Gå til innhold

Nintendo 3DS tråden


Tj-nome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen nyheter fra dagens Iwata-foredrag:

 

3DS får nettleser, online butikk og flere funksjonaliteter gjennom en stor, verdensomspennende oppgradering som skjer i slutten av mai.

 

Ocarina of Time kommer i juni (ihvertfall til USA)

 

Nytt Mario-spill bekreftet. Dette har egentlig allerede blitt bekreftet i Iwata Ask serien om 3DS (og var jo rimelig opplagt uansett), men vi har nå fått vite at det blir et 3D spill laget av EAD Tokyo (DK Jungle Beat, Galaxy 1 & 2). Den midlertidige logoen inkluderer en hale (som Iwata gjorde et poeng ut av), noe som sannsynligvis hinter om en slags egenskap Mario vil kunne benytte seg av. Jeg tipper spillet vil hete New Super Mario Bros 3DS, både fordi det er på 3DS og i 3D, men også fordi det er det tredje spillet i New Super Mario Bros-serien. I så fall vil det kanskje være naturlig å gi oss noen referanser til Super Mario Bros 3, hvor jo Racoon-halen (og Tanooki-drakten) ga Mario muligheten til å fly, så kanskje det er det halen henspiller til.

 

Netflix (video-streaming tjeneste) er bekreftet for 3DS, og det vil fungere slik at du kan starte å se en film på Wii-en din, før du fortsetter på 3DS-en. 3DS vil også få funksjonalitet for spill og film-trailere (gjennom avtaler med Hollywood) i 3D.

 

3DS kan også ta 3d-videoer

 

Nintendo offentliggjorde en egen "Nintendo-kanal" som skal vise både innhold en vanlig ser på fjernsyn, men også ting mer rettet mot det faktum at 3DS er en spillemaskin og Nintendo et tv-spillselskap. Dette representerer likvel et brudd for Nintendo, som dermed går inn i den mer generelle underholdningsindustrien.

 

Spotpass og streetpass-tjenestene vil i USA benytte seg av AT&T sine over 10000 online lokasjoner, spredt utover landet. Noe sier meg at vi ikke får se noe særlig til denne funksjonaliteten her i Norge (seriøst, vi har ikke en gang Club Nintendo), men uansett interessant hvilken vei de går i disse 3G-tider.

 

Sist, men ikke minst. 3DS Virtual Console (eller hva den heter) vil støtte Game Gear og Turbografx, og også 3D oppgraderinger av eldre titler (i tilleg til allerede annonserte Game Boy og Game Boy Color).

 

Alt i alt fikk vi dermed noe mer informasjon om fremtiden til 3DS, så tenkte det kunne være greit å oppsummere alt her. Bare å skrike ut om jeg har glemt noe.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke at det er på grunn av sånne som DEG at DS psidene er så høye. Om de hadde solgt så bra som det hadde gjort hvis piratkopiering aldri hadde kommet inn i bildet hadde prisene vært betraktelig lavere. :)

 

Get with the times man.

Lenke til kommentar

Du skjønner ikke at det er på grunn av sånne som DEG at DS psidene er så høye. Om de hadde solgt så bra som det hadde gjort hvis piratkopiering aldri hadde kommet inn i bildet hadde prisene vært betraktelig lavere. :)

Det er 100% piss, og det vet alle som har spilt noen år. N64-spill kunne fint koste 700kr+, og uten å ha sjekket ville veld et tilsvart en tusenlapp med dagens pengeverdi.De tar de prsiene de KAN ta for å maksimere profitten, og jo dyrere de blir, jo større er sjansen for at flere piratkopierer - det kan virke som om mange synes det er greit å piratkopiere når prisene når et nivå som de selv synes er urimelig.
Lenke til kommentar

Jeg er ikke moderator, men ville vært fint om alt snakk om piratkopiering kan foregå i en egen tråd. Enkleste måten å ordne det på er at dere som sverger til å stjele produktene lar være å nevne dette for oss andre som irriterer oss over det, ihvertfall lar være å nevne det her.

Lenke til kommentar

Takk, nei, jeg har bare problemer med piratkopieringssnakk midt i 3DS-hype tråden vår. Det er forsåvidt en interessant diskusjon, men den hører ikke hjemme her. Dessuten er sjansen lik null for at en kommer noen vei med en slik diskusjon, da slike sitater som dette egentlig oppsummerer den ene siden rimelig greit: "Kan jo ikke tenke over at jeg tar enkeltindividers levebrød når jeg laster ned spill. Når man har valget mellom å få 30 ds spill gratis uten konsekvenser, mot å betale flere hundre for ett spill tror jeg de fleste velger det første alternativet."

 

Ingen kan argumentere mot at det er bedre for enkeltindividers private lommebok å bryte loven når de er garantert å ikke bli tatt. Vi som mener dette er umoralsk kan appellere til, ja nettopp, folks moral, det forutsetter imidlertid at der er en moral å appellere til i utgangspunktet.

 

Når det er sagt, du har et brukbart poeng i at prisene på spill kunne ha vært høyere om ikke piratkopiering eksisterte, men bare om ikke markedet hadde fungert tilfredstillende, altså i monopol- eller prissamarbeidssituasjoner.

Lenke til kommentar

Og nettop det - at prisene heller hadde vært høyere enn lavere uten piratkopiering - var poenget mitt - ikke at det var greit å piratkopiere.

 

Off topic: Sony kontrollerer alle spill som blir sluppet til PSP/PS3 OG dsitribusjonskanalene for digitale nedlatsninger, Nintendo har samme kontroll over titler som lanseres til Wii og DS. (Distributørene har mesteparten av kontrollen på salg av spill over disk, om man ønske å komplisere det hele med tredje- og fjerdeparter. Et "fungerende marked" vil dermed etter de aller fleste økonomiske teorier la dem skvise deg langt mer enn de gjør i dag. Markedsmekanismen som regulerer det slår først inn når folk ikke lenger er villige til å betale for spillet i det hele tatt. Mens de fleste forbrukere helle vil kjøpe tre spill til 300 enn ett til 1k, vil spillselskapene selvfølgelig heller selge deg ett til 1k. Piratkopiering gjør etter alle solemerker terskelen for å la være kjøpe et spill lavere, og gjør det umulig å ta 1k for et spill. Derfor får vi idag heller spill for det halve.

Lenke til kommentar

@kilik: Det ser lekkert ut ja. Det er verdt å merke seg at butikken og andre innvendige omgivelser trolig er de eneste delene av spillet som har fått en fullstendig overhaling. Mest sannsynlig fordi Nintendo benyttet seg av pre-rendring i originalversjonen.

 

@taterfyrings: Flott oppsummering av GDC. :) Super Mario fra EAD Tokyo er nok et glimrende argument for å sette 3DS på handlelisten.

 

Jeg tror dog ikke at de vil kalle det New Super Mario Bros. Jeg tror de vil spare den tittelen til de bestemmer seg for å lage en sidescroller til 3DS.

Lenke til kommentar

Du skjønner ikke at det er på grunn av sånne som DEG at DS psidene er så høye. Om de hadde solgt så bra som det hadde gjort hvis piratkopiering aldri hadde kommet inn i bildet hadde prisene vært betraktelig lavere. :)

Det er 100% piss, og det vet alle som har spilt noen år. N64-spill kunne fint koste 700kr+, og uten å ha sjekket ville veld et tilsvart en tusenlapp med dagens pengeverdi.De tar de prsiene de KAN ta for å maksimere profitten, og jo dyrere de blir, jo større er sjansen for at flere piratkopierer - det kan virke som om mange synes det er greit å piratkopiere når prisene når et nivå som de selv synes er urimelig.

Da så :p

 

Jeg vokste opp med N64, og da var det ikke jeg som betalte for spill. :p

 

Men en ting som er sikkert er at piratkopiering ødelegger mye for de mindre utviklerene og utgiverene. Mye vanskeligere for dem å få solgt spill på DS.

Lenke til kommentar

Men en ting som er sikkert er at piratkopiering ødelegger mye for de mindre utviklerene og utgiverene. Mye vanskeligere for dem å få solgt spill på DS.

Jepp, og det er veldig synd. Men man får håpe at det blir lett å produsere spill til online-butikken til DS: Vet ikke hvordan Nintendo gjør det i dag til Wii, men vet at det er håpløst dyrt å få noe som helst inn i PlayStationStore. (Utviklerpakke med SDK osv gir en utvikling/utgivelsesterskel som gjør det fullstendig uaktuelt for hobbyutviklere.)

 

iOS og Android viser jo med all tydelighet hvor mye innhold du får når du slipper "alle" til.

 

Vokste opp med N64 selv, og husker veldig godt hvor stort det var å kjøpe spill for bursdagspengene. :p Ble færre spill da enn nå, men til gjengjelde bruker man jo langt mindre tid per spill. På godt og vondt.

Lenke til kommentar

Broren min kjøpte seg en 64 når han var elleve år tror, da var jeg 3-4 år tenker jeg :p

Du er noen måneder eldre enn ham.

 

Da var det jo han som kjøpte spill, ikke jeg. Første konsollen jeg selv kjøpte var Nintendo Wii ved launch :p

 

Tror faktisk Nintendo vil slippe små utviklere til. De snakket jo om at det var de små og billige spillene som solgte i hauger på iOS og Android.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Rare har utviklet flere spill(deriblant Banjo spin-offs) til Nintedos hånholdte selv etter at Microsoft overtok eierskapet, så det er absolutt ikke utenkelig at vi ser Rare-spill på 3DS. Det svirret nemlig et slikt rykte for noen måneder siden.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om det er bekreftet at Ocarina of Time 3DS også vil inkludere Master's Quest. Dette er en versjon av Ocarina of Time med nye eller endrede dungeons, som opprinelig kom ut sammen med spesialutgaven av Wind Waker. Litt som Second Quest på Zelda 1. Personlig hadde jeg ikke tenkt å få dette da jeg har spilt gjennom det på tre ulike konsoller allerede, men nå vurderer jeg det siden jeg enda ikke har spilt gjennom Masters Quest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...