Gå til innhold

10 sek er gått og den splitter nye AMD prosessoren er vræka


Anbefalte innlegg

Resett BIOS aller først, uansett om du har helt nytt HK !

CPUèn er ikke gåen hvis maskinen gir respons etter 10 sek.

og slår seg av.

ER CPUèn gåen så får du ikke som regel 10 sekunder,

det skjer nemlig ingenting !

Det kan like godt være Biosfeil eller feilmontering ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Resett BIOS aller først, uansett om du har helt nytt HK !

CPUèn er ikke gåen hvis maskinen gir respons etter 10 sek.

og slår seg av.

ER CPUèn gåen så får du ikke som regel 10 sekunder,

det skjer nemlig ingenting !

Det kan like godt være Biosfeil eller feilmontering ?

 

Tror nok du må prøve litt mere som "jarmo" sier her før du gir opp!

prøv med litt forskjellige innstillinger i Bios!! Du kommer vel inn i Biosen??

Lenke til kommentar

Er enig med Jarmo...det er ikke sikkert at det er CPU som er gåen. Jeg ville testet den i et annet hovedkort/testet en annen CPU før jeg hadde sendt den inn igjen.

 

At den ikke slo seg av etter 10 sek. uten CPU, gjør bare teorien om turtallsavlesning mer sannsynlig.

 

Men det kan også være andre ting som er feil. Derfor er det viktig med skikkelig feilsøking og ikke bare anta at det er CPU som er gåen.

Lenke til kommentar

Høyres meir ut som nevt tidligere at det er ein konflikt med bus hastigheten på rammen her. Har sjølv hat akkurat samme problemet som er her. Og feilen hos meg var at bus hastigheten var feil så eg måtte flytte på jumperen (på hovedkortet). Kansje du skulle også prøve å resette biosen ? Veit ikkje om du har forandra noko der, men det kan ikkje skade og gjør det uansett.

Lenke til kommentar

dette er mine tips

 

1 få tak i en vifte med mere rpm 2500+

2 kobl gjerne strømforsynings viften til cpu for å få den opp i turtall

3 gå inn i bios og fjern cpu fan control eller lingnende

 

sjekk at du ha riktig shim og at den ikke står på høykant hvis du monter med hk stånde der det ofte at det blir et mellomrom

 

sjekk bruksanvisning på http://www.arcticsilver.com/ for pasta info

Lenke til kommentar

Har du sjekket power knappen på kabinettet. I et Skyhawk som jeg monterte var power knappen "støkk" . Er to knapper power på møkka.

Pcen startet opp viftene i noen få sekunder og så var det stopp. Kortsluttet pinnene på hovedkortet uten at powerknappen var tilkoblet, og voila der fyrt vidunderet opp

Lenke til kommentar

les manualen for hovedkortet. Der står det somregel hvordan du ovverider sikkerhets funksjonene. Hos meg må jeg holde inne ins knappen under oppstart derson jeg har fan controll påslått i bios, noe som er default.

Nå har ikke jeg asus, men asus har nok noe lignende.

 

Dersom det er en ødelagt cpu så sjekk den under lupa. Er det ingen synlige missdannelser får du ny på garanti. Men dette er nok et vifteproblem. Kanskje til og med ukompitable ram brikker. (det er sjeldent men det henner)

Lenke til kommentar

tviler på at han får garanti på en svidd cpu, men det virker som om det er noe annet enn cpuen som føkker litt her. hvis den skrur seg av etter ca 10 sek er jo det et tegn på at det er noe liv der? da jeg wasta mine 2 xp1800, skrudde på maskina og den bare sto der å surra. indikerte at cpu var ødelagt på leds'ene, men anyways, reset CMOS å se hva som skjer.. eller prøv cpu'en i en annen maskin. fungerer den ikke DER, er det den som er problemet. :-?

Lenke til kommentar
Er enig med Jarmo...det er ikke sikkert at det er CPU som er gåen. Jeg ville testet den i et annet hovedkort/testet en annen CPU før jeg hadde sendt den inn igjen.

 

At den ikke slo seg av etter 10 sek. uten CPU, gjør bare teorien om turtallsavlesning mer sannsynlig.  

 

Men det kan også være andre ting som er feil. Derfor er det viktig med skikkelig feilsøking og ikke bare anta at det er CPU som er gåen.

 

Hør på alfern!!

Hadde selv et amd a7n8x kort som ikke ville poste når det skulle brukes første gang...det kom av at vifta på cpu'en hadde for lav rpm, sjekk dette hvis du ikke allerede har gjort det..

Lenke til kommentar
du får bare til svar at, det er blitt påført skade på kjernen som følge av feil montering/demontering. det fikk eg. men eg fikk en ny cpu til innkjøpspris da...

 

Driver du og dobbelt-poster (eller, i dette tilfellet, firedobbel-poster) bare for å øke antall meldinger? :wink: Eller er det fordi forumet er håpløst treigt for tiden og du er utålmodig og avbryer for så å prøve om igjen? :oops:

 

sorry for det der :oops: men nettleseren stoppet totalt isetd, og siden kom ingen vei. derfor 4 dobbelt innlegg :lol: men i såfall, folk fikk i hvertfall med seg hva eg ville si :wink: men åssen i all verden kan eg vere sikker på åssen eg skal montere på kjøleribben når cpu kjernen tåler såpass lite som den gjør? du har jo disse putene på cpu`en, men disse blir jo presset ned under høgden på kjernen....får min cpu neste uke og eg vil gjerne få det til å klaffe, uten no skader på dn,.

Lenke til kommentar
..  men åssen i all verden kan eg vere sikker på åssen eg skal montere på kjøleribben når cpu kjernen tåler såpass lite som den gjør? du har jo disse putene på cpu`en, men disse blir jo presset ned under høgden på kjernen....får min cpu neste uke og eg vil gjerne få det til å klaffe, uten no skader på dn,.

 

Dersom du er redd for å skade CPU ved montering kan du bruke shims, eller du kan kjøpe en kjøler som skrues til hovedkortet.....dersom du bruker en kjøler med klemme, kan det være lurt å bøye klemma litt tilbake, slik at den ikke strammer alt for mye.

Lenke til kommentar
du får bare til svar at, det er blitt påført skade på kjernen som følge av feil montering/demontering. det fikk eg. men eg fikk en ny cpu til innkjøpspris da...

 

Helt riktig.. det skjer ofte.

 

Trådstarter: Ta frem en lupe, og sjekk at det ikke er noen fysiske skader på den. Om det er det, så må du ikke si at du har montert den, for da vil de påstå at det er du som har gjort det når du monterte den. Så da sier du bare at du har motatt en skadet CPU, og du ikke har prøvd den.

 

Da bør trådstarter være nøye med å rense cpu for goop. :lol: Hvis ikke blir det j****g dumt. 8)

Lenke til kommentar
du får bare til svar at, det er blitt påført skade på kjernen som følge av feil montering/demontering. det fikk eg. men eg fikk en ny cpu til innkjøpspris da...

 

Helt riktig.. det skjer ofte.

 

Trådstarter: Ta frem en lupe, og sjekk at det ikke er noen fysiske skader på den. Om det er det, så må du ikke si at du har montert den, for da vil de påstå at det er du som har gjort det når du monterte den. Så da sier du bare at du har motatt en skadet CPU, og du ikke har prøvd den.

 

Da bør trådstarter være nøye med å rense cpu for goop. :lol: Hvis ikke blir det j****g dumt. 8)

 

hehe.. ja så klart. Dette burde jeg kanskje ha skrevet, men men rengnet nesten med at de fleste her som kunne alfabetet også kan bruke to av de små grå på en gang ;)

Lenke til kommentar

formann skrev

 

hehe.. ja så klart. Dette burde jeg kanskje ha skrevet, men men rengnet nesten med at de fleste her som kunne alfabetet også kan bruke to av de små grå på en gang :wink:

 

Jeg er sikker på at du vet formann, ikke misforstå. Det er likevel noen tråder som indikerer det motsatte. Sterk påstand formann. :lol:

Lenke til kommentar
formann skrev

 

hehe.. ja så klart. Dette burde jeg kanskje ha skrevet, men men rengnet nesten med at de fleste her som kunne alfabetet også kan bruke to av de små grå på en gang :wink:

 

Jeg er sikker på at du vet formann, ikke misforstå. Det er likevel noen tråder som indikerer det motsatte. Sterk påstand formann. :lol:

 

Du har faktisk helt rett, beklagligvis..

Lenke til kommentar

det er jo selvsagt at cpu`en er ødelagt nå maskina ikke teller opp rammen engang. Da jeg svidde min xp1800+(voltfeil) slo maskina seg av etter ca 10 sek, ellers slo den seg ikke av i det hele. Første del cpu`en blir brukt under opp start, er når den teller rammen. så cpu`en din er nok ødelagt

Lenke til kommentar

Du bør ta av kjølern å sjekke om coren er hel da, er den hel så jeg 99% sikker på er ikke cpu'n din ødelagt, det går ikke ann å grille cpu'n sånn på 10 sek.

 

her lukter det brukerfeil laaaaaang vei

 

første du bør gjøre er å bytte vifte kontakter, finnes som regel minst to på alle hovedkort, sjekk om rammen er hel, resett cmos, det er mange ting som kan forårsake at maskina ikke skrur seg på skikkelig, feilkobla leds f.eks.

 

Har du ødelagt coren på cpu så ser du jo det med engang, Åssen du har fått til det skjønner jeg i såfall ikke, Folk som er så hardhendte/klønete bør ikke ha sine hender nedi ei maskin full av fint følende komponenter uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...