Gå til innhold

Formula 1 2010!


Anbefalte innlegg

Vel, en fører som ligger i en fight på banen, har vel ikke videre stor mulighet til å analysere sin egen bil, kontra andres biler, og ta vurderinger på det. Kilde taes i mot med takk!

 

Trening to er i gang nå. Rosberg hitill raskest med 1.55.555, men det er over en time igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt morsomt å se hvor fort de kjører i de ulike sektorene. Det ar gaaanske så likt, med tanke på at de kjører med forskjellige aero-kits, motorer osv. De er riktig nok bygget etter samme settet med regler, men det er uansett veldig stilig når de seks første førerene kun varierer med 2km/h i sektor 2 feks.

 

Live timing kan sees på Formula1.com mot registrering og krever Java. Veldig kjekt å ha ved siden av når man ser på live sendinger også :)

Lenke til kommentar

Vel, en fører som ligger i en fight på banen, har vel ikke videre stor mulighet til å analysere sin egen bil, kontra andres biler, og ta vurderinger på det. Kilde taes i mot med takk!

DOH

Man ligger ikke alltid i fight...

Men har aldri sagt han analyserer bilen på banen..

Jeg mener at nettopp når han kanskje ser han har sjangs til å kjøre forbi noen, så utsetter han pitstoppet, eller hiver seg inn en runde eller to før, for å få bedre sjangse på han andre når han pitter.. Er lov å bruke hodet litt...

Lenke til kommentar

Så utsetter han pitstoppet sier du? Vel, det vil ikke være til en stor fordel å gå i pit om man har bensin for 4-5 runder til, med tanke på vekt. Derfor pleier de å kjøre til de må i pit. Derfor er det vanskelig å utsette et planlagt stopp. Med den faren det innebærer med tanke å gå tom for bensin. Og om man har sjangs til å kjøre forbi en person som du snakker om, så vil jeg si at man er i en fight, og da har man andre ting å tenke på. Dessuten er jeg mer for racing PÅ banen, enn utenfor. Catalunya i, uhm, 99 (tror jeg) hadde kun 1 forbikjøring, det er faktisk kjedelig...

Og ja, jeg bruker faktisk hodet, fin attitude det der! :)

Lenke til kommentar

POENGET MITT ER.. at schumacher har en finger med i spillet på pitstoppene............ Punktum.

Har lest det, sett det (teamradio) og bladi bladi.

Ble kanskje feil å skrive det sånn som jeg gjorde siden jeg ikke er så jævla god til å ordlegge meg.. Men whatever.. Du tar jo ikke pointet uansett hva jeg sier så..

Lenke til kommentar

Jeg også tror Schumi har (hatt) en finger med i spillet, til en viss grad. Men ligger han i en fight og har kun 1-2 runder igjen med bensin så har han jo ikke noe valg.

 

Men over til noe annet. Siden Massa ble jo skadet i sommer. Han har vell mistet nærmere et halvt år med eventuell kjøring. Får de lov å kjøre noe som helst (bortsett fra de test-weekendene som i Barcelona og Jerez)? Det er jo regler om hvor mye et team kan teste, men FIA kan vell ikke nekte folk ( dette tilfellet Massa) å kjøre litt F1 på "fritida", om dere skjønner? Har også sett at Ferrari er et av de teamene som kjører flest runder på practice og test.

 

Bare for å si det så har jeg lest meg frem til at fjorårets lack of success hos Ferrari skyldes den sent-ankommende dobble diffuseren bak. Bilen/diffuseren var vist ikke optimal for all-over aerodynamikken. Så da får vi se hvordan det blir i år :D

Lenke til kommentar

Joachim, tror nok du har lest riktig da ja, de ga litt opp etterhvert, og begynte å designe bil med tanke på 2010, og prøvde ut komponenter til den på 09-bilen :)

 

Nei, de har ikke lov til å kjøre de nyeste F1-bilene på fritiden. Schumacher hadde vel en dag eller to med en 2006 Ferrari på Ferrari sin testbane i fjor, og Massa hadde også noen runder i samme årsmodell på samme bane etter skaden var leget. I år tror jeg de kan kjøre 2007 biler på "fritiden". Men for at det ikke skal være noe testing i det, så kan de ikke bruke dekk som brukes i årets sesong, og derfor også mye eldre biler. Vet ikke hvordan det er med motor nå som man kommer inn i den perioden også med de "frie" bilene. (altså etter motorfrysen).

Så svaret er, ja de kan kjøre, men kun eldre biler, derfor lite fordelsaktig for førerene som kjører løp. Burde kanskje vært noe test og reserveførere kunne gjort for å holdt formen oppe!

 

Nytt av året er vel også (mener jeg å huske) at hvis man må ha inn en ny fører i løpet av sesongen, vil denne føreren få en testdag med årets bil for å være litt nærmere formen enn man var i fjor! :)

 

TMK9C: Godtatt! :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...