Gå til innhold

Den store Windows Phone 7-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

20 stemmer

  1. 1. Har du en mobil med WP7 eller WP8?

    • Windows Phone 7
      10
    • Windows Phone 8
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å avbestille Desire HD hos Chess og heller bestille Mozart og gi i julegave til dama :PWP7 ser jo ut som en enkel og brukervennlig telefon så skal vel passe bra

 

Kan være en ide - så lenge hun er noe inneforstått med engelsk så er egentlig den absurd enkel å få til å funke.

Det er for så vidt første mobil av Desire,B7610,N79,3G og 3GS feks som har greid online.no adressen med 100% korrekt oppsett på automatikk, altså da med sikkerheten telenor krever også (godkjenning)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Oi! Kanskje det da er sant at Omnia 7 ikke kommer til Norge, som nevnt tidligere i tråden.

Da blir Expansys, Clove og Ebay (og en tur til Sverige?) eneste alternativer.

 

HD7-en min ble sendt i dag :)

Lenke til kommentar

Har du noen inntrykk å komme med etter par dagers bruk, Christian86? Både software- og hardwaremessig.

 

Mhm - oppsett går fint, responsen er veldig god, ikke noe lagg, det flyter godt. Det tok meg ca 3-4 min å forstå hvor jeg skulle gjøre ting, men nå har jeg noe erfaring med WM fra før.

 

Riktignok er jeg noe irritert fordi Spotify ikke er til WP7 - noe jeg håper kommer snart. Musikkmessig så er det jo en fordel over Desire mhp equalizers, lyden som kommer ut høres meget bra ut for meg (men nå er ikke jeg nazi på dette). Kunne jeg valgt ville jeg hatt oversikten jeg føler Itunes gir meg, den er enkel, zune virker noe over kanten laget for å imponere.

 

S-LCD virker faktisk å fungere meget godt, selv om fargene virker noe mer naturlige enn Amloed som i sammenlining virket oversatuerte.

 

Jeg er riktignok ikke imponert over at å fikse nettverk med skjult SSID tilsynelatende ikke lar seg fikse.

 

Der i mot er e-postleseren en drøm i forhold til Iphone og Andriod sin (som følger med desire).

Lenke til kommentar

Jeg fikk min HD7 for et par dager siden. Den ble kjøpt som kontantkort telefon i London. Det var ikke noe problem sim-låsen. Jeg bestilte koden fra htcimeiunlock, det tok ca 5 min før jeg fikk en fungerende kode.

 

Det som kanskje var til litt mer besvær var å skaffe seg en fungerende live-id. Det ser ut til at når du lager en Zune-id, og gjør registreringen på Zune så oppretter den automatisk også en Xbox-live id. Dette kan gjøre det problematisk hvis du har en eksisterende Xbox-live konto som du ønsker å benytte på telefonen. Jeg endte opp med to Xbox kontoer, en på telefonen og en på xboxen. Uansett så fungerer alle tjenestene på telefonen nå:)

 

Jeg hadde lest mye negativ omtale om telefonen både på nett og i andre media. Men pga. interesse i sånne duppeditter, var jeg bestemt på at jeg ville forsøke en.

 

Fra å ha varierende forventninger må jeg si at jeg er veldig positivt begeistret over denne telefonen. Hele integrasjonen, hele opplevelsen med hvordan alt fungerer er helt fantastisk. Tidligere hadde jeg sett lange lister med hva som manglet, men i praksis kan jeg si at det er minimalt man savner på telefonen i daglig bruk. Det føles ut som alle funksjoner er en del av telefonen, selv om disse er levert av tredjepart.

 

Mange klager på at telefonen mangler "Multitasking", noe som har blitt et nytt "buzz-word" i forbindelse med telefoner. Jeg tør å vedde på at 99 % prosent av de som snakker om dette ikke vet hva det er.

På Windows Phone 7 fungerer det slik: Du starter en "app", trykker på hjemknappen, sender en SMS, leser et par eposter, deretter trykker du på back knappen til du kommer til den applikasjonen du opprinnelig startet, og i 90 % av tilfellene fortsetter du der du slapp.

 

Cut'n paste er det også noen som klager over. Jeg har hatt det på telefonene mine siden 2002 og kan ikke si at jeg har benyttet det noe særlig. Men når man har en Office løsning slik som på WP7 skjønner man at dette er noe man trenger.

 

Personlig syntes jeg at OS har fått alt for mye ufortjent negativ omtale. Det tåler sammenlikning med alt annet på markedet. Negativ omtale kommer tydeligvis fra personer som ikke har benyttet telefonen eller som føler seg litt snytt pga at det har kommet noe på markedet som er bedre enn det de er i besittelse av i dag.

 

Men det er med dette som det er med all teknologi, forandringer skjer fort og det blir spennende å se hvor dette OS'et er om et år. For min del kommer de "gamle" enhetene ipad/iphone, HD2 med android til å bli liggende på hylla og støve en god tid fremover:)

 

Geir

Lenke til kommentar

Noen som har HD7 som har gode tips til veske å ha den i? Bruker den som fulgte med HD2 nå og den er litt for kort synes jeg.

 

Ellers så må jeg si meg enig i at mailklienten på WP7 er meget bra. Alt går raskt og er veldig oversiktelig og greit.

 

Tastaturent på WP7 fungerer også veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Oi! Kanskje det da er sant at Omnia 7 ikke kommer til Norge, som nevnt tidligere i tråden.

Da blir Expansys, Clove og Ebay (og en tur til Sverige?) eneste alternativer.

 

HD7-en min ble sendt i dag :)

 

Hvor bestillte du din ifra?

Ebay :p

 

IngveR: Jeg bestilte en helt grei silicone case på ebay. Men har lyst på en som beskytter skjermen også, men har ikke funnet "den perfekte" ennå. Tipper det blir bedre utvalg etterhvert.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Jeg fikk min HD7 for et par dager siden. Den ble kjøpt som kontantkort telefon i London. Det var ikke noe problem sim-låsen. Jeg bestilte koden fra htcimeiunlock, det tok ca 5 min før jeg fikk en fungerende kode.

 

Det som kanskje var til litt mer besvær var å skaffe seg en fungerende live-id. Det ser ut til at når du lager en Zune-id, og gjør registreringen på Zune så oppretter den automatisk også en Xbox-live id. Dette kan gjøre det problematisk hvis du har en eksisterende Xbox-live konto som du ønsker å benytte på telefonen. Jeg endte opp med to Xbox kontoer, en på telefonen og en på xboxen. Uansett så fungerer alle tjenestene på telefonen nå:)

 

Jeg hadde lest mye negativ omtale om telefonen både på nett og i andre media. Men pga. interesse i sånne duppeditter, var jeg bestemt på at jeg ville forsøke en.

 

Fra å ha varierende forventninger må jeg si at jeg er veldig positivt begeistret over denne telefonen. Hele integrasjonen, hele opplevelsen med hvordan alt fungerer er helt fantastisk. Tidligere hadde jeg sett lange lister med hva som manglet, men i praksis kan jeg si at det er minimalt man savner på telefonen i daglig bruk. Det føles ut som alle funksjoner er en del av telefonen, selv om disse er levert av tredjepart.

 

Mange klager på at telefonen mangler "Multitasking", noe som har blitt et nytt "buzz-word" i forbindelse med telefoner. Jeg tør å vedde på at 99 % prosent av de som snakker om dette ikke vet hva det er.

På Windows Phone 7 fungerer det slik: Du starter en "app", trykker på hjemknappen, sender en SMS, leser et par eposter, deretter trykker du på back knappen til du kommer til den applikasjonen du opprinnelig startet, og i 90 % av tilfellene fortsetter du der du slapp.

 

Cut'n paste er det også noen som klager over. Jeg har hatt det på telefonene mine siden 2002 og kan ikke si at jeg har benyttet det noe særlig. Men når man har en Office løsning slik som på WP7 skjønner man at dette er noe man trenger.

 

Personlig syntes jeg at OS har fått alt for mye ufortjent negativ omtale. Det tåler sammenlikning med alt annet på markedet. Negativ omtale kommer tydeligvis fra personer som ikke har benyttet telefonen eller som føler seg litt snytt pga at det har kommet noe på markedet som er bedre enn det de er i besittelse av i dag.

 

Men det er med dette som det er med all teknologi, forandringer skjer fort og det blir spennende å se hvor dette OS'et er om et år. For min del kommer de "gamle" enhetene ipad/iphone, HD2 med android til å bli liggende på hylla og støve en god tid fremover:)

 

Geir

 

 

Jeg er faktisk enig her - facebook integrasjonen er totalt ulikt Andriod via HTC sense, eller IOS4, for mitt vedkommende så er det så lekende lett å se vennene mine, hva de gjør, få kontakt osv at jeg er kjempe fornøyd.

 

Det er for så vidt veldig greit at Zune også er lekende lett og ser langt mer imponerende ut enn HTC sin løsning, uten å fremstå som en flaskehals.

 

Likevel er kalender og epost som jeg elsker å bruke det beste. Med googlesync så tar Outlook imot hjemme når noe skjer, og syncer opp mot google. Telefonene henter ned, sender mellom hverandre og uansett hvilken telefon jeg har, så vet jeg hva jeg skal - en glemmer ikke almanakken sin. At WP støttet det så enkelt ut av boksen var supert for meg.

 

Copy and paste har vært noe jeg av og til savner, men hverken iOs4 eller Andriod 2.2 har vært særlig bra, så tapet er neppe stort.

Lenke til kommentar

Får man norsk ordbok på wp7 i dag? Jeg mener jeg har lest at wp7 har norsk ordbok, selv om operativsystemet er på engelsk, og man mangler norsk tastatur. Men en kompis som har fått seg en HTC Trophy sier han ikke får noen forslag på norske ord når han skriver. Noen som har en wp7 telefon som kan kommentere dette?

 

Og en ting til. Er det dumt å vente på Samsung Omnia 7? Venter jeg forgjeves? At den ikke kommer til norge mener jeg?

Lenke til kommentar

eBay UK har masse Omnia 7 til salgs der.

Men samtlige skriver at de kun sender til UK. Mulig det er uproblematisk?

 

Noen som vet om de har samme praksis som i USA, der operatøren printer logoen sin et eller annet sted på telefonen. Vet at det er i utgangspunktet er en forskjell på systemet i USA og UK når det gjelder operatører og telefonmodeller, dog.

 

Er ikke så gira på å ha en T-Mobile- eller Orange-logo på fronten.

Lenke til kommentar

eBay UK har masse Omnia 7 til salgs der.

Men samtlige skriver at de kun sender til UK. Mulig det er uproblematisk?

 

Noen som vet om de har samme praksis som i USA, der operatøren printer logoen sin et eller annet sted på telefonen. Vet at det er i utgangspunktet er en forskjell på systemet i USA og UK når det gjelder operatører og telefonmodeller, dog.

 

Er ikke så gira på å ha en T-Mobile- eller Orange-logo på fronten.

 

Det er nok tilfelle på disse også, kanskje orange mest. Mange av dem sender til Norge, problemet er mer å få låst opp telefonen, da mange sier den "skal kunne", men bare ordlyden tilsier at det er å gamble.

 

Får man norsk ordbok på wp7 i dag? Jeg mener jeg har lest at wp7 har norsk ordbok, selv om operativsystemet er på engelsk, og man mangler norsk tastatur. Men en kompis som har fått seg en HTC Trophy sier han ikke får noen forslag på norske ord når han skriver. Noen som har en wp7 telefon som kan kommentere dette?

 

Og en ting til. Er det dumt å vente på Samsung Omnia 7? Venter jeg forgjeves? At den ikke kommer til norge mener jeg?

 

Omnia7 kommer nok, men som Samsung sa til meg når jeg spurte; neppe før på nyåret - (selv om selgeren var så uinteressert at jeg nesten ble provosert)

 

Hva angår ordboken så har den norsk tastatur i likhet med anriod, du holder a inne og får å som alternativ. Ordbok delen har jeg riktignok ikke prøvd godt nok.

Lenke til kommentar

Får man norsk ordbok på wp7 i dag? Jeg mener jeg har lest at wp7 har norsk ordbok, selv om operativsystemet er på engelsk, og man mangler norsk tastatur. Men en kompis som har fått seg en HTC Trophy sier han ikke får noen forslag på norske ord når han skriver. Noen som har en wp7 telefon som kan kommentere dette?

 

Og en ting til. Er det dumt å vente på Samsung Omnia 7? Venter jeg forgjeves? At den ikke kommer til norge mener jeg?

 

Svaret jeg fikk fra Samsung var at den skulle komme til våren, men i en ny versjon med annen skjerm. Mest sannsynlig en eller annen form for lcd.. Det virker som om samsung har slitt med å få produsert nok samoled-skjermer. Jeg ville heller valgt htc mozart eller hd7. Selv har jeg bestillt hd7 da mozart først kommer om en måned ca.

Lenke til kommentar

Mange klager på at telefonen mangler "Multitasking", noe som har blitt et nytt "buzz-word" i forbindelse med telefoner. Jeg tør å vedde på at 99 % prosent av de som snakker om dette ikke vet hva det er.

På Windows Phone 7 fungerer det slik: Du starter en "app", trykker på hjemknappen, sender en SMS, leser et par eposter, deretter trykker du på back knappen til du kommer til den applikasjonen du opprinnelig startet, og i 90 % av tilfellene fortsetter du der du slapp.

 

Har noen testet hva som skjer hvis man kjører et spill, går ut av det for å sende en sms.

Hvis man da trykker på tilbakeknappen kommer man da inn igjenn i spillet der man slapp, eller må spillet lastes inn på nytt?

Lenke til kommentar

Mange klager på at telefonen mangler "Multitasking", noe som har blitt et nytt "buzz-word" i forbindelse med telefoner. Jeg tør å vedde på at 99 % prosent av de som snakker om dette ikke vet hva det er.

På Windows Phone 7 fungerer det slik: Du starter en "app", trykker på hjemknappen, sender en SMS, leser et par eposter, deretter trykker du på back knappen til du kommer til den applikasjonen du opprinnelig startet, og i 90 % av tilfellene fortsetter du der du slapp.

 

Har noen testet hva som skjer hvis man kjører et spill, går ut av det for å sende en sms.

Hvis man da trykker på tilbakeknappen kommer man da inn igjenn i spillet der man slapp, eller må spillet lastes inn på nytt?

 

 

 

Windows phone applikasjoner

Kan ta en kort inføring i hvordan applikasjoner fungerer på WP7.

En applikasjon har 4 events hvor den kan utføre kode, disse brukes til å "simulere" at applikasjonen aldri ble stengt mens et annet program ble kjørt.

 

Application_Start

Denne kjører når applikasjonen starter. Her kan man f.eks laste informasjon fra disk opp i minnet slik at ting kommer fort i gang.

 

Application_Stop

Her kan man lagre ting til disk slik at man enkelt kan få det opp igjen ved start. Dette gir mulighet for å raskt starte en applikasjon som tidligere har blitt lukket.

 

NB: Når man starter en applikasjon vil man alltid gå til en "hovedside" i applikasjonen. Dermed er dette ganske enkelt å kode for. Men for å gi illusjonen av at man "er tilbake der man slapp" må det 2 til events til.

 

Application_Activate

Denne kjører når man går tilbake til en applikasjon. F.eks. når man sender en sms, og så trykker back-knappen.

Når man går tilbake vil man gå til den "siden" man var på i applikasjonen, men informasjonen som lå i minnet vil ikke være der lenger. Derfor bruker man denne eventen til å hente slik informasjon fra disk.

 

Application_Deactivate

Denne kjøres når man går bort fra applikasjonen. Her lagrer man informasjon til disk som gjør det mulig å senere trykke "back" og være der men slapp.

 

 

 

Det er dette som gjør at selv om Windows Phone ikke støtter multi-tasking, så vil man kunne lage programmer som virker som om de var det. Det andre er også at selv om windows phone kun bruker minne på en applikasjon om gangen, kan man fortsatt kjapt gå tilbake til tidligere applikasjoner.

 

Obs, det jeg mente å svare på var:

"Har noen testet hva som skjer hvis man kjører et spill, går ut av det for å sende en sms.

Hvis man da trykker på tilbakeknappen kommer man da inn igjenn i spillet der man slapp, eller må spillet lastes inn på nytt?"

 

Svar: Dette er helt opp til de som laget spillet. Men det er fullt mulig å lage spillet slik at dette er mulig.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...