Gå til innhold

Den store League of Legends tråden


Anbefalte innlegg

Det er sannsynlig at det du opplever er early game komposisjon mot late game komposisjon og mangelen på evne til å avslutte gamet tidlig med førstnevnte.

 

Eller det kan være det faktumet at laget ditt (som ligger foran) har mindre fokus ettersom de ligger foran. For meg virker det som at lag som ligger bak, ofte fokuserer mer på å ikke gjøre feil, imotsetning til det laget som har en klar ledelse. Vet ikke om du er enig med meg her, men jeg opplever så ofte at folk kaster bort games ved å ikke være oppmerksomme, og gjør dermed "standard feil".

 

Jeg har selv sett en video Av Gbay99 på youtube, hvor han forklarer dette med å spille for å vinne, eller spille for å ikke tape. Først virket dette ganske rart, men det jeg tror han skal få frem, er at dersom man selv spiller forsiktig for å ikke gjøre feil og tape, resulterer ofte dette i en seier. De som derimot spiller for å vinne, er ofte ikke like opptatt av dette med å gjøre feil, og dette resulterer ofte i tap.

Endret av birkeland 96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff... Etter at jeg for noen uker siden endelig tok steget over i silver-ligaen tenkte jeg å endelig få spilt litt i kveld. Jeg har stusset litt på hvorfor det alltid er silver som omtales som det nye elo-hell og ikke bronze, men det fikk jeg grundig svar på i kveld. For å sammenlige bronze med silver; skill-nivået er nesten identisk, det som skiller dem er at det er langt flere ufyselige folk i silver kontra bronze. Jeg har spilt seks games i kveld, og i fire eller fem av ble det flamewars i chatten. I silver er folk også langt mer besserwissere. Du bør ikke finne på å komme med høflige tips her! F.eks. Riven som absolutt skulle farme double golemsene mens lanen hennes ble pushet inn i tårnet, og da jeg påpekte at hun tapte langt mer cs enn hun vant, samt at jeg mistet golemsene mine ble jeg svart med "STFU! DONT TELL ME WHAT TO DO!"... En av grunnene til at jeg klatret meg gjennom hele bronze til silver var at jeg alltid prøvde å holde en gode tone med laget, samt å påta meg rollen som shotcaller slik at laget samarbeidet som en enhet. Dette er helt umulig i silver da folk nekter å "bli fortalt hva de skal gjøre" og heller kjører sitt eget løp framfor å groupe med laget. Jeg har den senere tiden alltid bygget junglerne mine tanky og fungert mer som en peeler i teamfight-fasen, da toplanere i bronze/silver i 99% av games kjører full glass canon-build. Med mindre jeg bare har vært svært uheldig med lagkameratene mine i dag tror jeg at oppskriften på å komme meg til gold er å kjøre XJ9-carry-jungle stil, med cleaver og botrk osv. En siste ting jeg har lagt merke til er at supportrollen i enda større grad skys som pesten i silver. Jeg var lastpick i flere av gamesene og jeg "måtte" spille support i samtlige, selv om jeg skrev "prefer jungle" og den som valgte jungle åpenbart ikke var komfortabel i rollen.

Måtte bare rage litt, tviler på at noen gidder å lese alt dette, men jeg måtte bare lufte frustrasjonen min nå...

 

TL;DR: Silver er verre enn bronze!

Lenke til kommentar

Eller det kan være det faktumet at laget ditt (som ligger foran) har mindre fokus ettersom de ligger foran. For meg virker det som at lag som ligger bak, ofte fokuserer mer på å ikke gjøre feil, imotsetning til det laget som har en klar ledelse. Vet ikke om du er enig med meg her, men jeg opplever så ofte at folk kaster bort games ved å ikke være oppmerksomme, og gjør dermed "standard feil".

 

Jeg har selv sett en video Av Gbay99 på youtube, hvor han forklarer dette med å spille for å vinne, eller spille for å ikke tape. Først virket dette ganske rart, men det jeg tror han skal få frem, er at dersom man selv spiller forsiktig for å ikke gjøre feil og tape, resulterer ofte dette i en seier. De som derimot spiller for å vinne, er ofte ikke like opptatt av dette med å gjøre feil, og dette resulterer ofte i tap.

Det jeg tror egentlig er den viktigste årsaken her er at en del overvurderer hvor langt forran de egentlig er. 5 - 10 kills forran trenger ikke å bety en veldig stor gull-ledelse dersom motlaget farmer greit/har tatt objectives/har fått store bounties. Aggresivt spill (diving av turrert, 4v5 team fights, tidlig baron osv) kan da bli straffet veldig hardt.

 

Ellers tror jeg folk generelt sliter med å legge en strategi for å ende gamet. Mange ledelser forsvinner i tåka fordi enkelt spillere eller lag glemmer hva som faktisk er de viktige delmålene i spillet. Noen eksempler:

  • Mange bruker lang tid på å chase ned champs etter team fights hvor man ellers kunne tatt to turrets.
  • Lag har problemer med å samles for å pushe fordi enkeltmedlemmer kontinuerlig prioriterer jungling/farming/shopping.

Det gbay sier gir absolutt mening. Jeg er ikke sikker på om det laget som ligger bak er noe mer skjerpet enn vanlig, men laget som ligger forran kan nok tendere mot å gjøre calls som innebærer stor risk og liten reward.

Lenke til kommentar

Selv om jeg i utgangspunktet er enig med deg, så hender det seg at det er lurt å bare la de få mid da. Det er sannsynligvis rollen de er best på, og om de er skikkelig vrange så tar de mid uansett, eller er ordentlige dårlige i en annen rolle. Noen ganger er det bedre å bare la de få det som de vil, isteden for å ha to mid, eller ha noen som ikke aner opp og ned i en annen rolle. Sad but true. :(

Lenke til kommentar

Møter nå titt og ofte på folk som er lastpick og skriver bare "mid" i chat. Så om jeg som er høyere pick picker mid blir det finfin match med enten to personer mid, eller den personen beliter seg og filler en annen rolle.

 

Pick order > call order.

Huff... Etter at jeg for noen uker siden endelig tok steget over i silver-ligaen tenkte jeg å endelig få spilt litt i kveld. Jeg har stusset litt på hvorfor det alltid er silver som omtales som det nye elo-hell og ikke bronze, men det fikk jeg grundig svar på i kveld. For å sammenlige bronze med silver; skill-nivået er nesten identisk, det som skiller dem er at det er langt flere ufyselige folk i silver kontra bronze. Jeg har spilt seks games i kveld, og i fire eller fem av ble det flamewars i chatten. I silver er folk også langt mer besserwissere. Du bør ikke finne på å komme med høflige tips her! F.eks. Riven som absolutt skulle farme double golemsene mens lanen hennes ble pushet inn i tårnet, og da jeg påpekte at hun tapte langt mer cs enn hun vant, samt at jeg mistet golemsene mine ble jeg svart med "STFU! DONT TELL ME WHAT TO DO!"... En av grunnene til at jeg klatret meg gjennom hele bronze til silver var at jeg alltid prøvde å holde en gode tone med laget, samt å påta meg rollen som shotcaller slik at laget samarbeidet som en enhet. Dette er helt umulig i silver da folk nekter å "bli fortalt hva de skal gjøre" og heller kjører sitt eget løp framfor å groupe med laget. Jeg har den senere tiden alltid bygget junglerne mine tanky og fungert mer som en peeler i teamfight-fasen, da toplanere i bronze/silver i 99% av games kjører full glass canon-build. Med mindre jeg bare har vært svært uheldig med lagkameratene mine i dag tror jeg at oppskriften på å komme meg til gold er å kjøre XJ9-carry-jungle stil, med cleaver og botrk osv. En siste ting jeg har lagt merke til er at supportrollen i enda større grad skys som pesten i silver. Jeg var lastpick i flere av gamesene og jeg "måtte" spille support i samtlige, selv om jeg skrev "prefer jungle" og den som valgte jungle åpenbart ikke var komfortabel i rollen.

Måtte bare rage litt, tviler på at noen gidder å lese alt dette, men jeg måtte bare lufte frustrasjonen min nå...

 

TL;DR: Silver er verre enn bronze!

Føler med deg for å si det sånn.

 

Møter nå titt og ofte på folk som er lastpick og skriver bare "mid" i chat. Så om jeg som er høyere pick picker mid blir det finfin match med enten to personer mid, eller den personen beliter seg og filler en annen rolle.

 

Pick order > call order.

 

Er enig i pick order> call order. Men fyfaen hvor frustrerendes det er og være last pick. Du forteller dem at du kan spille support, men du er ikke spesielt god. Også ender du opp med å bli flamet så hardt pågrunn av det når du advarte dem.. DET er en av grunnen jeg bare sier den rollen jeg er best i når jeg er last pick fordi jeg veit vi kommer til å tape hvis jeg går bot enten det er adc eller support.

 

Går jeg f.eks jungler veit jeg at jeg kan hjelpe laget mitt mye mer med å gi bra ganks osv, eller mid hvor jeg outfarmer motstanderen min 9/10 ganger og jeg pinger ss imotsettning til mange andre.

Lenke til kommentar

Såklart du vanligvis må spille support hvis du er lastpick. Det må du lære deg å leve med samme om du er bronze eller plat.

 

Jo selvfølgelig, pick order trumfer selvfølgelig alt. Det er bare det at jeg tidligere i stor grad "fikk lov" til å jungle som last pick når jeg skrev at det var min foretrukne rolle. Det kan jo bety at det er flere som føler seg komfortable i rollen, og da heller velger å spille det enn support. Men det jeg opplevde i går var at disse 4th pick junglerne spilte temmelig svakt, og at laget ville gagnet mer av å la meg få "rollen min".

Når det er sagt så har jeg i utgangspunktet ingenting imot å spille support sålenge jeg får en nogenlunde god adc ved min side.

Lenke til kommentar

Flame tilbake hjelper ingenting, bare eskalerer. Har du flamere på laget har du større sjans for å tape. Flame hjelper aldri, folk spiller ikke bedre når du sier "du suger, uninstall", leave ødelegger du bare for deg selv, og lar flamers "vinne" da får de en grunn til å reporte deg. Drit i å høre "report x for feeding" de kan rapportere deg så mye de vil, men hvis du ikke gjør det med vilje og spiller ditt beste så vil ikke riot straffe deg får å spille dårlig en match (om det er en dårlig game, inexperienced eller du rett og slett ikke er så god i spillet)

 

Ingen skal bli hengt ute, selv om de ikke er så gode. Er du i bronze så er det vel for du er så god, derfor de har ranking system og du spiller med dine peers. Folk er bare usikre på seg selv og er enklere å skylde på andre enn seg selv. Ser du flame, ignore dem. Trenger ikke å si du gjør det, du kan fortsatt se pings og de fleste bruker 90% pings nå så skal ikke gå ut over spillet ditt.

 

Og trives du ikke i dette spillet, ikke spill det. Jeg liker spillet, hater community, heldigvis kan jeg ignore folk så jeg kan fortsatt spille spillet jeg liker og slippe å høre på aholes

Lenke til kommentar

Flame tilbake hjelper ingenting, bare eskalerer. Har du flamere på laget har du større sjans for å tape. Flame hjelper aldri, folk spiller ikke bedre når du sier "du suger, uninstall", leave ødelegger du bare for deg selv, og lar flamers "vinne" da får de en grunn til å reporte deg. Drit i å høre "report x for feeding" de kan rapportere deg så mye de vil, men hvis du ikke gjør det med vilje og spiller ditt beste så vil ikke riot straffe deg får å spille dårlig en match (om det er en dårlig game, inexperienced eller du rett og slett ikke er så god i spillet)

 

Ingen skal bli hengt ute, selv om de ikke er så gode. Er du i bronze så er det vel for du er så god, derfor de har ranking system og du spiller med dine peers. Folk er bare usikre på seg selv og er enklere å skylde på andre enn seg selv. Ser du flame, ignore dem. Trenger ikke å si du gjør det, du kan fortsatt se pings og de fleste bruker 90% pings nå så skal ikke gå ut over spillet ditt.

 

Og trives du ikke i dette spillet, ikke spill det. Jeg liker spillet, hater community, heldigvis kan jeg ignore folk så jeg kan fortsatt spille spillet jeg liker og slippe å høre på aholes

 

Riot bryr seg ikke nei, men tribunal gjør! Herregud er bare og gå på tribunal så ser du folk er reporta fordi dem er gode og rett å slett pisser på motstanderene så de reporter dem uten grunn. Også er det en match hvor du f.eks skrev " Vayne could you please stop dying so much under turret?" Og tribunal bare: Flame... Ban!

Lenke til kommentar

Riot bryr seg ikke nei, men tribunal gjør! Herregud er bare og gå på tribunal så ser du folk er reporta fordi dem er gode og rett å slett pisser på motstanderene så de reporter dem uten grunn. Også er det en match hvor du f.eks skrev " Vayne could you please stop dying so much under turret?" Og tribunal bare: Flame... Ban!

Ban krever at en Riot ansatt ser på saken. Å Tribunal tar høyde for at folk blir rapportert på falsk grunnlag, så blir du rapportert en eller annet gamet fordi du "knuste" motstanderen, så bryr ikke Tribunal seg noe om det. Det er særdeles sjeldent jeg har sett saker i Tribunal som er der av ingen grunn.

 

Når et gratisspill har over 30 millioner aktive spillere, sier det seg selv at de ikke kan ansette folk som ser gjennom de som har blitt reporta.

Lenke til kommentar

Lyte hos Riot har jo flere ganger kommentert effektiviteten til Tribunal, og har kommet med statistikk for å backe opp det han sier også. En ekstremt sjelden gang så blir folk feilaktig bannet, det kan skje av flere grunner. Sannheten er at Tribunal fungerer overraskende bra. Det er bare det at det er de gangene det ikke fungerer bra du hører om. Jeg mener Lyte har sagt at det ikke er mer enn 2-5% av spillere som i det hele tatt havner i Tribunal, og av dem så forbedrer de fleste seg etter bare en warning. Tribunal er ikke feilfritt, men det er langt ifra så dårlig som folk skal ha det til.

 

http://leagueoflegends.wikia.com/wiki/The_Tribunal står det noe statistikk i alle fall. Tallene er gamle, så det kan godt være de har forandret seg nå. I 2011 var det bare 1,4% av spillerne som ble straffet, og av disse ble over halvparten aldri straffet igjen. At tribunal banner folk i hytt og pine er bare ikke sant.

 

Et annet poeng er at Tribunal sakene kan lyve iblant. Man får jo opp max 5 games med chatlog, men man kan ha blitt reportet for mer enn de 5 matchene. Det betyr også at de 5 matchene ikke nødvendigvis er de verste. De aller, aller fleste som blir straffet i Tribunal fortjener det.

Lenke til kommentar

Skal sies at reported games blir lagret leeeeenge, var en tråd på reddit hvor det var folk som var blitt bannet og linket til saken sin på tribunal. Når man så så på de forskjellige gamesene kunne man se på 2-3/5 at folk hadde Heart of Gold og andre items som forsvant for ei stund siden.

I det ene tilfellet var ett av gamesene fra 1.5år tilbake.

 

Er nok slik at de fleste fortjener det, men jeg føler jeg ofte hører om folk som har blitt feilaktig bannet. Men nå aner vi jo ikke hvor mange som faktisk blir bannet (i antall) bare at det er en veldig liten prosentandel.

Lenke til kommentar

Selv om jeg i utgangspunktet er enig med deg, så hender det seg at det er lurt å bare la de få mid da. Det er sannsynligvis rollen de er best på, og om de er skikkelig vrange så tar de mid uansett, eller er ordentlige dårlige i en annen rolle. Noen ganger er det bedre å bare la de få det som de vil, isteden for å ha to mid, eller ha noen som ikke aner opp og ned i en annen rolle. Sad but true. :(

 

De gangene jeg har gitt fra meg mid har det vært ganske 50/50, enten er de dårlige i den rollen eller så gjør de det bra. Jeg er ganske fleksibel i hva jeg spiller, men har selvfølgelig roller jeg foretrekker. Men det er som oftest de negative opplevelsene man husker, f. eks en dårlig Ryze med 0/5 etter 5 minutter og 100 cs etter 30 minutter. Man husker derimot ikke en Ryze som har 200 cs på 20 minutter, roamer mye og fokuserer på teamwork fremfor å gå solo.

 

Er enig i pick order> call order. Men fyfaen hvor frustrerendes det er og være last pick. Du forteller dem at du kan spille support, men du er ikke spesielt god. Også ender du opp med å bli flamet så hardt pågrunn av det når du advarte dem.. DET er en av grunnen jeg bare sier den rollen jeg er best i når jeg er last pick fordi jeg veit vi kommer til å tape hvis jeg går bot enten det er adc eller support.

Går jeg f.eks jungler veit jeg at jeg kan hjelpe laget mitt mye mer med å gi bra ganks osv, eller mid hvor jeg outfarmer motstanderen min 9/10 ganger og jeg pinger ss imotsettning til mange andre.

 

Ja, det er frustrerende. Jeg er blitt så vant til det nå siden jeg duoer med kompiser som en ett par divisions høyere enn meg. Min mening er at man burde kunne alle roller til en viss grad før man begir seg ut på ranked osv, men det er nå bare meg. Det vil alltid komme dager der du må spille support, jungle eller ADC. Dessuten merker jeg at istedenfor å skrive "MID" det øyeblikket du joiner champselect så er det bedre å skrive "prefer mid, but can fill". Jeg har inntrykket av at det hjelper iallefall, har fått det jeg har villet ha de 4-5 siste ranked gamene mine mens jeg har vært 4th/5th pick.

 

Ban krever at en Riot ansatt ser på saken.

 

Gjelder ikke dette bare permabans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...