Gå til innhold

Hva synes dere om pels?


ja eller nei?  

90 stemmer

  1. 1. hva synes dere om pels?

    • fint/kunne gått med det
      39
    • kunne aldri gått med det
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda et reflektert innlegg fra en "dyreplager" som fråtser i kjøtt, egg og melk?

For du trenger jo ingen av disse produktene, finnes mange vegetabilske alternativer.

Regner med at du spiser animalske produkter siden du elsker å se dyr lide da, det er jo den eneste konklusjonen man kan trekke fra dette.

 

Dobbeltmoral er dobbelt så godt?

 

Til bjarnemann:

http://www.youtube.com/watch?v=8zVL9lDW7RE

Lenke til kommentar

Nei, men trenger slett ikke kjøtt, egg og melk. Og hvis du tar en titt på kylling- og eggproduksjonen i Norge, så ser du at disse lever under forhold som er like ille som pelsdyrindustrien. Man kan i det minste skaffe seg økologiske egg, kylling og melk. Det er fortsatt ikke ideelt, men de har de bedre enn konvensjonelle egg og kylling.

Lenke til kommentar

Jeg er bare interessert i å høre om dere pelsmotstandere spiser kylling jeg, for jeg kan umulig tenke meg at de har det så mye bedre enn pelsdyr..

 

Ja jeg spiser kylling. Har dog ikke vært klar over at kyllingene blir så dårlig behandla, men hvis det er så du sier får jeg finne meg noe annet å gompe :)

 

IDF: Tror heller det er snakk om de som lager eggene :)

Lenke til kommentar

Dyrene lider jo ikke. Dessuten har det nettopp blitt innført nye lover på størrelsen på burene, nå har de 2x plassen og en "benk" å sitte på.

Neida, de lider ikke, ikke i det hele tatt.

 

I en inspeksjon gjennomført av Nettverk for dyrs frihet ble over 20% av Norges pelsfarmer inspisert. Samtlige er nå politianmeldt for brudd på pelsdyrforskriftene eller andre lovbrudd. Dyrebeskyttelsen Norge og Nettverk for dyrs frihet lanserer i dag rapporten "Skinnet bedrar - en gransking av pelsdyroppdrett i Norge". Rapporten gir en detaljert gjennomgang av tall- og bildematerialet avdekket på inspeksjonen. Blant funnene på de inspiserte pelsfarmen er:

 

  • Nær 70% av revefarmene og over 21% av minkfarmene hadde bur som var ulovlig små.
     
     
  • På over 42% av revefarmene og 46% av minkfarmene ble det funnet skadde dyr, med blant annet avbitte lemmer, brukne bein og skader på øyne, tannkjøtt og labber.
     
     
  • Det ble funnet dumpede skrotter på 22% av pelsfarmene. På en av farmene ble det funnet en halvveist oppspist revevalp hengende fra et gjerde.
     
     
  • Over 80% av revefarmene bryter forskriften om innredning i burene ved å ikke ha kasser til alle dyr.
     
     
  • 83% av pelsfarmene hadde et uakseptabelt eller mangelfullt renhold i burene, i strid med pelsdyrforskriftens §8. Svært graverende forhold ble fotografert ved en rekke farme
     
     
  • 99% av pelsfarmene er anlagt i strid med pelsdyrforskriftens §3 om tilstrekkelig avstand mellom pelsdyrhus for å hindre spredning ved eventuell brann.

 

Funnene står i skarp kontrast til pelsbransjen uttalelser om at de graverende forholdene som er avdekket kun er unntakstilfeller. Tvert imot tegner inspeksjonsresultatene et bilde av en bransje ute av kontroll, hvor ulovligheter er regelen fremfor unntaket.

 

 

 

 

pels88_1226351108.jpg

 

pelsanmeldelse_artikkel.gif

 

pelsX051_1226340509_1226340523.jpg

 

 

Anbefaler interesserte til å se filmen pelsbransjens løgner, som dokumenterer forholdene på 100 pelsfarmer i hele Norge. Undersøkelsen avslører omfattende lovbrudd og systematisk dyremishandling. Undersøkelsens avsløringer er sjokkerende.

 

"Dagens pelsdyrhold er basert på hold av aktive rovdyr i små nettingbur. Driftsformen betyr at dyrene ikke får tilfredsstilt naturlige adferdsbehov. DNV mener derfor at tiden nå er moden for å vurdere avvikling av pelsdyrholdet i Norge. ”

 

- Den Norske Veterinærforening, 2009"

Lenke til kommentar

Til pelsmotstandere:

 

Dere skulle fått 50 tusen kroner for å spise 1/2 kg Panda kjøtt, og bruke pelsen som dyne i 2 uker.

 

Hadde dere sagt ja?

 

Visst ikke, hadde dere sagt ja visst dere hadde fått 50 millioner?

 

 

Til alle pelsmotstandere i verden som hadde sagt ja til 50 tusen eller 50 millioner for 1/2 kg gratis panda middag og gratis panda pels dyne...

 

...på samme måte som dere hadde sagt ja pga. penger - på samme måte blir pelsindustrien i all hovedsak styrt av penger.

 

Med andre ord, verden er i stor grad styrt av penger.

 

Det er som regelt bare snakk hvor mye penger enn får, og blir en tilbydt en storsum penger så hadde nok det fleste pelsmotstanderne også f.eks brukt en revepels som dyne i ett par uker, eller en vegetarianer spist ett par kaniner.

 

Og med hundretusen i uke lønn, så hadde nok mange pelsmotstandere fort begynt på pelsfabrikk også.

 

 

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Funnene står i skarp kontrast til pelsbransjen uttalelser om at de graverende forholdene som er avdekket kun er unntakstilfeller. Tvert imot tegner inspeksjonsresultatene et bilde av en bransje ute av kontroll, hvor ulovligheter er regelen fremfor unntaket.

Dette er ingen nøytralt granskende rapport. Den er skrevet av sinte, innbitte pelsmotstandere og formulert tendensiøst. Se for eksempel sitatet over her.

 

Pelsdyrfarmene har hundrevis av bur. Dersom de finner ett eksempel på feil innredning i ett av burene så havner farmen i kategorien "bryter forskriften om innredning av bur". Selv om f.eks 999 bur av 1000 følger forskriften til punkt og prikke. Hvis dyrebeskyttelsen bruker en slik tellemåte for å hevde at "bransjen er ute av kontroll" og at "lovbrudd er regelen fremfor unntaket" så vil jeg kalle oppsummeringen svært tendensiøs og vitenskapelig verdiløs. Den er derimot høyst verdifull for media dersom de vil blåse opp historier a la fjæra som ble til 5 høns. Noe de selvsagt vil fordi skandaler og hysteri selger aviser som bare det. Dessverre hjernevaskes leserne til å tro at det er regelen fremfor unntaket at f.eks bur er feil innredet og de mentale bildene av dyr som pines er regelen fremfor unntaket.

 

Jeg vil herved erklære rapporten for slaktet og etterlyse en edruelig og saklig rapport som forteller hvor mange prosent av de sjekkede burene de mener er feil innredet og hva innredningsfeilene går ut på i form av et kakediagram eller lignende. Sannsynligvis er det snakk om noen svært få graverende tilfeller og mange marginale feil.

 

Hvis noen ser rødt og lurer på hva jeg egentlig står for så anser jeg meg for å være en dyrevenn, men også en som setter stor pris på at sannheten skal frem og hater tendensiøs propaganda, uansett hvilken vinkel det måtte komme fra.

Lenke til kommentar

Nettverk for dyrs frihet?

Var det ikke under denne aksjonen hvor det ble avslørt utplassering av rever som var skadet og utsultet? Er det ikke samme folkene som tidligere slapp ut tusenvis av mink?

 

Det sier også sitt at de anmelder alle pelsdyrfarmene, jeg har ingen tro på at reve-farmeren kunne gjort noe for å godkjent inspeksjonen.

Finner vi ikke feil, lager vi feil.

 

Kan vi stole på sakligheten til en organisasjon som gang på gang har blitt forvist av politiet fra Oslos pelsforretninger etter å ha skremt bort kunder og trakassert de ansatte under dekke av løpeseddel utdeling.

 

Mener ikke at forholdene er gode nok på norske pelsfarmer, jeg håper et kontrollorgan og sertifiseringsystem kommer på banen etterhvert.

 

Det nytter ikke å si at man er mot dårlig behandling av dyr, derfor er man imot pelsfarm når man aler opp dyr i mye verre omgivelser for mat/skinn/dun/egg osv.

 

Pels er et nytteprodukt for mange, men ikke like mange som de fleste andre dyre-næringer. Derfor blir den et lett bytte for folk som trenger og føle seg bedre med sitt eget forbruk av "dyreplageri".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...