Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Artifacts, både i Windows og oppstarten.


Anbefalte innlegg

Ahoy.

 

 

Jeg fikk for noen timer siden en hyggelig overraskelse i form av plutselige artifacts på halve skjermen, så en melding om ingen kontakt mellom skjermen og PC-en. Jeg restarta på svenskemåten og fant lignende artifacts i oppstarten også (Bilde 1, 2 og 3).

 

Første instinkt var at skjermkortet hadde det litt varmt, så jeg rengjorde grundig både der og på CPU-vifta. Det hjalp helt fram til noen sekunder inn i Windows, da jeg fikk samme artifacts som først, etterfulgt av null kontakt, og igjen artifacts i oppstarten. Hittil har jeg også prøvd både system restore og en system repair i oppstart uten hell. Driveroppdatering gjorde òg heller lite. Forøvrig klager skjermen også med "Out of range!" til tider, og når jeg trykker på knappene dens.

 

Nå er jeg tom for ideer, og siden jeg ikke kan stort om dette står det mellom feil i kortet eller skjermen, og jeg lener selv mot kortet. Det har slitt en stund med artifacts i enkelte krevende spill allerede, men siden skjermen oppfører seg så merkelig er jeg litt usikker.

 

Kortet er forøvrig et GeForce 8800 GTX, skjermen en rimelig ny, billig BenQ.

 

Jeg skriver vel mest for å høre innspill fra mer erfarne brukere. Jeg vil jo helst slippe å kjøpe nytt av feil hardware i disse trange tider.

 

 

 

Bilder medfølger.

 

4517666605_19c6e70fd8.jpg

 

4518302638_2a7f85c7ff.jpg

 

4517667677_088e695602.jpg

 

4517670433_1d5b43a7a1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test skjermen din sammen med kabelen på en annen maskin. Fungerer det der så er skjermkortet synderen.

 

8800GTX har jo hatt diverse XXX SUPEROVERCLOCKED EDITION's så det skal ikke forundre meg at skjermkortminnet synger på siste vers. (Ikke nødvendigvis at du har en av disse, men allikevel).

 

Om du har eldre skjermkort kan du jo teste med det (kanskje det er lettere for deg enn å teste skjermen på en annen maskin).

 

Forresten så er vel garanti/reklamasjon ofte på 3 år, så om det ikke har gått så lenge siden du fikk kortet så er det en viss mulighet for å få et nytt kort med tilsvarende ytelse.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar. Jeg satser nok ikke på å steke kortet dessverre. Ikke før jeg har et nytt et ihvertfall.

 

Uansett. Nå er skjermen ute av bildet. Det er nå enten skjermkortet eller den lille DVI-adapteren på kabelen som tuller. Og jeg tviler sterkt på den siste, så jeg får vel handle inn et nytt kort…

 

Noen forslag? Jeg har falt helt av de siste årene, og utviklingen er jo så rask, så litt hjelp ville vært fint. Hva er de største forskjellene på Radeon og Geforce? Tips til mulig kort ville vært greit også, og da helst mellom 1500-2000 maks.

 

Igjen, takk!

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Mange takk for svar. Jeg satser nok ikke på å steke kortet dessverre. Ikke før jeg har et nytt et ihvertfall.

 

Uansett. Nå er skjermen ute av bildet. Det er nå enten skjermkortet eller den lille DVI-adapteren på kabelen som tuller. Og jeg tviler sterkt på den siste, så jeg får vel handle inn et nytt kort…

 

Noen forslag? Jeg har falt helt av de siste årene, og utviklingen er jo så rask, så litt hjelp ville vært fint. Hva er de største forskjellene på Radeon og Geforce? Tips til mulig kort ville vært greit også, og da helst mellom 1500-2000 maks.

 

Igjen, takk!

 

Er nok skjermkortet som har tatt kvelden , typisk for 8xxx serien.

Lenke til kommentar

Noen forslag? Jeg har falt helt av de siste årene, og utviklingen er jo så rask, så litt hjelp ville vært fint. Hva er de største forskjellene på Radeon og Geforce? Tips til mulig kort ville vært greit også, og da helst mellom 1500-2000 maks.

 

Igjen, takk!

Radeon 5xxx serien støtter DX11

Kun High end kortene fra Nvidia som støtter DX11 foreløpig.

 

Mitt tips vil være ATI 5770 eller ATI 5830. Test 5830 HW.no

Hvis ikke DX11 er viktig, så kanskje et ATI 4890 eller GTX 260.

Lenke til kommentar

Tusen takk, 3rd_SQD. Da var ett 5770 bestilt og forventet levert i morgen ifølge Posten. Det håper jeg virkelig! Det ble dessverre et retail-kort fra Sapphire istedenfor deres litt bedre Vapor-X som var forventet på lager 1. Juni, men jeg overlever det nok. Billig var det også.

 

 

Nator: Det skal bli gjort. :)

Lenke til kommentar

Da var kortet installert og drivere oppdatert. Jeg kan med sikkerhet si at det gamle kortet var grunnen ja. Det kom vel egentlig ikke som noen overraskelse, heh.

 

Herregud så herlig det er å spille med høye settings og absolutt ingen artifacts.

I Just Cause 2 var jo skjermen fylt med firkantede artifacts hele tiden. Det var spillbart, men irriterende. Nå er spillet bare nydelig. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...