Gå til innhold

Den store Windows Phone 7-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

20 stemmer

  1. 1. Har du en mobil med WP7 eller WP8?

    • Windows Phone 7
      10
    • Windows Phone 8
      10


Anbefalte innlegg

Er veldig spent på Windows Phone 7 selv, det ser ut til å ha potensiale og når Microsoft tilsynelatende (har) satset såpass enorme mengder med ressurser i WP7 plattformen så lover jo det også veldig godt, med en massiv mengde med profesjonelle utviklere og avtaler bak seg så ligger jo alt til rette for en mengde av gode applikasjoner og spill.

 

Men per dags dato er det jo litt bingo, personlig syntes jeg Windows Phone 7 ikke er helt klar for prime time enda, ikke nok med at for oss nordmenn så virker det hele utrolig klønete lagt opp (men vi som vil klarer å komme oss rundt dette tydeligvis) men det er et par essensielle ting som jeg skulle ønsket var med fra starten av anno slutten av 2010, da tenker jeg på ting som multitasking, copy and paste osv.. Skal riktignok sies at jeg ikke savnet dette allverden når iOS ikke hadde det i starten heller, men syntes det er litt tynt å utelate det i slutten av 2010 og spesielt når Microsoft selv sier at det vil komme i fremtiden så virker det mer som at de har droppet det fordi de ville ha ut Windows Phone 7 så tidlig som mulig og da får jeg straks en følelse at ting har blitt litt rushet her og det liker jeg ikke.

 

Ingen av oss vet heller hvor effektive og flinke Microsoft kommer til å være med oppfølging og programvare oppdateringer, kommer disse på løpende bånd eller blir det som med blant annet Internet Explorer at det går evigheter mellom forbedringene? Snakker vi v7.1 med copy and past + multitasking anno starten av 2011 eller må vi vente til langt uti 2012? Ingen vet jo dette enda, og ingen vet hvor flinke og effektive de kommer til å være med å rulle ut viktige oppdateringer og hvor nøye de vil være med å følge opp plattformen de nå har bygget.

 

Ser vi hvordan ting var med Windows Mobile så var jo ting heller bedrøvelig hva programvare oppfølging og oppdateringer angår.

 

 

 

Også har vi dette med Marketplace og Xbox Live, potensiale ligger der men hvor mange vil sette seg ned å utvikle til Windows Phone 7? Selv om ting ligger til rette så tilsier jo ikke det at alle vil hoppe på?

Microsoft har kommet med en god grunnmur, men det er litt mer en selve grunnmuren som leverer mobilopplevelsen og hverdagen disse dager det er mange ting og faktorer rundt som er minst like viktig, som antallet og kvaliteten på applikasjoner og spill, oppfølgingen og videreutviklingen av selve operativsystemet osv..

 

 

Her har Apple en massiv fordel med iOS fordi de har kapret et såpass stort marked og fått en så stor base med gode applikasjoner og utviklere at pakken rundt operativsystemet allerede er godt etablert og er på plass, Android har fordelen av at Google er veldig raske og effektive med oppfølgingen av selve operativsystemet selv om du fort har en stor ulempene med hvor fragmentert ting har blitt i Android verdenen så du aldri helt kan vite når du faktisk får de mange oppdateringene og forbedringene Google kommer med.

 

 

 

Må også si meg litt skuffet over telefonene som har blitt lansert til nå, det er ingen som imponerer noe voldsomt alle er litt "meh" i mine øyne.

Den som frister mest er Samsung Omina 7 for hvis jeg først skal gå fra en sylskarp iPhone4 skjerm med høy oppløsning så må det hvertfall bli en Super AMOLED skjerm, men ellers så syntes jeg ikke telefonen er allverden og det er synd at det er kun Samsung som leverer SAMOLED fordi jeg syntes at den generelle byggekvaliteten på Samsung mobiler ikke er allverden, de ser gjerne fine ut men det er ofte litt mer plastic fantastic enn jeg liker og de går veldig lett i fillebiter, er hvert fall min erfaring, de er gode på papiret men ikke like gode i praksis.

 

Skuffende er det jo også at de bruker første generasjon Snapdragon prosessor og ikke den nye som er kraftigere, mer strømeffektiv og ikke minst har en bedre grafikkbrikke.

Ting som kamera, batteri levetid osv er heller ikke noe hoppe i taket for, det er liksom på lik linje med det meste andre vi har per dags dato og det blir litt kjedelig, kan liksom ikke si at det å bytte iPhone4 med en Omnia 7 frister spesielt mye om vi ser utelukkende på telefonen, det blir ca like god skjerm bare de er bedre på forskjellige områder, det blir ikke noe bedre prosessor eller grafikkbrikke, sistnevnte er vell faktisk dårligere med Omnia 7 enn med iPhone4, batteri levetiden blir mest sannsynlig dårligere, kamera er ikke noe bedre og telefonen er større, tykkere og tyngre uten at byggekvaliteten nødvendigvis føles eller er noe bedre.

 

 

 

Så ja jeg er kjempe positiv til Windows Phone 7, men det er litt mange ubesvarte spørsmål og mangelen på interessante telefoner som gjør at jeg sitter igjen med en følelse av at jeg ikke helt ser grunnen til at jeg skal hoppe på dette toget allerede nå.

 

 

 

EDIT:

 

En siste ting jeg glemte å nevne er jo at det er en veldig vesentlig ting i WP7 som ser ut til å skuffe og det er nettleseren, ikke at den er treg eller noe men det mangler HTML5 OG Flash, noe som er litt ille syntes jeg, har ikke savnet flash på iPhone4 men at du mister muligheten for blant annet TV2 Sumo fordi den ikke har verken HTML5 eller Flash.. Har jo faktisk ikke Microsoft sin egen Silverlight blir for dårlig og resulterer i et langt mindre potensiale i nettleseren enn jeg hadde forventet med WP7.

 

Hadde forventet at ting som Tv2 Sumo som i utgangspunktet er utviklet i samarbeid med Microsoft og hovedsaklig basert på Silverlight og Windows Media Player skulle fungerer strålende på Windows Phone 7 som ville vært et stort pluss for meg, men det ser faktisk ut til å heller bli stikk motsatt?

 

Hvilket betyr at jeg blir enda mer avhengig av tredje parts applikasjoner fra TV2 ala TV2 Sport og Sumo applikasjoner og dette kan vi vell se lenge etter på Windows Phone 7 vil jeg tro? Dette er vell kun tilgjengelig til iOS og sånn vil det nok forbli en stund er jeg redd noe som blir en liten dealbreaker for min del.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt skeptisk til HTC telefonene når flere og flere problemer dukker opp. Slik det er nå bikker jeg mellom Samsung og Dell.

 

En bør også passe på at OSet er lagret på NAND og ikke microSD da ytelsesforskjellen vistnok er enorm på lasting av programmer.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Jeg har skaffet meg en HTC Trophy 7, og det er en meget sexy telefon.

 

Er meget overrasket hvor bra telefonen er. Her er litt av mine synspunkter så langt:

 

- superskrap skjerm (og stor nok)

- herlig brukergrensesnitt - det er så "sleak"

- meget enkelt å sette opp og bruke (dette kan bli smartelefonen for alle)

- litt skuffende headset, men ok lyd

- Zune er en perfekt musikkspiller - rent og pent design

- tynn telefon, virker veldig solid

- skuffet over kartfunksjonen, kun Bing maps med posisjon. Ikke noe mer

- Facebook integrert i kontakter

- Tilgang på Office dokumenter

- Kan finne igjen telefonen, låse den, tilgang til all info. via live.com

 

Har en dialog med Ventelo og HTC angående å sette over en samtale til en annen kollega ved bruk av trådløst bedrift løsning. Det fungerer altså ikke - noe som er uttrolig dårlig! Se video her:

 

HTC Trophy er billig varianten av WP7, men er meget fornøyd med hvor bra telefonen er. Valgte en HTC Trophy litt fordi jeg ønsker å teste ut WP7. Kommer sikkert bedre enheter i 2011.

 

Hadde en iPhone 3GS, og jeg må si jeg elsker brukergrensesnittet på WP7. Det er kanskje noe av det mest sexy brukergrensesnittet som er laget på mobiltelefoner. Du er kanskje skeptisk, men det må prøves.

 

Har du noen spørsmål, så bare spør i vei ;-)

 

Emne oppdatert; Har nå fått verifisert at HTC støtter overføring av samtaler med HTC Trophy, men det må aktiveres hos operatør. Skal få en bekreftelse fra Ventelo om litt.

Endret av ThinkerBell
Lenke til kommentar

@Blackbuck,

jeg har enda ikke prøvd å koble meg opp med en engelsk live konto for å teste dette. Jeg har allerede en norsk livekonto som jeg bruker aktivt, derfor så har jeg ikke prioritert dette enda.

 

Telefonen er kjøpt fra utlandet. Et h........ styr med Posten og Tollvesenet. Men jeg har nå iallefall telefonen.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som de telefonene vi kjøper nå kan oppdateres til norsk versjon gitt.

 

En som spurte om nederlands språk på forumet til microsoft og fikk dette svaret av en moderator:

 

Hi,

 

That is correct. When you buy a device, you are bound to the language(s) that are currently on that device, due to licensing restrictions.

If you buy a HTC Trophy now in english, you cannot upgrade to a dutch rom when the HTC Trophy is also available in dutch language.

 

link til tråden link

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg ikke skal legge en Windows Phone 7 under juletreet til meg selv i år hmm.gif

Skulle det feile fullstendig så har jeg fremdeles iPhone4 og falle tilbake på, blir det en kjempe suksess så kan jeg alltid selge iPhone4 osv osv..

 

 

Mange muligheter og jeg har en tendens til å ikke klare å holde igjen når noe nytt som er så spennende og med såpass stort potensiale kommer på markedet innocent.gif

Men igjen så er noe av det som holder meg aller mest igjen det labre utvalget av telefoner, jeg vet det er et par å velge i mellom men det er dessverre ingen som seiler opp som noen soleklar favoritt hos meg og jeg føler nesten at uansett hvem jeg velger så blir det et skritt ned fra iPhone4 jeg alt har.

 

Nå vet jeg ikke helt hvem som kommer til Norge eller ikke, men den foreløpige lista er vell som følger:

 

- HTC 7 Surround

Ingen ting spennende med denne egentlig, hele gimmicken er den ekstra store og "gode" høyttaleren med Dolby SRS surround.. Noe jeg ikke føler behovet for på en mobiltelefon overhode, her går det i et par Westone ørepropper når jeg skal ha lyd på telefonen, alt høyttaleren blir brukt til er sms, ringe og e-post lyd osv.. Og her bryr jeg meg ikke stort om dette kommer i Dolby SRS surround eller ikke. Ellers så skiller den seg jo ikke ut, vanlig LCD panel med 480x800 oppløsning og 3.8" skjerm? Stort, men ikke imponerende stort og oppløsningen er den samme som vi ser på alt annet av Windows Phone 7 og Android disse dager. Det vanlige nokså labre 5.0MP HTC kameraet som vi blant annet finner på HTC Desire? Så i det hele tatt en ganske så "meh" telefon, selv om høyttaler løsningen er fiffig og unik i markedet så er det ikke noe som appellerer til meg dessverre.

 

 

- HTC HD7

Er jo en ren kopi av HTC HD2? Som jeg har hørt mye negativt om og HD7 har ikke fått de aller beste karakterene den heller etter hva jeg har sett? Det store med denne modellen er 4.3" stor skjerm, men med samme 480x800 oppløsning som alle andre og helt vanlig LCD panel så blir jo dette ganske kjedelig opp mot blant annet iPhone4 sitt 3.5" IPS panel med 960x640 oppløsning. Ellers så virker denne dønn lik HTC 7 Surround med første generasjon snapdragon, samme labre 5.0MP kameraet fra HTC osv osv..

 

 

- HTC 7 Trophy

Så godt som identisk med HTC 7 Surround bare med normale høyttalere?

 

 

- HTC 7 Mozart

Det samme som Trophy bare med litt annet design og med 8.0MP kamera? Samme som i Desire HD som ikke er så alt for bra?

 

 

- Dell Venue Pro

Nå begynner det å bli litt interessant, en 4.1" AMOLED skjerm men igjen med bare 480x800 oppløsning og ellers vet vi lite om denne men blir vell samme første generasjon snapdragon opplegget med 5.0MP kamera?

Fiffig med skikkelig QWERTY tastatur, men det er ikke noe jeg har spesielt behov for og det gjør vell telefonen tykkere?

 

 

- Samsung Focus

Denne vet jeg fint lite om,

 

 

- Samsung Omnia 7

Kanskje den mest interessante telefonen av dem alle med sin 4.0" SAMOLED (dog med bare 480x800 her også), men igjen første generasjon snapdragon og 5.0MP kamera.

 

 

Også er det vell noen fra LG som jeg ikke orker å liste.

 

 

 

Konklusjonen er at det ikke er noen veldig interessante telefoner og det dreper litt gleden av å eventuelt anskaffe en Windows Phone 7 telefon.

Lenke til kommentar

Hei,

når det gjelder språk, så kan du velge norsk som "regional settings". Det vil si at tidsformat, dagnavn m.m. er på norsk. Dessuten så kan du fint skrive ØÆÅ med å holde inn A for å få opp Å.

 

Når det gjelder språk, så kan det kanskje være riktig. Fordi telefonen kommer med en oppsett for det landet telefonen er kjøpt (lenker m.m.). På esken står det : "This equipment may be operated in: AT,BE,CY,CZ,DK,EE,FI,FR,DE,GR,HU,IE,IT,LV,LT,LU,MT,NL,PL,PT,SK,SI,ES,SE,GB,IS,LI,NO,CH,BG,RO,TR.

 

Det er litt snodig at en representant skriver at man ikke kan skifte språk, fordi det er kun engelsk versjon som også selges i Norge. Blir litt rart at de første norske brukerne ikke kan oppgradere senere når norsk versjon kommer, men at man må kjøpe seg en ny telefon. Høres usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Takk for oppdateringen, ThinkerBell. Det stemmer at du kan legge til kontakter og kalender fra en annen Windows Live-konto? For da kan jeg bruke min engelske profil som hovedkonto og synke kalender og kontakter med min norske konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...