Gå til innhold

PC for å drive GTA IV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en amd opteron 185, 2 gigg ram og et 4870 kort. Det var ikke nok til å kjøre gta 4 smooth

 

Men da jeg fikk meg CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

HK: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P

RAM: OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum XTC DualChannel 4 GB (2stk, altså 8 GB)

 

Da holdt 4870 kortet til å kjøre 1280*1024 i hvertfall.

 

Men hvis jeg skulle kjøpt nytt for å spille GTA 4 tror jeg hadde gått for skjermkort med 2 gigg minne på

 

GTA 4 krever syyyyykt mye

Lenke til kommentar

Fjernsyn, kan du ikke ramse opp hva du har av hardware allerede? Og hvilken skjerm? Mye lettere å si hvordan du kan gjøre dette rimeligst mulig da.

 

GTAIV er visstnok veldig glad i mange prosessorkjerner, men ble litt overrasket av det du skrev Goodall! Et HD 4870 skal vel yte nesten like bra som HD 5770, som jeg har (i et i5-oppsett), og jeg kan fint kjøre GTAIV på high settings med 1920x1080-oppløsning. Sikker på at det ikke er en elendig driver du har eller noe?

Lenke til kommentar

Sønnen min kjører GTA4 med 1920x1080 på LGA775 3.0ghz (E8400 Core2Duo) , 4GB ram og et ATI HD5850/1GB på et Intel P35 hovedkort . Ikke noe klager om ytelses problemer (og han er kresen).

 

Men HD 5850 er jo et kickass bra kort, så det er da ikke så rart... En rask tokjernet prosessor gjør sikkert jobben også.

Lenke til kommentar

Nei, GTA4 krever absolutt ikke sykt mye. Jeg klarer å kjøre GTA4 glatt på 1680x1050 med et ATI HD 4870 (512mb) kort.

GTA4 støtter 4 kjerner, og det skal se bedre ut med det (Selv har jeg bare 2).

 

Min Hardware:

AMD 5000+ cpu (vet den er gammel og burde skiftes ut)

4 GB med 6400 RAM

HD 4870 512 MB

1680X1050 skjerm (ASUS).

 

Klarer å spille GTA4 med følgende innstillinger, smooth:

1680x1050

Texture: Medium

Reflection: Medium

Water: Medium

Shadow: Medium

Night SHadows: High

Texture filter quality: Anistropic x2.

View distance. 24

Detail distance: 36

Vehicle density: 24

Definitions: on

vsync: on

 

Resource usage (dette er skjermkort minne): 348/498

 

 

Mulige feilkilder:

 

Elendig autodect i spill:

Stilte dette inn manuelt i spillet med litt prøving og feiling. Autodetect funker ikke, vil bare gi meg 1024X. Jeg mistenker sterkt at NVIDIA har vært fremme med pengesekken her (TWIMTBP) for å lage dårligere grafikk for ati kort. Det er ingen spill i dag som funker med autodect på ati kort, og jeg tror ikke dette er tilfeldig.

 

Dårlig viftestyring på ATI kort:

Jeg kan nevne her at viftestyringen på ati kortet fungerer ikke som det skal og jeg må sette den manuelt til 80% i catalyst control center for at spillet skal fungere. Dårlig viftestyring er et svært vanlig problem på ati kort, så vanlig at det ikke er noen vits med RMA (vet ikke om samme problem på nvidia). Det som skjer om jeg ikke setter viftestyringen til 80%, er enten at spillet kræsjer etter noen timer eller at grafikken klokker ned. Men med 80% vifte er det ikke noe problem lengre.

 

For lite ram/memory leak:

En annen mulig årsak til lav oppløsning, er at man trenger 4GB ram i dag. Et spill kan i seg selv kreve opp mot 2gb ram, men operativsystemet etc trenger også noe ram. Dette er spesielt viktig i og med at en del spill er dårlig scriptet slik at det blir noe som kalles "memory leaks". Dette betyr i klartekst at et program over tid bruker mer ram enn i utgangspunktet (opp til et visst nivå). Dette er et stort problem med Empire Total War og

jeg merket enorm forskjell når jeg gikk fra 32 bit system til 64 bit system. Spillet kræsjet svært ofte på 32 bit system, men var stabil på 64 bit system (totalt systemminne var 1,2 GB høyere med 64 bit system). Fordi at mange spill i dag er konsollporter og/eller er "dårlig skrevet" får man memory leaks, dette leder til kræsj. Å ha for mye ram virker på meg som å være et botemiddel mot dette.

 

Det er verdt å merke seg her at om man gamer i 1680x1050, trenger man ikke mer enn 512 mb skjermkortminne. Det var Toms hardware som hadde en test på dette for en tid siden (eller var det tech report?). Hvis man gamer i 1980x1020, så er det en fordel med 1-2 gig.

 

Det aller viktigste for et spill er å ha nok ram og et bra nok skjermkort. CPU er mindre viktig, men skal være sterk nok til å utnytte potensialet i skjermkortet.

Lenke til kommentar

Fjernsyn, kan du ikke ramse opp hva du har av hardware allerede? Og hvilken skjerm? Mye lettere å si hvordan du kan gjøre dette rimeligst mulig da.

 

GTAIV er visstnok veldig glad i mange prosessorkjerner, men ble litt overrasket av det du skrev Goodall! Et HD 4870 skal vel yte nesten like bra som HD 5770, som jeg har (i et i5-oppsett), og jeg kan fint kjøre GTAIV på high settings med 1920x1080-oppløsning. Sikker på at det ikke er en elendig driver du har eller noe?

 

Saken er at jeg bare kan bekrefte at det går smooth i 1280*1024 fordi jeg kun har en 19" med den oppløsning. Så det er fult mulig at det går smooth i 1920*1080 også, men det vet jeg ikke. Og som jeg sa det var først når jeg oppgraderte cpu, hk og ram at jeg fikk glede av 4870 kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...