Gå til innhold

Netshop er ikke mitt førstevalg lenger.


Anbefalte innlegg

Det hele handler om økonomi!

PC komponenter er i dag så billig at garantireparasjoner knapt er lønnsomt eller mulig rent teknisk.

Supportavdeling hos Netshop, står derfor i en situasjon, hvor mest mulig skal sendes tilbake for å minimalisere kostnader for Netshop. Det er bygget opp ett RMA regime hvor feilsøking blir byttet ut med påstander om kundefeil og en eventuell grundig feilbeskrivelse, innebærer kostbar feilsøking eller nytt kort for Netshop.

Ved å sende kortet i retur med en regning og en konklusjon på at det er i orden og tilby ytterligere feilsøking, så presses en stresset og uerfaren kunde indirekte til å gi opp. Trussel om ytterlige kostnader gjør at de fleste gir opp og bestiller nytt. Hvor seriøse er egentlig Netshop i RMA saker? En kar sender inn ett skjærmkort, hvor support påstod at han hadde ødelagt kortet selv ved innsetting eller at det har vært utsatt for skader fra hovedkort eller strømforsyning. Det faktum at skjærmkoret, har en rekke komponenter som kan lage samme skade blir fullstendig avist som usannsynlig og kunde blir sittende igjen med ett stempel som uærlig og kranglevoren.

Skjærmkort tråden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1212457&st=20

 

Knapt lønsomt.. Det er svært lite kostnader for bedriften med gode rutiner. Netshop tar saken vidre til produsent for at bedriften skal få igjen av produsenten. Vist Netshop har orden på bedriften og gode rutine blir kostnadene små forhold til ekstra inntekt av fornøyde kunder.

 

Men når Netshop bruker 3 dager for og svare på epost. Ser man at bedriften sliter veldig på service siden. Har handla veldig mye fra Dell, Komplett, Dustin der man får svar på epost er innen 12t. Dustin har slått alle rekorder og svare på eposten innen 5 min!

 

Bedriften overleve ikkje på lave prise og tilbud som Supertirsdag når servicen som er viktigst for kunden er fullstendig mangel oss bedriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en annen ting folk glemmer oppi all denne RMA-praksis-klagingen: teknikere jobber ikke gratis. Mulig jeg er tullete, men denne type saker er det få av (heldigvis). Jeg foretrekker å betale 100 kroner mindre for et kort, og heller ta en liten disputt med en nettbutikk dersom testmetodikken deres var litt for kjapp i mitt isolerte tilfelle, enn å betale ekstra for at retningslinjene ved testing skal være overkill i 99.9% av RMA-sakene. Det er sikkert fint å få regning på flere hundre kroner fordi kortet, med overkill-testing, ble funnet OK når den kunne vært betydelig lavere.

Lenke til kommentar

Det er ikke overkill å ha en kort/avklarende komunikasjon med kunde før varen sendes tilbake. At en god RMA rutine skal gå utover kunder kostnadsmessig er tull, dette er man pliktig til ved salg av slike produkter.

 

Mer utlegg i daglig drift, RMA-service inkludert => høyere prisnivå. Uansett.

 

Forsåvidt enig i at en kjapp telefon kan være kjekt i visse tilfeller, men såvidt jeg vet er det masse RMAer som kommer inn hvor delene faktisk funker. Skal det tas telefoner i alle tilfeller? Eller bare når det kan virke som det er en "proff" fyr som har skrevet feilbeskrivelsen?

 

PS: en "god" RMA-rutine betyr ikke at alle er fornøyde, alltid. Lista bør legges noen knepp lavere. Hvor mange % som er misfornøyde med RMA kan netshop si fra om selv, om de har tall på det. Personlig tror jeg tilfredsheten er høy nok til å indikere at det nåværende systemet er "godt nok", uten at det betyr at det er perfekt.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at en "god nok" RMA service skal føre til et høyere prisnivå. Jeg mener man ikke driver butikken på riktig grunnlag om man ikke tar høyde for det i utgangspunktet.

 

Å sitte å ringe rundt koster penger, hva med at man som jeg foreslo sender en standard e-post som man gir et par virkedager for kunden til å svare på før man hiver alt i posthylla.

 

Kommer ikke e-posten frem osv., greit nok, man har gjort det lille.

Jeg ser ikke at dette hever lista så forferdelig mye som du skal ha det til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

for ikke og snakke om at med bedre servicerutiner beholder man flere kunder som igjen og har innflytelse på prisnivået.kjenner en god del som har sluttet handle på netshop pga. dårlig service og imøtekommenhet som sikkert totalt sett kunne generert salg for flere hundre tusen,kan ikke se at det hvordan det kan være god butikk.

Lenke til kommentar

Heilt enig med Theo343.

 

Det skal svært lite til og øke service nivået eit par nivå. Mesteparten koster bedriften ikkje ein krone ekstra. Hadde dei fått ned svar tiden på epost ville mangen problem løst seg over epost. Bedrifter kan ikkje bruke flere dager på å svare ein epost.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mye bra kverulering her.

:)

 

Min konklusjon så langt:

 

Tekniker leste kanskje feilmeldingen, men sjekket ihvertfall at kortet ikke var dødt = ikke godkjent RMA.

Trådstarter ville gjerne ha ett nytt kort etter å ha brukt det på full gass (FAH) i ett par år. Fordi kortet har/hadde en eller annen feil som ikke lett lar seg identifisere.

Annet enn at det ikke virker så bra som det gjorde nytt. RMA burde sånn sett være en kurant sak i og med at det ikke har gått 2 år siden hk ble anskaffet.

 

Netshop har strammet inn på hva de godtar av RMA. Virker det med ei brikke så er det bra nok.

 

Så istedetfor å gjenta seg selv i det uendelige i "kampen om ha rett", så anbefaler jeg at tråden dør sakte hen.

Eventuelt jevnlig "bumpes" slik at de som vil ha Netshop til skifteretten kan sørge for å se at Netshop ikke alltid har fornøyde kunder.

 

Noe sånt.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i går, en manns død er en annens brød :)

 

Men litt mer seriøst, netshop har tapt seg mye. Jeg har lagt igjen mye penger der før, men det er det slutt på. Å når de svarer som de gjør her virker det som de er litt små og sutrete for kritikken de mottar.

 

Med antall treff her inne så er det ikke lenge før denne havner øverst på Google. Da er ikke all Pr god pr.

Lenke til kommentar

TL1000S:Det der forsto jeg ikke mye av,kom heller med konkrete erfaringer når du konkluderer deg selv :) At netshop skal bare ha fornøyde kunder er det vel ingen som forventer eller tror på men at det ligger stor forbedringspotensiale i returer burde det vel herske liten tvil om og det gjelder mange andre webshop også.

Mulig jeg misforsto noe og beklager isåfall dette,men synes det er bra med tråder som dette,litt kverulering følger vel alltid med.men nok sagt for min del.håper det order seg for alias :)

Lenke til kommentar

BadCat m/fler

Ja, der er vi helt enige. Som jeg nevnte så var jeg i gang med oppgradering av alle mine 6 folderigger til X58/1366/i7 plattformen, hvorav kun en allerede er bygget om. Kort nr. 2 er nå bestillt fra komplett, og et nytt kort vil bestilles hver måned nå fram til og med august. Det samme gjelder for CPU og minne. Dette utgjør ca. 25K over 5 måneder.

 

Min sak kunne Netshop løst på flg. måte hvis de hadde hatt evnen til å være litt smidige.

 

1. Vi sender deg et nytt hovedkort under forutsetning av at du sender inn ditt gamle kort på nytt, og vi legger med returlapp i forsendelsen.

2. Skulle ditt gamle kort likevel være fullt funksjonelt så vil du bli fakturert for ditt nye kort og våre påførte kostnader.

3. En slik løsning ville jeg godtatt, og saken ville da ikke havnet på forumet og jeg ville fremdeles vært fornøyd kunde av Netshop.

 

Jeg hadde en lignende sak med komplett i 2007 hvor jeg kjøpte et demobrukt ASUS P5N-E SLI hovedkort hos dem. Kortet var ment for dual memory, men virket kun som single memory. Mengden minne som fungerte var likevel 100%, dvs. alle brikkene kortet kunne ha. Jeg sendte en mail om det til support hos Komplett (krevde ikke å få retur) og fikk svar om at de ville sende meg et nytt kort. Jeg fikk nytt kort etter få dager, men ingen returlapp for det gamle. Jeg sendte ny mail og spurte om de ikke ville ha tilbake det gamle, men fikk til svar om at jeg kunne destruere det eller beholde det.

 

Jeg sa fra om at kortet hadde en feil, men krevde altså ingen ting. Likevel verdsetter Komplett meg som kunde og gir meg et nytt kort uten videre, kanskje fordi de tok en kikk på min historikk hos dem og fant ut at jeg hadde vært kunde der siden 2001. En nyere historie fra i år. Jeg kjøpte et brukt 9800GX2 skjermkort i oktober 2009 og fikk med original faktura som viste at kortet var kjøpt hos komplett i 2008. Kortet sto i folding hos meg fram til februar i år hvor det begynte å streike. Etter en tid virket det bare på en kjerne. Jeg søkte om retur hos Komplett og fikk det samme dag jeg sendte henvendelsen. Kortet ble sendt inn og før 2 uker var gått tikket det inn 4699 kroner på min konto fra Komplett. For at ingen skal bestride at det jeg skriver er sant så legger jeg med beviset her:

 

post-53451-1271317771,7373_thumb.jpg

 

Jeg kunne nevnt en rekke slike saker hos foreks. PSData som jeg også har et fantastisk samarbeid med. Jeg har tross alt handlet / vært innkjøper for meg selv og andre opp mot millionen siden sent på 80-tallet da data ble vanlig både i næringslivet og privat. I tillegg gir jeg ofte råd til slekt, venner og bekjente og anbefaler dem hvor de bør handle.

 

Hva vil jeg så fortelle med dette, jo nemlig at det er noe som heter kundeforhold. Jeg har levd en stund og setter pris på et godt kundeforhold. Jeg nevnte vel ikke at jeg har vært kunde hos Netshop siden 2006. Da hadde Netshop eksistert i 2 år hvis jeg ikke husker feil. I tiden jeg bodde i Porsgrunn fra juni 2004 til slutten av 2008 var jeg ofte innom Netshop siden man kunne hente varer direkte hos dem i Sandefjord, og jeg levde i den tro at jeg hadde et kundeforhold der også, men der tok jeg altså feil. Netshop skal ha den tvilsomme æren av å ha påført meg mitt første nederlag i RMA-historikken min.

 

Nå skal jeg snart la Netshop være i fred, men jeg vil alltid huske dem som bedriften som mener at "Kunden har aldri rett", et utsagn jeg vil foreslå at de tar som sitt nye slagord i stedet for "Ditt førstevalg på nett" som de har i dag.

 

Jeg skal likevel ikke synke så dypt at jeg fraråder andre å handle hos Netshop, det må de nesten velge selv.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Synes -alias- påpeker noe som er meget vesentlig, å behandle folk som kunder og ønske å pleie kundeforholdet.

 

Netshop har på en eller annen plass langs veien tydeligvis glemt at kundene til syvende og sist er de som gjør at et selskap lykkes. Spesielt større kunder utøver stor innflytelse på sine omgivelser når det gjelder kjøp av datautstyr. Jeg anbefaler butikker som gir god service og grei pris, og passer på å anbefale folk ikke å kjøpe fra butikker hvor pris kanskje er lavere men hvor service er dårlig. Blir opp til den enkelte, men det er skjelden at det blir noe kjøp hos de som yter dårlig service.

 

Netshop har dessverre klart å havne i gruppen med butikker som blir ansett for å ha dårlig service når det gjelder RMA, og de uttalelser Netshop har kommet med i forbindelse med denne saken har ikke gjort noe som helst for å forbedre inntrykket, snarere tvert i mot. Og dette er synd fordi det er så utrolig lett å rive ned noe som man har bygd opp, men desto vanskeligere å bygge det opp igjen. Selv om Netshop over natten endrer sine rutiner slik at de faktisk blir kundevennlige igjen, så vil de i mange år lide under at folk fraråder andre til å handle der grunnet tidligere erfaringer.

 

Vi har heldigvis et sunt marked i Norge med mange seriøse aktører som konkurrerer bra, noe som kommer oss forbrukere til gode. Flere av disse har skjønt hva god kundeservice betyr for omdømme og tilbakevendende kunder.

Lenke til kommentar

Dine innlegg, særlig det siste gir ett meget godt inntrykk -alias- :)

Sier takk for det, varmet litt, spesielt at det kom fra deg. Har registrert at du er ganske aktiv i mange konferanser, noe jeg selv ikke er, har sjelden tid til den slags. Likevel, hvis noe engasjerer meg så synes jeg det er greit å være saklig hvis debatten er slik at man klarer å holde et noenlunde nivå. Det skrevne ordets makt skal man ikke slett ikke undervurdere!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Dine innlegg, særlig det siste gir ett meget godt inntrykk -alias- :)

Sier takk for det, varmet litt, spesielt at det kom fra deg. Har registrert at du er ganske aktiv i mange konferanser, noe jeg selv ikke er, har sjelden tid til den slags. Likevel, hvis noe engasjerer meg så synes jeg det er greit å være saklig hvis debatten er slik at man klarer å holde et noenlunde nivå. Det skrevne ordets makt skal man ikke slett ikke undervurdere!

 

Det er ikkje lengre "The pen is mightier than the sword" eller "blow with a word strikes deeper than a blow with a sword" No er det "Det skrevne ordets makt skal man ikke slett ikke undervurdere!"

 

Husk og skriv ein update når du får svar fra Netshop!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

7658 visninger i denne tråden så langt. Sikkert mange som har vært innom flere ganger, men uansett ikke bra for Netshop dette.

 

Det kommer vel an på hva disse mener om saken, det er jo ikke alle ehr inne som synes dette er så elendig som man skal ha det til, eller at andre webshops er så forbasket mye bedre.

 

Sendte inn en disk til komplett i dag. Defekte sektorer, så den er dau. EOD. :p Uansett kverulering, om de måtte gjøre det (tviler). Jeg ba om å få plukke andre varer tilsvarende hva en sånn disk har som listepris, spent på om de synes det er en god deal... Spesielt siden den var demovare, tar heller en disk til 900 kroner nypris enn deler tilsvarende 500 (som var det jeg betalte for den...).

 

Den ene gangen jeg sendte en PSU inn til Netshop fikk jeg velge blant noen modeller, selv om de hadde min på lager. :cool: Kundeservice FTW! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger forsøkt å sende mail til NetShops kundeservice. På helt konkrete forespørsler har det gått flere dager før jeg har fått svar. Ikke rent sjeldent har mine forespørsler blitt regelrett oversett også.

 

Sluttet å handle på NetShop for flere år siden. Likte butikken veldig godt rundt 2005/2006, men plutselig gikk kundeservicen i vasken.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke slik i Norge at det er kunden som må spesifisere nøyaktig hva som er feil med varen for å rettferdiggjøre en retur.

 

EKS: Har jeg hamrelyder i motoren på bilen min er det ikke min plikt/oppgave å spesifisere HVA det er som er galt til leverandøren - jeg har jo ingen forutsetninger for å vite det!

 

Trådstarter er mer enn snittet bevandret i data slik jeg oppfatter det, men dette kunne like gjerne ha skjedd Olga på 90 år. Krever NetShop at Olga skal definere problemet så detaljert som hvor mange RAM-brikker hun bruker eller hva slags innstillinger hun har i BIOS? Neppe...

 

Festene til RAM-brikkene brekker ikke av seg selv. Sant nok - "brukerfeil". Fester som brekker og som er et dokumentert problem for mange brukere er ikke lenger en brukerfeil men en fabrikasjonsfeil. Det skal ikke være mulig å brekke et RAM-feste sånn uten videre.

 

EKS: Brekker jeg girspaken på bilen min føler jeg jo delvis skyld - men vil uansett hevde at dette må være en fabrikasjonsfeil/svakhet.

 

Som leverandør har man forventninger å leve opp til, og min erfaring er også at NetShop er veldig hyggelige og enkle å handle med når alt går som normalt. Når ting skjærer seg er jeg derimot bedre vant hos andre forhandlere...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...