Gå til innhold

Anmeldelse: Supreme Commander 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Problemet til C&C er at de først lot være å utvikle annet enn grafikk - med unntak av sidespranget Generals - og når de så først bestemte seg for å prøve nye ting gameplaymessig, så gjorde de alt feil (C&C4). Før den tid har de også vært innom konsollsyken (RA3). Den veldig enkle "samle ressurser, bygg base, lag hær, knus fienden"-formen for RTS som de første C&C-spillene representerer var relevant og interessant i 1995, less so i 2005. Sjangeren er nå befolket av konkurrenter som har funnet sine egne nisjer, nisjer som de andre konkurrentene holder seg langt unna (CoH/DoW, WiC, SupCom1, WC/SC osv.), mens C&C-serien i all hovedsak har fortsatt å være en Dune-klone. En Dune-klone med en forbløffende lojal fanbase fram til nå, men likevel.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet til C&C er at de først lot være å utvikle annet enn grafikk - med unntak av sidespranget Generals - og når de så først bestemte seg for å prøve nye ting gameplaymessig, så gjorde de alt feil (C&C4). Før den tid har de også vært innom konsollsyken (RA3). Den veldig enkle "samle ressurser, bygg base, lag hær, knus fienden"-formen for RTS som de første C&C-spillene representerer var relevant og interessant i 1995, less so i 2005. Sjangeren er nå befolket av konkurrenter som har funnet sine egne nisjer, nisjer som de andre konkurrentene holder seg langt unna (CoH/DoW, WiC, SupCom1, WC/SC osv.), mens C&C-serien i all hovedsak har fortsatt å være en Dune-klone. En Dune-klone med en forbløffende lojal fanbase fram til nå, men likevel.

 

Jeg er uenig. Bygg base, lag hær, samle ressurser, knus fienden er i aller høyeste grad fremdeles interessant for svært mange av oss. Ikke bare det, men det er mer interessant enn alle andre varianter som har vært forsøkt laget senere. For mange av oss er det nettopp de grunnelementene i C&C som gjør det morsomt. Da er det kanskje så enkelt at oppdatert grafikk, nye oppdrag, units etc kan være nok for å underholde.

 

Supreme Commander var for meg en trist affære. Etter alle de gode anmeldelsene gjorde jeg et av få spillkjøp jeg har angret på og kommer ikke til å gjøre den tabben igjen. Dessverre kommer jeg heller ikke til å kjøpe C&C 4 da de ser ut til å ha laget et spill som overhodet ikke er interessant for meg. Det virker veldig anderledes enn det jeg, som har spilt siden C&C for veldig mange år siden, ønsket meg. Får litt sånn C&C Renegade skuffelse over meg når jeg leser anmeldelsene.

 

For all del. Du liker det du liker, men anta ikke at du av en eller annen grunn har et mer riktig syn på disse tingene. Vi er alle forskjellig. Jeg spiller fremdeles Zero Hour og RA3 (til og med RA2 av og til) og syns det er morsomt. Det finnes en god del mennesker som ønsker seg mer av det samme og som ikke nøvendigvis syns endring, for endrings skyld, er positivt.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Det beste med dette er at SupCom2 har vunnet over mer spillere enn det SupCom gjorde.

 

Så det er håp at med SupCom3 at de hører på oss "fans" av SupCom og gjøre endringer, og at SupCom2 spillere forsetter på turnen slik at serien blir suksee.

 

Jeg avinstallerte SupCom2 idag etter å blitt ferdig. Var lite gøy å spille online, savnet alle de funsjonene.

 

Men gikk til innkjøp av den siste mini-expansion til Sins of a Solar Empire. Glad jeg gjorde det! Fått tilbake gleden av det spillet. Er nesten sur at jeg ikke reinstallerte den isteden for å bruke 349Kr på SupCom2!

Lenke til kommentar

Må bare slå meg sammen med massene her, Sup Com har fått en stor "Mission Failed" hos meg og det var før de i det hele tatt fikk start på maskineriet og fikk det igang skikkelig.

 

Supreme Commander og Total Annihilation var og ER supre titler, de var over normalen og du følte at du hadde nå tråkket inn i de litt høyere haller og det oset av kvalitet.

Kom derifra fra C&C og det var en bratt bakke å klatre til tider, men absolutt verdt det med god historie osv.

 

Men Supreme Commander 2 lar deg ikke klatre dit i det hele tatt.

Skulle de ha gjort noe ordentlig så skulle de bare brukt motoren fra 1'rn smekket på en ny campaign, litt flere enheter OG konvertert motoren til 64 bit slik at man kan bruke mer enn 2Gb RAM (Som blir for lite i lange matcher, spillet krasjer) og da hadde man dengt Sup Com 2 rett ned i støvlene.

Lenke til kommentar

Men Supreme Commander 2 lar deg ikke klatre dit i det hele tatt.

Skulle de ha gjort noe ordentlig så skulle de bare brukt motoren fra 1'rn smekket på en ny campaign, litt flere enheter OG konvertert motoren til 64 bit slik at man kan bruke mer enn 2Gb RAM (Som blir for lite i lange matcher, spillet krasjer) og da hadde man dengt Sup Com 2 rett ned i støvlene.

 

Spiller begge på Win7 64 bits uten noen problemer. 64 bits er ikke supported, men den kjører flott.

Lenke til kommentar

@AvidGamer: Prøv å spille en lengere skirmish kamp og følg med på RAM bruken.

Har du en del enheter og en del slag, 4-6 motstandere over 1-2 timer så sier spillet KRASJ når det vil ha mer RAM enn 2Gb som er grensen for 32 bit programmerte spill og programmer.

 

Har selv forsøkt på 64 bit og samme greia skjer der.

Hadde det vært 64 bit så hadde det kunne brukt mye mer RAM og kampen kunne ha fortsatt.

Akkurat nå spiller det ingen rolle om du har 4Gb eller 236236 Tb med RAM, straks du krysser 2Gb så krasjer det.

Lenke til kommentar

Interessant det du påpeker om RAM-grensen både på 32-bit og 64-bit.

 

Ellers ville jeg nok vært ganske fornøyd med en litt oppgradert Red Alert2. F.eks. kunne jeg tenket meg å kunne rotere det en ser 360 grader.

 

Det hadde også vært fint om en kunne utnytte større skjermer uten at enheten vokser seg kjempestor bare fordi oppløsningen til spillet oppfører seg statisk. Å stille skjermstørrelsen slik den passer seg ville vært stilig.

 

Tregheten å få opprettet kontakt med andre spillere synes jeg også det kunne vært lagt mer arbeid i.

 

De kunne sikkert fått til å få noe mer intuitive funksjoner med hensyn på å markere enhetene sine.

 

AI til computeren hadde vært fint om de kunne skrotet og erstattet med noe mer intelligent og random oppførsel.

 

Det hadde vært flott om f.eks. AI-delen var så god, at en selv kunne overlatt styringen i ett par minutter til computeren når en spiller mot ordentlige spillere på nettet. For så å ta kontrollen etter f.eks. en pissepause. Dette gjør en jo selvfølgelig på "eget ansvar" :!: og velger seg ut ett fornuftig tidspunkt. AI-delen burde være ekstremt god på forsvarsdel og gjenoppbygging av ødelagte enheter, strukturer og pengehåndtering.

 

AI-delen kunne også vært så flink at den kunne passet på ett knippe enheter som vokter innhøstingsmaskineriet som plukker tiberium.

 

Men, det som kanskje ville vært den største fordelen, var om en kunne styre formasjonene til enhetene. Spesiellt ved forflytning er det av og til litt problematisk selv når en styrer ting selv.

 

Ved forsvar så kunne det også vært laget en formasjon som holdt seg selv om enhetene måtte forflytte seg i sirkel 360 grader rundt ett bygg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Spillverket har mykje å leve opp til Gamer.no som faktisk gav spelet akkurat det fortjente.

 

Jeg undres, mener du det finnes en allmenn og unik fasit for dommen et spill fortjener? Og videre: Ønsker du å lese omtaler som samsvarer mest mulig med din egen dom over et spill?

 

Om svarene er ja på et eller begge, så lurer jeg på hva som skjedde med "avhengig av øyet som ser" og gleden av å finne andre perspektiv enn sine egne.

 

I mine øyne virker det ikke som det er Spillverket (eller Gamer for den saks skyld) som har noe å lære, men enkelte lesere av omtaler. :)

 

Vi hadde virkelig trengt vår egen variant av "Siskel & Ebert" her til lands, gjerne med fokus på spill, slik at folk kunne verdsette ulike synspunkt og ikke forbanne det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg holder meg ennå litt til C&C Red Alert 1.. har man en PS2 og Red Alert 1 til PS1 så kan man spille det normalt.. Tips til alle som likte det første spillet :)

 

Fordi på PC er det blitt så gammelt at det er uspillbart raskt og klikker ofte.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...