Gå til innhold

Mulig å bytte linje på VGS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja det vet jeg epower :)

 

men det har seg slikt at det jeg har på førstevalget mitt er en privat skole der jeg kunne søkte på byggfag.

 

men jeg har også søkt på en anne ofentlig skole det er da andrevalget mitt, på førstevalget mitt har jeg byggfag andrevalget har jeg teknikk og industiell produksjon. men blir det at jeg kan takke ja til alle disse her da ? :) isåfall blir det tip! ;)

Lenke til kommentar

En gang i juni/juli når du får beskjed om hva du har kommet inn på kan du takke nei til førstevalget og ta andrevalget istendefor. :thumbup:

Sikker på at du kan det? Sånn fungerer det i alle fall ikke på samordna opptak.

Edit: Seriøst, Epower. Når du ikke aner hva du prater om, sjekk i det minste ut fakta. Du lyver, og det er veldig, veldig trist for de som måtte tro på deg.

Tilbud om plass på ditt første ønske? Du bør svare ja. Du får ikke tilbud om plass på lavere ønsker.

Fra vilbli.no.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

En gang i juni/juli når du får beskjed om hva du har kommet inn på kan du takke nei til førstevalget og ta andrevalget istendefor. :thumbup:

Sikker på at du kan det? Sånn fungerer det i alle fall ikke på samordna opptak.

 

Det er videregående det er snakk om her, samordna opptak er vel universitet?

Endret av Epower
Lenke til kommentar

Epower har rett - du kan takke nei til førstevalget, men da bør du være rimelig sikker på at du faktisk kommer inn på andre valget ditt. (Litt dumt om du har dårlig snitt og tar en "dårlig" skole på førstevalg og en "god" skole på andrevalg ;) - eller spekulerer i det: "kommer jeg inn på førstevalget kommer jeg da garantert inn på andrevalget også?") kjenner mange som brente seg på nettopp dette da jeg begynte på VGS for ikke så mange år siden

Endret av Highfivex
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvordan dere klarer å tolke sitatet mitt fra vilbli dithen at man kommer inn på de lavere ønskene om man takker nei til det man har fått tilbud om?

 

men det er vell støre sjanser for en som har gått på vg2 brønnteknikk en hviss det er en som har fått fabrev som rørlegger eller tømrer, snekker? eller tar jeg feil ? takk for raske og fine svar alle sammen ;)

Det er det nok.

Lenke til kommentar

ja jeg har søkt på en ganske dårlig skole:/ snittet er heller ikke all verden å skryte av!

den skolen går det kanskje 50-90 styker på veldig lite å det varier fra 2-13 i en klasse :0

 

men den offentlige skolen er det 1250 som går, og det er 30 pr klasse. så det blir vanskelig å komme inn der da eller ?

 

veldig flott med så raske svar :)

 

den var fårøverig en jeg kjenner som kom inn med snittet 2,5 i fjor så. men blir jeg prioritert på lik linje med andre i og med at jeg har skolen på andrevalget mitt og linjen på andrevalget?

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall fått beskjed om at man kan komme inn på andrevalg så regner med at vilbli tar feil her..

 

Beskjed fra hvem? Rådgivere i skolen er notorisk inkompetente. Jeg har hørt det samme som Herr Brun; hvis man takker nei til førstevalget, får man ikke automatisk plass på andrevalget. Hvis man fortsatt vil gå på videregående etter å ha takket nei må man ta til takke med en restplass.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall fått beskjed om at man kan komme inn på andrevalg så regner med at vilbli tar feil her..

Du er klar over at vilbli.no er en offisiell side fra fylkeskommunene, KS og utdanningsdirektoratet? Søstersida til vigo.no. Jeg lurer på om kanskje du husker feil, eller vedkommende som informerte deg tok feil.

Det vil si. Du kan kanskje komme inn på andrevalget. Men da stiller du sannsynligvis likt med folk uten skolerett, og havner sist i køa (får bare plass om det er flere plasser enn søkere).

Lenke til kommentar

Men har du sjekket om du kan bytte studie? Jeg endret studievalg i forfjor etter at den vanlige søkefristen var gått ut. Så fremfor å ta alt enhver sier som god fisk, så bør du sjekke det opp selv.

 

www.vigo.no skal du besøke, logg inn med MinID som du har fått i posten (rosa lapp).

 

Og til denne samuraien som motsier meg; "Nei? :roll: " er ikke spesielt god argumetasjon. Om du er brennsikker, vis til hvorfor.

 

 

Herr Brun;

Edit: Seriøst, Epower. Når du ikke aner hva du prater om, sjekk i det minste ut fakta. Du lyver, og det er veldig, veldig trist for de som måtte tro på deg.

 

Hva er det for et utsagn? En løgn er når du kjenner fakta, men med overlegg sier noe annet, ofte for egen vinning. At Epower er feilinformert, er noe helt annet. At Epower tar feil, er dog et faktum, p.g.a. :

 

Når du søker på skole A, og får plass, er det parallellt søkere på den andre skolen, og om de hadde holdt plassene åpne for alle som eventuelt ville bytte, ville ingen fått svar før fristen hadde gått ut+ behandlingstid, det hadde tatt for lang tid. Du KAN dog endre søknaden din innenfor fristen, og bli vurdert sammen med de andre. Om du ikke blir tatt opp ved førstevalget, vil du bli vurdert på lik linje med de som søkte på ditt andrevalg, får du plass her, har du skoleplass. Hvis du takker nei til førstevalget, frasier du deg retten på skoleplass det skoleåret, og har dermed ikke skole det året. Så;

 

Du søker på skole A, og kommer inn= Du velger om du vil gå på skole A, eller ikke gå på skole

 

Du søker på skole A, og kommer IKKE inn= Du vurderes ved andrevalget, og blir du tatt opp, får du skoleplass. Hvis ikke gjentar prosedyren seg til neste skole.

 

Du har likevel lovfestet rett på skoleplass i 3 år

Lenke til kommentar

jeg synes selv nordsjøen høres veldig interissang ut! men har jo hørt at det ikke er sikkert at blir så mye olje å sånt i framtiden så, hadde jo vært greit å høre hva andre mener som er bra yrke i fremtiden og da! ;)

 

men er det lett å få seg jobb på nordsjøen? hvis en for eksempel tar vg2 brønnteknikk og har 2-3 i snitt, men har 0 dager fravær er du garantert jobb på nordsjøen da eller? eller får nesten alle som søker om jobb på nordsjøen jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...