Gå til innhold

Backup av bilder, flickr = trygg plass?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som de fleste andre har jeg masse digitale bilder jeg er redd for å miste, jeg har i dag en server hvor mine bilder ligger pluss at jeg kjører backup av de på en ekstert HDD. Men kunne tenke meg en online tjeneste hvor jeg kan lagre backup av mine bilder. Har søkt litt rund og sett på forskjellige alternativer som feks flickr, picasa, etc. Men er usikker på hva jeg skal velge?

 

Er flickr et trygt sted og oppbevare bilder (tenker da å kjøpe pro). Er det noen ulemper eller finnes det bedre alternativer?

 

Grunnen til at det så langt frister med flickr er at det ser ut til at man får uendelig lagringsplass til snaue 150kr i året, etter hva jeg har skjønt kan man også lagre bildene uten noe tap på kvalitet. Flicker er også godt integret på andre produkter jeg har som tv og mobil noe som gjør at det er lett å få tilgang på bildene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har pro account på flickr, men tror ikke den lagrer orginalstørrelsen uansett hvilket account det er, det er bare mere funksjoner på pro....rett meg hvis jeg tar feil.

Hvis du klikker på "all sizes" så kommer det opp original.

 

Aha, takk:) fungerer bare visst på pro account.

Lenke til kommentar

Blir det ikke utrolig tungvindt å få tilbake bildene hvis harddisken skulle kræsje og man bare har satset på nettløsninger for back-up? Ser for meg at det kan ta litt tid å laste ned mange tusen bilder tilbake til maskinen. Må vel laste ned et og et bilde?

 

Men regne med (håper) du ikke bare satser på denne løsningen for back-up, koster jo ikke all verden for eksterne harddisker.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Skal du vise frem bildene dine velger du en bildevisningstjeneste som flickr eller smugmug. Skal du ha en trygg og funksjonell backup av bildene dine velger du en backuptjeneste som mozy eller jotta.

 

Fordelene med ordentlige backuptjenester er at de synkroniserer dataene automatisk (du slipper å laste opp manuelt) og det er lett å få tak i dataene den dagen uhellet er ute. Dessuten kan du lagre mer enn bare bilder (f.eks. RAW-filer, dokumenter, musikk osv).

Lenke til kommentar

Blir det ikke utrolig tungvindt å få tilbake bildene hvis harddisken skulle kræsje og man bare har satset på nettløsninger for back-up? Ser for meg at det kan ta litt tid å laste ned mange tusen bilder tilbake til maskinen. Må vel laste ned et og et bilde?

 

Men regne med (håper) du ikke bare satser på denne løsningen for back-up, koster jo ikke all verden for eksterne harddisker.

 

Nei da, satser ikke på bare denne løsningen som backup, som nevnt i første post kjører jeg backup av alt på en server jeg har satt opp som igjen kjører backup på en ekstern HDD, dette er bare en ekstra reserve løsning om alt skulle gå skikkelig ille som ved feks brann. Man vet aldri, og jeg har gått på en smell en gang og mistet noen bilder da en HDD streika, lærte av det :)

Lenke til kommentar

Muligens litt gammeldags, men jeg følger meg ikke trygg før jeg har brent til optisk disk (og sjekket at de kan leses inn igjen). Til tross for mye omtale av begrenset levetid på optiske medier har jeg ikke opplevd at en CD/DVD som er verifisert og innelsning testet ikke har fungert når jeg har prøvd å lese inn senere. Mine eldste nærmer seg 20 år.

 

Jeg tror selvsagt ikke at optiske disker løser alle problemer, en brann vil for eksempel ta dem, men det er likevel det jeg oppfatter som tryggeste man kan gjøre selv. Problemet er kapasiteten som er alt for lav for RAW og TIF/PSD. Så i øyeblikket brenenr jeg bare et uvalg, resten lever farlig på diverse harddisker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svarene.. Da blir det nok pro account på meg..

Eller finnes det andre alternativer dere vil anbefale framfor flickr?

 

Selv om jeg har en del på Flickr i original størrelse, har jeg alt av "verdi" på eksterne harddisker (en har jeg plassert et annet sted enn hjemme), i tillegg til to eksterne harddisker, har jeg også bildene mine på to andre PC-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...