Gå til innhold

Er ikke bildet på tven/skjermen din helt strukket ut?


Flimzes

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet kommer minst en gang om dagen, hvorfor har jeg sorte kanter rundt bildet på tven min, jeg har koblet til med hdmi.

 

Dette kommer av at ati har satt default å underscanne (nedskalere) bildet med 8%, hvem vet hvorfor.

 

Uansett, løsningen er helt enkelt, å skru av dette.

du åpner catalyst control center.

 

Trykk på Desktop & Displays

post-89820-1270759614,9298_thumb.png

 

Deretter høyreklikker du på det lille bildet av tv-skjermen lengs ned på bildet, og trykker på configure

post-89820-1270759616,1266_thumb.png

 

Så finner du fanen som heter scaling options

post-89820-1270759617,5078_thumb.png

 

Og til sist drar du underscan-slideren til 0%

post-89820-1270759618,5071_thumb.png

 

 

Om ikke dette fungerer, prøv det som er beskrevet i posten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1219479&view=findpost&p=16170454

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å laste ned nyeste drivere?

Har du koblet til med hdmi kabel?

Har du satt riktig oppløsning?

 

får ikke innstallert 10.3 ender mare med crashdump, har 10.2.

får ikke kjørt 1920x1080 (ender med rosa/grønn skjerm på 5970 kortet mitt), så må kjøre med 1776x1080 noe som forsåvidt er OK men ikke det jeg føler jeg har betalt for. når jeg kjører i sistnevnte opplæsning får jeg en svart ramme rundt bildet som jeg like greit kunne strekt ut hadde jeg hatt den "strekk" funksjonen. har meget lite med options med mitt 5970 i CCC i forhold til jeg hadde med mitt gamle 4870 som jeg har i min gamle maskin.

Lenke til kommentar

Driverne for 5970 er enda veldig begrensede, samme som med 4870x2 når det kom.

Du kan prøve å senke oppdateringsfrekvensen på bildet når du stiller oppløsning, ned til 50hz for eksempel.

 

hjelper det på størrelen for skjermbildet?

er ikke SÅ farlig bruker 42" som dataskjerm, så det er vel snakk om at jeg mister en eller to tommer da, men fortsatt irriterende

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være at skjermkortet/skjermen/driveren klarer 50hz bedre ved 1920*1080 enn 60hz.

 

kan prøve å skru ned til 50hz å se om jeg slipper rosa/grønn problemet. har jeg faktisk ikke tenkt på

 

50hz tok ikke knekken på problemet.

har fått scaling etter jeg innstallerte en betadriver som var postet på den store ATI tråden

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hjelp! Jeg setter skaleringen til 0% slik at bildet blir strukket ut, men etter hver omstart av datamaskinen så tilbakestilles dette :ermm: Etter omstart går jeg inn i Catalyst og ser at slideren fremdeles står på 0%, men jeg må trykke en gang på markeren for at den skal strekke ut bildet mitt igjen. Akkurat som om den ikke registrerer at jeg har plassert markeren på 0%. Det er håpløst å måtte strekke ut bildet etter hver omstart! Noen som kan hjelpe?

 

EDIT: Virker som at flere opplever dette med nyeste Catalyst. Jeg får vel bare rulle tilbake til forrige versjon.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Tusen takk for dette!

 

Men jeg har ett problem forsatt! Jeg fikk vekk det stygge svarte stripene, men med HDMI kabel trodde jeg det skulle være kjempe bra kavilitet, og full HD kvalitet(???)

Men det ser jo ut som skjermen er ødelagt! Det er elendig kvalitet på den! NB: Med VGA kabel er det mye bedre kvalitet

 

Noen forslag? Det kan vell ikke være pixel feil siden VGA er så mye bedre?

 

Skjermkort: XFX Radeon HD 5750 1 GB GDDR3.

Skjerm: BenQ E2220HD.(Skjermen er rundt en uke gammel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for dette!

 

Men jeg har ett problem forsatt! Jeg fikk vekk det stygge svarte stripene, men med HDMI kabel trodde jeg det skulle være kjempe bra kavilitet, og full HD kvalitet(???)

Men det ser jo ut som skjermen er ødelagt! Det er elendig kvalitet på den! NB: Med VGA kabel er det mye bedre kvalitet

 

Noen forslag? Det kan vell ikke være pixel feil siden VGA er så mye bedre?

 

Skjermkort: XFX Radeon HD 5750 1 GB GDDR3.

Skjerm: BenQ E2220HD.(Skjermen er rundt en uke gammel)

Dette er garantert en innstilling i skjermen, da jeg antar at ikke hele bildet får plass når du stiller slideren på 0%. Prøv å se om du kan velge pc eller lignende i menyene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for dette!

 

Men jeg har ett problem forsatt! Jeg fikk vekk det stygge svarte stripene, men med HDMI kabel trodde jeg det skulle være kjempe bra kavilitet, og full HD kvalitet(???)

Men det ser jo ut som skjermen er ødelagt! Det er elendig kvalitet på den! NB: Med VGA kabel er det mye bedre kvalitet

 

Noen forslag? Det kan vell ikke være pixel feil siden VGA er så mye bedre?

 

Skjermkort: XFX Radeon HD 5750 1 GB GDDR3.

Skjerm: BenQ E2220HD.(Skjermen er rundt en uke gammel)

Dette er garantert en innstilling i skjermen, da jeg antar at ikke hele bildet får plass når du stiller slideren på 0%. Prøv å se om du kan velge pc eller lignende i menyene.

 

Jeg fikk det til! Dette var også en retarda setting i Catalyst Control Center.

 

Løsning:

 

1. Når du er på bilde tre så går du på fanen som heter "Pixel settings".

2. Så går du på den drop down menu tingen og velger: "RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB)

3. Apply>OK

4. Fiks feridig!

 

Du kan kanskje legge dette til i første post med bilder osv. Det er sikkert ikke bare jeg som får dette poblemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...