Gå til innhold

Planlegger kjøp av 100-300mm


Anbefalte innlegg

Er inne på tanken på å kjøpe et 100-300mm objektiv, til en rimelig penge. Så det jeg lurte på, er om noen har noen tanker eller erfaringer med de forskjellige merkene og modellene som er der ute.

 

Er også villig til å kjøpe brukt, så hvis noen har et godt tilbud kan jeg vurdere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter et noenlunde rimelig, helst under 3500kr, og det hadde vært ekstra greit om det var noenlunde lyssterkt. Håper på flere gode tilbakemeldinger!

Da har du i praksis bare et alternativ: 100-300mm F/4.5-5.6 USM

 

Verken lyssterkt eller optisk på toppnivå, mangler også IS.

 

Edit:

Jeg ville nok heller lagt på noen 100-lapper og gått for denne: Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Du har i tillegg til 70-300 IS usm også nevnte 55-250 IS usm,som er et utrolig bra objektiv i forhold til prisen,den er ikke blant de lyssterkeste men IS hjelper litt og de 50mm i teleenden kan du fikse i etterkant i et redigeringsprogram.

Det som kommer nærmest er 70-200 f/4 når det gjelder lysstyrke men er kanskje litt kort brennvidde på den,skal du ha bedre lysstyrke og brennvidde er nok faste objektiver veien og gå men da blir prisen endel høyere.

 

Du får også objektiver fra tredje-parts leverandører,skal du ha en akseptabel kvalitet er nok prisen forholdsvis høy der også,de objektivene fra dem i det rimeligeste segmentet er nok ikke noe særlig bra på lysstyrke,fokushastighet og skarphet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg regner med du har 18-55mm fra før. Hvis du ikke har mye i mot å bytte objektiver så bør du styre unna superzoomer (typisk 18-200 og lignende). Produsentene inngår ganske mange kompromisser med kvaliteten for å få et så stort zoom-område. Det er bedre å la teleobjektivet starte omtrent der kit-objektivet slutter. Dvs. rundt 50-70mm.

 

Ikke vær redd for å bruke merker som Sigma og Tamron. De er som regel billigere enn kameraprodusentenes egne objektiver med omtrent samme spesifikasjoner.

 

Noen konkrete anbefalinger med beste anbefaling først:

Canon 55-250 f/4-5,6 IS (ca 2100 kr)

Tamron 70-300 f/4,5-5,6 VC (kommer snart på markedet. Jeg tipper prisen blir rundt 2500 kr)

Sigma 70-300 f/4-5,6 OS (kommer snart på markedet. Jeg tipper prisen blir rundt 2500 kr)

Tamron 70-300 f/4-5,6 (ca 1300 kr)

Tamron 55-200 f/4-5,6 (ca 900 kr)

 

De uthevede betegnelsene betyr bildestabilisering, som er kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Er på jakt etter et noenlunde rimelig, helst under 3500kr, og det hadde vært ekstra greit om det var noenlunde lyssterkt. Håper på flere gode tilbakemeldinger!

Da har du i praksis bare et alternativ: 100-300mm F/4.5-5.6 USM

 

Verken lyssterkt eller optisk på toppnivå, mangler også IS.

 

Edit:

Jeg ville nok heller lagt på noen 100-lapper og gått for denne: Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM

 

Støtter forslaget om Canons 70-300. Det har jo både stabilisator og kjapp autofokusmotor. Det går og på ff. Har et selv og det er skarpere enn de fleste tror.

 

Tor

Lenke til kommentar

Når jeg rota rundt i prisguiden igår kom jeg over Sigma 18-200mm f3.5-6.3 som virket som et godt kjøp. går ikke helt til 300mm, men det trenger jeg egentlig ikke heller ennå. Er den et godt kjøp?

 

Har hatt denne selv, og må si det er en super linse om man skal ta med seg kun en eneste linse på ferie. Den er optisk så klart ikke på toppnivå, men den tar skarpe fine bilder i godt lys, og dekker et stort brennviddeområde med de fordeler og ulemper det fører med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...