Gå til innhold

Hjelp til kjøp av keyboard


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe et keyboard for omtrent 5k.

Har dere noen tips ?

 

Skal jeg velge et MIDI keyboard?

Jeg hadde tenkt å koble det opp mot datamaskinen, og lage musikk der ifra.

 

Trenger touch med aftertouch.

Alltids morsomt med noen lyder.

Må kunne koble til pedal.

Pitch hjul er jo også gøy, med forskjellige knapper.

88 tangenter er et must.

 

Takker for all hjelp

- Kleshenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sterkt vurdert Yamaha KX-8, men kan ikke huske hvor man får kjøpt det.

 

Ellers har du CME UF-80 og M-Audio Keystation Pro 88. Og Fatar, som er veldig gode på klaviatur, har VMK-188, men da må du opp i 6000,-.

 

Alle skal ha veide tangenter. Litt usikker på om alle har aftertouch, men ellers burde de ha det du spør om, bortsett fra lyd.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett på Yamaha KX-8 keyboardet. Det koster 5496,-HER

Er dette et godt kjøp ?

 

Men jeg lurte på om det er et MIDI keyboard jeg er ute etter?

 

Kan gå opp en tusen lapp, bare jeg får noe som duger :D

 

Jeg har lest mye dårlig om det CME UF-80 keyboardet så det er uaktuellt, pedaler fungerer heller ikke så bra på dette.

 

Jeg vil også gjerne ha et keyboard som gir fra seg en relativt grei lyd.

Sånn at jeg ikke MÅ ha pcen der jeg spiller.

 

Har VMK-188 pitch hjul ?

 

Noen som vet om noen programmer som er fine å ha?

 

Det er bare å komme med flere forslag og erfaringer.

 

Takker for alle svar

 

-Kleshenger

Endret av kleshenger
Lenke til kommentar

Jeg har hørt det samme om CME, men også om de fleste andre. Det er rett og slett grenser for hva du får av kvalitet til denne prisen. Den eneste jeg ikke har hørt noe negativt om er Yamaha, men den har nok ikke vært på markedet lenge nok og stiller egentlig i en annen prisklasse. Den koster egentlig 7000, men er satt ned ganske kraftig hos procom. I tillegg er det Yamaha, som er ganske anerkjent innen alt fra digitalpiano til flygel, og kan det med klaviatur.

 

Hvis du skal koble keyboardet til PC-en, er det MIDI-keyboard du er ute etter. Alle jeg har nevnt er rene MIDI-keyboard, men CME skal visstnok kunne ekspanderes med lydmoduler. Digitalpiano og synth er dessverre ikke noe jeg har særlig greie på, men er nok vesentlig dyrere, og skal du ha 88 veide tangenter, kommer du nok ikke innenfor 5000,-.

 

VMK-188 tror jeg har en XY-joystick, som nok også fungerer som pitch-hjul. Det er vel knapt noen keyboard som ikke har det (bortsett fra digitalpiano). Men veide tangenter er ikke spesielt egnet til å spille synth-leads med.

 

Av programmer er Pianoteq det ultimate for piano, og Arturia anbefales ofte for klassiske synther. I tillegg har Native Instruments FM8, som kanskje er den beste FM-softsynthen på markedet, Absynth for atmosfæriske lyder, og B4 for orgel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...