Gå til innhold

Er ikke bildet på tven/skjermen din helt strukket ut?


Flimzes

Anbefalte innlegg

hva med å lese tråden, rimelig sikker på at det du kan gjøre for å strekke ut fungerer for å krympe inn også.

Jeg har gjort det.. -.-

Hvorfor kan ingen her på Diskusjon.no bare svare på spørsmålene? Folk skal alltid være nedlatende!

Ja; jeg har lest alle helvetes svarene, jeg har prøvd å høyreklikke på skjermen og endre innstillingene, jeg har prøvd å endre i NVidia kontroll-panelet, jeg har prøvd å lage egen innstilling med pixler osv (som jeg ikke forstod meg noe på) og TV'n min har ingen innstillinger å tukle med. Det er en ting på "Menu" på TV'n min som er gråa ut som jeg ikke kan gå innpå.

Scaling vet jeg ikke hvor jeg finner så den er ikke tukla med, og jeg vet heller ikke hvordan jeg renamer HDMI-kontakten til PC eller hva det var Flimzes nevnte.

 

Edit: Er det mulig å få hjelp NÅ som jeg har bevist at jeg har lest? -.-

Endret av Vovegog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da vel ikke meningen å være nedlatende.

 

Nvidia har jeg ikke peiling på, så hvordan scaling justeres der er for meg et mysterium.

Pixel formatet behøver du bare endre på om skjermen din får rare farger i 1920x1080 og dette skjer på pc ikke på TV. Igjen om det er Nvidia så vet jeg ikke hvor i menyene deres de har gjemt dette, om de har lagt det til i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg bygde en egen pc for litt siden med skjermkortet NVIdia GTX 560 Ti DCII TOP kortet.

Sammen med det kortet kjøpte jeg en 24" LED-TV og en HDMI. Jeg kjører skjermen i 1680x1050 elns akkurat nå, men problemet mitt er ikke at bildet ikke blir strukket ut når jeg setter på 1080p-oppløsning.

 

Problemet mitt er at skjermen blir FOR MYE strukket ut. Bildet går ut og forbi kantene på skjermen så jeg ikke kan se kantene. Derfor må jeg kjøre i 1680x1050 siden 1080p ikke fungerer skikkelig.

Hvorfor skjer dette, når skjermkortet mitt støtter oppløsninger helt opp til 2560x1600?

Du må skru av underscan på tven. Gjøres stort sett ved å skifte navn på hdmi inngangen til pc eller lignende.

 

EDIT: Her var det en side til ja, som sagt så er problemet på innstillingene i tven, så bla gjennom bruksanvisningen.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hei! Jeg bygde en egen pc for litt siden med skjermkortet NVIdia GTX 560 Ti DCII TOP kortet.

Sammen med det kortet kjøpte jeg en 24" LED-TV og en HDMI. Jeg kjører skjermen i 1680x1050 elns akkurat nå, men problemet mitt er ikke at bildet ikke blir strukket ut når jeg setter på 1080p-oppløsning.

 

Problemet mitt er at skjermen blir FOR MYE strukket ut. Bildet går ut og forbi kantene på skjermen så jeg ikke kan se kantene. Derfor må jeg kjøre i 1680x1050 siden 1080p ikke fungerer skikkelig.

Hvorfor skjer dette, når skjermkortet mitt støtter oppløsninger helt opp til 2560x1600?

Du må skru av underscan på tven. Gjøres stort sett ved å skifte navn på hdmi inngangen til pc eller lignende.

 

EDIT: Her var det en side til ja, som sagt så er problemet på innstillingene i tven, så bla gjennom bruksanvisningen.

Hmja, jeg har ikke bruksanvisningen lenger da.. :3 og den er umulig å finne på nett ser det ut som.

Men er det en grunn til at jeg kun kan velge mellom:

Bilde

Audio

Innstilling

Funksjon

? Det er en ting til jeg kan velge på, men den er gråa ut. Ellers så kan jeg stille på:

Bildemodus, kontrast, lysstyrke, farge, skarphet, fargetemperatur.

Audiomodus, bass, diskant, balanse, AVL.

Språk, OSD Timer, transparens, tilbakestill.

Dvaleinnstilling, aspekt, blå skjerm, systemsperre, FTI.

 

Det er alle innstillingene jeg kan gjøre noe med gjennom kontrollen og TV-menyen.

Endret av Vovegog
Lenke til kommentar

Hva står på f.eks aspekt eller FTI?

 

Bruksanvisningen finner du sikkert på produsentens hjemmeside.

"4:3 letterbox" eller "Full" skjermvisning.

FTI er First Time Install, som inneholder språk, land og kanalsøk.

 

Edit: Jeg vet ikke hvor nettsiden deres er. Er en "JWS" LED-TV som jeg kjøpte på Europris. :p

Jeg finner ingenting ved å søke på JWS TV via google.

Endret av Vovegog
Lenke til kommentar

"Er en "JWS" LED-TV som jeg kjøpte på Europris"

 

Der har vi kilden til problemet i hvert fall.

 

Løsningen er å skalere ned bildet http://www.nvidia.com/object/IO_13964.html

Så jeg laster ned TVTool og setter på overscan?

 

Edit: Eller, blir vel underscan? :p

 

Edit2: Når jeg installerte det så vil det ikke starte. Står at det trenger administrator-rettigheter; hvilket jeg har gitt det. :p

Endret av Vovegog
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

picture or it did not happened. Skulle ha lest litt om det der siden jeg ikkje har sett noe til det. Kanskje jeg trenger briller :p

Enkleste måte er å prøve å koble en skjerm til et Nvidia- og AMD-kort med HDMI, og se på et bilde.

Visstnok er forklaringen at Nvidia-driveren ikke gir deg kontroll over fargeområdet, og at farger og kontraster blir utvasket.

 

En ting er sikkert: det er en åpenbar forskjell på bildekvalitet mellom HDMI og DVI/displayport på Nvidia-kort.

Lenke til kommentar

Fant ut dette idag, av meg selv, da jeg har blitt frustrert og delvis forbannet til tider, i flere måneder.

Skjønner ikke hensikten med å sette nedskalering som standard.

Ble ivertfall happy når jeg fant ut dette idag :) da får jeg nyte alle de syvogførtitommene som de er ment til :D

Lenke til kommentar

Enkleste måte er å prøve å koble en skjerm til et Nvidia- og AMD-kort med HDMI, og se på et bilde.

Visstnok er forklaringen at Nvidia-driveren ikke gir deg kontroll over fargeområdet, og at farger og kontraster blir utvasket.

 

En ting er sikkert: det er en åpenbar forskjell på bildekvalitet mellom HDMI og DVI/displayport på Nvidia-kort.

 

Det den gjør er å skalere opp sortområdene tilpasset en tv som ikke har hele fargeområdet.

Ellers ville mørkegrå områder bli helt sorte på disse tv'ene, og man mister masse bilde.

Derimot på en skjerm/tv med støtte for et fullt fargeområde vil da ta i mot et signal der det mørkeste er en mørk grå, og ikke sort.

Noe som stjeler veldig mye kontrast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...