Gå til innhold

Hvor mye mer tåler HX750?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Corsair HX750 i mitt system (se signatur), og lurer på om jeg kan kjøpe ett skjermkort til og sette i Crossfire uten å måtte kjøpe ny PSU. Er jo veldig fornøyd, men er usikker på om systemet kan bli ustabilt med 4GHz clock og 2 stk. 5870 ermm.gif

 

Ellers får jeg bruke penga på 2 stk SSD'er istedet for, er jo greit det også.. Så får jeg kjøpe ett 5870 ekstra da jeg faktisk trenger det harhar.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et enkelt HD5870 bruker ca. 160W under Furmark, men det programmet belaster GPU mye mer enn under vanlig 3D-bruk. Så ja, HX750 holder fint til et HD5870 i tillegg, selv med CPU klokket så høyt, så kommer du ikke nær 750W i totalt forbruk for hele maskinen.

 

Da må jeg nesten låne tråden litt, for jeg er litt usikker på om min psu klarer å forskyne hw med nok strøm. hw står i signaturen, ingenting er overklokka, men har bare 500w strømforskyning og når jeg så på en sånn psu kalkulator sto det at pcen min trengte ivertfall 750watt.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Kjørte oppsettet ditt + ett ekstra HD5870 gjennom extreme PSU calculator og endte opp med en anbefaling på ca. 650W, selv med CPU på 4GHz. PSUen din skal med andre ord holde med god margin.

 

Bemerk at denne PSU-kalkulatoren ikke tar hensyn til antallet ampere PSUen leverer på de ulike linjene (som har minst like mye å si som totale antall watt), men siden PSUen din absolutt er av de bedre, så bør det ikke by på problemer. Dersom du har behov for/penger til et ekstra HD5870 sier jeg: "Kjør på!" :thumbup:

 

Edit: Ikke førstemann gitt...;)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Hm, 724W må da være TDP for hele systemet ditt, altså hva PCen trekker dersom alle komponentene laster 100% samtidig. Dette skjer aldri under normal bruk - mulig du kan komme i nærheten enkelte ganger hvis du skal kjøre benchmarks - og generelt vil PCen din trekke godt under max av det PSUen din kan levere. Du skal med andre ord være helt safe.

 

Dersom PSUen blir for svak vil man i første rekke oppleve at systemet blir ustabilt under last, evt. kan man oppleve at PCen nekter å starte. En PSU som kjører opp mot max av hva den kan levere kontinuerlig, vil ha kortere levetid enn en som har litt å gå på. I verste fall kan PSUen ta kvelden pga overbelastning og man kan da få skader på andre komponenter. Dette skal ikke være noen fare i ditt tilfelle ut fra at du har noen ekstra watt til overs selv ved absolutt full last (som altså i realiteten aldri forekommer). Hvis du overhode får problemer, noe som er veldig lite sannsynlig, så blir nok det i form av ustabilitet ved last.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Takk igjen for svar thumbup.gif

 

Så hadde det vært en ide å kjøpe en billig wattmåler for å se hvor mye strøm PC'en trekker fra før av før jeg kjøper ett 5870? Hvor kan jeg kjøpe det, Clas Ohlson?

 

Eller finnes det noen programmer til PC'en jeg kan laste ned for å se hvor mye watt PSU trekker?

 

Har OCCT en slik funksjon?

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar thumbup.gif

 

Så hadde det vært en ide å kjøpe en billig wattmåler for å se hvor mye strøm PC'en trekker fra før av før jeg kjøper ett 5870? Hvor kan jeg kjøpe det, Clas Ohlson?

 

Eller finnes det noen programmer til PC'en jeg kan laste ned for å se hvor mye watt PSU trekker?

 

Har OCCT en slik funksjon?

Claes har det du trenger ja.men den psu holder i massevis til et exstra 5870.
Lenke til kommentar

I følge de testene jeg har sett, så er Corsair veldig stabil selv under 100% load, og en maskin som kjører 5870 i crossfire drar bare rundt 5-600watt under spilling.

 

Sikkert bare dumt av meg å nevne det siden du muligens vet dette fra før. Effektiviteten varierer under load og en psu drar alltid mer strøm enn den leverer inni maskinen. Feks min hx850 drar nesten en 1kw under 100% load i fra kontakten. Det kan bli litt vanskelig å beregne dette selv med en måler kjøpt hos Clas Ohlson.

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Jaoki, nå er jeg kanskje litt engselig, men samma faen.

 

Har funnet noe annet snadder jeg også har lyst på, så kan hende det blir det istedet.

 

Akkuratt nå så står det mellom Intel X25-M 160 GB SSD, Logitech Z5500(?) er på salg hos komplett til 2799,- eller XFX Radeon HD5870 (som også er på tilbud til 2995,-) Så vet ikke helt!

 

Har skikkelig lyst på SSD for å booste systemet mitt litt, men det er så dyrt!hmm.gif

 

Har hatt lyst på Logitech systemet siden det kom ut, men har aldri hatt pengene!wub.gif

 

 

Egentlig så er eneste grunnen til at jeg vil ha skjermkort til er at kabinettet mitt ser litt tomt ut (samt at det er kult å briefe litt med å ha to skjermkort) innocent.gif

 

Så, hmm...

 

Kanskje jeg kjøper Logitech anlegget og nøyer meg med en 80 GB SSD? icon2.gif

Lenke til kommentar

007CD: Selv med et visst "svinn" i effekt fra PSU over tid, så skulle en 750W fra Corsair kunne drive dette systemet fint, selv når det har gått noen år. Ut fra ca. beregninger, så har han rundt 100W i reserve PSUen når systemet kjører på 90% TDP (noe man, etter det jeg har lest, i praksis aldri kommer over). Det er med andre ord rom for litt svinn.

 

Tipper ellers man vil merke betydlig mer forskjell med en SSD ja, med mindre benching er noe man setter høyt. I spill skal du kjøre bra høye oppløsninger før et HD5870 begynner å knele... Den Intel-SSDen skal være mæget bra.

 

Dyre høytalerstystem til PC er forresten etter min erfaring noe man får lite glede ut av. Er man i alderen at man bor hjemme får man ikke brukt det pga klagende foreldre, og når man endelig kommer seg ut hjemmefra så får man jaggu klager for volumet da også, men denne gangen fra naboer og/eller samboere :p Kjøp deg et bra headset er mitt råd ;)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Har allerede ett headset som er helt sykt, aner ikke hvilket merke, men fattern fikk det i 50'års gave av en lydspesialist, og det er ufattelig syk lyd i det. Men orker ikke bruke headset til musikk, vil ha lyden rundt meg, og kjenne den slå i kroppen! dribble.gif

 

Men nå kan det hende jeg får kjøpt meg forsterker ikveld, så får vi se.

Lenke til kommentar

Tsss... Litt OT er lov, men har nå kjøpt en C372 som har stått på lager hos en fyr som har reist mye, så den er nesten ikke brukt. Og den kommer i orginal embalasje med kvittering fra HiFi-klubben...

 

Men har vansker for å bestemme meg for hvilke høyttalere jeg skal kjøpe. Står mellom de små XLS-6 og XLS-28.

 

Vet liksom ikke helt hva jeg har bruk for, og hva jeg har råd til. Samt hva jeg bare MÅ ha whistle.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...