Gå til innhold

iPad-alternativ fra Samsung


Anbefalte innlegg

(...)

 

For min del må du gjerne lese så mange bøker du orker på 6" skjermer, eller 3" skjermer for den del. For meg er det uaktuelt.

 

 

 

6 tommer er vel omtrent som en vanlig bok(pocket), og ettersom kindel f.eks oppfører seg omtrent som vanlig papir når man ser på burde ikke det være noen hindring for deg eller for andre. Er vel passiv skjerm det kalles når det ikke er bakgrunnsbelysning, og det er jo faktisk bedre for øyet i lengden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]"Watch movies, TV shows and YouTube, all in HD". Og teknisk sett så stemmer det pga at 1024x768 er en HD-oppløsning. Men det var heller ikke poenget.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du får 1024x768 != 4:3, men så vidt meg bekjent er ikke 1024x768 en HD-oppløsning, ei har den på noe tidspunkt vært det. Skjermer med denne oppløsningen (eller bredformatsoppløsningen 1366x768) som maksimum har derimot blitt feilaktig omtalt som "HD-ready"/"HD-klar" i reklameaviser fra elektrobutikker. HD starter ved 720p og omfatter oppløsningssettet {720p, 1080i, 1080p}, selv om det tidlig i HD-alderen ble sendt i 720i (uten at jeg på stående fot husker om disse sendingene ble kalt HD).

 

Hva iPad angår, kunne det ikke falle meg inn å godta bruksbetingelsene Apple legger til grunn her. Jeg ser fram til når de forhåpentligvis forbedrede kopiene kommer på markedet, dog.

 

Edit: Siteringsfeil.

Edit2: Presisering.

Endret av lch
Lenke til kommentar

[...]"Watch movies, TV shows and YouTube, all in HD". Og teknisk sett så stemmer det pga at 1024x768 er en HD-oppløsning. Men det var heller ikke poenget.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du får 1024x768 != 4:3, men så vidt meg bekjent er ikke 1024x768 en HD-oppløsning, ei har den på noe tidspunkt vært det. Skjermer med denne oppløsningen som maksimum har derimot blitt feilaktig omtalt som "HD-ready"/"HD-klar" i reklameaviser fra elektrobutikker. HD starter ved 720p og omfatter oppløsningssettet {720p, 1080i, 1080p}, selv om det tidlig i HD-alderen ble sendt i 720i (uten at jeg på stående fot husker om disse sendingene ble kalt HD).

 

Hva iPad angår, kunne det ikke falle meg inn å godta bruksbetingelsene Apple legger til grunn her. Jeg ser fram til når de forhåpentligvis forbedrede kopiene kommer på markedet, dog.

 

Edit: Siteringsfeil.

Milde, er på tide at man lærer seg hvordan forhold virker. Enkleste metoden er å ta 1024 og dele på 4 og ta 768 og dele på 3 og se om du ender opp med samme tall. Er det det samme så stemmer forholdstallet med 4:3

 

Eventuelt tar du å deler det største på det minste, og da vil du få faktoren x:1 hvor x er resultatet av delestykket ditt, og så må du gange opp på begge sider til du får heltall.

 

 

Ellers så er jo skjermen i stand til å vise 768 linjer (768p), så hvis du bare klipper bort sidene av filmen har du HD, eventuelt 4:3 HD. :p

 

 

Lenke til kommentar

(...)

 

For min del må du gjerne lese så mange bøker du orker på 6" skjermer, eller 3" skjermer for den del. For meg er det uaktuelt.

 

 

 

6 tommer er vel omtrent som en vanlig bok(pocket), og ettersom kindel f.eks oppfører seg omtrent som vanlig papir når man ser på burde ikke det være noen hindring for deg eller for andre. Er vel passiv skjerm det kalles når det ikke er bakgrunnsbelysning, og det er jo faktisk bedre for øyet i lengden.

Målt på et par tilfeldige, innbundne romaner i hylla ved siden av meg: En vanlig bokside har høyde 20-21 cm, bredde 13-14 cm. Passer nesten perfekt på skjermen til en iPad, og vil dermed gi en mye bedre leseopplevelse og mer i tråd med det boklesere er fortrolig med, enn en 6" skjerm. Det er kanskje derfor en Kindle DX har samme skjermstørrelse som iPad også.

For lesing av tekst utendørs, på stranden, osv. er Kindle med E-Ink skjerm klart bedre. I stua holder jeg en knapp på iPad, ikke minst fordi det finnes bøker med fargeillustrasjoner, og tidsskrift/blad som baserer seg mye på fargebilder. Videre vil vi få se at e-publikasjoner på iPad utvikler nye presentasjonsformer, inkluderer video, interaktivt innhold, osv. Her er Kindle sjanseløs.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvordan du får 1024x768 != 4:3 [...]

Milde, er på tide at man lærer seg hvordan forhold virker. Enkleste metoden er å ta 1024 og dele på 4 og ta 768 og dele på 3 og se om du ender opp med samme tall. Er det det samme så stemmer forholdstallet med 4:3

[...]

 

"!=" betyr ikke lik (matematisk symbol er ≠, men er litt mer kronglete å få fram). Mao - jeg skjønner ikke hvordan han får 1024x768 til å være ulikt 4:3.

 

Den enkleste metoden er heller å faktisk regne ut 1024/768 og 4/3, synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Kvifor blir dette så populært bare fordi Apple plutseleg skal laga det? Jesus... This world sucks.

[...]

 

I vårt materielle samfunn blir enkelte objekter symboler for velstand, rangsposisjon og så videre. Andre er tiltrukket av designuttrykket eller brukervennligheten. Mye av suksessen til Apple bunner nok i hvor utbredt iPod-begrepet er. Jeg har flere ganger blitt spurt om hva slags rar iPod jeg har (jeg har en Creative Zen i et Tuff-Luv-etui), at iPod er en mp3/mediespiller og ikke et samlebegrep for alle andre spiller går enkelte hus forbi.

 

Sic transit gloria mundi. ;>

 

Likeledes er det ikke riktig å hakke på iPaden utelukkende fordi Apple er produsenten. Det er så mye annet å ta tak i. :3

 

 

bOMS: Ingen skade skjedd, det er min egen latskap som utløser misforståelsen. :)

 

 

Edit: Jeg synes NRKs påskekrim i år er dårlig, så av pur kjedsomhet tok jeg dette bildet og målte litt i Gimp. Total lengde er ~ 316 piksler, total bredde er ~ 247 piksler. Sidekantene er ~ 28 piksler, topp- og bunnkantene er ~ 31 piksler, altså ørlite bredere enn sidekantene. Effektiv skjermflate blir da ~ 254x191 piksler (lxb), som blir ~ 1.33:1 eller ~ 4:3.

Dog, jeg må innrømme at iPad virker tilsynelatende en smule mer bredere i format enn 4:3. Det er mulig at jeg blir lurt av de asymmetriske kantene og skrivebordsbildet, samt denne grå stripen i toppen av skjermen.

Endret av lch
Lenke til kommentar

det er mange som bruker begrepene feil eller vet ikke helt hva de snakker om.

enkelt klarer f.eks ikke skille en pc og en harddisk fra hverandre. de snakker hele tiden om harddisken når de mener hele maskinen ( utenom skjermen).

 

på samme måte som ipod assosieres med alle mp3 spilleren så assosieres mange brus med Coca-cola.

( de vil nesten ikke drikke noe annet)

 

en god del personer nekter tilsynelatende å bruke vanlig pc til fordel for mac.

 

dette må da ha med reklamens makt å gjøre.

 

dett same forholde er der til annen elektronikk også, hvertfall når man er opphengt i kun skal bare et bestemt merke.

på samme måte så er det når noen kun vil sitte i Mercedeser og nekter å ha noe med andre biler å gjøre

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvordan du får 1024x768 != 4:3, men så vidt meg bekjent er ikke 1024x768 en HD-oppløsning, ei har den på noe tidspunkt vært det. Skjermer med denne oppløsningen (eller bredformatsoppløsningen 1366x768) som maksimum har derimot blitt feilaktig omtalt som "HD-ready"/"HD-klar" i reklameaviser fra elektrobutikker. HD starter ved 720p og omfatter oppløsningssettet {720p, 1080i, 1080p}, selv om det tidlig i HD-alderen ble sendt i 720i (uten at jeg på stående fot husker om disse sendingene ble kalt HD).

 

Hva iPad angår, kunne det ikke falle meg inn å godta bruksbetingelsene Apple legger til grunn her. Jeg ser fram til når de forhåpentligvis forbedrede kopiene kommer på markedet, dog.

 

Edit: Siteringsfeil.

Edit2: Presisering.

 

Om du hadde lest hele tråden så hadde du fint forstått at en pixelratio på 4:3 ikke betyr en skjermratio på 4:3, og jeg har tidligere brukt Panasonic PV70 som ett eksempel på dette. Men det er uansett ikke dette som er poenget, poenget er at Ipad har en skjerm som ikke egner seg til avspilling av moderne filmer, i tillegg ser jeg at det også meldes om problemer med refleksjon og fettmerker, så denne "superskjermen" er nok ikke så super som folk skal ha det til likevell.

 

Du har rett i at HD starter ved 720p, men det u glemmer er at 768 er høyere enn 720p. HD starter ved 720 vertikale linjer og dermed blir 1024x768 en HD-oppløsning, det er ikke noe annet krav for å kalle noe for HD enn at den har minimum 720 vertikale linjer og både 1024x768 og 1366x768 oppfyller dette kravet.

Lenke til kommentar

Jo det er ett krav til som du glemmer, ihvertfall hvis vis sammenligner med TV og bruken av HD ready. I dokumentasjonen som sier hva kravene er står det dette om skjermen:

 

1. Display, display engine

· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display

engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

 

 

Og legg merke til at det skal være 720 linjer på bred skjerm, og den siste biten mangler jo ved Ipaden.

 

Les i en av pdf dokumentene på denne siden http://www.digitaleurope.org/index.php?id=32&id_article=50 så står det jeg nettopp skrev

 

 

 

 

Ellers så begynner jeg å synes synd på den Samsunggreia vi har glemt :)

 

 

Lenke til kommentar

Selv har jeg lenge hatt en Samsung Q1P og den har gjort nytten sin både som reisekompanjong, Mame emulator for å spille Donkey Kong :) , Zinio reader for å lese blader og som moro tegnebrett for kidsa og en tegnefilm i ny og ne. Snart planlegger jeg å bygge den inn en bilderamme og lage en kjøkkenpc/kalender sak av den.

 

Men det er en rekke ting jeg savner og det er litt større skjerm (Q1P har 7"), litt lettere å bære (tung med det store batteriet), lengre batteritid og mer finger-vennlig (må bruke penn eller negl nå). Og sist men ikke minst - Instant-On !

 

Fordelen med iPad og evt et Android alternativ er at OS har liten footprint og dermed "booter" raskere, litt som i gamle dager med 8bits maskiner som var "READY" etter man skrudde de på (ref: C64). Dette liker jeg, men jeg har ikke særlig sans for iPad sine begresninger. Der er Googles Android alternativ virkelig å foretrekke, samt at jeg syntes Android ser ut til å være en god platform å utvikle applikasjoner for. (Selv om det er litt kompatibilitets problemer mellom versjonene). Som utvikler med lang Java erfaring så er Android også lett å sette seg inn i, og er bygget på en bra komponentbasert arkitektur. Jeg ser ikke noe for at det kan komme mye gode applikasjoner for denne platformen etterhvert som Java utvilkere får øynene opp for denne. Og hele tanken bak en løs kopling mellom applikasjoner minner litt om Amiga sitt Arex, en tanke som gikk tapt med Microsoft sitt inntog. Dette åpner for en rikere brukervennlighet enn mye annet som finnes i dag.

 

Men det er på en plass iPad skinner og det er innhold. Apple har skjønt at for å selge slike dingser så må man tilby "content" - musikk, film, apps - og alt lett tilgjengelig fra et enkelt grensesnitt. De fleste ønsker problemfri bruk av teknologi, og på tross av at man kan skrike og hyle over alle begrensninger så har Apple fått denne delen til for de som vil leve et "Apple" liv. Både MS og Google bør tenke mindre "dings" og mer "tjeneste" nå videre skal de få fram konkurransedyktige produkter. MS har i det minste skjønt at med Win7 mobile så skal de åpne for hvemsomhelst på kloden til å utvikle og selge apps, muligens en bi-effect av arbeidet bak XBox Live Community Games (XBLCG). Slike tendenser liker jeg. Spørsmålet er om Google får til det samme med Android. Google har dessverre litt for mye "beta" over alt de lager, dvs tjenester virker litt "placeholder" inntil noen har besluttet noe i systemet. Men det er vel kanskje et resultat av deres litt "fri flyt" utviklings-strategi også. I sterk kontrast til Apple sin hard-kantede produktifisering av tjenester også.

 

Selv er jeg litt for mye "hacker" for å like begrensningene til Apple så jeg kommer nok til å omfavne Android verden, og begynner så lett med en HTC Desire. Er jeg fornøyd med applikasjons-utviknlings-mulighetene her (de trenger å åpne butikken for selgere fra Norge blant annet) så er kanskje en Android bassert tablet på sin plass også engang. I så fall er det flott å se Samsung ta dette steget nå.

Lenke til kommentar

Og hele tanken bak en løs kopling mellom applikasjoner minner litt om Amiga sitt Arex, en tanke som gikk tapt med Microsoft sitt inntog. Dette åpner for en rikere brukervennlighet enn mye annet som finnes i dag.

Husker Arexx, ja, Amiga-versjonen av IBM sitt REXX. Tanken gikk nok ikke tapt, og har blitt videreført bl.a gjennom AppleScript ;)

 

 

Men det er på en plass iPad skinner og det er innhold. Apple har skjønt at for å selge slike dingser så må man tilby "content" - musikk, film, apps - og alt lett tilgjengelig fra et enkelt grensesnitt. De fleste ønsker problemfri bruk av teknologi, og på tross av at man kan skrike og hyle over alle begrensninger så har Apple fått denne delen til for de som vil leve et "Apple" liv. Både MS og Google bør tenke mindre "dings" og mer "tjeneste" nå videre skal de få fram konkurransedyktige produkter.

Riktig observert. Google og Microsoft har også skjønt dette, og er begge travelt opptatt med å kopiere Apples tjenester.

 

MS har i det minste skjønt at med Win7 mobile så skal de åpne for hvemsomhelst på kloden til å utvikle og selge apps, muligens en bi-effect av arbeidet bak XBox Live Community Games (XBLCG). Slike tendenser liker jeg. Spørsmålet er om Google får til det samme med Android. Google har dessverre litt for mye "beta" over alt de lager, dvs tjenester virker litt "placeholder" inntil noen har besluttet noe i systemet. Men det er vel kanskje et resultat av deres litt "fri flyt" utviklings-strategi også. I sterk kontrast til Apple sin hard-kantede produktifisering av tjenester også.

Google er raske med å eksponere brukerne sine for uferdige løsninger med beta-preg, ja. Derfor virker ikke Android like velpolert og perfeksjonistisk gjennomtenkt ned til den minste detalj som iPhone OS, og derfor bruker Apple ofte lenger tid på å implementere visse funksjoner - fordi Apple er mer opptatt av å gjøre ting riktig fra starten av, og at det som slippes ut skal leve opp til en viss standard. Det er bare å sammenligne cut/copy&paste funksjonene til iPhone med Android eller WinMo, der Apple brukte lang tid på å gjøre det riktig, men implementerte global copy&paste bedre og mer brukervennlig enn noen andre jeg har sett.

 

Selv er jeg litt for mye "hacker" for å like begrensningene til Apple så jeg kommer nok til å omfavne Android verden, og begynner så lett med en HTC Desire. Er jeg fornøyd med applikasjons-utviknlings-mulighetene her (de trenger å åpne butikken for selgere fra Norge blant annet) så er kanskje en Android bassert tablet på sin plass også engang. I så fall er det flott å se Samsung ta dette steget nå.

Vel, hackere har jo boltret seg i snart tre år med å omgå det meste av sperringer og begrensninger i iPhone, så det er kanskje ikke like spennende lenger - særlig etterhvert som Apple selv fjerner flere og flere av begrensningene som var der fra begynnelsen av, slik at det til slutt ikke finnes rasjonelle grunner for å hacke iPhone. ;)

For utviklere så tilbyr iPhone utvilsomt bedre kommersielle muligheter, og slik det nå ser ut så taler mye for at det samme er tilfelle med iPad kontra diverse tablets/slates som kanskje kommer i løpet av året...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...