Gå til innhold

Er det en klar definisjon på hva som skal til for å kalle seg ekspert?


DalaiLaban

Anbefalte innlegg

I dag har vi eksperter for alt og da mener jeg ALT:

 

...global ekspert på kabler...

...ekspert på å rødme...

...ekspert på forebygging og spiseforstyrrelser...

...ekspert på integrert byutvikling...

...ekspert på mini-kjøkken...

...ekspert på store folkemengder...

OSV OSV OSV.

 

Det fortsetter i det uendelige.

 

Så mitt spørsmål er da: Er det en klar definisjon på hva som skal til for å kalle seg ekspert?

Eller kan alle kalle seg ekspert hvis man selv anser seg selv for å kunne noe litt bedre enn de fleste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekspert er ikke en beskyttet tittel så vidt jeg vet, så ja ALLE kan bruke det. Journalister er spesielt flinke på å utvanne begreper som dette.

 

Personlig mener jeg en minst bør ha kunnskaper om et emne tilsvarende doktorgrad/siv. ing. / annen lang og anerkjent utdannelse (teoretisk) eller mesterbrev (praktisk) for å kunne kalle seg en ekspert.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hørtes fornuftig ut :)

 

Ekspert er ikke en beskyttet tittel så vidt jeg vet, så ja ALLE kan bruke det. Journalister er spesielt flinke på å utvanne begreper som dette.

 

Personlig mener jeg en minst bør ha kunnskaper om et emne tilsvarende doktorgrad/siv. ing. / annen lang og anerkjent utdannelse (teoretisk) eller mesterbrev (praktisk) for å kunne kalle seg en ekspert.

Lenke til kommentar

Morsom tilfeldighet, leste faktisk definisjonen på det i engineering boken min idag(er riktignok definisjonen på det engelske ordet expert men går nok i noe av det samme)

 

What does it mean to be an "expert" at something? The Oxford English Dictionary defines the adjective expert as "trained by experience or practice, skilled, skilful." We recognize experts in a field by their ability to come up with effective solutions to difficult problems quickly. Novices, by contrast, take much longer to solve problems than experts, and their solutions tend to be less insightful and complete.

[...]there is no shortcut to becoming an expert. Research has demonstrated that even among prodigies(can tolkes som talenter), it takes approximately ten years of hard work to become a world-class expert in a field.

Introduction to Engineering: Modeling and Problems Solving, Jay B. Brockman

 

Ordbok.no har følgende definisjon;

ekspert: eksper't m1 (fra lat. expertus 'erfaren', av experiri, se eksperiment) sakkyndig, fagmann være e- i, på noe / en økonomisk e- / rådføre seg med en e- / e-ene er uenige

 

Som andre har sagt er det ikke en beskyttet tittel, så du trenger ikke være en ekspert for å kalle deg ekspert.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...