Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)


Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva gjør man når man er dritt lei den moderne tid?

 

Meh :(

 

Godt spørsmål. Jeg vet ikke, kanskje prøve å finne ut hvorfor den moderne tiden irriterer en og prøve å løse problemet på den måten? 

 

Du er forøvrig  ikke alene om å synes den moderne tid ikke så utrolig gøy å være en del av, men så kan du jo tenke at vi har det milevis bedre enn de som levde for bare 50 - 100 år før oss. Elektrisitet, et fungerende helsesystem, like rettigheter osv osv. 

 

Vi lever i en tid hvor teknologi har gjort mye bra, men også mye dumt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så jævlig lei meg og ødelagt.

Nettopp hjemme fra ferie og damen slår opp samme dagen vi ser hverandre.

Hun var utro mens jeg var vekke men jeg tenkte vi skulle prate om dette når jeg kom hjem. Men den sjansen fikk jeg ikke.

 

Hun skal flytte og mente det ikke ville gå. Vi bodde i dag 1,5t fra hverandre men hun mente det var langt nok. Det sa hun. Selv om vi var masse med hverandre, hver helg nesten og sov med hverandre i uken.

 

I tillegg nevnte hun at hun ikke var forelsket. Først sa hun at hun aldri ble forelsket, så sa hun at det gikk i bølger. Så at hun ikke ville ha forhold. Hun har sagt hun elsker meg fortsatt.

 

Jaja. Jeg er i vertfall ødelagt. For meg var hun verdens beste og fineste, jeg savner hun så masse. Hater at jeg ikke fikk vite noe om dette i forveien.

 

Anonymous poster hash: f20ee...31b

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Legen i dag. gruer meg skikkelig. Vurderer bare å ikke snakke om det, blir så teit.. "ja, tror kanskje jeg er deprimert? har du noen tips? nei, har ingen grunn til å føle meg slik som dette, men er litt redd for at hvis jeg ikke endrer kurs så tar jeg liver mitt snart!"

 

Anonymous poster hash: de13f...18e

Vær ærlig. Si det slik det er. Det er ikke noe vits å skjule noe.

Lenke til kommentar

Vær ærlig. Si det slik det er. Det er ikke noe vits å skjule noe.

 

 

Vurderte å bare ta bussen videre, var for sen fordi jeg hadde tullet med bussen, men gikk heldigvis bra. Fikk egentlig ikke snakket om det, eller, begynte bare å grine. Men hen var veldig flink og spurte meg videre og ga oppløftende ord osv. Så ville hen ha ny time neste uke, fikk med en slik test. Føler meg helt utmattet nå, men på en måte glad for å ha fått kommet i gang..

 

Anonymous poster hash: de13f...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fikk MADRS, men vet noen hvorfor det står demensutredning på toppen?

 

Det er en undersøkelse for psykiske lidelser og ikke demensutredning (eller så kan det være at de bruker samme skjema for demensutredning og). Merkelig at det sto det. 

 

Vurderte å bare ta bussen videre, var for sen fordi jeg hadde tullet med bussen, men gikk heldigvis bra. Fikk egentlig ikke snakket om det, eller, begynte bare å grine. Men hen var veldig flink og spurte meg videre og ga oppløftende ord osv. Så ville hen ha ny time neste uke, fikk med en slik test. Føler meg helt utmattet nå, men på en måte glad for å ha fått kommet i gang.

 

Så bra at det gikk bra! 

 

Det er viktig å kunne stole på legen din og det ser ut som du har en svært god lege da vedkommende tok deg godt imot og forsto hva som var problemet. 

 

Jeg er dog litt overrasket at du ikke blir videresendt til DPS, men det kan kanskje ha med ventetid og med at de ønsker at du først fyller ut skjemaet som så kan sendes med henvisningen. 

 

Uansett: stå på! Dette kommer til å ordne seg, og du må bare være deg selv og prøve å jobbe mer med deg selv. Kom deg ut av huset og gjør noe aktivt i hverdagen om du ikke allerede gjør dette. Gå ut med venner og familie, gå på kino, bare ikke isoler deg fordi det er det verste du kan gjøre! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er en undersøkelse for psykiske lidelser og ikke demensutredning (eller så kan det være at de bruker samme skjema for demensutredning og). Merkelig at det sto det. 

 

 

Så bra at det gikk bra! 

 

Det er viktig å kunne stole på legen din og det ser ut som du har en svært god lege da vedkommende tok deg godt imot og forsto hva som var problemet. 

 

Jeg er dog litt overrasket at du ikke blir videresendt til DPS, men det kan kanskje ha med ventetid og med at de ønsker at du først fyller ut skjemaet som så kan sendes med henvisningen. 

 

Uansett: stå på! Dette kommer til å ordne seg, og du må bare være deg selv og prøve å jobbe mer med deg selv. Kom deg ut av huset og gjør noe aktivt i hverdagen om du ikke allerede gjør dette. Gå ut med venner og familie, gå på kino, bare ikke isoler deg fordi det er det verste du kan gjøre! 

 

Kan ha noe med det. Pluss at jeg startet med å snakke om noe annet som om det var det jeg kom dit for (i kanskje to minutter, før jeg begynte å gråte), så var kanskje dårlig tid. 

 

Takk! Skal prøve. Et av mine sterkeste instinkter er å isolere meg selv, typ unngikk nesten å gå ut av huset i fjor fordi jeg av en eller annen grunn var veldig redd for å møte folk jeg kjenner.. Men skal bli bedre.

 

 

__

 

Fylt ut skjemaet nå. Først ganske intuitivt og uten å tenke over det særlig. Men har gått over en gang til, justert ned en del av svarene, hm, vanskeliiiig... Får inntil videre bare beholde alle kryssene, tenke på noe annet nå.

 

Anonymous poster hash: de13f...18e

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Takk! Skal prøve. Et av mine sterkeste instinkter er å isolere meg selv, typ unngikk nesten å gå ut av huset i fjor fordi jeg av en eller annen grunn var veldig redd for å møte folk jeg kjenner.. Men skal bli bedre.

Du er ikke alene. Jeg kan være inne i leiligheten i over 1 måned av gangen. Men husk på ulempene som helse og psyken. Det viktigste vi kan gjøre er å være sosial og i litt aktivitet. Jeg er som sagt kjempe dårlig på dette så forstår absolutt hva du får igjennom men det er bra at du er åpen om det. Det er begynnelsen på å annerkjenne at du har en utfordring i hverdagen du må jobbe med.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er en undersøkelse for psykiske lidelser og ikke demensutredning (eller så kan det være at de bruker samme skjema for demensutredning og). Merkelig at det sto det. 

MADSR er for å kartlegge depresjon, men i demensutredning vil man undersøke om symptombildet skyldes kognitivt svikt eller depresjon, skille mellom differentialdiagnoser, da demens og depresjon kan fremtre ganske likt i atferd. I tillegg er også depresjon vanlig ved demens, så kan være greit å kartlegge det, selv om de kognitive testene og ADL-observasjon, MR Caput og biomarkører i spinalvæsken taler for demens og MADRS er mest pålitelig ved lett demens. Men de stedene jeg har jobbet har vi stort sett kun brukt GDS for å score depresjon hos mennesker med demens, da det som oftest er de geriatriske pasienter som blir utredet for demens, og dette scoringsverktøyet er mer tilpasset for disse. Men demens kan ramme yngre i blant, og da er det ikke utenkelig at det blir brukt MADSR i stedet for GDS i utredningsfasen. 

 

Uansett, tvilsomt at det mistenkes demens her hos anonym, kan enkelt nok bare være at man tar ut de skjemaene og bruker de om hverandre på tvers av ulike pasientgrupper. 

 

Selv om MADSR ikke alene bør brukes som diagnosistisk verktøy iht til kunnskapsbasert praksis, så gir det en god pekepinn på grad og tilstedeværelse av depresjon,  behandlingsbehov og eventuelll suicidalfare. Ved score ≥ 4 på spørsmålene som går på suicidalitet, så vet man som regel at denne personen bør helst legges inn. Ved lett depresjon er det som regel nok med samtaleterapi, mens ved moderat til alvorlig er nødvendig med både samtaleterapi og antidepressiva, og ved alvorlig depresjon er det jo logisk nok behov for innleggelse. Men. Depresjon kan raskt gå fra mild til alvorlig og siden så mange trenger hjelp med depresjon så er ventetidene i offentlige lange. Derfor er det veldig viktig å komme seg til legen selv om en bare er "litt deprimert" og rekontakte hvis det blir verre. Si det som det er, ikke tenk på at du taper ansikt eller må leke tøff. Joda, lege og psykiater kan selvfølgelig se tegn på depresjon som ansiktsuttrykk, ustelthet, kroppsholdning osv, men man bør jo fortelle om de tankene man har. Og da er kjemien med fastlege alfa og omega. Du må ha en fastlege du tørr å åpne deg for, en du kan si "alt til" og en som gir den tiden du trenger og som tar deg på alvor. Har en ikke det, så bytt. 

 

Veldig glad du anonym blir tatt seriøst, og nå har du tatt et kjempestort og viktig steg. Du har tatt deg selv på alvor, ved å søke hjelp. Ønsker deg alt godt og at du føler deg bedre etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikke alene. Jeg kan være inne i leiligheten i over 1 måned av gangen. Men husk på ulempene som helse og psyken. Det viktigste vi kan gjøre er å være sosial og i litt aktivitet. Jeg er som sagt kjempe dårlig på dette så forstår absolutt hva du får igjennom men det er bra at du er åpen om det. Det er begynnelsen på å annerkjenne at du har en utfordring i hverdagen du må jobbe med.

 

Veldig godt å høre at man ikke er alene. Kan jeg spørre hva du gjør for å utfordre dette?

 

 

Stolt av deg, Anonym! Det er styrke i å vise sin svake side :) Godt å høre at legen tar deg seriøst! Er veldig vondt når man prøver å få tak i hjelp men man ikke helt klarer å komme dit, oppfordrer alle som trenger det om å prøve igjen, har troa på dere alle! 

 

Takk! Ja, ble veldig positivt overrasket, og gjør det mye lettere å dra tilbake dit. Selv om jeg synes det er ubehagelig å grine foran en totalt fremmed, men alternativet er jo at jeg fortsetter å grine for ingenting, og da også foran fremmede...

 

 

 

Uansett, tvilsomt at det mistenkes demens her hos anonym, kan enkelt nok bare være at man tar ut de skjemaene og bruker de om hverandre på tvers av ulike pasientgrupper. 

 

Selv om MADSR ikke alene bør brukes som diagnosistisk verktøy iht til kunnskapsbasert praksis, så gir det en god pekepinn på grad og tilstedeværelse av depresjon,  behandlingsbehov og eventuelll suicidalfare. Ved score ≥ 4 på spørsmålene som går på suicidalitet, så vet man som regel at denne personen bør helst legges inn. Ved lett depresjon er det som regel nok med samtaleterapi, mens ved moderat til alvorlig er nødvendig med både samtaleterapi og antidepressiva, og ved alvorlig depresjon er det jo logisk nok behov for innleggelse. Men. Depresjon kan raskt gå fra mild til alvorlig og siden så mange trenger hjelp med depresjon så er ventetidene i offentlige lange. Derfor er det veldig viktig å komme seg til legen selv om en bare er "litt deprimert" og rekontakte hvis det blir verre. Si det som det er, ikke tenk på at du taper ansikt eller må leke tøff. Joda, lege og psykiater kan selvfølgelig se tegn på depresjon som ansiktsuttrykk, ustelthet, kroppsholdning osv, men man bør jo fortelle om de tankene man har. Og da er kjemien med fastlege alfa og omega. Du må ha en fastlege du tørr å åpne deg for, en du kan si "alt til" og en som gir den tiden du trenger og som tar deg på alvor. Har en ikke det, så bytt. 

 

Veldig glad du anonym blir tatt seriøst, og nå har du tatt et kjempestort og viktig steg. Du har tatt deg selv på alvor, ved å søke hjelp. Ønsker deg alt godt og at du føler deg bedre etterhvert. 

 

Jeg er veldig glemsom, men er bare 21, så tror bare det var utredning for depresjon..

Når jeg først svarte på testen fikk jeg "30-35 alvorlig depresjon" (googlet), men føler ikke det er representativt, så har justert ned en del av svarene.

 

 

Uff, det eneste problemet er at når hen feks spør meg hva jeg tenker da og da og hva slags tanker jeg har så vet jeg ikke! Eller jeg husker ikke helt, eller det er ikke noe spesifikt, noe av substans... Så gruer meg litt til neste gang hvor det er dobbelttime, og kanskje mer snakking, for vet ikke hva jeg skal si. Men hen har jo gjort dette før, så får vel hjelp.

 

Tusen takk for støttende ord!

 

 

Anonymous poster hash: de13f...18e

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Takk! Ja, ble veldig positivt overrasket, og gjør det mye lettere å dra tilbake dit. Selv om jeg synes det er ubehagelig å grine foran en totalt fremmed, men alternativet er jo at jeg fortsetter å grine for ingenting, og da også foran fremmede...

 

 

 

Jeg er veldig glemsom, men er bare 21, så tror bare det var utredning for depresjon..

Når jeg først svarte på testen fikk jeg "30-35 alvorlig depresjon" (googlet), men føler ikke det er representativt, så har justert ned en del av svarene.

 

 

Uff, det eneste problemet er at når hen feks spør meg hva jeg tenker da og da og hva slags tanker jeg har så vet jeg ikke! Eller jeg husker ikke helt, eller det er ikke noe spesifikt, noe av substans... Så gruer meg litt til neste gang hvor det er dobbelttime, og kanskje mer snakking, for vet ikke hva jeg skal si. Men hen har jo gjort dette før, så får vel hjelp.

 

Tusen takk for støttende ord!

 

 

Anonymous poster hash: de13f...18e

 

Det er profesjonelle og har du rett kjemi med dem så klarer de og få deg til åpne deg. Vel, er noe med å gråte foran en profesjonell fremmed, er fint å kunne legge det vonde et sted, et sted hvor folk vil deg godt.

 

Nei, er du 21 så er det ikke noen grunn til bekymring. Er veldig normalt å bli glemsom når man er deprimert. For det tar krefter og fokus med depresjon. Ikke juster ned svarene, si det som det er.  Hvis du er redd for å bli innlagt, så skjer som regel kun frivillig.  Fordi det er nok av mennesker der som er innlagt fra før, og hovedsakelig frivillig. Ikke bekymre deg for å bli tvunget til å ta medisiner, for du har lov å si nei og det er av og til kontraindisert med antidepressiva selv med moderat til alvorlig depresjon. At du søker hjelp er jo et sunnhetstegn og viser evne til å jobbe for din egen psykiske helse. En god samtaleterapi er terapi hvor du får bearbeidet det som er vondt og der du får ressurser til å takle det som er vondt. En god behandling for depresjon er satt med større mål og små og realistiske delmål underveis. 

 

Du kan kanskje fortelle litt om hvordan dagene dine er nå, hvordan det har vært før, hva du ønsker. Fortell om det som bekymrer deg med prosessen. Og kanskje forventninger og håp om du har noen. Kanskje du får noen øvelser å gjøre med hjem, eller så går dere kanskje gjennom øvelser på kontoret. Kanskje blir det prating og ventilering.  Behandlere snakker jo mye med folk og er gode på sånt, så de klarer nok å hjelpe deg med å åpne deg og komme på ting :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...