Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg ville vise dere dette. Her tilbyr Vitel meg plutselig spotpris for mitt område i perioden uten noe påslag. Merkelig!

 

Noen andre av dere som har blitt tilbudt dette?

Ifra en skyhøy pris til spotpris UTEN påslag. Bor i Stavanger. Mener at vi har den laveste kilowatt prisen i hele landet. Får bare vente å se om dette er Nordpools spotpris eller Vitels "special" spotpris.

For mer info om hva slags strømavtale de mener jeg hadde og priser så les igjennom.

 

Slik ser mine mail og svar ut med dato.

 

 

 

 

(Stjal oppsettet fra en eller annen i denne diskusjonen)

Klage på sluttfaktura

 

Sluttfaktura 1-1678594 av dato 15.03.10

Dere sluttavregner med kr 502,30,- Forskuddet jeg hadde før denne sluttfakturaen var på 3034,-

Jeg ble fakturert for 2384 kWh for denne perioden.

Her har dere tatt henholdsvis 143,75 øre/kWh og 148,75 øre/kWh for denne perioden.

Dette mener jeg må være feil kWh pris for denne perioden.

Hvis vi ser på noordpools sine

gjennomsnitts priser for denne perioden så gir ikke disse strømprisene noen mening.

 

Jeg bestrider kravet deres og ønsker at dere

finner en mer riktig kWh pris. Jeg ønsker at dere i svaret deres også

sender meg avtale vilkårene som gjaldt for min strømavtale.

 

Dersom vi ikke skulle komme til enighet innen rimelig tid vil saken raskt bli

oversendt til Elklagenemda.

 

 

 

FRA VITEL 6.4

Hei

Vitel online privat avtale er en type avtale som Vitel ikke har noe meldeplikt for, vedrørende prisendringer, og kan dermed ikke sammenlignes med de prisene som ligger på konkurransetilsynet eller sammenlignes med en spotprisavtale. Årsaken til høye priser for januar og februar, er grunnet situasjonen i strømmarkedet i disse månedene. Det har i disse periodene vært veldig ustabile priser, i tillegg til at prisene har vært rekord høye. Dette er også noe som har vært mye omtalt i media. Nettopp det at prisene var såpass høye og uforutsigbare, var årsaken til at Vitel besluttet å slutte som kraftleverandør. Vi er en nasjonal leverandør som leverer lik pris i hele landet. Dermed vil man få områder med høyere priser en snittet og områder med lavere priser enn snittet.

Det er i tillegg til høy strømpris brukt mer strøm en først forventet. Fakturaen er riktig i henhold til avtalen du har hatt og forbruket som har vært.

 

 

 

TIL VITEL 7.4

Send meg avtale vilkårene som gjaldt for min strømavtale. ASAP

 

 

 

FRA VITEL 9.4

Hei

Det er ikke egne vilkår som gjelder spesiellt for din avtale. Det vi kan tilby i forhold til pris, er å endre til spotpris avtale for siste avregning. Fint om du gir oss tilbakemelding på dette, slik at vi får korrigert faktura. Utsetter forfall på faktura til 16.04.10 i påvente av svar fra deg.

 

 

 

 

Svar til Vitel 10.4

Hva vil da spotpris si. Den virkelige spotprisen for mitt område i denne perioden siste avregning gjaldt for med et realistisk påslag?

 

 

 

 

FRA VITEL 20.4

Hei

Det blir spotpris for ditt område som da blir lagt til grunn. Kan da tilby spot uten påslag. Utsetter forfall på ny til 26.04.10.

 

 

 

 

TIL VITEL 20.4

Så da vil jeg hørre hva sluttoppgjøret blir på. Først tall. Deretter ny regning.

Jeg eg ikke så dum å betale denne regningen for å så stole på å få tilbakebetalt i ettertid.

Få se noe dokumentasjon i media, tilbakebetalt forskudd hos andre Vitel kunder som skal få tilbakebetalt ifølge sluttoppgjøret deres og ikke minst få se vilkårene for strømavtalen. Dere kan jo ikke ha hatt flere tusen kunder i flere år uten noe strømavtale. Det finnes jo lover her i landet.

 

Så da venter jeg spent på noen nye tall eller nyheten om konkurs.

 

c",)

Lenke til kommentar

Jeg ser av tidligere poster her at forbrukerombudet ikke tar saker i forhold til strømselskap, og at elklagenemda ikke tar saker på pris. Så da begynner jeg å bli litt nervøs for utfallet av klagen jeg sendte til elklagenemda før i dag, jeg syntes det var veldig vanskelig å forklare saken og sette krav til vitel iogmed at de ikke tar saker på pris.

Noen som har klaget og fått noen svar fra elklagenemda? veldig fint hvis dere nevner hvilke strømvilkår dere hadde også.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting her, hvordan er muligheten for å ta kontakt med netteier for å endre måleravlesning? Mener å ha lest tidligere i en artikkel at det ikke er ulovlig å oppgi littt lavere målerstand i feks dyre perioder. Så hvis vi kan ta kontakt med hafslund for å si at vi har lest av for mye strøm i forhold til sluttregning til vitel, og lese inn et mye lavere forbruk. Da må de jo sluttavregne oss på nytt, og vi kan heller betale for forbruket hos ny leverandør med normal pris.

Dette er jo bare en tanke, men jeg vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger på hva dere tror om dette?

Lenke til kommentar

Geirbr: Registrerer meg mer enn gjerne hos deg om du oppretter et sånt system.

Hadde vært greit å sett hva alle har betalt og hva de må betale.

For ordens skyld: Der er brukernavnet maestro2000 som foreslår dette, jeg ser han undertegner med Geir, som da er hans navn i virkeligheten. Min tekniske kunnskap er dessverre noe begrenset, men Maestro2000 er IT-mann.

 

Hei, beklager at jeg ikke har rukket å delta i diskusjonen i en stund, men jeg er en av de uheldige som nå er "askefast" utenfor Europa.

 

Se annet svar vedr. forslag om Facebook-gruppe.

 

Geir

Lenke til kommentar

Det burde uansett vært opprettet en gruppe på facebook vedr. dette...!!!

 

Sjekk forøvrig dette profilbildet....

 

Hei,

 

Støtter det forslaget 100%, og det ene utelukker ikke det andre. Ved å ha en Facebook-gruppe, så kan vi kjøre diskusjoner der og sørge for varsling når noe skjer. Media følger også med på Facebook, så kanskje kan det gi oss litt publisitet også.

 

Det vil ta noe tid å få på plass et system hvor dere kan laste opp fakturaer etc., så jeg foreslår at noen tar initiativ til å opprette denne gruppen på Facebook, så skal jeg begynne å jobbe med dette så raskt det lar seg gjøre. Foreløpig befinner jeg meg utenfor Europa p.g.a. et etterhvert velkjent lag med vulkanaske, men håper at jeg er på vei hjemover til Norge ganske snart. Rekker nok ikke å se på det før jeg er vel hjemme.

 

Geir

Lenke til kommentar

For meg er det sentrale spørsmålet fortsatt hvorvidt Vitel har beregnet et for høyt påslag på sluttavregningen, eventuelt om de selv må bære risikoen for dårligere innkjøpsbetingelser eller kan velte disse over på forbrukerne.

 

Mvh

For e-spot og innkjøp skulle det vel ikke være påslag på innkjøpspris i det hele tatt. Man skulle betale et fast beløp pr måned/år og få strømmen til Vitels innkjøpspris. Ergo skal de ikke ha lagt på noe på den vanvittige prisen som oppgis i sluttavregning. Vis til at den prisen er urimelig høy i forhold til historikk, og la det være opp til Vitel å dokumentere prisene utenfor rimelig tvil.
Lenke til kommentar

Noen som har fått noe tilbake fra Vitel så langt?

 

Jeg har fått litt tilbake. men ser at de opererer med priser på 143.75 øre og 148.75 øre.

Det er iallefall ikke riktig pris, og derfor skal jeg egentlig ha mere tilbake.

 

Kommer til å godta dette, slik at jeg får det utbetalt ( i Juni), bare for å berge en del. Tør ikke annet av frykt for å miste alt.

 

Venter til de pengene er i boks, så vil jeg gå på dem for å få det resterende.

Lenke til kommentar

Noen som har fått noe tilbake fra Vitel så langt?

 

Jeg har fått litt tilbake. men ser at de opererer med priser på 143.75 øre og 148.75 øre.

Det er iallefall ikke riktig pris, og derfor skal jeg egentlig ha mere tilbake.

 

Kommer til å godta dette, slik at jeg får det utbetalt ( i Juni), bare for å berge en del. Tør ikke annet av frykt for å miste alt.

 

Venter til de pengene er i boks, så vil jeg gå på dem for å få det resterende.

 

Men er det noen spesiell grunn til at de ikke vil ubetale dette før juni? Det er jo leeeenge til.

 

Geir

Lenke til kommentar

 

 

Men er det noen spesiell grunn til at de ikke vil ubetale dette før juni? Det er jo leeeenge til.

 

Geir

wild guess: det er muligens et forsøk på å holde massene i ro noen måneder, mens de kan gå konkurs i fred og ro, og slippe ytterligere krav og innblanding fra kundene. Olais: GÅ PÅ DEM OG FORLANG PENGENE! Gi dem en frist på maks to uker til å betale. Juni??? For noen kjeltringer!

Endret av geirbr
Lenke til kommentar

Noen som har fått noe tilbake fra Vitel så langt?

 

Jeg har fått litt tilbake. men ser at de opererer med priser på 143.75 øre og 148.75 øre.

Det er iallefall ikke riktig pris, og derfor skal jeg egentlig ha mere tilbake.

 

Kommer til å godta dette, slik at jeg får det utbetalt ( i Juni), bare for å berge en del. Tør ikke annet av frykt for å miste alt.

 

Venter til de pengene er i boks, så vil jeg gå på dem for å få det resterende.

 

Jeg hadde sjekket følgende: Hvis du nå godtar dette opprinnelig oppgjøret (for å sikre litt penger), vil det kunne stenge deg for å klage på saken senere siden du godtar det "litt"?

 

Jeg fikk tilbake et par hundre på min ene faktura og har allerede bestridt prisgrunnlaget på denne overfor Vitel. Har hatt to husholdninger med Vitel Innkjøp og begge har fått avregninger på 143/148 øre/kwt.

Endret av BingoBonzo
Lenke til kommentar

Jeg er med på facebook-gruppe og det som måtte være. Hvis man oppretter en egen side for Vitel-kunder er jeg med på dette også. Jeg har, etter en helt usannsynlig sluttfaktura på 10.000 kroner for 2 måneder satt meg inn i saken og Vitel er bare mildt sagt kriminelle. Har forsøkt å ringe Vitel siden mars ang. faktura men de stengte inngående telefoner etter utsendt sluttoppgjør. Har sendt 6 mailer og fått svar etter 2,5 uker at "lurer du på hvorfor fakturaen din er høy kontakt netteieren din". Skulle sendt til elklagenemda med en gang, og anbefaler alle som har fått faktura fra Vitel om å gjøre det samme. Det er jo flere som har vært utsatt for det samme av "Vitel" (under SEA som de het før) som har endt opp med et enormt inkassokrav som egentlig ikke skulle vært utsendt.

 

Det er veldig vanskelig å holde en saklig tone når Vitel-sjefen sitter å slapper av i Spania og avvikler selskapet sånn at fibernet og telecom (ok vet ikke nøyaktig navn) unngår å bøte på et konkurs-vitel. Eller om de evt. bare drar saken så langt at de senere ikke kan få krav.

Lenke til kommentar

Etter å ha fått en sluttfaktura der prisen var på 143 til 148 øre sendte jeg saken til elklagenemda.

 

I etterkant av dette har jeg mottatt tilbud fra Vitel om å endre faktura til spotpris. Her ble det anslått en pris pålydene 80-90 øre for faktureringsperioden.

 

Har fått beskjed fra Vitel om at opprinnelig sluttfaktura er stoppet og kredittnota på vei i posten. All kommunikasjon i saken nå vår blir også oversendt elklagenemda fra Vitels side.

 

Så får vi nå se hva som dukker opp i postkassen min når ny sluttfaktura med spotpris dukker opp en gang i fremtiden.

 

thomas

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli interessant, har fått mail fra Vitel hvor de tilbyr meg spotpris fra 1. februar. Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal svare ennå, tar gjerne i mot tips.

 

Videre fant jeg denne på Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=107835389238520&ref=mf

 

(Til eier av gruppen: Håper det er greit at jeg tok meg friheten til å poste linken til gruppen her.)

Lenke til kommentar

 

Har fått beskjed fra Vitel om at opprinnelig sluttfaktura er stoppet og kredittnota på vei i posten. All kommunikasjon i saken nå vår blir også oversendt elklagenemda fra Vitels side.

 

 

Jeg fikk samme svar fra Vitel. Fikk faktura på 1500 som var usannsynlig, de sendte meg en kreditnota og lovet å komme med en seriøst faktura. Så fikk jeg en faktura et par uker etterpå på 9000 kroner isteden.

Lenke til kommentar

Etter å sagt meg ferdig med vitel og videresendt klagen til elklgaenemda fikk jeg denne av vitel:

''

Hei,

Vi forstår ikke hvilken dokumentasjon du er ute etter - dokumentasjonen ser du på faktura, det er de prisene som er satt på ditt produkt. Da det ikke er varslingsplikt i forkant, er det heller ingen dokumentasjon på varsel i forkant.

 

Som forslag til løsning i saken kan vi tilby spotpris i stedet, fra 1. februar. Dersom faktura klages inn for Elklagenemnda, trekker vi dette tilbudet, da prisene er riktige.

 

Med vennlig hilsen

 

Kundesenter

Telefon: 05001

''

 

Til svar sendte jeg dette

''Hei.

Ja jeg har lest at dere har tilbudt andre samme løsning:

'' Her er resultatet på min klage

Skrevet av BKM den 08.04.2010 kl. 09:38

Jeg som andre fikk flyttet mitt abb via minstrom.no. Dette var da anbud på ca 28 ør pr kWh. Estimert regning med forskudd kom senere og var oppgitt som 45 øre pr kWh. Jeg klaget på forskuddet, men avregningen kom til slutt på skyhøye 148 øre pr kWh. Det utrolige er at etter at jeg klaget neste gang så sa de "ok, vi sletter regningen og sender ny" så ble jeg satt på spotpris og regningen som kom nå kom med en pris på 259 øre pr kWh (Ja, 259 øre pr kWh!) pluss resten av regningen på 148 øre pr kWh.. Disse folka er ikke bra i hodet! Kan det virkelig gå an...? Det blir elklagenemda på meg også ser det ut til :( ''

 

http://www.dn.no/privatokonomi/article1869893.ece?offset=30#comments_top

 

Så hvis ikke dere kan garantere meg et annet utfall, vil jeg kun se dette tilbudet som et forsøk på svindel.

Da vil dere i tilegg til å ha styrket min sak hos elklagenemda, eventuelt gi meg muligheten til å gå til anmeldelse.

Jeg hadde verken trodd eller ønsket at det skulle bli så mye oppstyr rundt dette, men slik som dere har gått frem til nå anser jeg som så useriøst at dette er en sak jeg er villig til å legge ned mye krefter og arbeid i.

Får jeg derimot en konkret pris og en fornuftig sluttavregning vil saken være løst for min del.

Håper på en rask løsning og positivt svar

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette, er det andre som har opplevd det samme?

 

 

jeg skulle lest de to siste postene, beklager,

Endret av overtrip
Lenke til kommentar

For de som ønsker å se full oversikt over min kommunikasjon med Vitel viser jeg til mine poster tidligere i denne tråden. Her kommer siste svar FRA Vitel:

 

"Hei,

 

Det er aldri oppgitt priser på Vitel Innkjøp. Eneste prisen vi har kunnet oppgi på våre nettsider, er pris på standard variabel. Spotpris fastsettes heller ikke på forhånd, men er like fullt lovlig å selge.

 

Som forslag til løsning kan vi tilby spotpris i februar. Snittprisen lå da på 80-90 øre. Dersom saken klages inn for Elklagenemnda bortfaller dette tilbud, da prisene er satt i henhold til avtale, og tilbudet kommer som følge av at vi ønsker å bli ferdige med saken."

 

MINE KOMMENTARER:

I mitt siste brev til Vitel kommenterte jeg at jeg fant det rart at det ikke eksisterte noen avtalevilkår eller betingelser for Vitel Innkjøp. Det er mulig jeg er treig i hodet, men det går da ikke an å tilby et produkt uten å på EN ELLER ANNEN MÅTE spesifisere hva man selger. Eks: "Vitel Innkjøp: Du betaler samme pris som vi betaler i markedet, pluss forvaltnignsgebyr på kr 25/mnd". Eller "du betaler samme pris som vi betaler i markedet, pluss påslag på 0,8øre/kwh".

 

Det Vitel påstår er at de har solgt et produkt som heter "Vitel Innkjøp" uten å på noen måte fortelle kundene hva de har kjøpt, eller for den saks skyld ha noen presisering overfor seg selv hva de har solgt. Det blir nesten som å avtale med en selger at man skal kjøpe en pappeske som selgeren på et senere tidspunkt kan fylle med hva han vil og så bestemme prisen selv.

 

Jeg vet ikke om Vitel bevisst ønsker å skjule vilkårene for oss nå, om de aldri har hatt vilkår (tviler jeg på, da hadde ikke jeg inngått avtale med dem), eller om de rett og slett sliter med å forstå spørsmålet mitt (mulig jeg må gi dem eksempelet med den tomme pappesken??).

 

Til slutt: Tilbudet om å få endret faktura til spotpris:

Hvordan i all verden skal jeg kunne ta stilling til om dette lønner seg? HVORDAN??? Jeg får jo ikke noe info om vilkårene og betingelsene i avtalene med Vitel. Og hvordan skal de selv beregne dette hvis de ikke har nærmere angitte betingelser? Bare det at de tilbyr meg å bytte fra en beregningsmåte til en annen sier jo direkte at det må finnes en form for vilkår.

 

Herregud så frustrert jeg blir. Etter å ha hørt andre historier om bytte til spot så er jeg ikke så keen på dette heller. Uten at jeg først får se i kroner og øre hva sluttoppgjøret vil bli takker jeg ikke ja til dette! Hvorfor skulle egentlig Vitel, hvis de mente de hadde en god sak, tilby meg en lavere regning? Slik jeg leser dette så er det enten ett av to A) Vitel innser de har en dårlig sak og vil gi meg lavere faktura for å slippe peset med elklagenemnda eller B) Vitel ser sitt snitt til å øke regningen min.

 

Hva jeg svarer til Vitel poster jeg her senere.

Endret av Captain Goodvibes
Lenke til kommentar

Viktig spørsmål angående tilbud om overgang til spot:

 

Jeg ser at mange har fått tilbud om å bytte til spot på sluttfaktura. Er det slik at flere har fått vesentlig høyere regning etter å takket ja til dette??

 

Det er mulig at denne mistanken er fullstendig ugrunnet, men hvis Vitel sliter med å holde seg unna en konkurs vil et vesentlig poeng for dem være å dokumentere overfor sine kreditorer at de har vesentlige summer utestående. Hvis en strategi for å oppnå dette er å produsere mange "fake" fakturaer er jo dette direkte straffbart.

 

Hvis vi får tak i tilstrekkelig mange som har opplevd en slik behandling og økte fakturaer etter tilbud om "å få saken ut av verden" mener jeg media/kreditorene til vitel/politiet bør få vite dette.

 

Tilbakemeldinger ønskes.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med å diskutere med Vitel, her er mitt svar:

 

BETALINGSOPPFORDRING

 

Jeg viser til mitt krav datert 5. april 2010. Jeg kan ikke se å ha motatt oppgjør for for mye innbetalt forskudd. Rettslig behandling vil bli iverksatt med mindre skyldig beløp er innbetalt i sin helhet innen 14 dager fra dato.

 

Skyldig beløp utgjør per dato kr.6005,70 og kan innbetales til kontonummer xxxx.xx.xxxxx

 

Med hilsen,

 

Martin

Endret av mkjenna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...