Gå til innhold

Netshop er ikke mitt førstevalg lenger.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvordan beskriver den problemet når pipelyder ikke nødvendigvis betyr minnefeil ?

 

1 short: System boots successfully

2 short: CMOS setting error

1 long, 1 short: Memory or motherboard error

1 long, 2 short: Monitor or graphics card error

1 long, 3 short: Keyboard error

1 long, 9 short: BIOS ROM error

Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Continuous short beeps: Power error

 

Dette er standar for Gigabyte hovudkort, veit ikkje om det er samme for -alias- sitt. Teknikeren ville fått samme feilmeldingen om han hadde testet hovudkortet med 2 minne brikke (Dual-channel). Det kan bety flere en minne problem men fleste er utelukket fra starten.

 

Edit: Fullstendig enig med Malvado at det er opp til kvalifisert teknikker å finne årsaken, ikke en vanlig bruker.

 

Hjelpe meg

 

Poenget, atter en gang, er jo at trådstarter ikke sier NOE SOM HELST SPESIFIKT OM PIPELYDENE ANNET ENN AT DET ER PIPELYDER.

 

Pipelyd fra hovedkortet, som du dokumenterer ovenfor, kan bety en rekke forskjellige ting.

 

Tekniker resetter cmos, som er en av feilene som pipelyder kan bety, booter opp kortet og det fungerer fint. I forhold til feilmeldingen så er det ikke galt.

 

Feilen her, ligger i kommunikasjonen mellom Netshop og trådstarter i etterkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Kunne ikke dy meg.:cool:

 

AWARD BIOS som er i mitt kort ses her http://www.computerh...com/beep.htm#05

 

Any other beep(s) betyr RAM problem

 

Veldig enkle å forstå burde de være.

 

Synd at du kunne dy deg når du sendte inn feilmeldingen din da :cool:

 

Men ja, det stiller saken i et litt annet lys, for man kan argumentere for at tekniker burde ha vært klar over at kortet ditt har AWARD BIOS og at det kun er to potensielle muligheter som kan være årsaken

Lenke til kommentar

ThomasM, hvordan ville du ha sendt inn en feilmelding? 10 sider dokumentasjon og en film som illustrerer problem? Skal ikke slenge med en Captivate film du har laget om hvordan tekniker kan replisere feilen du har i sånn steg for steg guide også?

 

Mulig jeg høres litt krass ut men du forventer litt vel mye av TS.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

ThomasM, hvordan ville du ha sendt inn en feilmelding? 10 sider dokumentasjon og en film som illustrerer problem? Skal ikke slenge med en Captivate film du har laget om hvordan tekniker kan replisere feilen du har i sånn steg for steg guide også?

 

Mulig jeg høres litt krass ut men du forventer litt vel mye av TS.

 

Tja, poenget i dette tilfellet er jo at feilmeldingen kunne ha vært oppsummert på noen ytterst få linjer. TS har jo tidligere nevnt at han har svært lang erfaring, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne forvente at han skal kunne finne ut av pipelydene fra hovedkortet. Trådstarter har jo først nå orket å dokumentere at han har AWARD BIOS, der pipelyder bare kan bety to ting, og bare en av tingene er aktuell, nemlig minnefeil. Han visste jo fra første stund at det var AWARD BIOS, deretter er det jo lett å konkludere hva pipelydene dreier seg om, som igjen kunne vært skrevet i feilmeldingen som ble sendt inn.

 

Jeg synes feilmeldingen til trådstarter er såpass mangelfull at det er lett å misforstå og tro at problemet er løst selv om det ikke er det.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er noe unaturlig å teste med en brikke, det fins da mange maskiner som ikke kjører dual channel selv om HK støtter det. I tillegg indikerer jo feilmeldingen at eieren av kortet har dillet litt med minnebrikker osv, og en skulle tro at å nappe ut en brikke har blitt testet ut. Hadde det vært meg ville jeg hvertfall prøvd alle slottene, en etter en, og funnet ut hva som var galt. Når det er sagt så ville jeg også brukt de ekstra to sekundene for å se om kortet startet med to brikker i om jeg hadde vært PC-mekker dersom kortet faktisk funket med en brikke i, og personen som sendte det inn sa at det plutselig ble til at det ikke funket mer.

 

Å skrive feilmeldinger bør egentlig ikke være en heksekunst, men det kan se ut som det er en felle å utgi seg vor å være erfaren, og så glemme noe grunnleggende under egen feilsøking (dette med en brikke-testing). Det BØR ikke være noe som skal felle en RMA-sak egentlig, men at det åpner for misforståelser har jeg null problemer med å forstå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ts sendte jo med en VIDEO som ilustrerte problemet????

 

Han sendte inn video i etterkant etter å ha testet mer selv, når Netshop hadde returnert kortet til han.

Lenke til kommentar

Synd at du kunne dy deg når du sendte inn feilmeldingen din da :cool:

 

Men ja, det stiller saken i et litt annet lys, for man kan argumentere for at tekniker burde ha vært klar over at kortet ditt har AWARD BIOS og at det kun er to potensielle muligheter som kan være årsaken

Nettopp, jeg beskriver vedvarende bip uten opphold i feilbeskrivelsen, noe jeg har gjentatt til det kjedsommelige at jeg gjorde. Jeg må kunne forvente at tekniker er ajour med type bios og forstå hva vedvarende bip betyr. Jeg visste utmerket godt at det betydde noe minnerelatert men ønsket av erfaring ikke å belære vedkommende.

 

Din første setning her skal jeg la forbigå i stillhet.

Lenke til kommentar

Hvor tar du fra? Jeg sendte inn en video da tekniker sendte OK for å hjelpe han litt på veg, men jeg tviler på at vedkommende brydde seg såpass at han så den. Som jeg sa i først post her, ordet arrogant kom veldig fort til meg.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Uansett hva slags kompetanse kunde framstiller at han har, bør tekniker uansett ha såpass med kunnskap og innsikt at feil beskrivelse fra kunde bør fungere som veiledende.

 

Om kunde rapporterer om et hovedkort som feilet, og at komponenter er feilsøkt og problemet er isolert til hovedkort bør det ringe mer en et par alarmbjeller hos tekniker når han får hovedkortet til å fungere uten problemer.

 

En mail eller en telefon ville ha gått langt for å løse denne saken, og MANGE lignede saker.

 

Jeg biter meg merke i at Netshop opplyser at de mottar få klager, men jeg kan love deg at det finnes mer en nok av misfornøyde kunder som rett og slett ikke gidder å krangle med en nettbutikk som til tider framstår som meget arrogant.

 

Har selv hatt blant annet en laptop inne flere runder hos Netshop, hvorpå tredje gang maskinen feilet med samme symptomer og nektet å starte tok det rundt 5 uker før maskinen plutselig dukket opp igjen i posten med beskjed om at det ikke ble funnet noen feil. Maskinen fungerte riktignok helt fint etter et par uker på farten rundt i det ganske land, men hadde satt pris på om Netshop hadde tatt seg bryet med å kommunisere litt. Maskinen har nå tatt kvelden for fjerde gang, denne gang utenfor garanti, men meget godt innenfor reklamasjon. Venter med spenning for å se hvor langt tid og hvor smertefull prosessen blir denne gangen.

Lenke til kommentar

Litt ot kanskje, men det morsomme med den Mono saken er jo at de selv ikke er på listen over autoriserte internettforhandlere av Onkyo. Det finnes faktisk ingen i Norge i det hele tatt. :p

 

Hadde selv en gråimportert Samsung tv som det ble noe galt med. Ikke noe problemer med å returnere den til webshoppen jeg kjøpte den i. Pussig nok var den tven jeg fikk tilbake en som ikke var gråimportert.

 

 

Når det gjelder saken så kan en vel slå fast at feilmeldingen åpnet for litt for mye tolkning og hadde denne vært unngått hadde en nok ikke hatt denne saken i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Synd at du kunne dy deg når du sendte inn feilmeldingen din da :cool:

 

Men ja, det stiller saken i et litt annet lys, for man kan argumentere for at tekniker burde ha vært klar over at kortet ditt har AWARD BIOS og at det kun er to potensielle muligheter som kan være årsaken

Nettopp, jeg beskriver vedvarende bip uten opphold i feilbeskrivelsen, noe jeg har gjentatt til det kjedsommelige at jeg gjorde. Jeg må kunne forvente at tekniker er ajour med type bios og forstå hva vedvarende bip betyr. Jeg visste utmerket godt at det betydde noe minnerelatert men ønsket av erfaring ikke å belære vedkommende.

 

Din første setning her skal jeg la forbigå i stillhet.

Belære? Om du hadde skrevet noe som "Som i følge manual/whatever skulle bety at det er noe galt relatert til minnet.". Det ser jeg ikke på som belærende. Du henviser kun til din kilde om hva problemet mest sannsynligvis er. Du slår på ingen måte i bordet og sier at sånn er det og at du har 100% rett.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Synd at du kunne dy deg når du sendte inn feilmeldingen din da :cool:

 

Men ja, det stiller saken i et litt annet lys, for man kan argumentere for at tekniker burde ha vært klar over at kortet ditt har AWARD BIOS og at det kun er to potensielle muligheter som kan være årsaken

Nettopp, jeg beskriver vedvarende bip uten opphold i feilbeskrivelsen, noe jeg har gjentatt til det kjedsommelige at jeg gjorde. Jeg må kunne forvente at tekniker er ajour med type bios og forstå hva vedvarende bip betyr. Jeg visste utmerket godt at det betydde noe minnerelatert men ønsket av erfaring ikke å belære vedkommende.

 

Din første setning her skal jeg la forbigå i stillhet.

 

Så det du sier er at du ikke sendte inn en godt beskrevet feilmelding fordi du av erfaring ikke ville belære vedkommende.

 

Jaja, erfaringen din resulterte i misforståelser, ekstraarbeid og unødvendig irritasjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett hva slags kompetanse kunde framstiller at han har, bør tekniker uansett ha såpass med kunnskap og innsikt at feil beskrivelse fra kunde bør fungere som veiledende.

 

Om kunde rapporterer om et hovedkort som feilet, og at komponenter er feilsøkt og problemet er isolert til hovedkort bør det ringe mer en et par alarmbjeller hos tekniker når han får hovedkortet til å fungere uten problemer.

 

En mail eller en telefon ville ha gått langt for å løse denne saken, og MANGE lignede saker.

Fullstendig enig og dette er etter min mening en STOR mangel ved nettbutikkers RMA praksis. Mao. ikke nødvendigvis spesielt for Netshop.

 

Litt ot kanskje, men det morsomme med den Mono saken er jo at de selv ikke er på listen over autoriserte internettforhandlere av Onkyo. Det finnes faktisk ingen i Norge i det hele tatt.
ojda :whistle: Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvor tar du fra? Jeg sendte inn en video da tekniker sendte OK for å hjelpe han litt på veg, men jeg tviler på at vedkommende brydde seg såpass at han så den. Som jeg sa i først post her, ordet arrogant kom veldig fort til meg.

 

Mystisk nok så poppet ordet arrogant temmelig kjapt opp i hodet her også, det beskriver deg på en ypperlig måte.

 

Du sier forøvrig på side 1 at du sender video av testene som du har utført etter at du fikk kortet i retur.

Lenke til kommentar

ThomasM:

Etter at han fikk OK av tekniker, ikke nødvendigvis etter at det var sendt og han sier definitivt ikke "etter at han fikk kortet i retur".

 

PDF på mail med "OK" sendes samme dag som varen puttes i posthylla er min erfaring, ergo hadde man tid til å ta den ut av posthylla igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

ThomasM:

Etter at han fikk OK av tekniker, ikke nødvendigvis etter at det var sendt.

 

PDF på mail med "OK" sendes samme dag som varen puttes i posthylla er min erfaring, ergo hadde man tid til å ta den ut av posthylla igjen.

 

Han sier da på side 1 at han utfører denne testen etter at han har fått kortet tilbake, som han så sender videoklipp av.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...