Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt ikke tilfreds med Vitel sine svar og sendte nå følgende epost:

 

Hei,

 

Det dere sier i dette svaret er i realiteten at dere har solgt et produkt uten å spesifisere pris eller andre vilkår. Dette betviler jeg er korrekt av flere årsaker. På ett eller annet sted må dere ha opplyst hva produktet dere solgte var, jeg kan ikke forstå at en rekke kunder (meg inkludert) har inngått en blanco avtale om levering av strøm hvor det er opp til Vitel å spesifisere vilkår fortløpende etter eget forgodtbefinnende. Videre tviler jeg på at en slik avtale ville vært i henhold til norsk forbrukerlovgivning.

 

Jeg tar selvsagt selvkritikk for å ikke ha orden i egne papirer, men som den profesjonelle part forventer jeg at dere har orden på dette. Hvis det, som dere nevner i forrige svar, ikke har vært noen vilkår tilknyttet "Vitel Innkjøp" vil en vanlig praksis være å tolke avtalen til å inneha tilsvarende vilkår som er gjengs i markedet. For denne type avtale vil det ofte være et påslag på innkjøpsprisen på noen øre pr kw/h.

 

Begrunnelsen for øknignen i strømprisen er etter min mening fortsatt så dårlig dokumentert at jeg enda ikke kan godta sluttoppgjøret.

 

Saken vurderes oversendt til elklagenemda. På grunn av uenighet anser jeg meg ikke bundet av utskutt forfall 12.04.

 

Jeg vurderer sterkt å sette opp et nettsted (mitt yrke er IT-utvikler) hvor samtlige som mener at de har blitt svindlet av Vitel kan registrere seg, laste opp sluttoppgjøret sitt, samt tidligere fakturaer. På denne måten håper jeg å kunne avdekke at prisene Vitel opererer med er fiktive, og at vi kan hente inn nok informasjon til å anmelde dette til Politiet.

 

Det er litt jobb å gjøre dette, men jeg er villig til å bruke de timene dette tar dersom folk mener dette er en god idé. Er derfor veldig interessert i å høre meningene deres om hvorvidt vi vil kunne oppnå noe med dette, eller om det er et skudd i blinde.

 

Noen som har noe inntrykk av hva som må til for at Politiet tar i en sak som dette?

 

Geir

Endret av maestro2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er mange som har fått avregnet en strøm pris på 140øre/kWt osv. Jeg har bare fått 49,60 øre som høyeste pris i perioden 21.11.09-24.02.10 hva kommer dette av?

 

Fikk foresten en egen regening hvor de vil at jeg skal betale 2x59kr i purregebyr + 38kr i fakturagebyr for at jeg ikke betalte siste forskydsbetaling for perioden 15.04.10-25.05.10

 

Snakk om useriøst selskap, det verste er at jeg mye mulig kommer til å betale den regningen siden den er på så lite. Orker ikke ringe inn, vente i flere tider krangle for å spare 156,-

 

Tipper dette er noe de har kalkulert med!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vurderer sterkt å sette opp et nettsted (mitt yrke er IT-utvikler) hvor samtlige som mener at de har blitt svindlet av Vitel kan registrere seg, laste opp sluttoppgjøret sitt, samt tidligere fakturaer. På denne måten håper jeg å kunne avdekke at prisene Vitel opererer med er fiktive, og at vi kan hente inn nok informasjon til å anmelde dette til Politiet.

 

Det er litt jobb å gjøre dette, men jeg er villig til å bruke de timene dette tar dersom folk mener dette er en god idé. Er derfor veldig interessert i å høre meningene deres om hvorvidt vi vil kunne oppnå noe med dette, eller om det er et skudd i blinde.

 

Noen som har noe inntrykk av hva som må til for at Politiet tar i en sak som dette?

 

Geir

La meg gi deg en tilbakemelding: Jeg kommer iallfall til å legge inn min faktura dersom du setter opp systemet. Når det er oppe og går, så tar du kontakt med media, slik at du får omtale på dette. Da vil dette nå ut til alle dem som er lurt av vitel, og en felles oversikt vil hjelpe i å bevise svindelen.

Endret av geirbr
Lenke til kommentar

Sluttoppgjøret mitt hos Vitel skulle visstnok være gjort 12.04, og meg ihende i løpet av uka. Men neida. Nå har jeg sendt klage til Elklagenemnda.

Hvis du vil ha pengene dine, så foreslår jeg at du heller bombarderer vitel med mail. Jeg mistenker at de haler ut tiden for å kunne slå seg selv konkurs, uten å betale ut ei krone til kundene.

Lenke til kommentar

Sluttoppgjøret mitt hos Vitel skulle visstnok være gjort 12.04, og meg ihende i løpet av uka. Men neida. Nå har jeg sendt klage til Elklagenemnda.

Hvis du vil ha pengene dine, så foreslår jeg at du heller bombarderer vitel med mail. Jeg mistenker at de haler ut tiden for å kunne slå seg selv konkurs, uten å betale ut ei krone til kundene.

 

For å si det sånn - e-postene har gått jevnt siden 23. februar. Det er godt mulig du har rett - at de gjør alt de kan for å hale ut tiden. Syns alikevel det er greit å ha gjort mitt på (forhåpentligvis) korrekt måte.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt sjansen på å sitte stille mens elklagenemnda behandler dette, i og med at det allerede er kjent at vitel kjemper for å unngå konkurs. Elklagenemnda kan godt jobbe for deg på sin måte parallelt, men det hjelper lite med medhold i nemnda når selskapet er konkurs...

Endret av geirbr
Lenke til kommentar

Geirbr: Registrerer meg mer enn gjerne hos deg om du oppretter et sånt system.

Hadde vært greit å sett hva alle har betalt og hva de må betale.

For ordens skyld: Der er brukernavnet maestro2000 som foreslår dette, jeg ser han undertegner med Geir, som da er hans navn i virkeligheten. Min tekniske kunnskap er dessverre noe begrenset, men Maestro2000 er IT-mann.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer sterkt å sette opp et nettsted (mitt yrke er IT-utvikler) hvor samtlige som mener at de har blitt svindlet av Vitel kan registrere seg, laste opp sluttoppgjøret sitt, samt tidligere fakturaer. På denne måten håper jeg å kunne avdekke at prisene Vitel opererer med er fiktive, og at vi kan hente inn nok informasjon til å anmelde dette til Politiet.

 

Det er litt jobb å gjøre dette, men jeg er villig til å bruke de timene dette tar dersom folk mener dette er en god idé. Er derfor veldig interessert i å høre meningene deres om hvorvidt vi vil kunne oppnå noe med dette, eller om det er et skudd i blinde.

 

Noen som har noe inntrykk av hva som må til for at Politiet tar i en sak som dette?

 

Geir

 

Støtter dette 100%, flott å få et sted hvor vi kan samle og dele informasjon!

 

Bare en tanke, kunne vi ha benyttet Facebook for akkurat dette? Vil jo også spare deg for en del tid?

Lenke til kommentar

Blir det opprettet en egen nettside kommer jeg til å registrere mine krav/anførsler der.

 

Problemet mitt foreløpig er jo at jeg ikke vet hvorvidt jeg har et krav. Hvis avtalen som nevnt gjelder Vitels innpris pluss et forvaltningsgebyr er det jo nettopp innprisen som vil styre min pris som kunde. Vurderingen i så måte blir om Vitel kan klandres for å ikke ha oppnådd en "fornuftig" innpris, og at det blir galt å velte denne over på meg.

 

Eller det kan også hende at Vitel har hatt en annen reell innpris enn den de har fakturert meg og lagt på et påslag de ikke hadde rett til å legge på.

 

Disse enkle spørsmålene viser det seg vanskelig å få svar på. Og jeg stoler ikke blindt på et eventuelt udokumentert svar Vitel nå måtte hoste opp.

 

Jeg syntes det er kjedelig at ikke forbrukeromudet/forbrukerrådet tar tak i avtalene til oss som har hatt "Vitel innkjøp". Jeg fikk ikke hjelp ved henvendelse til dem.

 

Når det gjelder forskuddet jeg mener jeg har krav på anser jeg dette for tapt. Men å betale inn ytterligere til Vitel sitter veldig langt inne. Sånn sett vil en konkurs nesten være å foretrekke for min del, da vil jeg i det minste få en seriøs aktør som "motpart" for å avklare hvorvidt jeg har en betalingsplikt eller ikke.

 

Er det noen som har vært i kontakt med journalister angående denne type strømavtale? Uansett hvor mye jeg googler så finner jeg kun artikler som omhandler variabel fastpris. Tilsynelatende har disse en bedre sak enn hva vi har. Kanskje vi skulle tatt kontakt med journalister som allerede har skrevet om variabel fastpris-kundene?

 

Mvh

Lenke til kommentar

 

Jeg syntes det er kjedelig at ikke forbrukeromudet/forbrukerrådet tar tak i avtalene til oss som har hatt "Vitel innkjøp". Jeg fikk ikke hjelp ved henvendelse til dem.

 

 

 

Dette kan også være mat for media.

Kan du utdype korrespondansen med forbrukeromudet/forbrukerrådet ?

 

 

 

flu

Lenke til kommentar

 

Problemet mitt foreløpig er jo at jeg ikke vet hvorvidt jeg har et krav. Hvis avtalen som nevnt gjelder Vitels innpris pluss et forvaltningsgebyr er det jo nettopp innprisen som vil styre min pris som kunde. Vurderingen i så måte blir om Vitel kan klandres for å ikke ha oppnådd en "fornuftig" innpris, og at det blir galt å velte denne over på meg.

 

 

Eller det kan også hende at Vitel har hatt en annen reell innpris enn den de har fakturert meg og lagt på et påslag de ikke hadde rett til å legge på.

Se over hva de har fakturert i forthold til spot-pris siste år. Hvis avviket plutselig er vesentlig større på siste avregning lukter det ugler i mosen. Det er i alle fall argumentet jeg kommer til å benytte dersom jeg finner et slikt resultat. Må bare orke å sete meg ned med det. Kommer ikke til å klage før dagen før forfall. Kan Vitel trenere mens de venter på en konkurs kan jeg også :)
Lenke til kommentar

Flu:

 

Her er min mail:

 

"Hei!

 

 

Jeg ser omtale hos dere og i en rekke medier om Vitel sin sluttfakturering. Felles for alle omtaler er at de omhandler kunder som har hatt fast variabel(?) avtale.

 

 

Jeg, og fler andre, har hatt Vitel Innkjøp (spot). I henvendelse til Vitel har det vært vrient å få tak i avtalevilkårene for nettopp denne avtalen, vi har kun fått tilsendt de generelle vilkårene. På denne måten er det vanskelig å få sjekket hva som stod i opprinnelig avtale om påslag på innkjøpsprisen.

 

 

Jeg har sendt klage til Vitel hvor jeg (for andre gang) ber om kopi av denne avtalen som jeg desverre ikke har selv. Jeg har også bedt om dokumentasjon på innkjøpsprisen, slik at jeg kan få sjekket denne mot det påslaget de har rett til å ta.

 

 

Spørsmålet mitt til dere koker i grunn ned til dette:

Anbefaler dere også innkjøp/spot-kundene også å avvente med å betale til Vitel har dokumentert sin rett til å fakturere de prisene de har gjort, eller bør vi med spotavtale bite i det sure eplet og betale. Vitel hevder vi må dette.

 

 

På forhånd takk for svar,"

 

Her er svaret:

 

"Klage på strøm faller dessverre utenfor Forbrukerrådets område, slik at vi

ikke kan behandle eller gi deg nærmerr råd din sak. Du kan imidlertid kontakte

Elklagenemnda, som kan hjelpe deg videre.

 

Elklagenemnda behandler klager/tvister som springer ut av kontraktsforholdet

mellom energiselskap dvs. nettselskap og/eller kraftleverandør, og private

strømkunder (abonnenter). Tvister som oppstår mellom energiselskap og

næringsutøvere faller utenfor nemndas virkefelt. Nemnda behandler heller ikke

saker som gjelder rene prisspørsmål og salgstariffer. Før du kan bringe en sak

inn for nemnda, må du selv prøve å løse problemet med energiselskapet. Blir

dere ikke enige, kan du sende en skriftlig klage til nemnda.

 

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og

eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerportalen.no –

http://forbrukerportalen.no/klageguide

 

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

 

Du finner mer informasjon på www.elklage.no.

 

 

Med hilsen

--

Stian Thommesen"

Lenke til kommentar

All den tid Vitel hardnakket viser til sine "Generelle Avtalevilkår" vil nok saken koke ned til hvorvidt nevnte vilkårs §1 vil være å anse som urimelig iht. Markedsføringslovens §22, og/eller hvorvidt bestemmelsene i Standard Kraftleveringsavtale § 3-2 kan fravikes ved avtale.

 

Vitels Generelle Avtalevilkår §1, 1. ledd:

§ 1. Alle priser er oppgitt inkl. mva. for privatpersoner, og eks. mva. for bedrifter med mindre annet er spesifisert. Forandring av priser, produkter og tjenester varsles på våre nettsider, og kan endres med 14 dagers varsel. Dette gjelder ikke innenfor en kontrakts angitte avtaletid.

 

Markedsføringslovens §22, 1. og 2. ledd:

Vilkår som nyttes eller tilsiktes nyttet i næringsvirksomhet overfor forbrukere kan forbys når de finnes urimelige overfor forbrukerne, og det finnes at forbud tilsies av allmenne hensyn. Tilsvarende gjelder for vilkår overfor sammenslutninger som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, forutsatt at avtalen skal tjene medlemmenes personlige formål.

 

Ved rimelighetsvurderingen skal det legges vekt på hensynet til balanse mellom partenes rettigheter og plikter og på hensynet til klarhet i kontraktsforhold.

 

Standard Kraftleveringsavtale §3-2, 2. ledd:

Ved vesentlige prisøkninger skal slikt varsel gis direkte til kunden. Med vesentlig prisøkning

forstås økning hvor prisen samlet sett har steget med 2,5 øre pr. kWh eller mer siden sist kunden

fikk tilsendt prisinformasjon direkte fra kraftleverandøren. Som direkte varsel regnes brev til

kunden eller melding på faktura/målerkort, eller, dersom kunden samtykker, egen elektronisk

melding, eksempelvis e-post eller tekstmelding til mobiltelefon (SMS).

 

/martin

Lenke til kommentar

Vitels "Generelle Avtalevilkår" spesifiserer ikke direkte hvordan "vesentlige prisøkninger" som definert i Standard Kraftavtale skal håndteres. Det vises videre til følgende i Vitels "Generelle Avtalevilkår" §12:

 

§ 12. Utover våre generelle vilkår, gjelder vilkårene i standard kraftleveringsavtale, fremforhandlet av Forbrukerombudet og EBL

 

Uten at jeg er jurist synes jeg det ser ut til at vi har en god sak, spørsmålet er vel om det er noe å hente for oss som mener å ha penger til gode...

 

Edit: Typo

/martin

Endret av mkjenna
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår standard Kraftleveringsavtale §3-2 gjelder den kun for fast-variabel, ikke for spot/innkjøp. Jeg forstår bestemmelsens 2. ledd til å gjelde en presisering av 1.ledd om slike avtaler.

 

Sagt med andre ord: Er man spotkunde har man ikke krav på varsel ved endring av priser. Endring av avtalens vilkår, slik som påslag på innkøpsprisen eller forvaltningsgebyr, kan derimot Vitel ikke endre etter eget forgodtbefinnende. For meg er det sentrale spørsmålet fortsatt hvorvidt Vitel har beregnet et for høyt påslag på sluttavregningen, eventuelt om de selv må bære risikoen for dårligere innkjøpsbetingelser eller kan velte disse over på forbrukerne.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Mulig du har rett i det, men foreløpig har jeg ikke fått Vitel til å spesifisere nøyaktig hvilke vilkår som gjelder for min avtale, de påstår sågar i en e-post at det ikke finnes noen vilkår utover tidligere nevnte Generelle Vilkår.

 

Dette er jo ganske friskt, her mener man altså at man kan komme opp med priser etter eget forgodtbefinnende, analogt kan man jo da si at jeg som kunde kan velge å forkaste disse etter eget forgodtbefinnende, men det betinger jo igjen at jeg varsles om hva prisen faktisk er.

 

Er det tilstrekkelig å varsle kundene om en prisdobling ved å legge ut en tekst på en internettside?

Endret av mkjenna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...