Gå til innhold

Nintendo 3DS tråden


Tj-nome

Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært for at jeg har spillet fra før på Dreamcast ville jeg valgt Rayman som mitt første spill. Terningkast 5 i Dagbladet.

 

Ja, så det. Ble litt overrasket over det faktisk, og fikk kanskje inntrykk av at anmelder ikke har spilt spillet før. Men kan jo hende han jeg har pratet med som sa at det var en forferdelig port, tar feil også da selvsagt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(sorry, dette ble litt langt...) :blush:

Førsteinntrykk av Nintendo 3DS.

 

Jeg fikk en 3DS tidligere i dag med Pilotwings Resort og Super Street Fighter IV 3D Edition, så jeg skal prøve å gi et brukbart førsteinntrykk av hele greia. Selv om jeg ikke fikk min første konsoll før jeg fikk en brukt PS1 for en del år siden har jeg brukt de fleste opp gjennom årene, helt fra gode, gamle Nintendo 8-bit. Før det har det gått i datamaskiner helt siden ZX Spectrum 48k. Favorittkonsollen min de siste årene har vært Nintendo DS, men jeg liker selvsagt PS3 og PC også. Og Wii, om det tilfeldigvis skulle komme et bra spill til den en gang i året.

 

Det første som slo meg da jeg fikk esken med 3DSen var at den var sabla tung. Den kjentes mye tyngre ut en esken til DS, noe som ikke lovet helt bra. Heldigvis (?) var det meste av dette bare manualer og instruksjonsbøker, for de som trenger sånt tull. Selve konsollen er så godt som like stor og tung som en DS Lite, og det lover jo bra. (jeg har begge to har målt dem side om side). Ulikt DS Lite virker 3DS som en ganske robust konsoll som tåler en del, men det kan selvsagt bare være en gimmick. Men det lover bra, i alle fall.

 

En ting jeg la merke til ganske fort var at en god del av 3DSen er justert og flyttet i forhold til DSen. I stedet for en på-slider på siden av konsollen har vi nå en på-knapp under touchskjermen. Det gjør at det er mye lettere å ikke slå av konsollen midt i en bosskamp med en tabbe. :whistle: D-pad er "erstattet" med en mer eller mindre analog spake, bare uten spaken. Dette fungerer helt utmerket og er et svært bra valg. Riktignok har vi fortsatt D-pad, men den er flyttet ned i hjørnet og sliter med det samme problemet PSP har slitt med i alle år. Den er for tungvint å nå. Om jeg vil holde tommelen naturlig på den må jeg holde konsollen kun i det nederste hjørnet, og det sier seg at det blir for tungt over tid. Skal jeg strekke tommelen ned til D-pad blir det en helt feil vinkel, så det går dårlig over tid. Men hvor mange trenger D-pad egentlig? Jeg bruker den litt i Street Fighter, men ikke så mye. Den analoge... hva det nå er... fungerer helt fint der, spesielt sammen med touchpaden. Mer om det senere.

 

For å ta en rask gjennomgang av programmene man får med er det som vanlig bra techdemoer som ikke er spesielt interessante når man først har prøvd dem i fem minutter. Augmentet Reality, eller AR, er en svært interessant teknikk jeg gleder meg til å se i "ekte" spill, men det blir for dumt her. Jippi, Samus dukket opp av bordet mitt og lot meg ta bilde av henne. Greit nok i seg selv, men det er alt man gjør. (det er flere folk også). Noen småspill er det jo, men de er ikke så altfor interessante. Når vi først er inne på småspill er det støtte for DSi Ware og sånt, men det blir ikke aktivert før etter en gratis oppdatering etterhvert. Mener de sa mai, men jeg kan ta feil. Frem til da er internett kun for multiplayer. Ikke at det gjør meg noe, men en del av dere vil nok mislike det.

 

Så over til selve spillene. La oss begynne med Super Street Fighter IV 3D Edition. En meget bra ting her er at det ikke er en nedskalert versjon på noen som helst måte, annet enn at bakgrunnene er litt for statiske. Ikke at jeg legger merke til det i kampene. Alle de 35 folkene fra de "voksne" konsollene er her, og morsomt nok har de flere kostymer på lager. På PS3 måtte jeg faktisk betale ekstra for å få dem som DLC, men her er de med gratis. Stort pluss til Nintendo. :) Jeg var skeptisk til kontrollene før jeg prøvde spillet, men det ble fort glemt. Kontrollene er nesten perfekte. Etter noen runder med Cammy kan jeg trygt si jeg ble litt svett. :blush: Introen har full voice over, og kampene er like heftige som på de store konsollene. Jeg var litt skeptisk til at bildet kunne være for lite til å se hva som foregår, men også der tok jeg feil. Ikke bare ser vi alt, men vi ser alt krystallklart. 3D effekten er svært bra, selv i et 2D-spill. Det er gjort ganske enkelt ved at hele spillet er i 3D, selv om vi sloss på en 2D akse.

 

Alt i alt er SSFIV3DE akkurat det samme som på storebrødrene, men det er to forskjellger. For det første har vi et "over skuldren kamera" om vi vil. Dette fungerer overraskende bra og viser 3D effekten fullt ut, men det kan være forvirrende å bruke det for veteraner. Jeg gikk raskt over til det vanlige kameraet, selv om jeg ikke hadde problemer med det nye. I tillegg kan vi nå samle på små figurer av folkene. Dette er på mange måter rent kosmetisk, men en interessant detalj. Disse kan brukes i Street Pass ved å konkurrere mot andre som har det samme spillet så lenge begge to har det i 3DSen, men i realiteten ser jeg ikke helt poenget. Hvor mange har mulighet til Street Pass her i Norge? Og for de som har det, hvor mange spiller heller på en av de voksne konsollene? (inkludert PC.) Men selv om jeg har spillet til PS3 også kommer jeg til å spille det mye på 3DSen.

 

Så Pilotwings Resort... jeg var ikke helt sikker på hva jeg forventet, men også her har jeg ingenting å klage på. Grafisk ser det greit nok ut. 3D effekten er svært bra, men omgivelsene er ikke helt på topp. At vi spiller med en Mii sier jo sitt. Men hva gjør vel det når gameplayet er så bra? Kort sagt har vi Mission Mode og Free Flight. I MM begynner vi i Novice-gruppen og må gjøre en rekke oppdrag og få en rekke stjerner for å åpne neste gruppe. Stjerner får vi ved å fullføre oppdrag, logisk nok. Det morsomme er at selv om vi får tre av tre stjerner på et oppdrag trenger det ikke å bety at vi er ferdige. Skal man vise at man er god må man få perfekt score, dvs så mange poeng som det er mulig. Da vil vi fortsatt bare få tre av tre stjerner, men de vil være uthevet. Når vi mister poeng for å bruke for mye tid, for å bruke for mye drivstoff, for å kræsje inn i ting osv skal det en del til for å få perfekt score på de vanskeligste oppdragene. Selv sliter jeg på de første... :blush: Fly er greit nok, og hanglider ikke så vanskelig. Men rocket belt.... Samme hva jeg gjør slipper jeg opp for drivstoff alt for tidlig. Jeg blir nok nødt til å trene en del i Free Flight.

 

Free Flight er litt misvisende. I stedet for å fly rundt som vi vil så lenge vi vil får vi bare fly i to minutter, dog hvor vi vil. Målet her er å finne nye områder og samle nye ting og kan være svært avhengighetsskapende. Siden det bare er to minutter er vi nødt til å aktivt lete etter nye ting og områder vi ikke har vært. Flyr vi en vei har vi ikke tid til å snu og fly tilbake, så da blir det å prøve på nytt. Og på nytt. Og på... heisann, midnatt allerede? :ermm:

 

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med 3DSen min, og om Street Fighter og Pilotwings er en indikasjon på hva vi har i vente kan dette året bli svært interessant. Mange sier ifjor var det beste året til Wii så langt, men i år er det nok 3DS som dominierer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da vil jeg spørre deg om hvilket av de to spillene du vil anbefale. Street Fighter (første utgaven) kjøpte jeg i sin tid på ps3, men det ble brukt i en byttekampanje, lite spilt. Og pilotwings spilte jeg mye før, på snes, men er litt skeptisk til å bruke 400 kroner på dette.

 

Men jeg må jo ha noe å spille på når jeg får konsollen :p

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si. Super Street Fighter IV og Street Fighter IV er på mange måter det samme spill, bare at Super har flere karakterer, lar deg knuse en bil og tønner, og så videre. Jeg har ikke spilt Pilotwings på SNES og N64, men likte du de spillene vil du nok like dette også. Jeg er enig i at 400 spenn er mye for et spill, men vi har jo andre spill også. Selv vurderer jeg sterkt Ghost Recon: Shadow Wars fordi det er samme fyr som lagde det første X-Com. Det kommer mest ann på hva du foretrekker. Ridge Racer 3D har også fått gode kritikker.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Håper ikke D-Pad'n blir for knotete i spill som bruker den da, leste et sted at det gikk å bruke analog stikka i ds spill.

 

Fikk nesten litt lyst på Street Fighter etter ditt førsteinntrykk, men ah får nok skaffe konsollen før jeg begynner å tenke på flere spill.

Lenke til kommentar

Jeg tok en rask test med Golden Sun: Dark Dawn, og det fungerer helt fint med den analoge greia på 3DSen.

Har hørt at oppskaleringen av gamle DS spill ikke er så bra. Hva er ditt inntrykk av det?

 

Oppskalert? Tja, jeg har ikke merket noe til det. Det er omtrent samme størrelse på den øverste DS-skjermen og 3D-skjermen til 3DSen, så om det blir oppskalert betyr det bare at det ser bedre ut pga høyere oppløsning. :)

Lenke til kommentar

Hei Emil :wee:

 

Blir spillet oppskalert?

Den nye skjermen har jo like mange piksler horisontalt som den gamle. Vet ikke om den nye skjermen har flere piksler mer kvadrat tomme/cm eller om de kun har lagt til noen piksler på hver side :p

Hei Knut :p

 

Det er jo ikke det?

3DS sin øverste skjerm har en oppløsning på 800x240 (400x240 til hvert øye)

Mens den nederste skjermen har en oppløsning på 320x240

 

Skjermene på de gamle DS'ene har en oppløsning på 256x192

 

Oppskalert? Tja, jeg har ikke merket noe til det. Det er omtrent samme størrelse på den øverste DS-skjermen og 3D-skjermen til 3DSen, så om det blir oppskalert betyr det bare at det ser bedre ut pga høyere oppløsning. :)

3D skjermen er litt større, i alle fall i forhold til DSi og Lite.

Ja, det kan se bedre ut hvis oppskaleringen blir gjort riktig. Det jeg har hørt rykter om er at den ikke er så veldig bra. Ikke at jeg vet hva som ble lagt i det, men antar at det kanskje ble litt kornete. Hvis du ikke har tenkt noe over det, blir det nok bra.

 

Vet det finnes mulighet for å spille spillene uskalerte. Som knekkebrødmedost sier. Da vil det være et svart mellomrom på 3 sider av bilde.

 

Edit: leif

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar

Selve skjermen er større, men det betyr ikke at de faktisk bruker hele skjermen.Hos meg er det en svart kant på høyre og venstre side av skjermen, men det er alt. Skjermen er like høy som på DS, så hvorfor skulle det være en sort kant på tre sider? :dontgetit:

Hmm.. Så når du spillte Golden Sun, så spillte du det i 1:1 modus? Altså med svart ramme rundt bilde? Da blir det jo ikke oppskalert i så fall, men det skal være mulig å sette det på.

 

Edit: Fikk ikke med meg editeringen din. 3DS har ikke samme oppløsning i høyden, selv om den kanskje har samme fysiske størrelse i høyden. :p Det blir slik: 240px(3DS) minus 196px (DS)= 44px. Altså er det 44 pixler som vil være svarte (i høyden) hvis bilde ikke blir skalert opp. ;)

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar

Men hvis man skal spille med 1:1 oppløsning, og ikke bare format får man vel noe svart rundt på 3 eller fire sider.

Jepp. Tror det bare blir 3, de ønsker vel å ha de to bildene så tett sammen som mulig.

 

Og måten ting blir oppskalert på kan vel fikses og/eller forbedres ved en software oppdatering?

Jepp, hvis det ikke fungerer optimalt. Kan Nintendo fikse det hvis de gidder. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...