Gå til innhold

Visual Studio 2010 lanseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjørt Betaen og RCen en stund, og gleder meg til RTM blir tilgjengelig via MSDNAA, men det tar vel noen uker :/

 

Verdens beste utviklerpakke* ble nettopp enda bedre! :D

 

 

*Merk - Ettersom det er umulig med en 100% objektiv påstand ang. dette, antar vi (jeg) at min mening er riktig.

Lenke til kommentar

De fleste studenter her i Norge har vel tilgang til Microsoft Dreamspark, hvor Visual Studio 2010 Professional nå er gratis tilgjengelig :).

 

Det er så, men jeg vil gjerne ha en utgave som støtter å koble til TFS.

Det støtter ikke 2010 Professional.

 

Det er ikke at jeg /trenger/ det, men det er forferdelig greit å ha koden på en maskin med RAID, samt at det gjør det veldig greit å synce mellom stasjonær og laptop.

Lenke til kommentar

Visual Studio 2010 Pro har vert tilgjengelig via MSDN AA siden i går kveld. Ligger den ikke tilgjengelig for nedlasting, må du snakke med admin på skolen din.

Usikker på om Ultimate blir tilgjengelig der.

 

Tviler vel egentlig på at Ultimate blir det, men slik det er nå har vi tilgang til "Visual Studio Team System 2008 Team Suite". Ville vært hyggelig om det ble tilgjengelig en utgave som kan brukes mot TFS... Jeg er blitt for lat til å stresse med SVN eller andre løsninger :p

 

EDIT: Ser visst ut til at det er Team System som er blitt Ultimate.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Verdens beste utviklerpakke* ble nettopp enda bedre! :D

 

 

*Merk - Ettersom det er umulig med en 100% objektiv påstand ang. dette, antar vi (jeg) at min mening er riktig.

Har du erfaring med andre pakker? Hva er det du mener gjør VS bedre?

 

God støtte for de språkene jeg bruker, fantastisk debugger, ingen rariteter i oppførsel, svært god dokumentasjon under F1 tasten, IntelliSensen virker bedre enn andre lignende løsninger jeg har prøvd, etc, etc, etc.

 

Er ikke interessert i å skape en krig her, så akter ikke å diskutere dette i denne trådet, men for meg passer VS best.

 

Så klart har andre mennesker andre behov, og da er andre løsninger greiere, men som sagt - det er umulig å være objektiv ang. hvilket IDE som er det beste, alle har forskjellige preferanser.

Lenke til kommentar

God støtte for de språkene jeg bruker, fantastisk debugger, ingen rariteter i oppførsel, svært god dokumentasjon under F1 tasten, IntelliSensen virker bedre enn andre lignende løsninger jeg har prøvd, etc, etc, etc.

Da er det flott om du samtidig deler hvilke språk du er mener VS er best på, siden det hørtes ut på deg som om du mente den var best til alt. Hvilke andre debuggere sammenligner du med? Hvilke alternativer til Intellisense sammenligner du med?
Er ikke interessert i å skape en krig her, så akter ikke å diskutere dette i denne trådet, men for meg passer VS best.
Tro det eller ei, men jeg har ikke tenkt å starte noen krig heller. Når du kommer med kategoriske påstander synes jeg uansett det er interessant å nyansere.
Så klart har andre mennesker andre behov, og da er andre løsninger greiere, men som sagt - det er umulig å være objektiv ang. hvilket IDE som er det beste, alle har forskjellige preferanser.
Vanskelig å være uenig her, og dette er en kraftig nyansering av ditt opprinnelige utsagn. Tror likevel lesere av tråden kan finne det interessant å vite mer om hva det er du verdsetter i VS, og hva du sammenligner med. Ikke minst synes jeg det er en interessant diskusjon, og burde være relevant for tråden.
Lenke til kommentar

Da er det flott om du samtidig deler hvilke språk du er mener VS er best på, siden det hørtes ut på deg som om du mente den var best til alt. Hvilke andre debuggere sammenligner du med? Hvilke alternativer til Intellisense sammenligner du med?

Sammenlign debugging i Visual C# med debugging i Netbeans, Visual Studio er vesentlig bedre, både ved å kunne vise maskinkode og disassembly for .NET programmer, og ha et langt enklere system for breakpoints. Den er også enklere å bruke enn den integrerte debuggern (gdb) i code::blocks.

IntelliSensen er jo grei, men den varierer fra språk til språk, så litt vanskelig å sammenligne. IntelliSense var ikke så bra i Visual C++ 2008, hvor den hadde en lei tendens til å ikke få med seg noen ting. Har ikke sett om dette er forbedret i 2010, men ettersom de skrev den om igjen for C++ så håper jeg inderlig det.

 

Det gledet meg også at edit & continue fungerer for 64-bit i 2010.

 

For meg er Visual Studio og .NET den eneste gode grunnen for å ikke bruke Linux som hoved-OS. På skolen sitter vi med emacs for linux utvikling, og det er påfallende lite intuitivt i forhold til å bruke Visual Studio. Selv bruker jeg Code::Blocks til C++ på Linux som er et bra program i mine øyne.

Lenke til kommentar

Sammenlign debugging i Visual C# med debugging i Netbeans, Visual Studio er vesentlig bedre, både ved å kunne vise maskinkode og disassembly for .NET programmer, og ha et langt enklere system for breakpoints.

For C# er VS et meget godt produkt. En naturlig sammenligning for de som ønsker plattformuavhengig løsning er Monodevelop.

http://monodevelop.com/

Den er også enklere å bruke enn den integrerte debuggern (gdb) i code::blocks.
Flott at du skiller mellom gdb og code:blocks sin integrasjon av gdb. Nå er det vel ingen de-buggere som slår gdb på funksjonalitet. Brukervennligheten er opp til hvert program sitt brukergrensesnitt. Her velger forskjellige programmer forskjellige løsninger. Emacs er rimelig effektiv, men krever at du har ting mer i fingrene. KDevelop synes jeg har en meget brukervennlig implementering fullt på høyde med VS.
IntelliSensen er jo grei, men den varierer fra språk til språk, så litt vanskelig å sammenligne. IntelliSense var ikke så bra i Visual C++ 2008, hvor den hadde en lei tendens til å ikke få med seg noen ting. Har ikke sett om dette er forbedret i 2010, men ettersom de skrev den om igjen for C++ så håper jeg inderlig det.
Eller sjekk ut siste Kdevelop. Les om deres funksjonalitet her:

http://zwabel.wordpress.com/2009/03/13/really-rapid-c-development-with-kdevelop4/

regn med at den fungerer godt for C++.

For meg er Visual Studio og .NET den eneste gode grunnen for å ikke bruke Linux som hoved-OS. På skolen sitter vi med emacs for linux utvikling, og det er påfallende lite intuitivt i forhold til å bruke Visual Studio. Selv bruker jeg Code::Blocks til C++ på Linux som er et bra program i mine øyne.

Tror tiden er moden nå for å teste ut KDevelop4 på linux for deg som liker VS.

 

Har kanskje gitt deg denne før, men skader ikke å gjenta siden dere nå sitter med Emacs (som jeg trives godt med):

http://www.emacswiki.org/emacs/CPlusPlus

Legg spesielt merke til CEDET som gjør Emacs til en kraftig IDE for C++:

http://cedet.sourceforge.net/

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt klart å få emacs i fingrene. Vi bruker det mye på skolen, men for meg har det rett og slett en for bratt læringskurve, ettersom Visual Studio ikke har det.

 

Gdb er utvilsomt en meget god debugger, men selv foretrekker jeg å bruke IDE-er for debugging. Derfor er det litt trist at Code::Blocks ikke akkurat er helt på Visual Studio sitt nivå, fordi ellers liker jeg Code::Blocks veldig godt.

Når det gjelder emacs, så har jeg litt vanskeligheter med å lære meg det. Vi bruker det på skolen, men jeg missliker at jeg må bruke like lang tid på å lære utviklingsmiljøet som å lære et programmeringsspråk :/ Jeg har derimot ikke Cedet, men er verdt å kikke på ^^

KDevelop har jeg ikke brukt på mange år, men jeg skal legge det inn på Linuxen min fremfor Code::Blocks, ettersom Code::Blocks er litt køddent å installere der i nyeste versjon av Ubuntu (som jeg bruker). Tror jeg vil bytte distro også, jeg har fått det opp til halsen med Ubuntu sine eldgamle repos.

 

TWiik: Jeg kan ikke se dette, men er ikke dette noe man setter opp i Windows? Selv liker jeg godt ClearType og Consolas som VS bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...