Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

Viktig spørsmål angående tilbud om overgang til spot:

 

Jeg ser at mange har fått tilbud om å bytte til spot på sluttfaktura. Er det slik at flere har fått vesentlig høyere regning etter å takket ja til dette??

 

Det er mulig at denne mistanken er fullstendig ugrunnet, men hvis Vitel sliter med å holde seg unna en konkurs vil et vesentlig poeng for dem være å dokumentere overfor sine kreditorer at de har vesentlige summer utestående. Hvis en strategi for å oppnå dette er å produsere mange "fake" fakturaer er jo dette direkte straffbart.

 

Hvis vi får tak i tilstrekkelig mange som har opplevd en slik behandling og økte fakturaer etter tilbud om "å få saken ut av verden" mener jeg media/kreditorene til vitel/politiet bør få vite dette.

 

Tilbakemeldinger ønskes.

 

Mvh

 

Hei

 

Da har jeg vært mange runder frem og tilbake med Vitel på mail og klaget på avregningen (148øre/kwh) og deres noe spesielle tolkning av norsk lovgivning. På min siste mail truet jeg med å melde inn elklagenemda om ikke de kunne gi et klart svar på hvordan prisøkningen plutselig kunne være på over 300% fra første beregnede pris, på tross av at jeg hadde Vitel online (variabel pris avtale) hvor prissvingninger skulle være moderat og ellers meldes fra til forbruker. Da fikk jeg svar om jeg kunne byttes over til spotprisavregning for mitt område. Dette ville jeg selvfølgelig ikke godta uten videre, men sa at jeg ville vurdere det når jeg så den ne avregningen.

 

Jeg ble faktisk litt overrasket da min nye avregning gikk ned fra over 7000,- til 3000,-. Altså 4000,- i avslag! Istedet for å betale, skylder faktisk de meg penger (2300,-) istedet. Kilowattprisen for mitt område (Hamar) var da på 40, 50 og 80 øre/kwh.

 

Denne nye avregningen er jo bare rett og rimelig, men jeg tror jo liksom ikke helt på dem for det, så sendte en klar mail hvor jeg spør om jeg har forstått dette riktig, samtidig som jeg la med kontonummeret mitt og minte på at forfallet på fakturaen deres var 19/5..

 

Så får vi se hva de sier og om det kommer noen penger på kontoen etter hvert. Hvis ikke blir det bråk! Da skal boksehanskene av for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har iallefall jeg kommet til en løsning med Vitel som jeg kommer til å akseptere.

Har fått ny faktura pålydende 47 og 59 øre pr kwh for januar og februar (spotpris).

Dette ned fra 143 øre på første tilsendte faktura. Med velkomsttilbudet (990 kr rabatt for å flytte over til dem) jeg fikk av fjordkraft fordi jeg flyttet engasjementet mitt over til dem (før vitel stoppet leveringen)blir det hele faktisk en MEGET god deal for min del, der jeg ender opp med å betale 350 kr for en måneds forbruk.

Kommer til å akseptere tilbudet og trekke saken hos Elklagenemda.

 

Hvor i landet bor du? Lurer litt på hva jeg kan kreve ;)

 

Noen som bor i Oslo (N01)og som har fått tilbud om å bytte til spotpris? Og hvor mye var i tilfelle dette?

Lenke til kommentar

Jeg har vært uten tilgang til mail og nett i en lang periode nå og irriterer meg over at jeg ikke har fått sendt inn min klage før nå. Men siden jeg ikke har fått tilbakebetalt beløpet de skylder meg så sendte jeg de denne mailen i dag:

 

Saken gjelder Kundenr: (... )og Fakturanr: (...)

 

Her har dere tatt henholdsvis 145 og 150 øre/kWh for periodene 01.01.10-01.02.10 og 01.02.10-24.02.10

 

Dette er en pris som jeg ikke godtar da den helt tydelig er langt utenfor hva man kan forvente basert på Noordpools gjenomsnittspriser for januar og februar. (41,132øre/kWh og 64,271øre/kWh(omregnet fra kr/MwH) i følge http://wwwdynamic.no.../elspot/NOK.htm )

 

Jeg vil på bakgrunn av dette bestride denne fakturaen og vil ha en riktig kWh pris så snart som mulig.

 

Etter å ha søkt litt på nett har jeg funnet ut at dere har forsøkt å gjennomføre denne svindelen overfor alle deres kunder. Jeg har også funnet svar dere har sendt til andre kunder med forslag til løsninger. Derfor foreslår jeg følgende løsning:

 

Dere foretar en ny avregning og sender meg en oppdatert og riktig faktura. Prisen setter dere til hhv 47 og 59 øre/kwh for januar og februar (spotpris), denne prisen vet jeg at dere har tilbudt andre tidligere kunder. Avregningen ønsker jeg tilsendt pr e-post i løpet av 3 arbeidsdager og mitt tilgodehavende beløp skal utbetales innen 14 dager.

 

Frist for tilbakebetaling blir da den 21. mai 2010. Kontonr som overskytende beløp skal betales til er (...)

 

 

Dersom dere ikke godtar dette bli saken oversendt til Elklagenemda.

 

 

Med hilsen, (...)

 

Hva tror dere om dette? Er det evt noe annet jeg burde ta med?

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider fått sluttoppgjør fra Vitel. Hadde 3 års fastpris til 46 øre med 1/2 år igjen av kontrakt. Får tilbake drøyt 3.000,-, men med utbetaling i løpet av august. Ja-ja de skal vel ha noen av pengene til dere andre, før de får noe inn i kassen. Så sett igang å betal folkens :!: .

Lenke til kommentar

Jeg har vært uten tilgang til mail og nett i en lang periode nå og irriterer meg over at jeg ikke har fått sendt inn min klage før nå. Men siden jeg ikke har fått tilbakebetalt beløpet de skylder meg så sendte jeg de denne mailen i dag:

 

Saken gjelder Kundenr: (... )og Fakturanr: (...)

 

Her har dere tatt henholdsvis 145 og 150 øre/kWh for periodene 01.01.10-01.02.10 og 01.02.10-24.02.10

 

Dette er en pris som jeg ikke godtar da den helt tydelig er langt utenfor hva man kan forvente basert på Noordpools gjenomsnittspriser for januar og februar. (41,132øre/kWh og 64,271øre/kWh(omregnet fra kr/MwH) i følge http://wwwdynamic.no.../elspot/NOK.htm )

 

Jeg vil på bakgrunn av dette bestride denne fakturaen og vil ha en riktig kWh pris så snart som mulig.

 

Etter å ha søkt litt på nett har jeg funnet ut at dere har forsøkt å gjennomføre denne svindelen overfor alle deres kunder. Jeg har også funnet svar dere har sendt til andre kunder med forslag til løsninger. Derfor foreslår jeg følgende løsning:

 

Dere foretar en ny avregning og sender meg en oppdatert og riktig faktura. Prisen setter dere til hhv 47 og 59 øre/kwh for januar og februar (spotpris), denne prisen vet jeg at dere har tilbudt andre tidligere kunder. Avregningen ønsker jeg tilsendt pr e-post i løpet av 3 arbeidsdager og mitt tilgodehavende beløp skal utbetales innen 14 dager.

 

Frist for tilbakebetaling blir da den 21. mai 2010. Kontonr som overskytende beløp skal betales til er (...)

 

 

Dersom dere ikke godtar dette bli saken oversendt til Elklagenemda.

 

 

Med hilsen, (...)

 

Hva tror dere om dette? Er det evt noe annet jeg burde ta med?

 

Og her er svaret jeg fikk. Denne saken går videre.

 

Hei!

 

Du har hatt en forvaltningsavtale på strøm, som ikke kan sammenlignes med spotpris.

 

Prisene på forvaltning ble høye i januar og februar pga den høye innkjøpsprisen og sprengkulden som var i vinter. Vår innkjøpspris lå alt i fra 169 øre til 450 øre kwh.

 

Sluttavregningen din er dermed korrekt. Sendt inn skjema som fulgte med faktura for tilbakebetaling.

 

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Jeg fant faktisk "avtalevilkårene" fra den gangen jeg inngikk strømavtale med Vitel, her er ordrett hva som står ang produktet forvaltningskraft:

 

For kun 590kr i året får du strømmen til innkjøpspris med topp-5 garanti på prisen.(...)

 

Elklagenemda har også kommet med en generell uttalelse som gjelder samtlige av Vitels kunder: Generell uttalelse vedr Vitel AS

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hei

 

 

Jeg ser at vi er mange som har fått en alt for høy strømpris fra Vitel AS på våres sluttoppgjør.

 

Da ingen av oss klarer å bli enig med Vitel AS og i tillegg blir vi behandlet på en veldig frekt måtte.

 

I tillegg så vil ikke Vitel AS etterlevere Elklagenemnda avgjørelse(http://www.elklagenemnda.no/getfile.php/Filer/DM-%23276926-v1-Generell_uttalelse_vedr__Vitel_AS.pdf) noe som Vitel-sjef Glenn Nøstadahl har sagt at de vil gjøre i sin artikkel for NA24 (http://www.na24.no/article2876042.ece )

 

Min forslag er at vi oppretter en gruppe og levere et massesaksmål mot Vitel AS.

 

Vil gjerne høre deres mening/forslag

 

Mvh

ddmv

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Jeg ser at vi er mange som har fått en alt for høy strømpris fra Vitel AS på våres sluttoppgjør.

 

Da ingen av oss klarer å bli enig med Vitel AS og i tillegg blir vi behandlet på en veldig frekt måtte.

 

I tillegg så vil ikke Vitel AS etterlevere Elklagenemnda avgjørelse(http://www.elklagenemnda.no/getfile.php/Filer/DM-%23276926-v1-Generell_uttalelse_vedr__Vitel_AS.pdf) noe som Vitel-sjef Glenn Nøstadahl har sagt at de vil gjøre i sin artikkel for NA24 (http://www.na24.no/article2876042.ece )

 

Min forslag er at vi oppretter en gruppe og levere et massesaksmål mot Vitel AS.

 

Vil gjerne høre deres mening/forslag

 

Mvh

ddmv

 

Sign me up. Har akkurat fått ny sluttavregning fra Vitel etter at vi avtalte spotpris istedenfor Vitel online som en minnelig ordning. Tror du ikke kjeltringene hadde smurt på TOLVTUSEN KILWATTTIMER i forhold til den opprinnelige sluttavregningen? Jeg veit ikke om jeg skal le eller grine lenger... økokrim neste for min del.

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Jeg ser at vi er mange som har fått en alt for høy strømpris fra Vitel AS på våres sluttoppgjør.

 

Da ingen av oss klarer å bli enig med Vitel AS og i tillegg blir vi behandlet på en veldig frekt måtte.

 

I tillegg så vil ikke Vitel AS etterlevere Elklagenemnda avgjørelse(http://www.elklagenemnda.no/getfile.php/Filer/DM-%23276926-v1-Generell_uttalelse_vedr__Vitel_AS.pdf) noe som Vitel-sjef Glenn Nøstadahl har sagt at de vil gjøre i sin artikkel for NA24 (http://www.na24.no/article2876042.ece )

 

Min forslag er at vi oppretter en gruppe og levere et massesaksmål mot Vitel AS.

 

Vil gjerne høre deres mening/forslag

 

Mvh

ddmv

 

Sign me up. Har akkurat fått ny sluttavregning fra Vitel etter at vi avtalte spotpris istedenfor Vitel online som en minnelig ordning. Tror du ikke kjeltringene hadde smurt på TOLVTUSEN KILWATTTIMER i forhold til den opprinnelige sluttavregningen? Jeg veit ikke om jeg skal le eller grine lenger... økokrim neste for min del.

Fin sak for media, tar du kontakt med dem?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har tatt et skritt videre og tok kontakt med journalist fra NA24 som tidligere har skrevet en artikkel om Vitel AS.

se den link http://www.na24.no/article2876042.ece

Han har snakket med Vitel-sjef Glenn Nøstdahl.

På slutten av artiklen understreker han at de vil følge eventuelle avgjørelser Elklagenemda foretar.

 

Som vi alle har erfart så er det bare løgn for media.

 

Journalist er villig å skrive ny artikkel om Vitel og misfornøyde kunder.

 

Han ba meg å skaffe litt dokumentasjon fra flere kunder.

 

Derfor vil jeg at en del av dere skal sende meg følgende informasjon som jeg vil ettersende til sammen med mi n dokumentasjon videre til journalist:

 

- Kopi av deres faktura fra Vitel AS

- Kopi av deres henvendelse til Vitel AS

- Bilde av deg foran sikringskap med faktura

- Kortfattet historie om din sak

- e-mail eller mob nummer som dere kan bli kontaktet på

 

 

Dere kan sende deg til meg på min mail [email protected] så skal jeg ettersende det videre til journalist.

 

Jeg må ha den informasjon innen mandag 17.05.10 kl 15:00

 

Ikke nål nå har vi mulighet å ta det opp i media!!!!!!!!!

 

mvh

ddmv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stemmer det, jeg har jo fått gode (?) nyheter fra Vitel.

Siste mail-korrespondanse med kundeservice var 28. april (lovnad om ny sluttavregning). Uti mai en gang fikk jeg en faktura datert 29. april, på 0 kroner. Eller rettere sagt var dette en "kredit-nota", der den overprisa fakturaen fra i vinter var trukket 100% fra.

 

Får nok en ny faktura en eller annen gang, men akkurat nå var det veldig deilig å få den høye regningen ut av verden. =)

Lenke til kommentar

Har betalt inn "skyhøye" summer til Vitel etter at de har truet med innkasso jeg også, og kikket gjennom regningbunken nå, og jeg ser at jeg har kastet alle fakturaer. Byttet fra EB til Vitel er det dårligste økonomiske valget jeg har gjort når det kommer til strøm i det minste...

 

Jeg aner ikke hvor mange tusen ekstra de har tatt fra meg, men nå er jeg hvertfall ferdig med den saken...

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg ikke hadde sendt inn faksen enda. Så jeg sendte den inn først igår. Er spent på om jeg noengang får se de pengene.

 

Hei.

 

Hva stod det vedr. tilbakebetaling på ditt skjema? På mitt skjema stod det at så lenge skjemaet er sendt inn før 1/8-2010, så vil pengene bli utbetalt i løpet av august!!! Hva er dette for noe tull? Har ventet 3 måneder på få sluttoppgjøret mitt, og nå skal jeg vente 3 måneder på pengene?

 

Jeg mottok altså akkurat mitt sluttoppgjør, etter å ha purret 4 ganger. Jeg har over 3.000 tilgode, og det er når de fiktive strømprisene på henholdsvis 143,75 og 148,75 øre er lagt til grunn. Jeg skal nok egentlig ha tilbake cirka 6.500 dersom vi baserer oss Eklagenemdas uttalelse (grunnlaget for forskuddsberegningen skal legges til grunn, i og med at Vitel har hatt uklare kontrakter).

 

Jeg har imidlertid foreslått et forlik: Dersom de utbetaler pengene umiddelbart, så legger jeg saken død. Alternativt sender jeg hele dritten (unnskyld språket) til Eklagenemda, men da tror jeg vel at jeg skal se langt etter pengene, de slår seg vel heller konkurs enn å etterkomme kravene fra nemda.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg ikke hadde sendt inn faksen enda. Så jeg sendte den inn først igår. Er spent på om jeg noengang får se de pengene.

 

Hei.

 

Hva stod det vedr. tilbakebetaling på ditt skjema? På mitt skjema stod det at så lenge skjemaet er sendt inn før 1/8-2010, så vil pengene bli utbetalt i løpet av august!!! Hva er dette for noe tull? Har ventet 3 måneder på få sluttoppgjøret mitt, og nå skal jeg vente 3 måneder på pengene?

 

Sto det samme hos meg. Jeg har hatt spot, og har da penger til gode, burde jeg være bekymret for at prisene har vært på trynet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at mange har samme problem som meg her, så jeg tenkte jeg kunne fortelle om min situasjon også.

 

Jeg skrev en klage til Vitel etter den første sluttavregningen med en kW-pris på 143 og 148 øre i januar og februar. De svarte i et svært kort brev at forhåndsberegningen deres hadde vært feil og at prisen stemte, samt at de hadde varslet prisendringen på riktig måte. Jeg skrev da en ny klage til Elklagenemnda siden jeg hadde oppdaget at veldig mange hadde akkurat samme problem som meg. De kom med sin Generelle uttalelse om å inngå forlik med Vitel og kun betale spotpris for januar og februar. Jeg sendte da et nytt brev til Vitel og la ved forslag til ny avregning, hvor jeg skal betale 54,09 øre/kWh for januar og 77,76 øre/kWh for februar (spotpris for perioden ifølge nordpool).

 

Jeg fikk etterhvert en mail tilbake som tydet på at de gikk med på dette, og at jeg kunne forvente å få pengene i august. Da jeg fikk den nye sluttavregningen i posten i går oppdaget jeg at de utrolig nok at prøvd seg på å lure meg igjen! Pris per kWh er satt til 70,74 og 101,11 øre istedet for spotpris. Selv om dette bare utgjør noen hundrelapper for meg skal de ikke få slippe unna med dette!

 

Jeg er nå i ferd med å skrive en ny klage, samt ringe noen hos forbrukerombudet for å få råd om saken, men jeg begynner å miste håpet om at jeg noen gang får se noe til de pengene. Som noen andre allerede har sagt så virker det som om Vitel bare prøver å hale ut tida så de evt kan slå seg konkurs og vi ikke får tilbake noe som helst. I den neste klagen min skal jeg i allefall sette betalingsfrist til utgangen av juni.

 

Det er vel vanskelig å få siktet Vitel for noen form for straffbar kriminell handling, men jeg skulle virkelig ønske at noen kunne ta dem på noe her.

 

Har noen snakket med media om dette? Skulle jo virkelig lagd en stor sak utav det. Jeg skal i allefall passe på at jeg aldri gjør handel med noen av de sleipe folka der igjen!

Endret av pixelspiX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...