Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

 

Hvis vi får tak i tilstrekkelig mange som har opplevd en slik behandling og økte fakturaer etter tilbud om "å få saken ut av verden" mener jeg media/kreditorene til vitel/politiet bør få vite dette.

 

Tilbakemeldinger ønskes.

 

Mvh

 

Jeg fikk først faktura på 1500,- som jeg klagde på. Deretter skulle de gi meg en "korrekt faktura" og da fikk jeg ny faktura på 9000,- for samme periode. Jeg er like frustrert som deg og får bare drittsvar i retur.

 

Meld dere inn: http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=107835389238520&v=wall&ref=ts

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at det er flere her som har fått helt sinnsyke strømpriser. Hva kommer det av at noen får avregnet alt fra 145-250 øre/Kwt, mens jeg fikk avregnet 48øre/kwt som høyeste pris? Jeg har spotpris og bor på vestlandet.

Jeg antar at noee av problemet er at alle har Vitel, men folk er veldig lite flinke til å snakke om hvilket produkt de faktisk har hatt. Vital har hatt enormt mange ulike produkter.
Lenke til kommentar

Jeg er ikke det største mattetalentet jeg vet om, så ikke skyt meg hvis jeg tar feil - motbevis meg heller så vi har mer reelle tall å gå ut fra.

 

Jeg har gått gjennom snittprisene for spot på Nord Pool pr måned fra januar 2009 og sammenlignet med mine avregnde priser pr måned på regninger for Innkjøp. Jeg mener å tro at dette vil være greit sammenligningsmateriale uten å kjenne hvordan Vitel handler inn. Jeg har tatt utgangspunkt i spotprisene for Oslo som ser ut til å ligge rett under eller midt mellom de to andre store byene.

 

Det jeg har funnet er at Vitel i snitt over 14 måneder har fakturert det dobbelt av spotpris (spot * 2,046). Det høyeste avviket kom i september 09 og var på 2,66 ganger spot. Avvik ellers er innenfor 0,3 fra snittet. Dette viser at Vitel om ikke annet har vært stabile i forhold til Nord Pool. De har i alle fall ikke fakturert snillere, men rett på snittet i de harde månedene.

 

Videre var spotpris for Oslo på € 79,37 pr MWH i februar 2010. Sier vi 8-gangern på Euroen burde dette tilsi en spotpris på rundt 64 øre. Dobler vi det kommer vi opp i 130 øre pr KWh fra Vitel hvis vi skal følge snitt for siste 14 måneder, og trender for avvik fra snittet. Da er faktisk ikke prisen de har fakturert så alt for ille likevel. Litt over snittet, men ikke værre enn de har levert før uten at noen har klaget høylytt.

 

De som etterregner vil se at jeg bruker noen grove avrundinger og tar et par forutsetninger jeg ikke nødvendigvis har belegg for. Jeg har ikke gjort dette for å bruke tallene i noen klage, men for å få en omtrentlig oversikt over hva jeg faktisk står ovenfor ved en klage. Håper noen andre gjør det samme og motbeviser meg kraftig, for om dette er situasjonen tror jeg faktisk jeg betaler regningen min og gir meg her.

Endret av enden
Lenke til kommentar

De som etterregner vil se at jeg bruker noen grove avrundinger og tar et par forutsetninger jeg ikke nødvendigvis har belegg for. Jeg har ikke gjort dette for å bruke tallene i noen klage, men for å få en omtrentlig oversikt over hva jeg faktisk står ovenfor ved en klage. Håper noen andre gjør det samme og motbeviser meg kraftig, for om dette er situasjonen tror jeg faktisk jeg betaler regningen min og gir meg her.

 

Nordpool sine spotpriser for perioden finner du her, priser i NOK per MWh.

 

Oslo ligger under markedsområde NO1.

 

For min del bestrider jeg kravet nettopp fordi prisene er både doblet og i enkeltperioder tredoblet i forhold til spot, uten at jeg som kunde har blitt aktivt informert. Om Vitels praksis er mer lovmessig fordi de "alltid har gjort det" stiller jeg meg tvilende til.

Lenke til kommentar

 

Nordpool sine spotpriser for perioden finner du her, priser i NOK per MWh.

 

Oslo ligger under markedsområde NO1.

 

For min del bestrider jeg kravet nettopp fordi prisene er både doblet og i enkeltperioder tredoblet i forhold til spot, uten at jeg som kunde har blitt aktivt informert. Om Vitels praksis er mer lovmessig fordi de "alltid har gjort det" stiller jeg meg tvilende til.

Det kommer vel an på hvilket produkt du har hatt. For innkjøp har avtalen vært Vitels innkjøpspris + påslag i form av fast beløp. Den sier ingenting om spotpris. Så vidt jeg har fått med meg har forbrukerombudet også bekreftet at Innkjøp ikke er å regne som standard variabel kraft, og dermed bortfaller varslingsplikten (kan noen hjelpe meg med en link eller har jeg drømt?). I forhold til siste faktura har du lite klagegrunnlag dersom den følger prissettingen ellers, noe det faktisk ser ut til at den gjør hos meg i alle fall.

 

Hvis du mener Vitel har fakturert deg feil på siste faktura så mener du vel strengt tatt at de har fakturert deg for mye hver gang, sien de konsekvent har ligget over spot. Klag gjerne på det, men jeg tror du er litt for sent ute med den :)

 

PS; Du må åpne for tilgang til regnearket ditt hvis du skal dele det. Ikke at jeg skjønner hvorfor du vil vise det frem siden jeg skriver at jeg har funnet prisene selv. Eller mente du kanskje at mine priser var feil?

Endret av enden
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvilket produkt du har hatt. For innkjøp har avtalen vært Vitels innkjøpspris + påslag i form av fast beløp. Den sier ingenting om spotpris. Så vidt jeg har fått med meg har forbrukerombudet også bekreftet at Innkjøp ikke er å regne som standard variabel kraft, og dermed bortfaller varslingsplikten (kan noen hjelpe meg med en link eller har jeg drømt?). I forhold til siste faktura har du lite klagegrunnlag dersom den følger prissettingen ellers, noe det faktisk ser ut til at den gjør hos meg i alle fall.

 

Hvis du mener Vitel har fakturert deg feil på siste faktura så mener du vel strengt tatt at de har fakturert deg for mye hver gang, sien de konsekvent har ligget over spot. Klag gjerne på det, men jeg tror du er litt for sent ute med den :)

 

PS; Du må åpne for tilgang til regnearket ditt hvis du skal dele det. Ikke at jeg skjønner hvorfor du vil vise det frem siden jeg skriver at jeg har funnet prisene selv. Eller mente du kanskje at mine priser var feil?

 

Jeg tok vel ikke egentlig stilling til dine priser, men de er ikke helt presist omregnet fra Euro - derfor la jeg ut Nordpools offisielle NOK priser. Merkelig at linken ikke virker, men har lagt den ut som wiew all - igjen =)

 

Uansett kan man jo gå inn og ta ut nevnte rapport selv: http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/

 

Jeg har i en tidligere post lagt ut lenke til Vitels egen definisjon av Vitel Online (og andre kraftavtaler), som er mitt abonnement. Det er etter min mening ingenting som skiller dette abonnementet materielt fra en standard variabel kraftavtale, og derfor er mitt ståsted at Vitel ikke har overholdt varslingsplikten.

 

Det var upresist av meg å dra inn begrepet "spot" i denne sammenhengen, det er jo prisendringen fra forrige faktura som er avgjørende. Spot ble først interessant da jeg her om dagen fikk tilbud om å bli fakturert for spot istedenfor Vitel Online. Jeg har bedt Vitel om å definere "spot" før jeg tar stilling til tilbudet.

Endret av mkjenna
Lenke til kommentar

Da har iallefall jeg kommet til en løsning med Vitel som jeg kommer til å akseptere.

Har fått ny faktura pålydende 47 og 59 øre pr kwh for januar og februar (spotpris).

Dette ned fra 143 øre på første tilsendte faktura. Med velkomsttilbudet (990 kr rabatt for å flytte over til dem) jeg fikk av fjordkraft fordi jeg flyttet engasjementet mitt over til dem (før vitel stoppet leveringen)blir det hele faktisk en MEGET god deal for min del, der jeg ender opp med å betale 350 kr for en måneds forbruk.

Kommer til å akseptere tilbudet og trekke saken hos Elklagenemda.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli litt lei av det hele så da Vitel tilbød å endre min siste faktura til Spot (jeg hadde innkjøp) så har jeg sagt at jeg er åpen for dette, men at jeg først vil se i kroner og øre hva forskjellen blir.

 

Som tidligere nevnt syntes jeg det er rart hvis de vil gå fra at jeg "skylder" dem penger til at jeg skal få penger tilbake helt uten videre. Men hvis vi møtes et sted halvveis kan det tenkes jeg ikke orker å styre mer med dette.

 

Er veldig spent på svaret jeg får, ettersom jeg har inntrykk av at spot-avregning har blitt dyrere for en del kunder.

Lenke til kommentar

Svar fra Vitel:

 

"Hei,

 

Da lager vi nytt sluttoppgjør til deg basert på spotpris fra 1. februar, slik at du ser priser og utregning helt konkret, i kr og øre.

 

Du får da først en kreditnota på tidligere sluttoppgjør, og burde ha det nye sluttoppgjøret i løpet av to uker.

 

Dersom du ikke godtar det nye sluttoppgjøret gir du ny innsigelse til oss.

 

Dersom du godtar sluttoppgjøret og har penger til gode, melder du inn kontonummeret ditt til oss etter at du har fått det."

 

Mitt svar tilbake (kun for å sikre at jeg ikke blir bundet av et dyrere oppgjør):

 

"Flott.

 

Jeg minner for ordens skyld om forbeholdet i forrige mail om at jeg forbeholder meg retten til å diskutere videre på opprinnelig faktura hvis den nye avregningsmåten viser seg å være til ugunst for meg. Jeg kunne jo ha regnet ut dette selv, men ettersom jeg ikke har fått oversikt over de forskjellige avtalenes vilkår lar dette seg dessverre ikke gjøre!

 

Avventer nytt oppgjør."

Lenke til kommentar

Hi!

Sorry for writing in English but my norwegian is a bit poor... at least the writing! ;)

 

Someone with Vitel Innkjøp - could you please check on which price Vitel has charged you in Dec. 2009?

In my first invoice I was charged 55,63 Øre per kwh. When I got my final invoice now they changed it to 89,38 Øre per kwh... I am a bit puzzled here.

 

They also offered me to change to spotpris for february - did anyone do this? Was it cheaper than the 148,75 Øre which were charge before?

 

Cheers,

Jens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...