Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har ikke Toyota prius bremser, clutch, gir osv?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119
Skrevet

Har sett nyheten om fyren som kjørte i 176 på E18, etter at gasspedalen hang seg opp.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=591653

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke ble bremset, hvorfor ble ikke clutchen brukt hvorfor ble ikke bilen satt i fri eller park osv?

Hvorfor slo han ikke av tenningen nok til å stoppe motoren og ved å vri om nøkkelen frigjøres rattlåsen igjen.

Det virker jo som om når gasspedalen hang seg så var alt håp ute?

Tenker også at hvis en toyota eier noensinne blir tatt i fartskontroll kan man jo bare hevde at gasspedalen hang seg opp.

Må jo være verdens beste unnskyldning nå for tiden....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bremsene ble visst prøvd uten hell står det i artikkelen, å trå inn clutchen fungerte heller ikke, da blien hadde automatgir. Han kunne dog ha satt bilen i nøytral eller liknende, men jeg regner med at det også feilet.

Skrevet

Når jeg leser den artikkelen må jeg bare si: Newsflash folk verden over er hjelpesløse. Er det virkelig så vanskelig å skru av bilen? Jeg mener, du har ganske god tid på deg å tenke ut det før en prius når 176km/t.

Skrevet

Bullshit at bremser og å sette den i fri ikke funker. Toyota har gått ut med pressemelding om hvordan man stopper den opp, og det har gått greit å stoppe den i mange tilfeller i utlandet, men mindre fører har fått panikk eller sjokk og ikke vet hva de skal gjøre. Derfor skjønner jo ikke toyota helt dette tilfellet i Norge. Han må ha fått panikk

Skrevet

Er det ikke et krav at det skal være mulig å stoppe motoren selv om bilen er i bevegelse?

Er ikke sikker på at det er nøkkel på priusen, men jeg er ganske sikker på at det er start og stopp-knapp på den.

Må jo være en kraftig motor i bilen siden det ikke var mulig å bremse.

Eller så kan det jo hende at bremsene sviktet og at girboksen kilte seg sånn helt plutselig.

For et sammentreff at alt gikk galt på samme tid.

Det hadde ikke falt meg inn å dreise bilen i autovernet i 176km/t

Skrevet

Omtrent alt i bilen er jo drevet av elektronikk, så overrasker meg ikke så mye at flere ting feiler på en gang egentlig.

Håndbrekk?

Skru den av?

Skrevet

Er det bildet av bilen?

Det der er bilde av en bil som tar autovernet i 20-30km/t, ikke 176km/t.

Har lest litt rundt og det påstås blandt annet at den er sperret til 160km/t.

Er det noen her som forstår hvor fort 170 er, hvor mye skader det er, bare å ta i autoværnet med den vinkelen han har hatt for å få de skrapemerkene der hadde mest sannsynlig revet autoværnet rett ut av jorden, og det hadde ikke overasket meg om bilen hadde blitt slengt rundt flere ganger.

Han sier jo tydelig at pedalen hang seg opp, hvorfor ikke prøve å dra den ut igjen?

Skrevet

Er det bildet av bilen?

Tenkte mest på at han karen forklarer hvordan man stopper bilen med fullt gasspådrag i videoen øverst.

Hvorfor han i førstepost valgte å styre inn i autovernet aner jeg ikke, når han hadde de valgene som blir nevnt i videoklippet. Nå har ikke jeg bil med automatgir, men å stoppe bilen med fysisk motstand tror jeg hadde vært det siste som hadde falt meg inn.

Har ingen tro på at en relativt ny Toyota Prius har så dårlige bremser at man ikke får slakket ned på farten selv med gassen i bånn. Enten så har han karen vært for pysete med bremsinga, eller så er det alt for dårlige bremser i forhold til motorkraft eller så er det en feil med hele bremsesystemet som er langt mer alvorlig enn feilmonterte gulvmatter. Om bremsene greide å få bilen ned i 20-30, som du mener han kræsjet i, så tror jeg nok de klarer å få den ned i 0 og.

Skrevet

Opplevde for litt tid siden at gasspedalen på min egen bil hang seg opp pga en liten knekk på gassvaieren. Var da ikke så vanskelig å bruke bremsen først, sette den i fri og rulle til en bussholdeplass etter å ha skrudd av motoren.

Skrevet

sjekk hjulstillingen.. det skal vel en kraftig trøkk til for å slite styreleddene i stykker..

Vet du hvor raskt 170 er? Hvor mye kraft det faktisk er snakk om? Ser du hvor langt foran skrapemerkene begynner? I den farten og den vinkelen hadde han nok rivd i stykker hele autovernet, og hele fronten på bilen.

Men hvordan kan det ha seg at bilen står ute på veien og ikke godt plantet inn mot autovernet, det var jo ikke mulig å stoppe den rusende motoren... :roll:

Skrevet

Står det noe sted at han faktisk kræsjet i 176 km forresten? Eller bare at han var oppe i den farten?

Han var oppe i den farten, han påstår at det ikke var mulig å bremse bilen. Du får tolke det som du vil.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...