Gå til innhold

Formula 1 2010!


Anbefalte innlegg

Da er det ikke mange dagene igjen til 2010 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX folkens!

 

Kalender (+1):

 

Runde 1: 14.mars 13:00: Gulf Air Bahrain Grand Prix

Runde 2: 28.mars 07:00: Qantas Australian Grand Prix

Runde 3: 4.april 09:00: Petronas Malaysian Grand Prix

Runde 4: 18.april 08:00: Chinese Grand Prix

Runde 5: 9.mai 13:00: Gran Premio de Espana Telefonica

Runde 6: 18.mai 13:00: Grand Prix de Monaco

Runde 7: 30.mai 13:00: Turkish Grand Prix

Runde 8: 13.juni 17:00: Grand Prix du Canada

Runde 9: 27.juni 13:00: Telefonica Grand Prix of Europe

Runde 10: 11.juli 13:00: Santander British Grand Prix

Runde 11: 25.juli 13:00: Grober Preis Santander von Deutshland

Runde 12: 1.august 13:00: Magyar Nagydij

Runde 13: 29.august: 13:00: Belgian Grand Prix

Runde 14: 12.september: 13:00: Gran Premio Santander d'Italia

Runde 15: 26.september: 13:00: SingTel Singapore Grand Prix

Runde 16: 10.oktober: 07:00: Japanese Grand Prix

Runde 17: 24.oktober: 07:00: Korean Grand Prix

Runde 18: 7.november: 17:00: Grande Premio Petrobras do Brasil

Runde 19: 14.november: 14:00: Eithad Airways Bu Dhabi Grand Prix

 

Informasjon fra Formula1.com - Race calendar.

 

 

Største endringene i FIAs reglemang i 2010-sesongen:

 

- Ingen fylling av bensin under løpet

- Bilenes tørrvekt økt fra 605kg til 620kg

- Antall biler på banen økt fra 24 til 26

- 8 biler ut i Q1, 8 nye biler ut i Q2 og 10 konkurrerer i Q1 om pole

- Biler i Q3 må starte på samme dekk de kvalifiserte med

- Felg-deksler er ikke lenger tillatt

- Fremdekkene blir tynnere; fra 270mm til 245mm for å balansere grepet fremme kontra bak

- Kun et bestemt antall aero-oppgraderinger under sesongen

- Nytt 25-poengssystem (1. 25, 2. 18, 3. 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 for 10.plass

- Kun elleve sett med dekk i løpet av en race weekend

 

Informasjon fra Formula1.com - Rules and regulations.

 

 

 

Team som deltar i 2010 (team, konstruktør, bil, motor. 1. og 2. fører):

 

 

Vodafone McLaren Mercedes (McLaren) MP4-25 med Mercedes FO 108X -motor

Jenson Button

Lewis Hamilton

 

Mercedes GP Petronas F1 Team (Mercedes) MGP W01 med Mercedes FO 108X -motor

Michael Schumacher

Nico Rosberg

 

Red Bull Racing (Red Bull)RB6 med Renault FS27-2010 -motor

Brendon Hartley

Daniel Ricciardo

 

Scuderia Ferrari Marlboro (Ferrari) F10 med Ferrari 056 -motor

Felipe Massa

Fernando Alonso

 

AT&T Williams (Williams) FW32 med Cosworth CA2010 -motor

Rubens Barrichello

Nico Hulkenberg

 

Renault F1 Team (Renault) R30 med Renault RS27-2010 -motor

Robert Kubica

Vitaly Petrov

 

Force India F1 Team (Force India) VJM03 med Mercedes FO 108X -motor

Adrian Sutil

Vitantonio Liuzzi

 

Scuderia Toro Rosso (Toro Rosso) STR5 med Ferrari 056 -motor

Sebastien Buemi

Jaime Alguersuari

 

Lotus Racing (Lotus) T127 med Cosworth CA2010 -motor

Jarno Trulli

Heikki Kovalinen

 

Hispania Racing F1 Team (HRT) HRT med Cosworth CA2010 -motor

Karun Chandhok

Bruno Senna

 

BMW Sauber F1 Team (BMW Sauber) C29 med Ferrari 056 -motor

Pedro de la Rosa

Kamui Kobayashi

 

Virgin Racing (Virgin) VR-01 med Cosworth CA2010 -motor

Timo Glock

Lucas di Grassi

 

Informasjon fra Wikipedia.

 

 

Så da gleder vi oss!

Endret av joachimvadseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også er det Heikki og ikke Hekki kovalainen :p

Også tror jeg robert kubica liker siste t'en sin, bare for å pirke litt :D

Nå henger jeg med schumi.. Litt vanskelig, for gikk i schumi og ferrari, nå er det håpe på vm til schumi og constructors til ferrari :p

Massa er nr 2 i favorittlista mi ^^

 

 

BTW- Ingen rylling av bensin? =Fylling? OMG ekke det lov i pitstops?

Lenke til kommentar

Nok en gang, beklager fransken :p

 

Ikke lov med fylling av bensin under løpet nå lenger nei. Husker ikke hvem det var, men noen dro med seg bensinslangen nedover pitten, samtidig som Kimmi og Kimmis bil ble full i bensin og ble anntent da han kjørte etter bilen som hadde bensinslangen fremdeles i seg. Tror det var i Valencia eller noe.

Endret av joachimvadseth
Lenke til kommentar

Etter det jeg kan forstå utifra Formula1.com så er det lov å fylle bensin, dog kun 0.8 liter i sekundet og motoren må være av. Det er vertfall det som står.

 

Bensintanken øker fra ca 80 til ca 250 liter (!), så det tar jo mye mer utover bremser og dekk enn hva det har gjort tidligere, så kan hende det skiller de beste fra de dårligere førerene.

Lenke til kommentar

Latterlig at du ikke kan fylle bensin.. Samme idioti som vi så når du plutselig ikke kunne bytte dekk heller under løpet.

 

Dekkskifte og bensinfylling er jo en del av løpsstrategien! Uten dette blir det jo kjedeligere og mer forutsigbart.

 

Forresten, noen som har et godt web alternativ å se F1 på? Hater Viasat, gidder ikke betale i dyre dommer for å få Viasat Motor.

Lenke til kommentar

Synes det er kult med litt endringer! :)

Men er litt skeptisk med dette at man ikke kan fylle bensin under løpet. De vil jo ikke kunne kjøre like fort lenger, da de må spare på bensinen så de klarer å få bilen i mål. Håper ikke dette ødelegger spenningen veldig. (Men nå har da tanken blitt mye større da)

 

Er blitt helt forelska i McLarens sine F1 biler i år. De er helt rååe! :love:

Selvom jeg da er Ferrari fanboy :)

mclaren-mp4-23-launched-7th-jan-2008.jpg

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

2010 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX!

Bane: Sakhir

Antall runder: 49

Lengde på bane: 6,299 meter

Lengde på løp: 308,405 kilometer

 

Første free practice i GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX starter i morgen 12.mars (08:00 norsk tid)og kan sees på blant annet ViasatOnDemand fra og med kl 07:55.

 

Timeplan for GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX (norsk tid):

 

Fredag 12.mars:

Free practice 1: 08:00-09.30

Free practice 2: 12:00-13:30

 

Lørdag 13.mars:

Free practice 3: 09:00-10:00

Kvalifisering: 12:00

 

Søndag 14.mars:

Løp: 13:00

 

 

Så vidt jeg vet skal også Viasat Motor sende alt live, for de som har den kanalen.

Endret av joachimvadseth
Lenke til kommentar

Vel, frem til 1993 var det heller ikke lov med bensinfylling. Det var enkelte som hadde bensinfylling, men den ideen gikk vekk i 1957, og det gikk helt til 1982 før Brabham introduserte bensinfylling og dekkskift på nytt. Men bensinfylling ble forbudt i 1984, før det ble tilatt igjen i 94. Så det er ikke noe nytt med forbud, og jeg har ingen tro på at det kommer til å ødelegge sporten. Det gjorde så avgjort ikke det på 80-tallet, ei heller starten av 90-tallet!

 

Også tror jeg ikke Ross Brawn lot Schumacher styre strategien, det kan fort bli litt mye å tenke på for en fører. Dette gjør det vel slik at man må satse litt mer på å kjøre forbi PÅ banen, og ikke i pit. Ser ikke helt hvordan dette kan ødelegge!

 

Frode: det finnes mange web-muligheter, men hvis du noengang vil ha F1 på mer "vanlige" kanaler, så må Viasatan få vite at det er populært, og det vet de ikke ved å bruke mindre lovlige metoder! :

 

Første trening er ferdig:

Pos Driver Team Time Laps

1. Sutil Force India-Mercedes 1:56.583 18

2. Alonso Ferrari 1:56.766 + 0.183 18

3. Kubica Renault 1:57.041 + 0.458 19

4. Massa Ferrari 1:57.055 + 0.472 19

5. Button McLaren-Mercedes 1:57.068 + 0.485 19

6. Hamilton McLaren-Mercedes 1:57.163 + 0.580 19

7. Liuzzi Force India-Mercedes 1:57.194 + 0.611 19

8. Rosberg Mercedes GP 1:57.199 + 0.616 15

9. Webber Red Bull Racing 1:57.255 + 0.672 17

10. Schumacher Mercedes GP 1:57.662 + 1.079 16

11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:57.722 + 1.139 18

12. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:57.894 + 1.311 20

13. Vettel Red Bull Racing 1:57.943 + 1.360 17

14. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:58.399 + 1.816 13

15. Barrichello Williams-Cosworth 1:58.782 + 2.199 11

16. Petrov Renault 1:58.880 + 2.297 13

17. de la Rosa Sauber-Ferrari 2:00.250 + 3.667 18

18. Kobayashi Sauber-Ferrari 2:01.388 + 4.805 11

19. Glock Virgin-Cosworth 2:03.680 + 7.097 8

20. Kovalainen Lotus-Cosworth 2:03.848 + 7.265 21

21. Trulli Lotus-Cosworth 2:03.970 + 7.387 15

22. di Grassi Virgin-Cosworth 2

23. Senna HRT-Cosworth 3

24. Chandhok HRT-Cosworth

 

All Timing Unofficial

Lenke til kommentar

Også tror jeg ikke Ross Brawn lot Schumacher styre strategien, det kan fort bli litt mye å tenke på for en fører. Dette gjør det vel slik at man må satse litt mer på å kjøre forbi PÅ banen, og ikke i pit. Ser ikke helt hvordan dette kan ødelegge!

Før løpet var schumacher med å bestemme strategien, jo. Han kom med innspill fra bilen når han var på banen også hvis det var noe han ville ha endret..

 

Jeg syns pitstop var spennende å følge med på, for der skilte man fort ut noen sekunder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...