Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av bil i bytte mot tjeneste. Lovlig?


8483838383

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gave vil si at en ytelse gis uten noen motytelse (eller mot en motytelse så liten at verdiene ikke samsvarer). "Måk snø for meg, så får du en bil" er ingen gave.

 

Jeg kan ikke se at den nevnte situasjonen "tjeneste mot bil" innebærer et tjenesteforhold som skulle tilsi at det var svart arbeid involvert. Men det vil avhenge av omfanget på tjenesten.

Lenke til kommentar

Hvis man bytter en bruktbil mot en tjeneste, blir dette sett på som svart arbeid?

Jeg har forsått at omregistreringsavgiften er en erstatning for å betale moms ved salg av bruktbil.

Da vil jeg i praksis betale en bil+moms for tjenesten. Er dette da lovlig, eller er det i gråsonen?

Så lenge du betaler din skatt så bryr vel likningskontoret seg mindre.

Lenke til kommentar

Det blir jo relativt da.

Man jobber gratis. Deretter får man en gave ut av det blå.

Nei, det står jo klart å tydelig i første innlegg at "man bytter en bruktbil mot en tjeneste". Da er det med andre ord tilstede en avtale om at person A utfører en tjeneste for person B mot at person B gir person A en bruktbil.

 

Hvis du velger å gå og handle for en gammel dame som er dårlig til beins, fordi du er snill, og hun gir deg en femtilapp for bryet når du kommer tilbake, så vil det du sier være riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...