Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

Jeg har nå sendt mail til forbrukerrådet og bedt om råd for kunder som har hatt Vitel Innkjøp.

 

Håper med dette å få avklaring på hva jeg/vi bør gjøre. Synd ingen sitter på den opprinnelige avtalen med Vitel angående dette. Jeg antar det der står hvor mye de kan legge på innkjøpsprisen. I såfall gjenstår for Vitel å dokumentere sin innkjøpspris for perioden.

 

Inntil jeg får dette på bordet er det uaktuelt å betale regningen. Viser det seg at Vitel har forholdt seg til avtalt påslag og at de faktisk har hatt unormalt høy innkjøpspris på strøm i nevnte periode er det vel intet annet å gjøre enn å betale.

 

Mvh

Ole-Jacob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå sendt mail til forbrukerrådet og bedt om råd for kunder som har hatt Vitel Innkjøp.

 

Håper med dette å få avklaring på hva jeg/vi bør gjøre. Synd ingen sitter på den opprinnelige avtalen med Vitel angående dette. Jeg antar det der står hvor mye de kan legge på innkjøpsprisen. I såfall gjenstår for Vitel å dokumentere sin innkjøpspris for perioden.

 

Inntil jeg får dette på bordet er det uaktuelt å betale regningen. Viser det seg at Vitel har forholdt seg til avtalt påslag og at de faktisk har hatt unormalt høy innkjøpspris på strøm i nevnte periode er det vel intet annet å gjøre enn å betale.

 

Mvh

Ole-Jacob

 

Dette gjelder ikke bare de som har Vitel Innkjlp. Også folk med Vitel Online, Vitel variabel avtale, opplever akkurat det samme. Men de vrir på svarene sine for å få dem til å passe for hver enkelt som klager på fakturaen. Er det ingen av dere som kan tenke dere å ta kontakt med media, slik at vi får skikkelig fokus på dette? Tenker på alle de ressurssvake menneskene som har blitt lurt på samme måten, de trenger noen talspersoner!

Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt mail til forbrukerrådet og bedt om råd for kunder som har hatt Vitel Innkjøp.

 

Håper med dette å få avklaring på hva jeg/vi bør gjøre. Synd ingen sitter på den opprinnelige avtalen med Vitel angående dette. Jeg antar det der står hvor mye de kan legge på innkjøpsprisen. I såfall gjenstår for Vitel å dokumentere sin innkjøpspris for perioden.

 

Inntil jeg får dette på bordet er det uaktuelt å betale regningen. Viser det seg at Vitel har forholdt seg til avtalt påslag og at de faktisk har hatt unormalt høy innkjøpspris på strøm i nevnte periode er det vel intet annet å gjøre enn å betale.

 

Mvh

Ole-Jacob

 

Dette gjelder ikke bare de som har Vitel Innkjlp. Også folk med Vitel Online, Vitel variabel avtale, opplever akkurat det samme. Men de vrir på svarene sine for å få dem til å passe for hver enkelt som klager på fakturaen. Er det ingen av dere som kan tenke dere å ta kontakt med media, slik at vi får skikkelig fokus på dette? Tenker på alle de ressurssvake menneskene som har blitt lurt på samme måten, de trenger noen talspersoner!

 

 

 

Se følgende linker:

http://www.na24.no/article2876042.ece

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/vitel_skyhoyt_over_markedspris

http://www.dinside.no/838742/tvilsomme-sluttfakturaer-fra-vitel

 

I tillegg har jeg sendt tips til VG :-)

Lenke til kommentar

Fant noen bufrede websider på Bing angående hva Vitel Innkjøp er:

 

Vitel er opptatt av pris og har vært en av de billigste på strømavtalene standard variabel og spot i hele 2008 på landsbasis. Vi tåler prissammenligning og synes du skal velge en konkurransedyktig strømleverandør. Velg Vitel.

 

 

Vitel innkjøp (privat)

Oppnå lavest mulig pris du også!

Vi i Vitel er opptatt av at du som kunde skal oppnå lavest mulig pris. Vi samler flere kunders forbruk og forvalter kraften for deg. Når vi kjøper inn stort, gir det deg lav pris og forutsigbarhet i perioder med store endringer i kraftprisen.

Denne avtalen gir deg lav pris og forutsigbar strømregning!

 

Fastbeløp på kr 16,- i mnd gir en gjennomsnittspris per kWh på:

 

Forbruk kWh/år Påslag

10 000 1,92 øre

20 000 0,96 øre

30 000 0,64 øre

 

Har forsøkt å få tak i avtalevilkårene via linkene på disse sidene men det lykkes ikke. Innlogging på min side gikk heller ikke.

Lenke til kommentar

Fant noen bufrede websider på Bing angående hva Vitel Innkjøp er:

 

Vitel er opptatt av pris og har vært en av de billigste på strømavtalene standard variabel og spot i hele 2008 på landsbasis. Vi tåler prissammenligning og synes du skal velge en konkurransedyktig strømleverandør. Velg Vitel.

 

 

Vitel innkjøp (privat)

Oppnå lavest mulig pris du også!

Vi i Vitel er opptatt av at du som kunde skal oppnå lavest mulig pris. Vi samler flere kunders forbruk og forvalter kraften for deg. Når vi kjøper inn stort, gir det deg lav pris og forutsigbarhet i perioder med store endringer i kraftprisen.

Denne avtalen gir deg lav pris og forutsigbar strømregning!

 

Fastbeløp på kr 16,- i mnd gir en gjennomsnittspris per kWh på:

 

Forbruk kWh/år Påslag

10 000 1,92 øre

20 000 0,96 øre

30 000 0,64 øre

 

Har forsøkt å få tak i avtalevilkårene via linkene på disse sidene men det lykkes ikke. Innlogging på min side gikk heller ikke.

 

Jeg har en avtale om "forvaltningskraft" som ble inngått via boligbyggelaget i Sandefjord. For denne avtalen har jeg betalt 590,- pr. år.

 

Selv har jeg vært sløv og har ikke fulgt med på hvordan det innbetalte forskuddet har vokst over flere år, og når Vitel bestemte seg for å slutte som strømleverandør, så hadde jeg over 11.000 kroner tilgode hos Vitel (minus faktisk forbruk for januar og februar). Jeg har ennå ikke mottatt mitt sluttoppgjør, men jeg tror at jeg uansett kan se langt etter disse pengene.

 

Selv med de strømprisene Vitel opererer med på sluttoppgjøret, så tror jeg at jeg vil ha penger tilgode. La oss si 3000 kilowatttimer x 1,48 (worst case), det blir jo ikke mer enn 4500 kroner. Selv med et høyere forbruk enn dette (har ikke sjekket nøyaktig), så skal jeg ha ganske mange penger tilgode.

 

Min teori er imidlertid at Vitel er helt tom for penger p.g.a. kombinasjonen av feilinvesteringer og høy strømpris. I NA24 stod det en artikkel om at daglig leder i Vitel jobber fra Spania med sluttoppgjørene, men han sa samtidig at han "jobber for å unngå konkurs". Artikkelen finner du her.

 

Har vært i kontakt med Vitel sin kundeservice flere ganger og etterlyst sluttoppgjøret mitt. Siste tilbakemelding var "du bør ha det uken rett over påske", d.v.s. nå... Jeg er spent på hva slags strømpriser de opererer med i sluttoppgjøret, men jeg har delvis forståelse for at strømprisene for denne "forvaltningskraft"-avtalen kan være høye, siden de avhenger av hvor gode forvalterne er (og det er vel tydelig at de har bommet totalt). At de dytter tapene sine over på kundene er muligens en naturlig konsekvens av denne avtalen, men det er selvfølgelig veldig surt dersom dette er tilfelle, og det som irriterer meg mest er at jeg selv ikke har fulgt med i timen og kommet meg over på en "normal" strømavtale hos en seriøs leverandør.

 

Alle vil jo helst unngå en konkurs, og jeg tipper at det ikke er noe ønskesituasjon for styret eller investorene i Vitel at de går konkurs heller, men det er mulig at den eneste måten å unngå dette på er å få inn noe av det de mener er utestående midler før de i det hele tatt kan betale ut det kundene har tilgode. Hvis alle tar sakene sine til Eklagenemda, så tror jeg imidlertid det bare er et tidsspørsmål før selskapet går konkurs, og da er nok pengene tapt uansett.

 

Dette er en vanskelig sak, og jeg håper vi blir "ferdig" med den snart, men jeg har mine tvil.

 

/Geir

Lenke til kommentar

Hvorfor til Elklagenemda?

Dette ligner mer og mer på en sak for politiet.

Økokrim kanskje? Hvis man søker opp historikken til Vitel, så vil man jo se at de har en tvilsom historikk (noe jeg burde ha sett for et år siden, og ikke akkurat nå).

 

Se denne fra 2008:

 

http://tb.no/nyheter/tonsberg-bredband-eier-begjert-konkurs-1.1482468

 

Hvis dette ender med konkurs, så burde definitivt enkelte av de involverte bli fratatt muligheten til å delta i næringsvirksomhet for all fremtid, men det skjer vel neppe.

 

/Geir

Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt sluttoppgjør idag og der opererer de med priser på mellom 146 og 155 øre/Kwh. Jeg har hatt lavt forbruk og har ikke så mye forhåndsinnbetalt som dere andre så jeg har penger tilgode. Vurderer å vente til jeg får de pengene før jeg klager, så får jeg ihvertfall tilbake noe. MEN, hvis jeg har fått de pengene, kan jeg klage i etterkant da?

Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt sluttoppgjør idag og der opererer de med priser på mellom 146 og 155 øre/Kwh. Jeg har hatt lavt forbruk og har ikke så mye forhåndsinnbetalt som dere andre så jeg har penger tilgode. Vurderer å vente til jeg får de pengene før jeg klager, så får jeg ihvertfall tilbake noe. MEN, hvis jeg har fått de pengene, kan jeg klage i etterkant da?

 

Min magefølelse er at det er en overhengende fare for at selskapet kommer til å gå konkurs (når daglig leder uttaler til media at han "kjemper en kamp for å unngå konkurs", så sier vel det det aller meste). Hver enkelt får gjøre seg opp en mening om hva som er lurt i et sånt tilfelle, men jeg har i alle fall tenkt å forsøke og hente ut alle de pengene jeg KAN hente ut, for jeg tror skipet er i ferd med å synke, og da mister man alt.

 

Om jeg mister muligheten til å bestride kravet vet jeg ikke, men det kan du kanskje få svar på hos Forbrukerombudet?

 

PS! Hva slags abonnement har du hatt hos Vitel?

 

Geir

Endret av maestro2000
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest igjennom her og andre sider.

Vi sendte klage pr post og e-mail (27.mars), igår fikk vi en mel på mobilen at vi ville få purring. Har de ikke fått dette, eller vil de ikke se?

Sendt ny mail til dem i går kveld og kopi av klagen igjen.

 

Er det flere som har sendt klage til elklagenemda allerede?

 

Vet ikke helt hvordan gangen går i dette, aldri gjort det.. og nesten så jeg har lyst å ikke bry meg.. men er jo noen tusenlapper det er snakk om.. Skulle hatt igjen.. og fikk heller en regning på 1500,- grr..

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest igjennom her og andre sider.

Vi sendte klage pr post og e-mail (27.mars), igår fikk vi en mel på mobilen at vi ville få purring. Har de ikke fått dette, eller vil de ikke se?

Sendt ny mail til dem i går kveld og kopi av klagen igjen.

 

Er det flere som har sendt klage til elklagenemda allerede?

 

Vet ikke helt hvordan gangen går i dette, aldri gjort det.. og nesten så jeg har lyst å ikke bry meg.. men er jo noen tusenlapper det er snakk om.. Skulle hatt igjen.. og fikk heller en regning på 1500,- grr..

Det er nok Invoicia som sender ut purring til deg, kanskje? Det du må gjøre er å sende mail til Invoicia om at kravet er omstridt, og gjerne kort om bakgrunnen for dette. De vil da stoppe purringene og heller ikke kunne sende det til inkasso. Viktig at du også sender et krav til Vitel med det du mener de skylder deg, og en frist for å betale dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest igjennom her og andre sider.

Vi sendte klage pr post og e-mail (27.mars), igår fikk vi en mel på mobilen at vi ville få purring. Har de ikke fått dette, eller vil de ikke se?

Sendt ny mail til dem i går kveld og kopi av klagen igjen.

 

Er det flere som har sendt klage til elklagenemda allerede?

 

Vet ikke helt hvordan gangen går i dette, aldri gjort det.. og nesten så jeg har lyst å ikke bry meg.. men er jo noen tusenlapper det er snakk om.. Skulle hatt igjen.. og fikk heller en regning på 1500,- grr..

Det er nok Invoicia som sender ut purring til deg, kanskje? Det du må gjøre er å sende mail til Invoicia om at kravet er omstridt, og gjerne kort om bakgrunnen for dette. De vil da stoppe purringene og heller ikke kunne sende det til inkasso. Viktig at du også sender et krav til Vitel med det du mener de skylder deg, og en frist for å betale dette.

 

Skjønner at jeg ikke kan noe om dette.. dumt å nesten begynne med det, men bra at det finnes et frum her man kanskje kan få litt drahjelp :)

 

Vi har ikke fått noen purring enda, bare en mel om at visst vi ikke betaler vil vi få det..

 

Burde jeg skrive et nytt brev/mail til de frist til det de skal betale meg tilbake? Regna ut litt.. men skrev jo ingen frist :/

Lenke til kommentar

Hvem var meldingen sendt fra? Jeg vet at for de som har efaktura så er det invoicia som krever inn på vegne av vitel, er usikker om det gjelder for vanlig faktura også. Sjekk fakturaen din. Om det er invoicia, så er det viktig at også de får kjennskap til at det er uenighet om kravet.

Endret av geirbr
Lenke til kommentar

Hvem var meldingen sendt fra? Jeg vet at for de som har efaktura så er det invoicia som krever inn på vegne av vitel, er usikker om det gjelder for vanlig faktura også. Sjekk fakturaen din. Om det er invoicia, så er det viktig at også de får kjennskap til at det er uenighet om kravet.

 

Det står Vitel som avsender på denne meldingen, og vitel på den første regningen vi ikke vil betale.. Har pr dags dato ingen ubetalte regninger og syns ikke dette er noe moro.. men om jeg betaler og fremmer kravet i ettertid og de går konkurs mister vi jo de penga også..grr..

Lenke til kommentar

Hvem var meldingen sendt fra? Jeg vet at for de som har efaktura så er det invoicia som krever inn på vegne av vitel, er usikker om det gjelder for vanlig faktura også. Sjekk fakturaen din. Om det er invoicia, så er det viktig at også de får kjennskap til at det er uenighet om kravet.

 

Det står Vitel som avsender på denne meldingen, og vitel på den første regningen vi ikke vil betale.. Har pr dags dato ingen ubetalte regninger og syns ikke dette er noe moro.. men om jeg betaler og fremmer kravet i ettertid og de går konkurs mister vi jo de penga også..grr..

Hei

Du må for all del ikke betale, søk på Vitel og forbrukerrådet eller vitel forbrukerombudet på nettet, så fins det flere sider der hvor det gis råd om hvordan du skal gå fram. Kortversjonen: IKKE betal regningen! SKriv en mail hvor du bestrider kravet, og påpek at kravet ikke kan gå til inkasso siden det er omstridt. Fortell dem videre hvem som faktisk har et krav utestående, nemlig du, og på hvor mye dette er. Gi dem så en frist til å betale dette, fristen bør ikke være mer enn to uker. Hvis Vitel nekter, eller ikke svarer, så sender du klage til Elklagenemnda, med all korrespondanse og de kopier du måtte ha.

SOm du selv sier, går Vitel konkurs så mister du pengene dine. For all del: Ikke betal en kroner mer, du handler lovlig når du nekter å betale og bestrider kravet. Men søk på nettet og finn de sidene jeg nevner. Pokker heller, jeg kan søke for deg: Her er det:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/vitel_skyhoyt_over_markedspris

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11040569

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...