Gå til innhold

Temperatur CPU GPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gpuer slår seg av ved 105C mens cpuer vanligvis tåler 95C. Men når cpu nærmere seg 80C er det mer en hva jeg synes er greit. gpu tåler jeg litt mer av. Dette varierer også litt mellom modeller,

 

Desverre så er det sånn at noen cpu'er har en terskel på mellom 85 og 95C og dermed så blir dette litt feil, når det gjelder gpu så er vel maks temperatur opp mot 100C det som kan håndteres i korte perioder før det blir kritisk, men man kan ofte se at eldre Gpu'er med maks oppgitt temp på 105+ som 8800 ofte får store problemer allerede ved 80 - 90C.

 

Personlig liker jeg å anbefale disse driftstemperaturene på Idle / Load :

 

Cpu optimalt : ca 30 I / 60 L

Gpu optimalt : ca 35 I / 75 L

Lenke til kommentar

med eldre gpuer med som ikke klarer å throttle seg ned synes jeg 35C høres meget lavt ut. ingen fare om gpu ligger 50-60C idle. 48xx serien til ati holdt seg meget høyt ved idle og de uttalte at litt høye tempraturer ikke var noe farlig, det var store svingninger som var usunt.

 

Sikkert mange tusner av meninger om hva som er det riktig her. Så man kan vurdere litt selv ut i fra gjennomsnitt av meninger.

Lenke til kommentar

Mine ligger slik på Idle: zx1v00.jpg

Men jeg tror de tåler en del. Kan tenke meg nivået på disse temperaturene om jeg hadde hatt Stock Kjøler på CPUen ihvertfall.

 

Ellers er det rimelig kaldt her i leiligheten, så er nok absolutt derfor jeg har såpass lav idle-temp nå.

 

Men jeg vil si CPUen burde være rundt 50 grader uten problemer. GPU litt mer.

Lenke til kommentar

Dette varierer ALT for mye fra modell til modell at det går ann å generalisere slik. Stock i7 920 c0 kjørte jo kjapt på 65-70c med stock kjøler, mens dette ville vært for varmt for en amd PII.GPUen min idler på 66c, load 86. Så det varierer veldig mye hva som er normalt, og når temp begyner å bli skadelig

Lenke til kommentar

Jeg har et Asus HD 4870, og det har idlet på 80 grader siden det var nytt. Viften står omtrent stille da, og vifteprofilen gjør at den har load på 85-90 maks. 

 

Det har ikke tatt skade av det på noen som helst måte og lever i beste velgående etter snart 2 år.

 

Nå skal det sies at jeg nettopp flashet bios'en med ny vifteprofil slik at den ligger på ca. 70 på idle og 75 på load for å slippe å være redd for at det er for høy temp.

 

Hvis du vil se høye temperaturer, så fyr opp occt og bruk gpu-z til å sjekke vrm-temps. Var oppe i 130 grader hos meg  :ermm:

Lenke til kommentar

Det er alt for høye temperaturer så noe må være galt med kjøleløsningen din.

Mitt 4870 på stock lå på ca 80C ved full load , med en justert vifteprofil kunne jeg senkte temperaturen med 10C.

 

Når det gjelder temperaturanbefalningene jeg gjorde tidligere i tråden så bør man anse disse som en generell anbefalning og at det går greit å avvike fra disse, men man bør huske på følgende regler :

 

*Temperaturer på over 75C er ikke noe å anbefale over lengre tid pga økt elektromigrasjon og medfølgende slitasje på hardware. Temperatur slår også litt forskjellig ut på hver enkel komponent og noen cpu'er er veldig følsom for høy temp (gir regnefeil, bsods etc) mens andre enheter blir mindre påvirket.

*Jo lavere driftstemperatur jo generelt lengre levetid på produktet.

*Mindre sjangse for at det skal akumuleres varme i hele kabinettet og påvirke andre komponenter.

*Mindre sannsynlighet for selvantenning (dvs brann).

Lenke til kommentar

Utifra forskjellige tester, så har jeg lagt merke til at Phenom II har faktisk meget lave LOAD temperaturer (altså rundt 45 grader). Har du et godt ventilert kabinett, god kjøler og ikke overklokker livskiten ut av CPUen, så bør temperaturen holde seg relativt lav. Sjekk AMD sine sider for TjMax ;)

Lenke til kommentar

Det er alt for høye temperaturer så noe må være galt med kjøleløsningen din.

Mitt 4870 på stock lå på ca 80C ved full load , med en justert vifteprofil kunne jeg senkte temperaturen med 10C.

 

 

Det er faktisk helt standard temperaturer for 4870, bare sjekk rundt på nettet selv. Vifteprofilen i kortet er laget for at tempen skal være 80 grader, og justerer viften etter det.

 

Hvis jeg manuelt øker viftehastigheten fra 20-23 som den er på idle, så kan jeg lett få ned temperaturen.. Men da støyer det for mye imo. :(

 

Poenget var uansett at "høye" temperaturer ikke er noe ille i seg selv. Se bare på gode gamle geforce 6600, den passerte lett 100 grader i load :thumbup:

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mine ligger slik på Idle: zx1v00.jpg

Men jeg tror de tåler en del. Kan tenke meg nivået på disse temperaturene om jeg hadde hatt Stock Kjøler på CPUen ihvertfall.

 

Ellers er det rimelig kaldt her i leiligheten, så er nok absolutt derfor jeg har såpass lav idle-temp nå.

 

Men jeg vil si CPUen burde være rundt 50 grader uten problemer. GPU litt mer.

 

Angående Piriform speccy: Har selv brukt SpeedFan en stund, og vært litt urolig når cpu overstiger 70 grader. Jeg blir ikke mindre urolig når piriform speccy viser rundt 15 grader mer enn SpeedFan, enten det er 45/60, 60/75. Har noen idee om hvilket program som viser mest nøyaktig/reell temperatur? Evt. andre slike programmer?

Lenke til kommentar

CoreTemp til CPU, og til GFX bruker jeg selv RivaTuner.

 

Hvis du vil se høye temperaturer, så fyr opp occt og bruk gpu-z til å sjekke vrm-temps. Var oppe i 130 grader hos meg :ermm:

Rart, på de 4870'ene jeg har testet kutter kortet ved 110 grader på VRM's.

 

Jeg lar selv aldri CPU ( Q9550 ) gå over 65 grader ved load til daglig bruk. Under f.eks. IntelBurn når den 80 grader, men det er ekstrem stresstesting og noe den aldri vil nå ved vanlig bruk. En regel jeg har fulgt siden dagene med pentium.

GPU er aldri over 50 grader ved load, ( Custom Accelero ) VRM's 70 grader max.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Poenget var uansett at "høye" temperaturer ikke er noe ille i seg selv. Se bare på gode gamle geforce 6600, den passerte lett 100 grader i load :thumbup:

*mimring* Den throttler på 145c på kjernen.

 

Det er sjelden at kortene får grafiske bugs under 110 grader på kjernen, problemet er bare at det er andre komponenter på kortet også. Når HD4870 holder 105 grader på kjernen så klarer kjernen seg helt fint, men vrm-modulene holder da samtidig 125-130 grader, og de klarer ikke det. Minnebrikkene ligger på samme som vrmene.

 

CPU'er klarer mer eller mindre alltid 100c, men nå for tiden skrur de seg av ved 90 for stabilitet og levetid.

Lenke til kommentar

Poenget var uansett at "høye" temperaturer ikke er noe ille i seg selv. Se bare på gode gamle geforce 6600, den passerte lett 100 grader i load :thumbup:

*mimring* Den throttler på 145c på kjernen.

 

Det er sjelden at kortene får grafiske bugs under 110 grader på kjernen, problemet er bare at det er andre komponenter på kortet også. Når HD4870 holder 105 grader på kjernen så klarer kjernen seg helt fint, men vrm-modulene holder da samtidig 125-130 grader, og de klarer ikke det. Minnebrikkene ligger på samme som vrmene.

 

CPU'er klarer mer eller mindre alltid 100c, men nå for tiden skrur de seg av ved 90 for stabilitet og levetid.

 

At cpu og gpu fint greier å overleve disse temperaturene på kort sikt er ikke feil, men det er ingen tvil om at dette dessidert ikke er bra i lengden.

Jo høyere temperatur på Cpu /gpu jo mer sannsynlig er det at det oppstår regnefeil , det samme med gpu , da faller også stabiliteten og ytelsen på systemet betraktelig.

 

I tillegg så har vi levetiden til skjermkortet rent generelt (og cpu'er om vi skal ta med disse i samme slengen) og her vil jo uansett påstå at jo lavere temperatur jo generelt lengere levetid kan vi forvente på disse to komponentene.

Normalt vil en høyere temperatur raskere føre til feil i siliconet og transistorene og det skal ikke mer til for at et relativt kompleks cpu / gpu slutter å fungerer eller produserer artifacts.

 

Om du ønsker å fordype deg i elektronmigrasjon så står det en del om det på wikipedia : http://en.wikipedia....Thermal_effects

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har en flere års utdannelse om det, og jeg vet at det ikke er sundt i lengden, men har aldri hørt om en cpu som har dødd av en max-temp på 100grader. Har også sett et 6600gt med en defekt vifte som dro opp på 145 grader før det throttlet, funker fint det 5 år senere.

 

På lang sikt så kjører jeg selv passiv cpu-kjøling, og den makser ut på 70-75 grader på en varm sommerdag, den har holdt seg i live uten problemer i 5 år den og.

 

Poenget mitt er at temperatur på cpu har blitt kraftig hypet på senere tid, og systemene er ganske flinke på å ta vare på seg selv. Værste jeg har sett var en compaq stasjonær med pentium 3 prosessor. Den utviklet problemer med at den skrudde seg av fra tid til annen, og til slutt så kunne den bare være på noen minutter av gangen, så jeg, en venn av hans barnebarn skulle se på den.

 

Jeg burde ha tatt med spade for å grave ut støvet som lå som et loddent teppe på hovedkortet, den skrudde seg av pga temperatur, et problem maskinen levde med i mange år. Den hadde en treshold på 110 grader.

 

Jeg sier som sagt ikke at det er sundt, men sjansen for at noe skjer er enormt liten, og hvis det bare er en liten topp under OC-suicide run etc så er det ingen problemer for levetiden.

Lenke til kommentar

Jeg har derimot hørt om og selv sett at cpu'er som har gått over 95C har dødt plutselig , men dette er selvsagt veldig avhengig av cpu-serien og m.m.

 

Nå skal jeg ta fram en litt eldre cpu som et godt eksempel på Temperatur og stabilitet :

 

Barton +2500 , denne cpu'en hadde jeg selv i en driftstemperatur på ca 40C og opp mot 60C ved full load med en vifteløs Rocket vannkjølingløsning , men pga avleiring i vannkablene (Thermaltake gugga :( ) økte temperaturen betraktelig.

Fram til da hadde jeg opplevd nettop nedsatt stabilitet (som jeg selv skyldte på windows XP) og jeg var lite varsom på temperaturen så lenge ting hadde fungert "stabilt" før , et par tester med Prime95 fikk stadig vekk feil som jeg før ikke hadd fått og det ble faktisk så ille at pcen stoppet å fungere og Bartonen døde en stille død.

Heldigvis hadde jeg en Mobile versjon tilgjengelig på 45W som raskt erstattet den gamle traveren og fikk fjernet avleiringa i vannkjølinga , denne fungerer den dag i dag i omaskinen til en kamerat som kjører den både kjølig og på normal driftstemperatur.

Selvsagt jeg skal ikke utelukke 100% at det kan ha vært brukerfeil også i forbindelse med vedlikehold av vannkjølinga , men etter en blåskjerm og full stopp av systemet startet den i alle fall aldri mer opp.

 

Akkurat i denne perioden var det faktisk vanlig at cpu'er ikke hadde on die protection mot varme : Tomshardware

 

Nå i dag er følgene av bedre beskyttelse på cpu nettop det som sørger for at langt mindre cpu'er tar kvelden ved at disse "throttles" ned , i praksis så mister man ytelse fordi cpu har behov for å kvitte seg med varme og senker hastighet og behovet for volt for å kunne gjøre dette.

 

Gpu'er som Nvidia sin 8xxx serie har vist seg å ha alvorlige produksjonsfeil ( http://www.theinquir...chips-defective ) og som rett og slett utvikler seg pga varmeutvikling og stress til en død gpu.

Sjekker du forumet så vil du legge merke til at Nvidia 8xxx serien ser ut til å ha en levetid på 2 - 3 år utifra rapportene fra brukere som opplever artifacts og andre visuelle bugs.

http://www.diskusjon...owtopic=1220718

 

Høye temperaturer fra Gpu og cpu vil også kunne påvirke temperaturen på andre komponenter og i noen tilfeller føre til langt flere feil enn kun "regnefeil" , sjekk feks -Alias- sine problemer : http://www.diskusjon...owtopic=1219729

 

Derfor synnes jeg det er fornuftig å anbefale at man prøver å holde temperaturene lave , nettop fordi temperatur kan ha veldig mye å si for stabiliteten og levetiden på pcen din.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...