Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei, er det noen her som har anvendt makroøkonomi i år på BI, med Terje? Jeg konter dette faget og har to spm:

 

1) Har Terje kanskje nevnt noe om hva vi får i essay i år? Han pleier som regel å hinte om hva vi bør lese på til essay. Hvis noen av dere har vært i forelesningene, hadde det vært kjempesnilt om dere kunne sagt ifra.

 

2) Ute på itslearning ligger det kun 1 oppgavesett med løsningsforslag. Har dere fått flere oppgavesett med løsning? Vet noen hvorfor de ikke ligger ute på itslearning i år? Er jo litt teit, alle oppgavene bør jo bli lagt ute.

Lenke til kommentar

Noen tips til jus eksamen? Skal ha Jus for eiendomsmeglere I og føler jeg har god kontroll på hvilke lover som brukes, men lurer på om jeg sliter litt med flyten.

 

Har ikke hatt noe spesielt med oppgaveløsning felles i timer, og de vi har løst har blitt løst muntlig. Slik jeg har fått med meg skal oppgavene løses slik:

- Problemstilling

- Rettslig grunnlag

- Vilkår

- Drøftelse av vilkår

- Konklusjon

 

Som sagt føler jeg at jeg gjerne sliter litt med flyt og føler ting blir litt oppsatt. Er det trekk for dette? Er det vanlig å for eksempel skrive rettslig grunnlag er avtaleloven §§ 6 og 39 2 pkt.? Eller bake det mer inn i en tekst.

 

Og en siste ting; dersom det er mange vilkår innenfor en paragraf (eks avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8) gjør det noe om det blir noe punktlig (ikke direkte oppsatt som punkt)?

 

Hadde satt pris på om noen kunne kommet med litt tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Ah, 

 

 

Du kan ha med alt, inkludert Norges Lover og pensumboka osv.

så kommentarutgaven av eiendomsmeglingsloven, eiendomshandel gjennom megler og kjøp av fast eiendom er alle tillatt? Men NEF-boka er ikke?

 

Leste feil, beklager. Hentet fra kursbeskrivelsen:

 

Hjelpemidler til eksamen

Norges Lover eller annen trykt lovsamling, særutgaver av lover og forskrifter, lovutkast (bare lovteksten). Etiske regler for Norges Eiendomsmeglerforbund. Studentene forutsettes selv å skaffe seg, og å bruke, siste utgave av relevante lover og forskrifter. 

Lenke til kommentar

Hvis vi er i 1/1-14 og skal inntektsføre en innbetaling som skjer 31/12-16 på 600.00å, med en rente på 5 %, vil ikke formelen bli:

 

600.000 / 1,05^3

 

..siden det er tre hele år frem til 31/12-16?!

 

 

Og oppsett på kalkulator, så er CF0 1/1-14, CF1 31/12-14, CF2 31/12-15 (alle med 0 i verdi) og da CF3 den 31/12-16 med verdien 600.000?

 

 

Fasiten mener det blir 600.000/ 1.05^2, og jeg blir ikke helt enig..

Lenke til kommentar

Hvis vi er i 1/1-14 og skal inntektsføre en innbetaling som skjer 31/12-16 på 600.00å, med en rente på 5 %, vil ikke formelen bli:

 

600.000 / 1,05^3

 

..siden det er tre hele år frem til 31/12-16?!

 

 

Og oppsett på kalkulator, så er CF0 1/1-14, CF1 31/12-14, CF2 31/12-15 (alle med 0 i verdi) og da CF3 den 31/12-16 med verdien 600.000?

 

 

Fasiten mener det blir 600.000/ 1.05^2, og jeg blir ikke helt enig..

Ingen som føler seg fortrolig med denne her?

Lenke til kommentar

Okei. Takk for svar! Synes det er litt rart, siden avstanden fortsatt er tre hele år. Verdien vil jo synke på et år, gitt en rentekostnad. Det vil jo også være i henhold til transaksjonsprinsippet. Fasiten legger også opp til plusspoeng for de som beregner månedsvis, altså 36 mnd (som jeg da antar ikke tar hensyn til år, men måneder).

 

Pussig. Men, hvis det er en greie å ikke inkludere første året, så får jeg vel akseptere det da! :)

Lenke til kommentar

Okei. Takk for svar! Synes det er litt rart, siden avstanden fortsatt er tre hele år. Verdien vil jo synke på et år, gitt en rentekostnad. Det vil jo også være i henhold til transaksjonsprinsippet. Fasiten legger også opp til plusspoeng for de som beregner månedsvis, altså 36 mnd (som jeg da antar ikke tar hensyn til år, men måneder).

 

Pussig. Men, hvis det er en greie å ikke inkludere første året, så får jeg vel akseptere det da! :)

Hvor får du det fra at det er tre hele år? 

Lenke til kommentar

 

Okei. Takk for svar! Synes det er litt rart, siden avstanden fortsatt er tre hele år. Verdien vil jo synke på et år, gitt en rentekostnad. Det vil jo også være i henhold til transaksjonsprinsippet. Fasiten legger også opp til plusspoeng for de som beregner månedsvis, altså 36 mnd (som jeg da antar ikke tar hensyn til år, men måneder).

 

Pussig. Men, hvis det er en greie å ikke inkludere første året, så får jeg vel akseptere det da! :)

Hvor får du det fra at det er tre hele år?

Fra 1/1-14, til 31/12-14, ett år

Til 31/12-15, to år

Til 31/12-16, tre år

Lenke til kommentar

Hei!

 

Noen som vet hvordan man kan finne effektiv rente på kalkulatoren med utgangspunkt i formelen for markedsverdien av obligasjon idag, hvis man har alle de andre tallene?

 

Klarer å løse for en og to perioder for hånd, men blir litt vanskeligere for høyere perioder med 3. og 4. gradslikninger  :hm:

Lenke til kommentar

Pleier BI å passe på at konte ikke krasjer med noen andre eksamener? Jeg tror nesten jeg må konte matematisk analyse neste semester, men dato kommer ikke før i starten av neste semester så er litt bekymret for at det kan krasje med noen av de obligatoriske fagene mine og valgfaget. Det er flest andreklassinger som tar dette faget, så de legger sikkert opp til at det ikke krasjer for noen av de, men jeg går 3. 

 

EDIT: Sjekket nettopp og alle våreksamene i ELE3776 og den tidligere kurskoden for faget og ser ikke ut til at det har vært mange andre eksamener på disse dagene, hvertfal ikke når jeg ser på aktivitetsplanen. 

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...