, kamera, godteri og alt mulig som man ikke trenger..............

Lenke til kommentar

Eller, alle burde få 1 million av staten i 18-års gave. Dette skal så være alt du kan påregne å få av goder/støtte i ditt livsløp (dog, sykdom/helse holdes utenom) og da er det opp til deg å disponere disse pengene klokt. Surrer du de bort, får du sette deg utenfor ICA butikken å tigge.

 

Hørt om inflasjon?

Det blir ikke inflasjon så lenge det er penger staten har. Blir noe annet viss de trykker opp pengene for så å dele dem ut.

Lenke til kommentar

Vil ei slik borgerlønn bli ei fast "lønn" som alle norske statsboere mottar uavhengig av om du har jobb eller ikkje?

 

Ser for meg at ei slik løysning berre vil ende opp med at ein heil masse folk berre vil jobbe i 20-50% stillingar sidan dei har ei grei grunnlønn uansett.

 

Kven skal betale for dette, skal dei ytters få personane som har ei 100% stilling betale heile gilde?

 

Eg kan til ei viss grad sjå poenget, men er det ikkje betre å heller styre pengane slik at det er dei som har bruk for hjelp som får det?

 

Og kva med influasjon? Om alle får utbetalt ca 12 000 i månden som vel er det minstepensjonen ligger på (?) vil ikkje berre prisane auke omtrent tilsvarande.

Vil f.eks sjå for meg at det vil koste minimum 10 000 kroner månden for å leige bolig uansett størrelse sidan alle utleigere veit at alle har råd til å betale 10 000 i månden sidan alle har utbetalt minst 12 000 kroner i månden.

Lenke til kommentar

Jobbe 20-50% stillinger går helt fint i dag og(20% er nok i minste laget), om du tilpasser deg til det inntektsnivået og unngår store utgifter som bil og annet. Vil tro du må legge på hyllen å få barn også, det er jo mange som dropper det. Selv har jeg klart helt fint å leve på kr 6000 mnd et helt år(med overskudd hele tiden selv om kr 6000 var budsjettert siden jeg er nokså spartansk) helt fint når jeg bodde i en leilighet som kostet meg kr 3200. Utleie må nok reguleres etter kvadratmeter det er på vei mot ville tilstander akkurat det.

 

Vil tenke meg at en del plikter bør følge med en slik grunnlønn, men ikke sikker på hva. Ideen er uansett ikke at folk skal slutte å jobbe. Det kan tenkes at økt inntekt og dermed økt skatteinnbetaling frigjør deg fra perioder med obligatorisk veiarbeid og annet kritisk arbeid folk flest ikke vil gjøre.

Endret av -Void-
Lenke til kommentar

Vel jeg er egentlig imot og at det burde gjelde for alle men bare se på alle ordninger som staten egentlig har idag:

* Kunsterlønn

* Statens garantiinntekt for kunstnere

* Statens kunstnerstipend

* Statens kunstnerstipend for yngre kunstnere

* Materialstipend og stipend for kunstutdanning

* Svalbardstipend

* Stipend til eldre fortjente kunstnere

* Statsstipendiat

* Etableringsstipend

* Reise- eller studiestipend

* Vikarstipend

* Etableringsstipend for skjønnlitterære forfattere og oversettere.

 

Finnes sikkert fler som jeg ikke har nevnt her, og dette er altså kun for kunstnere, ikke musikere, idrett eller innenfor forskning eller noe annet.

Lenke til kommentar

Nei, vi skal ikke ha noen borgerlønn her i landet.

 

Og det å dele ut 1 million til alle attenåringer må være det mest hodeløse forslaget jeg har hørt. Problemet med et slikt idiotisk forslag er at den millionen vil være like lite verd som en hundrelapp, nettopp fordi at alle da har en million og prisene vil derfor tilpasse seg kjøpekraften, det er en selgers marked, øker kjøpekraften så stiger prisene, sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...