Gå til innhold

Gravid jente banket opp, mistet fosteret. Mord?


  

78 stemmer

  1. 1. Er dette mord, og burde de siktes deretter?

    • Ja
      53
    • Nei
      25


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leste nettopp på VG at en Gravid 18 åring ble banket opp og mistet fosteret.

Han som planla blir nå siktet for "forsøk på grov legemsbeskadigelse"

 

Hva mener dere om dette, trur dere at de vil bli siktet for mord og?

 

Link:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000972

 

PS.

Vennligst ikke bare hyl ut meninger, forklar hvorfor

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det mord når det var meningen å drepe ungen.

 

Dagbladet la ut fra bloggen til en av dem:

«X (18-åringen) ville ha ungen ut av verden, drepe den i magen og få Y (den gravide kvinnen) til å spontanabortere», heter det i bloggen. Videre skriver hun: «Jeg gikk opp bak X, dro henne i hetta og slo henne en plass på hodet. Så blacket det ut for meg.»

 

Syke syke folk!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt "forsøk" delen. Om det ikke er et mord, så *er* det alvorlig legemsbeskadigelse. En del av hennes legeme er fullstendig ødelagt og dødt.

 

Og igjen er det ikke hennes legeme, så er det et helt annet legeme, som ble drept.

 

Men, forsøk eller suksess, så er det ikke noe skille på strafferammen for. Slike mennesker kan vi ikke ha ute blant andre.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Om man skal sikte denne kvinnen for drap, må man nesten sikte alle abortleger i Norge for drap.

Jeg vil tippe mange vil hevde at dette er mord, men jeg ser ikke noe forskjell på dette og abort. Den eneste forskjellen her er at offeret ikke vil ha ungen fjernet.

Lenke til kommentar

Om man skal sikte denne kvinnen for drap, må man nesten sikte alle abortleger i Norge for drap.

Jeg vil tippe mange vil hevde at dette er mord, men jeg ser ikke noe forskjell på dette og abort. Den eneste forskjellen her er at offeret ikke vil ha ungen fjernet.

 

Du *ser* forskjellen på dette og *selvvalgt* abort.

 

Forskjellen er større på dettte enn å drepe en annen person og å drepe seg selv.

 

Voldshandlingen i seg selv er alvorlig nok, om hun skulle vært gravid eller ikke.

Lenke til kommentar

For min del kan gjerningspersonene råttne i fengesel, for det de har gjort er å drepe.

Det jeg vil frem til er at abort er drap. Merkelig nok ser mange på denne saken som drap, men abort er ikke det. Er det plutselig ikke drap når moren vil ha ungen fjernet?

Når man tar en abort er hensikten å drepe en lite barn i utvikling. Hensikten i denne saken var det samme.

Lenke til kommentar

For min del kan gjerningspersonene råttne i fengesel, for det de har gjort er å drepe.

Det jeg vil frem til er at abort er drap. Merkelig nok ser mange på denne saken som drap, men abort er ikke det. Er det plutselig ikke drap når moren vil ha ungen fjernet?

Når man tar en abort er hensikten å drepe en lite barn i utvikling. Hensikten i denne saken var det samme.

 

Prøvde å ikke legge min egen menig for mye i dette her, bare vise til de eneste muligheten jeg kunne se.

 

Men et foster har ikke en egen vilje, hvertfall ikke i alle steg av utviklingen. En abort er i de fleste tilfeller et valg en kvinne gjør om sin egen kropp, og om hun vil ha et barn eller ikke. Bare på et annet steg i prosessen enn det å bruke kondom/P-piller, angrepille, avståelse fra sex, eller sterilisering. Et sted går grensen for hvor hun kan bestemme selv, ja. Så vidt jeg husker så er det etter loven ved 12 uker. Utover det kreves det autorisasjon fra en annen mydnighet enn bare kvinnens eget valg. F.eks. en lege.

 

Jeg vil ikke kalle dette et drap uten å få vite flere detaljer. Men voldsutøveren kan gjerne sitte i fengsel i noen tiår for min del.

 

 

Edit: Huff, leser artikkelen feil, glem forrige edit...

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom frivillig og ufrivillig abort er at kvinnen som bærer barnet er i risiko for å dø av komplikasjoner, at barnet spiser næring fra moren og bruker moren som rugekasse, og påfører moren store smerter -- og å bære barnet er hennes valg og ingen andre sitt.

Derfor må moren ha rett til å abortere, og det er selvagt at ingen andre har rett til å abortere noen sitt barn da metodene alle er svært straffbare.

 

Fosteret er ikke noe barn før etter mange måneder, så å få vite alderen på fosteret er nødvendig.

MEN uansett så er det vanvittig mye mer graverende at noen TAR FRA noen et barn, selv i fosterstadiet, enn at moren selv tar abort.

 

Å oppnå graviditet er ikke selvsagt for alle som vil ha barn, og dette kan være en av foreldrene sin eneste mulighet til å få barn i løpet av livet.

Selvvalgt abort er ikke galt, men å med viten og vilje drepe noen andre sitt foster er veldig nært mord:

Det kan frata dem gleden i livet OG kan ødelegge deres mulighet til å spre genene sine, som for mange av oss er meningen med livet: Å føre slekten videre samt å sikre sine barn et godt liv.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Alec: Å prøve å debattere hvorvidt dette er mord eller ikke uten å snakke om abort, er i beste fall optimistisk. En abortforkjemper vil meget lett fremstå som hyklerisk om han/hun sier at dette var drap, og på samme måte vil en abortmotstander bli hyklerisk om han/hun ikke ser på det som drap.

 

Abort er et sårt tema, og saken her handler i prinsipp om abort, enten du liker det eller ikke.

 

Når det er sagt, send de til Franz Josefs Land uten returbillett. Jeg betaler.

Lenke til kommentar

Man kan ikke dømmes for mord på ufødte. Her er en link fra et drap på gravid kvinne.

 

"Drapsparagrafen gjelder personer som er født, opplyser strafferettsekspert Jo Stigen til Nettavisen."

 

Vent litt..

 

En sak til fra Stavanger.

 

 

Men, straffelovens paragraf 245:

 

Den som avbryter svangerskap eller medvirker hertil uten at de lovlige indikasjoner for et slikt inngrep er til stede, eller uten at vedtak om avbrudd er truffet av noen som har myndighet til det, straffes for fosterfordrivelse med fengsel inntil 3 år. Hvis handlingen er utført i vinnings hensikt eller under særdeles skjerpende omstendigheter for øvrig, er straffen fengsel inntil 6 år. Har gjerningsmannen handlet uten kvinnens samtykke, anvendes fengsel inntil 15 år, men inntil 21 år såfremt hun omkommer som følge av forbrytelsen.

 

Bestemmelsen om straff i første ledd første punktum gjelder ikke for kvinner som selv avbryter sitt svangerskap eller medvirker til det.

 

 

Ikke vet jeg.

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Jeg mener at dette burde kalles mord. Samtidig mener jeg at han ikke kan bli dømt på samme måte som andre mordere. Moren var kanskje glad i fosteret sitt men fosteret er ikke en person, mener jeg da.

 

Kan nærmest sammenligne det med å ta livet av noen sitt kjæledyr. Seff burde man straffes for det men ikke like hardt som om det var et menneske man myrdet ...

Lenke til kommentar

Vel. Det er noen vesentlige forskjeller her:

 

1: Kjæledyr er ikke noe man lager for å sikre sin egen arts overlevelse og fordi instinktene våre vil ha oss til å få barn.

 

2: Man kan bruke det som forsvar at fosteret ikke er et menneske NÅR moren frivillig tar abort: Moren utsetter seg selv for økonomisk, psykologisk og helsemessig risiko ved å fullbyrde et svangerskap.

Det kan ikke kreves av noen at de skal risikere sin økonomi, sitt liv og sin psykiske helse for noe som kan bli til et menneske.

 

3: Men når noen frivillig har blitt gravid i den hensikt å føde og oppfostre barnet, så blir den påtvungede aborten plutselig mye mer alvorlig.

Det er et barn som høyst sansynlig ville vokst opp, og ikke minst så kan det være moren sin siste sjanse til å få barn med barnets far, eller få barn selv.

Altså er forbrytelsen NÆRMERE mord enn å drepe kjæledyr, da et slikt drap som dette kan ødelegge et helt liv -- fysiologisk og psykisk.

 

Det er i beste fall sidestilt grov voldtekt av kvinnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...