Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

Geirbr: Jeg har sett på de sidene også, takk for at du tok deg tid.

 

Lurer egentlig på hvor lenge man venter uten svar før man klager til elklagenemda?

Og vi er jo en av de som ikke finner kontrakten, og heller ikke kommer inn på minside på vitel for å se den der.. de har jo lagt ned sidene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du må for all del ikke betale, søk på Vitel og forbrukerrådet eller vitel forbrukerombudet på nettet, så fins det flere sider der hvor det gis råd om hvordan du skal gå fram. Kortversjonen: IKKE betal regningen! SKriv en mail hvor du bestrider kravet, og påpek at kravet ikke kan gå til inkasso siden det er omstridt. Fortell dem videre hvem som faktisk har et krav utestående, nemlig du, og på hvor mye dette er. Gi dem så en frist til å betale dette, fristen bør ikke være mer enn to uker. Hvis Vitel nekter, eller ikke svarer, så sender du klage til Elklagenemnda, med all korrespondanse og de kopier du måtte ha.

SOm du selv sier, går Vitel konkurs så mister du pengene dine. For all del: Ikke betal en kroner mer, du handler lovlig når du nekter å betale og bestrider kravet. Men søk på nettet og finn de sidene jeg nevner. Pokker heller, jeg kan søke for deg: Her er det:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/vitel_skyhoyt_over_markedspris

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11040569

 

Sendte min første forespørsel om å få tilbakebetalt pengene mine 23.3. I dag sendte jeg dem følgende mail. Kanskje litt vel kort betalingsfrist, men føkkit - jeg føler jeg har ventet lenge nok nå. Det må kanskje også nevnes at dette var et svar på en lengre kommunikasjon, hvor mitt krav hele tiden har blitt godtatt, og hvor de hele tiden har sagt at pengene skal tilbakebetales.

Hei,

 

Ifølge fakturanr. X-XXXXXX fra dere, med fakturadato 22/02/10, hadde jeg strøm for XXXXX kr. tilgode ved det tidspunktet. Dette er dagen før nyheten om at dere ble kastet ut av strømmarkedet, så jeg fastslår derfor at dere skylder meg XXXXX kr.

 

I og med at dere har hatt mer enn minnelig tid til å tilbakebetale beløpet, mener jeg dere bør gjøre det med en gang, og senest innen 16/04/10. Ellers kommer jeg til å sende klage til Elklagenemda med kopier av både regninger og denne korrespondansen.

 

Håvard

Lenke til kommentar

Geirbr: Jeg har sett på de sidene også, takk for at du tok deg tid.

 

Lurer egentlig på hvor lenge man venter uten svar før man klager til elklagenemda?

Og vi er jo en av de som ikke finner kontrakten, og heller ikke kommer inn på minside på vitel for å se den der.. de har jo lagt ned sidene.

Du kommer inn på din side gjennom denne linken: http://minside.vitel.no/

Men jeg tror ikke du finner så mye annet enn generelle avtalevilkår. Og de har de vel i reneste mafia-stil sikkert endret i ettertid, slik at de er tilpasset den virkeligheten Vitel forsøker å skape.

Hvor lang frist du skal gi dem? Trenger ikke være mer enn en uke. Og da sender du umiddelbart klage til Elklagenemnda. Men som før sagt: IKKE betal inn mer til Vitel enn du allerede har gjort.

Lenke til kommentar

Som jeg sa. Dette er ikke en sak for Elklagenemda, men for politiet. Dette virker i høyeste grad som forsøk på svindel/tyveri.

 

Jeg har også penger tilgode hos skurken, men hører ikke noe etter gjentatte purringer.

Jeg er enig med deg i at dette er en sak for Politiet, nærmere bestemt økokrim. Sjekk forøvrig saken i Dagens Næringsliv, der har adm.dir Nøstdahl funnet fram en skjermdump for å forsøke å tilfredsstille forbrukerrådet og journalisten. Den skjermdumpen er jeg 150% sikker på er fake.

 

http://www.dn.no/privatokonomi/article1869893.ece?offset=20#comments_top

 

hmmm, siste regningen matchet akkurat hva jeg hadde tilgode på øre. Altså får jeg akkurat 0,- tilbake. Virker litt vel tilfeldig spør du meg.

Nok et eksempel på at Vitel tilpasser terrenget etter kartet.

Lenke til kommentar

Med over 20 000 kunder så dreier det seg tilsammen om mye penger som disse kjeltringene prøver å svindle oss for.

Dette kommer jeg til å forfølge til helvete om så måtte være.

 

Navnet på daglig leder i Vitel er Glenn Nøstdahl, og skurken skal ikke få lure meg på så mye som en femtiøring. Det kan han skrive opp.

 

Blir så forbanna på slike mennesker at man kan skrike høyt.

Lenke til kommentar

http://www.dolphinics.com/investors/management.html

 

Glenn Nøstdahl, CEO, Dolphin Interconnect Solutions ASA.

 

Glenn Nøstdahl is the CEO and a major shareholder of the company. Prior to joining Dolphin he was CEO of Vitel AS since 2004. He has significant international management experience in telecom, energy and IT operations in the Nordic countries, Brazil and the United States. He also has broad experience from Norwegian politics.

 

I just wonder why it takes so much time for f.ex. Forbrukerombudet to open a legal case on behalf of customers in front of such an obvious fraud!

Lenke til kommentar

Vi fikk dette av Vitel i dag:

 

Hei,

Prisene på Min Strøm har dessverre vært høye i januar og februar. Vi har varslet om pris via våre nettsider.

Vi får ikke endret prisen på produktet, men det vi kan tilby er å endre avtale til spotpris i januar og februar (da Min Strøm var på sitt høyeste i pris) og lage nytt sluttoppgjør basert på dette. Dersom du ønsker det, kan vi lage nytt sluttoppgjør med spotpris før du tar stilling til om du ønsker å godta dette eller ikke.

 

 

Skal jeg be de lage ny avtale? Er ikke spotprisen like dyr?

Trodde vi hadde spotpris jeg..hmm..

Lenke til kommentar

Vi fikk dette av Vitel i dag:

 

Vi får ikke endret prisen på produktet, men det vi kan tilby er å endre avtale til spotpris i januar og februar (da Min Strøm var på sitt høyeste i pris) og lage nytt sluttoppgjør basert på dette. Dersom du ønsker det, kan vi lage nytt sluttoppgjør med spotpris

 

Skal jeg be de lage ny avtale? Er ikke spotprisen like dyr?

 

Se har: http://www.dn.no/privatokonomi/article1869893.ece?offset=30#comments_top

 

avregningen kom til slutt på skyhøye 148 øre pr kWh. Det utrolige er at etter at jeg klaget neste gang så sa de "ok, vi sletter regningen og sender ny" så ble jeg satt på spotpris og regningen som kom nå kom med en pris på 259 øre pr kWh (Ja, 259 øre pr kWh!) pluss resten av regningen på 148 øre pr kWh.. Disse folka er ikke bra i hodet!

Lenke til kommentar

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre nå.

 

Som nevnt klaget jeg på sluttfaktura pga høy pris (Vitel Innkjøp) og fikk følgende svar:

 

"Prisene på strøm har vært atskillig høyere enn det vi forventet - dette var også årsaken til at vi måtte slutte som strømleverandør. Du har hatt Vitel Innkjøp, et forvaltningsprodukt hos oss, der vi aldri har visst prisen før i etterkant. Dermed har du aldri blitt varslet om pris på produktet, slik man blir på standard variabel kraftavtale."

 

Jeg syntes det var rart at jeg ikke klarte å finne vilkårene for Vitel Innkjøp og sendte følgende mail til Vitel:

 

"Hei, og takk for svar!

 

Før jeg kan godta dette ber jeg om å få oversendt avtalevilkårene for Vitel Innkjøp. Jeg tenker ikke på de "generelle vilkår" som generelt gjelder for kraftleveranser, men avtalen som fastsetter betalingsvilkårene og prisberegningen for innkjøp/spot på det tidspunktet jeg ble kunde.

 

Mvh"

 

Hvorpå følgende svar kom i dag:

 

"Hei,

 

Betalingsvilkår er fastsatt i de generelle vilkår. Prisberegning er ikke gitt på noen av våre produkter. Ingen av våre avtaler har egne spesialavtaler tilknyttet."

 

Jeg sjekket fort på nett (Hafslund og Ustekveikja) og der er det opplyst om hvilket påslag de tar på innkjøpsprisen ovenfor kunder som har spot/innkjøp. Jeg syntes det er rart at Vitel skal kunne ha hatt en hel drøss med kunder på "Vitel Innkjøp" og at ingen av disse kundene har reagert på at det har manglet betingelser som sier noe om prismodellen?

 

Håper noen har noe konkret info rundt dette. Gamle reklamer for Vitel eller liknende? Hvordan markedsførte de "Vitel Innkjøp"?

 

Det sitter fortsatt langt inne for meg å skulle betale noe til Vitel, men jeg begynner å bli litt i tvil om hva jeg kan gjøre nå.

 

Mvh

C.G

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har også vært en av de "heldige" kundene til Vitel. Jeg hadde fastprisavtale, 3 år med 46 øre pr. kWh. Hadde på siste faktura i februar ca 9000,- liggende i forskudd. Har naturligvis ikke mottatt sluttoppgjør, og regner heller ikke med å få penger tilbake. Hadde kun 1/2 år igjen av avtaleperiode. Angrer som en hund at jeg ikke kjøpte meg fri før. Har inngått ny fastprisavtale med Ustekvejkja på 52 øre på 2 år, heldigvis etterskuddsavregnet.

Purret på sluttoppgjør fra Vitel før påske, og fikk følgende svar idag: Vi er godt igang med å lage sluttavregninger, men dette tar desverre litt lenger tid enn beregnet. Det er forventet at vi er ferdige med denne prosessen i løpet av april. . Hm - fikk ikke mange dagers betalingsfrist selv på de første regningene på 7.000,- eller mer, men det hjelper vel ikke å mase?

Lenke til kommentar

Håper noen har noe konkret info rundt dette. Gamle reklamer for Vitel eller liknende? Hvordan markedsførte de "Vitel Innkjøp"?

 

Det sitter fortsatt langt inne for meg å skulle betale noe til Vitel, men jeg begynner å bli litt i tvil om hva jeg kan gjøre nå.

 

Mvh

C.G

Det mest konkrete jeg har er følgende cachet versjon:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:B95N_SPIZLcJ:https://www.vitel.no/%3Fpage%3Dprod_grp%26gruppe%3D2+vitel+innkj%C3%B8p&cd=3&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

Vi kjøper inn stort og forvalter kraft for å oppnå lavest mulig pris. Med Vitel innkjøp får du lav pris. Vi forhandler og forvalter for deg mot et gebyr på kr. 16,- pr mnd. La proffene skaffe deg best pris! Gjennomsnittspris for fastbeløp pr. kWh blir ved forbruk på 10000 kWh 1,92 øre, 20000 kWh 0,96 øre, 30000 kWh 0,64 øre.

Jeg har alltid tolket produktet til spot + påslag, men slik de har fomulert det her kan de faktisk kjøpe kraft for flere kroner pr kwh og viderefakturere dette + påslag og samtidig holde seg innenfor produktbeskrivelsen.

 

Jeg har fått tilsvarende svar og kommer til å svare med at jeg stiller meg uforstående og sterkt tvilende til at de har klart å oppnå priser som ligger så langt over spotpris.

Lenke til kommentar

Geirbr: Jeg har sett på de sidene også, takk for at du tok deg tid.

 

Lurer egentlig på hvor lenge man venter uten svar før man klager til elklagenemda?

Og vi er jo en av de som ikke finner kontrakten, og heller ikke kommer inn på minside på vitel for å se den der.. de har jo lagt ned sidene.

 

 

 

Digresjon: Dette er linker jeg hadde noen centimeter lenger opp på siden :-)

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk fra Vitel. Noen som har fått lignende svar etter å ha spurt om ny avregning med noe mer realistiske priser?

 

Hei!

 

Viser til din bestilling av strøm, som ligger vedlagt. Du har her bestilt en strømavtale som heter Vitel innkjøp. Denne avtalen er ikke en avtale som kommer inn under standard kraftleveringsavtale angående prisvarsling. Dette pga av dette er enforvaltningsavtale, og ved forvaltningsavtaler kan man ikke varsle pris på forhånd. Dette fordi prisen settes etter at perioden er ferdig. De prisene som har vært representert under nytt forskudd, har kun vært en forventet pris, og ingen endelig pris før den blir avregnet.

 

Sluttavregningen du har mottatt er dermed korrekt utifra type avtale, faktisk forbruk og pris.

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt ikke tilfreds med Vitel sine svar og sendte nå følgende epost:

 

Hei,

 

Det dere sier i dette svaret er i realiteten at dere har solgt et produkt uten å spesifisere pris eller andre vilkår. Dette betviler jeg er korrekt av flere årsaker. På ett eller annet sted må dere ha opplyst hva produktet dere solgte var, jeg kan ikke forstå at en rekke kunder (meg inkludert) har inngått en blanco avtale om levering av strøm hvor det er opp til Vitel å spesifisere vilkår fortløpende etter eget forgodtbefinnende. Videre tviler jeg på at en slik avtale ville vært i henhold til norsk forbrukerlovgivning.

 

Jeg tar selvsagt selvkritikk for å ikke ha orden i egne papirer, men som den profesjonelle part forventer jeg at dere har orden på dette. Hvis det, som dere nevner i forrige svar, ikke har vært noen vilkår tilknyttet "Vitel Innkjøp" vil en vanlig praksis være å tolke avtalen til å inneha tilsvarende vilkår som er gjengs i markedet. For denne type avtale vil det ofte være et påslag på innkjøpsprisen på noen øre pr kw/h.

 

Begrunnelsen for øknignen i strømprisen er etter min mening fortsatt så dårlig dokumentert at jeg enda ikke kan godta sluttoppgjøret.

 

Saken vurderes oversendt til elklagenemda. På grunn av uenighet anser jeg meg ikke bundet av utskutt forfall 12.04.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...