Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fjernet lagringsdisk, Windows 7 vil ikke lengre starte opp.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skaffet meg nye harddisker, og skulle da fjerne de gamle fra systemet. Men det viser seg at den ene disken tydeligvis er viktig for Windows 7 av en eller annen grunn. Systemdisken er en SSD, hvor Windows og programmer/spill er installert. Lagringsdisken er kun brukt til å lagre filmer og andre filer. Men hvis jeg fjerner denne disken så blir jeg stoppet med en feilmelding:

 

Disk Boot failure. Insert system disk and press enter.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er avhengig av å ha denne filmdisken tilkoblet for å få startet Windows, men slik er det tydeligvis. Skulle helst a sluppet dette, siden jeg ikke lengre har plass til den i kabinettet.

 

Noen som vet hvordan man kan fikse noe slikt? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel inn i registeret å søke etter strenger med pekere til denne disken.

Det er mulig det er så banalt som at mediaplayer eller noe lignende peker til disken hvor mediafilene ligger.

Eller at indeksering eller systemoppretting bruker disken til lagring av temporære filer.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Dette skjer rett etter BIOS-skjermbildet, så jeg vil tro det er noe helt grunnleggende startfiler Windows har lagt på filmdisken. I tillegg er den eneste listingen av denne disken (I:\) under HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\MountedDevices, og her er jo alle disker listet.

 

Det er et typisk problem når man installerer Windows på nytt uten å koble fra de andre diskene.

Det kan relativt enkel fikses med å kjøre Startup Repair fra Win7 DVD.

Har prøvd startup repair, under detaljert beskrivelse sier den at den har fikset noe (mulig det var noe med partition table, men husker ikke helt i farta). Dette var med kun SSD-en tilkoblet. Dette hjalp ikke. I tillegg har jeg prøvd bootsect /nt60 c:, og bootsect /nt60 ALL, også med kun SSD-en tilkoblet. Det hjalp heller ikke.

Lenke til kommentar

Det er antagelig nødvendig å kjøre Repair to ganger. Først blir det "System RecoveryOptions", neste gang kommer man til "StartupRepair".

Var i alle fall slik det ble hos meg da jeg gjorde et forsøk med å fjerne System disken.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Hei, og takk for hjelp så langt :).

 

Mulig vi snakker forbi hverandre. Det jeg gjør er å starte fra Windows 7-DVD-en:

 

velger "repair your computer"

 

Haker av for "Use recovery tools that can help fix problems starting windows". Ingenting vises i listen over OS, men jeg kommer allikevel videre til neste steg.

 

Velger så "Startup Repair"

 

Under detaljer etter startup repair står det under root cause found:

The partition table does not have a valid system partition.

repair action: partition table repair

result: completed successfully. error code = 0x0

 

Dette fikser ikke problemet. Kjører jeg startup repair igjen er resultatet det samme.

Lenke til kommentar

Har alltid hatt kun SSD-en tilkoblet når jeg har brukt startup repair eller bootsect ja. Hvis jeg kobler til filmdisken igjen fungerer alt som det skal igjen, Windows 7 startet opp uten problemer. Får jeg ikke fikset dette kan jeg jo bare legge filmdisken et sted i kabinettet (ingen ledige brønner lengre) frem til jeg reinstallerer Windows igjen, men det er litt irriterende at Windows tilsynelatende sprer systemfiler rundt på måfå :hrm:

Lenke til kommentar

Regner med dette er samme funksjon som er innebygget i Disk Management i Windows 7? Der er ikke C: (som er den eneste partisjonen på SSD-en) merket active. I tillegg ser jeg at C: har tags: Boot, Page File, Crash Dump, Primary Partition, mens filmdiskens ene partisjon er: System, Active, Primary Partition. Kan teste å merke C: som active litt senere i kveld, har noen overføringer mellom disker gående akkurat nå.

Lenke til kommentar

Tror nok du har fått system filene på feil disk (Master Boot sector eller noe slikt kalles det så vidt jeg husker). Jeg fikk samme problemet når jeg kjøpte ny disk og installerte windows på den med den gamle fremdeles tilkoblet. Det tok en stund før jeg fant ut hvorfor jeg ikke kunne starte uten den gamle disken tilkoblet.

 

Jeg prøvde startup repair o.l., men det fungerte ikke uansett hvor mange ganger den kjørte.

Eneste løsningen når repair ikke fungerer er å reinstallere windows med kun den nye disken tilkoblet.

Lenke til kommentar

"Disk Boot failure " meldingen kommer fra BIOS, som ikke finner noe å boote fra. Tror du må sjekke bootinnstillingene i BIOS.

 

Hvis partisjonen ikke er aktiv så kommer det istedet en melding fra MBR koden, så tror ikke det er problemet.

 

Edit: ser at jeg blingset på den. Burde visst bedre.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...