Gå til innhold

Når kommer første test av Canon EOS 550d?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om Nikon har noe å svare med, for dette er ren knockout.

 

Dog lurer jeg på hvor lurt det er av Canon selv, å lage et såpass billig kamera som er så likt 7D.

 

Hvorfor mener du det er knockout på Nikon? Både D5000 og D90 er vel så bra som 550D på noen områder. Eneste jeg ser hvor 550D har en opplagt fordel er bedre vidomodus.

 

Ser egentlig ikke problemet i fohold til 7D heller. Trenger du autofokusen, hurtigheten eller byggekvaliteten til 7D er jo ikke 550D noe alternativ. Forskjellen mellom 7D og 550D er vel så stor som forskjellen mellom tidligere xxxD modeller og xxD og det virker jo som Canon har solgt bra av alt fra 20D til 50D likevel.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha speilrefleks? Jeg ønsker ikke å fraråde det på noen måte, men hvis du sier litt mer om hvilke egenskaper som er viktig kan kanksje noen komme med konkrete råd. Jeg tror forøvrig at mange som ønskerseg speilrefelks også burde vurde Mikro Four Thirds fra Panasonic (og muligens Olympus).

 

Kameraer som G1 og GH1 gir deg mange av de samme fordelene som speilrefleks (bildekvalitet, utbyttbare objektiver osv) i en litt mindre enhet. Ryktene sider at G2 lanseres i morgen (høres rart ut med lansering på en søndag, men det er uansett rett rundt hjørnet) og jeg vil gjette at det havner på samme prisnivå som D5000 og 550D. Svakheten hittil har vært seriebildefunksjonen som ikke fungerer med følgefokus, men bortsett fra det er det bra alternativ.

 

Jeg ønsker et speilrefleks fordi jeg ønsker å ta vare på minner på en fin måte...Altså, ta bilder av god kvalitet...Jeg vet ikke om fotogafi utvikler seg til en hobby, men jeg er temmelig sikker på at jeg kommer til å bruke det i flere ulike anledninger.

Det jeg vet jeg kommer til å ta bilde av er "guttane mine", altså mine to helt nydelige tantebarn. De er ganske aktive,og har vanvittig mange crazy uttrykk som jeg vil forevige. Så et raskest mulig kamera er å foretrekke...

 

I tillegg lager jeg mye rart som jeg vil "dokumentere" (produktbilde)...

 

Ellers når jeg kikker på bilder på nettet, liker jeg godt nattbilder og stemningsbilder...

 

Men som sagt, jeg har ikke tatt så mye bilder før (aldri med et speilrefleks) så jeg vet ikke hva som blir min greie å fotografere. Vil anta at det blir altmulig egentlig;)

 

Edit: Et par skrivefeil:P

 

Tjau, der begynte det å komme noe som forteller litt mere om behovet.

Har div. kameraer selv blandt annet et 500D så erfaringen er fra Canon.

Vil påstå med en gang at i 99% av tilfellene vil det ikke bety det kvekk for bildekvaliteten eller muligeten for akkurat _det_ bildet enten du velger 1000D eller 550D, som noen sa det: du bare være litt blakkere.

 

MEN: Det første du sikkert vil ha er ekstern blitz!

SÅ: har du planer om å shoppe en del ekstra i tillegg i kommende tid så ta gjerne 550D men for samme pris får du 450D med 430EXII blitz m.m. og det siste vil gi mye bedre bilder innendørs og om kvelden.

 

Standard kit objektivet holder lenge til du har lært deg å bruke kameraet. Skal du ha linse som virkelig er kjennbart og synbart bedre på alle måter må du ta ganske godt i. Vi snakker om området 6000-9000.- for en allround-zoom.

 

I tillegg vil du sikkert ha noen ekstra minnekort, en ok veske, kanskje et batterigrep (de der er geniale..), fjernkontroll, stativ til produktbildene etc etc. Så spør du meg så kjøp heller450D + blitz hvis du i første omgang vil holde deg rundt de der 6500-7500.- i utlegg.

Lenke til kommentar

Pakket akkurat opp min 550d, og har testet littegrann her hjemme.

Min eneste tidligere erfaring med DSLR er eos1000d, så jeg er ingen ekspert men kan vel sikkert uttale meg blandt nybegynnere som lurer på dette kameraet.

Objektivet jeg bruker er det jeg kjøpte som allroundobjektiv til eos1000d'en, en Sigma 18-200 med bildestabilisator.

Jeg kjøpte bare kamerahuset nå, siden jeg mener at kitobjektivet (18-55) er ubrukelig til mine formål.

 

EOS1000d ble solgt sammen med kitobjektiv dagen før jeg mottok det nye kamerahuset, så direkte sammenligninger av bilder blir vanskelig (men ikke umulig siden det var en kompis som kjøpte det).

 

Den foreløpige konklusjonen er som følger:

* Skjermen er VELDIG MYE BEDRE!!! Dette var det første jeg la merke til, og den nye skjermen er bra!

* Bilder tatt med høy ISO (opp til 1600) er mer enn bra nok til A4-utskrifter som henges opp i stua. (I sort-hvitt var det faktisk ok med ISO6400 for små "fotografialbum-utskrifter" selv om man så en god del støy på store utskrifter).

* Autofokus i videomodus måtte man slå på i menyen, og virket ikke så veldig godt i en dårlig opplyst stue, men bildekvaliteten var helt vilt bra!

* Filstørrelsen var overraskende liten sammenlignet med eos1000d som har bare litt over halve oppløsningen. Gjennomsnittet på bildene jeg tok i stua var ca 6MB pr bilde, kontra EOS1000d som lå på 4,5.

 

Om dette er verdt pengene i forhold til billigere kameraer er jeg litt i tvil om.

Som nevnt tidligere blir nok sluttresultatet bedre om man kjøper et billigere kamerahus og heller legger pengene i objektiver og tilbehør. Problemet da blir at man etter kort tid ønsker seg et bedre kamera, og dermed vil man ha kastet en del penger ut av vinduet.

Kjøper man et "dyrt" kamera med én gang vil det ta lengre tid før man føler at man har vokst fra kameraet.

Hvis jeg skal komme med en anbefaling så må det bli å gå for dette kameraet, men droppe kitobjektivet til fordel for f.eks et 18-200objektiv som man kan bruke til nesten alt. Hvis man er vant til kompaktkameraer e.l. vil man fort bli frustrert over hvor lite zoom det er på en 18-55. Blitz, stativ, spesialobjektiver kan man ta etterhvert.

 

PS. kjøp STORT minnekort. En 10-minutters videosnutt av ungene spiste opp hele 4GB-kortet mitt...

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Har også akkurat fått kameraet i hus, men jeg valgte altså det andre kittet 18 - 135. Siden jeg ikke har hatt noe SLR tidligere er det mitt første objektiv, og synes da det virket som en god allround, spesielt med tanke på kit-prisen. Objektivet koster jo i løs-salg her i danmark nesten 3 000 kroner.

 

Ikke hatt tid til å eksperimentere så mye enda dog, og har ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag. Men når jeg blir god kompis med det, vil jeg da gjerne svare på noen spørsmål.

Lenke til kommentar

Fikk mitt 550D i dag. Og mulig jeg er dum, men får ikke valgt 30fps i fullHD. Er det en innstilling jeg bare overser, eller kan det være minnekortet mitt som ikke klarer det? Har et Class6 SDHC fra Kingston (på 8GB).

 

Edit: Fant det ut;) Var å sette på NTSC. Hva anbefales for oss i Norge som bruker PAL? 25FPS i PAL, eller 30FPS i NTSC??

Endret av DKH
Lenke til kommentar

Fikk mitt 550D i dag. Og mulig jeg er dum, men får ikke valgt 30fps i fullHD. Er det en innstilling jeg bare overser, eller kan det være minnekortet mitt som ikke klarer det? Har et Class6 SDHC fra Kingston (på 8GB).

 

Edit: Fant det ut;) Var å sette på NTSC. Hva anbefales for oss i Norge som bruker PAL? 25FPS i PAL, eller 30FPS i NTSC??

Det spørsmålet er vel totalt unødvendig. Les det du skrev en gang til, sakte, så ser du nok at du allerede har svart deg selv :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...