Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så at det er greit å kunnet C, men realistisk sett - hvor ofte bruker man det til noe produktivt?

Jeg vil tro de 5-6 jeg kjenner som programmerer i C i jobben sin bruker det til noe produktivt. Men jeg vet jo ikke.

 

Misforstå meg rett da.

Jeg sier ikke at C ikke er nyttig, for det er nyttig, men som regel fins det langt bedre verktøy for oppgavene.

 

Personlig er jeg glad for at C ikke er det første språket jeg gikk løs på, for da tror jeg at jeg ville gitt opp i mangel på resultater. Ja, det er svært simpelt, nei - pekere er ikke magi - men det er ikke slik at det nødvendigvis bør være det første man lærer.

 

Og når jeg sier "hvor ofte bruker man det til noe produktivt"; så er jeg nokså sikker på at man kan sammenligne linjer C skrevet hver dag med linjer C#, php, java, o.s.v., og ende opp med at det nok ikke er så fryktelig interresant med mellom-/lavnivåspråk for de fleste oppgaver, nå som vi har 'ubegrenset' med minne og prosesseringskaft.

Lenke til kommentar

Det er så at det er greit å kunnet C, men realistisk sett - hvor ofte bruker man det til noe produktivt?

 

Dagens premie for manglende innsikt.

 

Det å stresse seg grønn over pekere er ikke det man trenger når man ønsker å komme i gang på hobbynivå (som regel), men etterhvert er det klart det er viktig å ha ett konsept om. Alt til sin tid, sier nå jeg.

 

Jeg tillater meg et sitat (i dette tilfellet har vedkommende et interessant poeng):

 

I’ve come to realize that understanding pointers in C is not a skill, it’s an aptitude. In first year computer science classes, there are always about 200 kids at the beginning of the semester, all of whom wrote complex adventure games in BASIC for their PCs when they were 4 years old. They are having a good ol’ time learning C or Pascal in college, until one day they professor introduces pointers, and suddenly, they don’t get it. They just don’t understand anything any more. 90% of the class goes off and becomes Political Science majors, then they tell their friends that there weren’t enough good looking members of the appropriate sex in their CompSci classes, that’s why they switched. For some reason most people seem to be born without the part of the brain that understands pointers. Pointers require a complex form of doubly-indirected thinking that some people just can’t do, and it’s pretty crucial to good programming. A lot of the “script jocks” who started programming by copying JavaScript snippets into their web pages and went on to learn Perl never learned about pointers, and they can never quite produce code of the quality you need.

Lenke til kommentar

I’ve come to realize that understanding pointers in C is not a skill, it’s an aptitude. In first year computer science classes, there are always about 200 kids at the beginning of the semester, all of whom wrote complex adventure games in BASIC for their PCs when they were 4 years old. They are having a good ol’ time learning C or Pascal in college, until one day they professor introduces pointers, and suddenly, they don’t get it. They just don’t understand anything any more. 90% of the class goes off and becomes Political Science majors, then they tell their friends that there weren’t enough good looking members of the appropriate sex in their CompSci classes, that’s why they switched. For some reason most people seem to be born without the part of the brain that understands pointers. Pointers require a complex form of doubly-indirected thinking that some people just can’t do, and it’s pretty crucial to good programming. A lot of the “script jocks” who started programming by copying JavaScript snippets into their web pages and went on to learn Perl never learned about pointers, and they can never quite produce code of the quality you need.

Artig sitat, men totalt feil konklusjon ...

Lenke til kommentar

Det er så at det er greit å kunnet C, men realistisk sett - hvor ofte bruker man det til noe produktivt?

 

Dagens premie for manglende innsikt.

 

Igjen, alt er relativt.

Ja, der det er nyttig er det uslåelig. Ja, språket har gjort svært mye for pc-industrien. Ja, det er svært nyttig å kunnet. Og ja, jeg satte det på spissen. Men dersom du på ramme alvor mener at C er det første språket en nybegynner bør lære, ber du egentlig vedkommende om å gi opp, da det kan virker overveldene på vedkommende. Ikke på grunn av språkets kompleksitet, men på grunn av at mange funksjoner slett ikke har noe logisk navn, og det tar gjerne veldig mange skritt å gjøre noe som i andre språk hadde vært gjort på svært få linjer.

 

Jeg tillater meg et sitat (i dette tilfellet har vedkommende et interessant poeng):

*Snip*

 

Jeg vet ikke om du sikter denne på meg. Dersom du gjør det vil jeg gjerne informere deg om at du bommer på blinken. Jeg har ikke noe problem med pekere. Det er ikke noe hokus-pokus med det. Men jeg står på at det slett ikke er det første man bør lære, da det kan bli for mange 'særheter' på en gang.

 

EDIT: Dessuten - det er ingen grunn til at man ikke skal få lov til å holde på med programmering på hobbybasis selv om man ikke forstår pekere. Skulle tatt seg ut om fotografer klagde på at folk som tar bilder for gøy ikke forstår lukkertid, blender og hvitbalanse.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Men dersom du på ramme alvor mener at C er det første språket en nybegynner bør lære,

 

Det er fasinerende at du har lyst til å kritisere dine egne meninger, men det var ikke poenget mitt. Jeg har aldri foreslått at C skulle være det første språket man skulle eller burde begynne med. Min innvending gjaldt din påstand "hvor ofte bruker man det til noe produktivt?". Stiller du dette spørsmålet, mangler du opplagt innsikt i C sin rolle i dagens utviklingsverden.

 

EDIT: Dessuten - det er ingen grunn til at man ikke skal få lov til å holde på med programmering på hobbybasis selv om man ikke forstår pekere.

 

Da anbefaler jeg å lese litt flere innlegg av opphavsmannen. For selvopplysningens skyld.

Lenke til kommentar

Det er fasinerende at du har lyst til å kritisere dine egne meninger, men det var ikke poenget mitt. Jeg har aldri foreslått at C skulle være det første språket man skulle eller burde begynne med. Min innvending gjaldt din påstand "hvor ofte bruker man det til noe produktivt?". Stiller du dette spørsmålet, mangler du opplagt innsikt i C sin rolle i dagens utviklingsverden.

 

EDIT: Dessuten - det er ingen grunn til at man ikke skal få lov til å holde på med programmering på hobbybasis selv om man ikke forstår pekere.

 

Da anbefaler jeg å lese litt flere innlegg av opphavsmannen. For selvopplysningens skyld.

 

Jeg kan ha mistolket din post, og beklager dette. Dog mener jeg fortsatt at C ikke er i nærheten av så nyttig det engang var, og at det i de aller, aller fleste situasjoner fins bedre språk til de fleste oppgaver.

 

Jeg ser ei heller hvor jeg har "kritisert mine egne meninger".

 

Setter også pris på om du nevner hvilke av Dennis Ritches innlegg du mener jeg burde lese. Og det er fortsatt uklart for meg nøyaktig hvor vi er uenige.

Lenke til kommentar

C brukes mye i embedded systemer og lavnivå kode. Det blir også veldig mye brukt i Unix systemer.

 

Under Windows er C kanskje mindre utbredt, men generelt sett er C svært utbredt enda.

 

Når det gjelder praktiske programmer, da spesielt GUI-programmer, er nok C temmelig håpløst ja.

Derfor brukes det mer til å skrive biblioteker for andre språk, som Python, Java og C#.

Som sagt er ofte referanseimplementasjoner skrevet i C på grunn av at det er et språk nær sagt alle som driver med programmering i noen seriøs grad kan (i det minste burde kunne)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jeg kan ha mistolket din post, og beklager dette. Dog mener jeg fortsatt at C ikke er i nærheten av så nyttig det engang var, og at det i de aller, aller fleste situasjoner fins bedre språk til de fleste oppgaver.

 

... bortsett fra når C er det eneste kommersielt forsvarlige verktøyet som finnes for den aktuelle platformen. Eller når man må lime et mer egnet språk sammen med et annet bibliotek. Eller når man må supplere et bibliotek for et gitt mer egnet språk (jeg holder på å lage skiplists til Python i C (CPython, spesifikt), når jeg ikke blir avsporet av slike ting som projecteuler). Eller om man har lyst til å undersøke/forbedre koblingen mellom OS-et og et annet bedre språk. C er et de facto universallim, uansett hvordan språket er som et generelt verktøy ellers. Å prestere deretter å lire av seg "hvor ofte bruker man det til noe produktivt" er nokså spesielt.

 

Setter også pris på om du nevner hvilke av Dennis Ritches innlegg du mener jeg burde lese. Og det er fortsatt uklart for meg nøyaktig hvor vi er uenige.

 

Opphavsmannen == han som skrev sitatet, ikke Dennis Ritchie.

 

Kjernen til min innvending er utsagnet ditt "hvor ofte bruker man det til noe produktivt?". Ikke noe mer.

Lenke til kommentar

... bortsett fra når C er det eneste kommersielt forsvarlige verktøyet som finnes for den aktuelle platformen. Eller når man må lime et mer egnet språk sammen med et annet bibliotek. Eller når man må supplere et bibliotek for et gitt mer egnet språk (jeg holder på å lage skiplists til Python i C (CPython, spesifikt), når jeg ikke blir avsporet av slike ting som projecteuler). Eller om man har lyst til å undersøke/forbedre koblingen mellom OS-et og et annet bedre språk. C er et de facto universallim, uansett hvordan språket er som et generelt verktøy ellers. Å prestere deretter å lire av seg "hvor ofte bruker man det til noe produktivt" er nokså spesielt.

 

For n-te gang, jeg satte det på spissen. Jeg er klar over dette, men det er neppe det første TS kommer til å sette i gang med, tror du?

Som jeg har sagt, C er uunnværlig der det er best, og det er best på mye, men det blir likevel sære oppgaver i forhold til hva TS mest trolig ønsker å bruke programmering til i første omgang.

Jeg melder meg nå ut av denne tråden nå, ettersom jeg ikke gidder å bruke tid på å krangle med deg, over en overdrivelse og en mening om at man ikke trenger kontrollen C gir, i de fleste tilfeller.

 

Setter også pris på om du nevner hvilke av Dennis Ritches innlegg du mener jeg burde lese. Og det er fortsatt uklart for meg nøyaktig hvor vi er uenige.

 

Opphavsmannen == han som skrev sitatet, ikke Dennis Ritchie.

 

Kjernen til min innvending er utsagnet ditt "hvor ofte bruker man det til noe produktivt?". Ikke noe mer.

 

I og med at du ikke oppga opphavsmannen til sitatet er det kanskje en idé å si hvem det er, snarere enn å angripe meg for at jeg ikke er syns, og dermed antar et du mente Cs opphavsmann.

Lenke til kommentar

Har valgt ut C nå og har blitt helt svett etter all lesingen som skal til før du faktisk kan lage noe:P

Vet dere om noen lette programmer man kan lage som nybegynner?

Det er mange detaljer som må på plass, så det lønner seg å investere litt tid i å lese og prøve ut eksemplene i tutorialene.

 

Det får du igjen senere. Husk at en hobby skal vare lenge ;)

Lenke til kommentar

Har valgt ut C nå og har blitt helt svett etter all lesingen som skal til før du faktisk kan lage noe:P

Vet dere om noen lette programmer man kan lage som nybegynner?

 

Innlegget ditt demonstrerer grunnholdningen til 98% av de som sier at de vil lære seg å programmere.

 

Det jeg snakker om er den manglende viljen dere har til å innse at programmering er noe som tar tid å lære seg.

 

Dere er fryktelig utålmodige, og vil gjerne lage flysimulatorer fra første dag. Når dere finner ut at det faktisk kan ta år å lære seg å bli en dyktig programmerer, ja så gir dere opp.

 

Å lære seg å programmere er en uendelig lang rekke frustrasjoner, iblandet sporadiske følelser av lykke når man får til noe man har slitt med lenge, for ikke å snakke om følelsen man får når man plutselig forstår et konsept man har brukt måneder på å prøve å forstå.

 

Werner

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det først programmerings språket jeg lærte var C++.

Det tokk ikke så langt tid å lære bare litt mer enn en måned.

Det tokk kort tid å lære siden at jeg syntes det var så gøy.

 

Jeg leste denne boken Beginning C++ Game Programming av Michael Dawson.

Den ga meg en grunn for å fortsette og lese, siden at hver kapittel

har et spill eksempel. Den viste hvordan du kan lage Tic-TAc-Toe, Hangman, Blackjack, Guess my number og alt foregår i command promt.

 

Etter at jeg hadde lest denne boken begynte jeg å programmere med SDL.

Jeg utviklet meg fort og det tokk ikke langt tiden før jeg hadde laget et platform spill eksempel, du kan se resultat her http://www.youtube.com/watch?v=yJ5oIdj-Ymg.

 

Etter dette har jeg kjøpt flere bøker i OpenGl og grafikk programmering.

 

Nå kan jeg lære hvilket som helst språk. Jeg kan Java, Flash, PHP, Phyton,

Lua...

 

Jeg syntes at pekere var det vanskeligste å lære, men hvis du ikke gir opp :no: , men fortsetter vil pekere etter hvert bli lett. :whistle:

 

Poenget mitt er at jeg synes at C++ er den mest avanserte objekt orienterte språk som jeg har sett og hvis du kan C/C++, da kan du lære deg et hvilket som helst språk. Jeg synes ikke at C/C++ er for avansert for nybegynnere det gjelder bare å ha tålmodighet :thumbup:

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at C++ er den mest avanserte objekt orienterte språk som finnes [...]

 

Hva legger du til grunn for det? Og hva mener du egentlig med "mest avanserte"? Uten at jeg har særlig mye erfaring med objektorientering i C++, så virker det som et veldig standard objektorienterings-system. Ser for meg at CLOS er "mer avansert"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...